Matkavalmistelut
Istun ja tutkin karttaa
Kaakkois-Aasiasta. Mietin tulikohan luvattua liikaa: Kuvitettu
kertomus matkasta Hanoista Jakartaan: Ranskan Indokiina, Malakan
niemimaa ja Indonesia. Tuhansien vuosien historia ja toisen
maailmansodan jälkeinen valtaisa synnytystuska ja -kärsimys.
Kilometrejä on kuin Helsingistä Nairobiin.
Hanoin valitsin siksi, että edellinen matka Venäjän ja Kiinan läpi päätyi juuri Hanoihin. Itselläni
kun oli vain päähänpinttymänä voida osoittaa, että maitse ja
vesitse on mahdollista matkustaa Papua Uuden Guinean itäpuolella
oleviin Salomonin saariin suoraan Suomesta. Edellinen matka päättyi
hieman kesken ei niinkään rahojen puutteeseen vaan siihen, että
Kiina teki niin totaalisen vaikutuksen. Sen sulattamiseen meni koko
vuosi. Neljässä kuukaudessa voimat sulivat pois ja päähän jäi
vertaansa vailla oleva kokemus ja ihastus.
Mietin, miksi matkustan. Onko tämä
vain vanhenevan miehen viimeinen exodus ennen vääjäämätöntä
kuolemaa? Halu korjata sellaista mitä nuorempana ei päässyt
kokemaan ja tekemään. Vai onko kyse halusta kertoa maailmalle
jonkinlaisen henkilökohtaisen näkemyksen yhdestä maailmankolkasta
? Internet on tässä oiva ja helppo väline. Vaiko onko pelkkää
seikkailunhalua tai pakoa arjesta ? Päätä itse (kun blogi on
valmis).
Matkustaminenkin on nykyään helppoa,
ei mitään sellaista ponnistusta mitä 39 vuotiaana kuollut M.A.
Castren teki matkatessaan Uralin kumpaakin puolta Jamalin niemimaalle
vuosina 1838 - 1841. Enkä voi muuta kuin ihailla Sakari Pälsin
matkaa itäisellä Venäjällä aivan Beringin salmeen saakka. Ei
tämä matka nykyäänkään ole niitä kaikkein helpompia, kun teitä
ei siellä ole. Lönnrot, Paulaharju ja monet muut jättiläiset
matkustivat jalkaisin virstoja toisensa perää vain kertoakseen
meille ketä me olemme. Eivätkä omia vaivoja säästelleet.
Taidamme olla sittenkin melko
matkustavaista kansaa. Uteliaita – kukaties. Melkein missä tahansa
olen käynyt, niin maanmiehiämme on näkynyt. Toki englantilaisia
näkyy mutta heitä onkin kymmenkertainen määrä ja
merenkulkuvaltiona on heillä matkustaminen jo geeneissä. Johtuuko
oma matkustusintomme huonosta itsetunnostamme. Kenties.
Aikoinaan opiskelin ranskan kieltä
huonolla menestyksellä. Kun tuli aika opetella maiden nimiä, niin
opettaja Suomen kohdalla lausui selvästi Fin – Lande, lopun maa (vrt. latinan finis = loppu, ääri). Ei varmaan mikään muu kansa maailmassa käytä maansa
vieraskielisessä nimessä näin negatiivista määrettä. Ei mikään
ihme, että olemme niin rähmällään maailman edessä: Kun joku
kansainvälinen järjestö ottaa meidät mukaan vaikkapa apujäseneksi
niin loistamme ylpeydestä kuin aurinko, ainakin kotimaisessa
lehdistössä. Päätettiin Brysselissä mitä tahansa,
niin päätökset niellään täällä mukisematta ja pannaan
viipymättä toimeen. - Ehkä siksi matkustamme eksoottisiinkin
paikkoihin, kompensaationa omasta kuvitelmistamme mitättöminä
ihmisinä. Aikansa matkustettuamme huomaamme ainoastaan, ettemme sen
kummallisempia ole. Merkittävänä piirteenä vain se, että olemme
yksi maailman pienimmistä kansoista ja vielä puhumme erittäin
mutkikasta – sinänsä kaunista – kieltä.
Hyvä. Matkustan siis Indokiinaan. Siis
minne ? Indokiinalla, tällä Kaakkois Aasian alueella, tarkoitetaan
vähän sitä sun tätä puhujasta riippuen. Monet tarkoittavat
aluetta johon kuuluu ranskalaisen indokiinan (Vietnam, Kambodza,
Laos) lisäksi Myanmar (Burma), Thaimaa, Malesia ja Singapore. Joskus
jopa Borneon Malesian puoleiset osat katsotaan kuuluvan (Malesian
kautta) Indokiinaan. Siis alue joka ei ole Intiaa eikä Kiinaa
vaikka maitse rajoittuikin näihin. Ranskalaiset
alkoivat kutsua ryöväämänsä aluetta Indochine Francaise, johon siis kuuluivat nykyiset Vietnam, Kambodzha ja Laos. Vietnam oli tässä jonkinlainen kummajainen: Maasa kun oli vahva Kiinalainen konfutselainen ja chan buddhalainen perintö ja samalla muinaisen Champa kulttuurin hindulaisia jäänneteitä siellä sun täällä. Siitä nimi indokiina.
Nämä maat olivat kohtalaisen helppo suupala ranskalaisessa
päivällispöydässä kun liikkuminen näiden maiden välillä ja
näihin valtakuntiin tapahtui helposti Mekong jokea pitkin. Vaikka liikkuminen Saigonista Laosin Vientianeen kesti 1900 alussa yhtäkauan kuin Saiginista Marseilleen (n. 2 kk).
Burma, Myanmar, taasen oli
englantilaisten temmellyskenttä. Maa oli kauan sitten alueen
varakkain mutta nykyään köyhempi kuin orava kivisellä puuttomalla
luodolla. Oravan köyhyyden syynä on varmaan siinä, että lähti
jäitä pitkin etsimään parempaa elintasoa mutta pahaksi onnekseen
jäät sulivat. Myanmaarissa syyt ovat ihan muualla. Myanmar
muistetaan vain silloin kun siellä tapahtuu jotain dramaattista
kuten munkkien mielenosoituksia. Kun nämä ovat ohitse, sammutetaan
valot ja unohdetaan alueen köyhyys ja nälkäiset ihmiset.
Kutturilliset perusteet tällä kaksijakoisella nimellä ovat siinä, että Vietnamiin vaikutti enemmän tai vähemmän – kuten myöhemmin kerron – Kiina, kun taasen Myanmar ja Kambodza olivat Intialaisen kulttuurin vaikutusaluetta. Ei niin Kiinaa eikä niin Intiaa, vaan jotain siltä väliltä.
En sen kummemmin suunnittele matkaani.
Olen kuitenkin päättänyt, että käyn ainakin ranskalaisessa
indokiinassa. Jos kiinnostusta riittää vielä Laosin Vientiannessa
niin jatkan Myanmariin jos se on teknisesti mahdollista ja Thaimaan
läpi Malesiaan. Malesiaan vain siksi, että maan pääkaupungilla,
Kuala Lumpurilla, on niin hauska nimi.
Sunnuntaina 4 toukokuuta 2014 lähden
Vietnamiin ja palaan – taivas vain tietää – koska.