Hanoi vihaa ja rakkautta
Hanoi, en tiedä ymmärrätkö minua
mutta rakastan sinua suuresti ja samalla vihaan sinua inhoa tuntien. Tunteeni sinua kohtaan ovat paljon intensiivisemmät kuin
keskimääräisessä suomalaisessa avioliitossa. Rakastan sinua
siksi, että olet energinen. Sykkeesi on tiivis ja kiihkeä, kuten
nuoren rakastajattaren, aivan muuta kuin missään muualla olen
nähnyt ja kokenut. Kun painan korvani rintaasi vasten, kuulen
sydämesi sykkeen ja verisuonissa virtaavan pauhun. Tunnen elämän
kohisevan kaikissa muodoissaan. Vihaan sinua samasta syystä, sillä
elämänjanosi on täysin kaoottinen. Pelkään hukkuvani siihen.
Kuumana päivänä kun lämpömittari nousee 40 asteen toiselle
puolelle, ja ilman kosteus nousee yli kuudenkymmenen, on liikkuminen
kaduillasi suurta tuskaa. Vaatteet liimautuvat ihoani vasten enkä
muuta toivo kun varjoa ja vilvoittavaa vettä. Tällöin ilmaantuvat
eteeni kaupustelijat, kengänkiilottajat, moottoripyörätaksit ja
monet muut, joilla näyttää olevan sellainen ihmeellinen käsitys,
että olen miljonääri, huijattavissa kaikilla mahdollisilla
tavoilla. Jäi tunne että olen täysin mitätön paitsi kyvyssä
kantaa lompakkoa. Vaikka olisivatkin oikeassa, niin en halua kokea sellaista tunnetta.
Ihmiset
Kerran kun yritin ostaa
huonolla menestyksellä moottoripyörää, odotin myyjän kanssa asiapapereita. Myyjä
osoittautui suureksi huijariksi. Kuului kuitenkin samaan perheeseen
missä isoäiti, matroona, piti pientä teekojua. Tämän kummatkin
tyttäret avustivat tässä ja kauppias oli toisen tyttären poika.
Siinä sitten tarkkailin joutessani koko porukkaa. Matroonalla oli kaikki rahat suuren suuressa laukussa, kymmeniä miljoonia dongeja. Kavahdin hänen ilmettä. En koko elämäni aikana ole nähnyt niin häijyä ja ilkeää katsetta kuin hänellä. Eivätkä tyttäretkään olleet mitään ilopillereitä.
Päivästä toiseen istuivat siinä, matroona rahojen vartijana ja tyttäret kauppiaana, ja poika huijaamassa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Samanlainen kuvio näkyi monessa muussakin kadunkulmassa. Häijyjä katseita seuraamassa koko turistien ja muiden kulkijoiden päämäärätöntä vaellusta. Jäin vain miettimään tekeekö intohimoinen rahojen vartiointi ja kerääminen ihmisestä noin ilkeän. Missään muussa kaupungissa en ole nähnyt niin paljon ilottomia ja kiukkuisia ilmeitä kuin Hanoin vanhassakaupungissa.
Mutta näin myös iloisiakin perhosia, hieman
syrjässä vain, esikaupungeilla. Ihmisiä, joiden pelkkä katselu saa sydämmen sulamaan
ja häivyttämään kaikki murheet. Ihmisiä joiden kanssa tuli
istahdeltua juomassa ilmaista teetä tunti jos toinenkin vaikka
sanaakaan emme toisiltamme ymmärtäneet. Yhteenkuuluvuuden ja ilon tunne vain oli valtava.
Näitä aurinkoja en ole myöskään nähnyt juuri missään
muualla kuin Vietnamissa (ja kauan sitten Olhonin saarella).
Tavalliset matkailijat eivät juurikaan pääse kosketuksiin Hanoin asukkaisiin. Ei muihin kuin hotellien ja matkustajakotien henkilökuntaan ja kaiken maailman krääsän kaupustelijoihin. Jos suomalaisia sanotaan sisukkaiksi niin kaupustelijat menevät sisukkuudessaan vasemmalta ja oikealta ohi niin, että perävalot vain näkyvät.
Valtaosalla matkailijoista jää tavalliset Hanoin asukkaat tuntemattomiksi, osaksi kielimuurin takia ja osaksi siksi, etteivät käy paikoissa, joissa paikalliset elävät kuten esikaupungeissa, yliopiston kuppilassa, konserteissa, taidenäyttelyissä jne. Vuosi sitten kävi itsellenikin samoin: Suurkaupunki, jonka asukkaat olivat täysin tuntemattomia.
Tapasin erään vierailevan japanilaisen biokemian professorin. Keskustelu kääntyi Vietnamin tulevaisuuteen. Hän kertoi, että vaikka kielitaito on melko kehno niin opiskelijat ovat erittäin innostuneita ja motivoituneita. Vasta post-graduate vaiheessa oppikirjat ovat englanninkielisiä. Mielestämme kielitaidolle olisi hyväksi mikäli jo varhaisemmassa vaiheessa käytettäisiin vieraskielisiä kirjoja. Sanotaan tulevaisuuden olevan nuorisossa ja Vietnamissa tulevaisuus on (hänenkin mielestä) erittäin valoisa.
Siinä sitten tarkkailin joutessani koko porukkaa. Matroonalla oli kaikki rahat suuren suuressa laukussa, kymmeniä miljoonia dongeja. Kavahdin hänen ilmettä. En koko elämäni aikana ole nähnyt niin häijyä ja ilkeää katsetta kuin hänellä. Eivätkä tyttäretkään olleet mitään ilopillereitä.
Päivästä toiseen istuivat siinä, matroona rahojen vartijana ja tyttäret kauppiaana, ja poika huijaamassa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Samanlainen kuvio näkyi monessa muussakin kadunkulmassa. Häijyjä katseita seuraamassa koko turistien ja muiden kulkijoiden päämäärätöntä vaellusta. Jäin vain miettimään tekeekö intohimoinen rahojen vartiointi ja kerääminen ihmisestä noin ilkeän. Missään muussa kaupungissa en ole nähnyt niin paljon ilottomia ja kiukkuisia ilmeitä kuin Hanoin vanhassakaupungissa.
Tavalliset matkailijat eivät juurikaan pääse kosketuksiin Hanoin asukkaisiin. Ei muihin kuin hotellien ja matkustajakotien henkilökuntaan ja kaiken maailman krääsän kaupustelijoihin. Jos suomalaisia sanotaan sisukkaiksi niin kaupustelijat menevät sisukkuudessaan vasemmalta ja oikealta ohi niin, että perävalot vain näkyvät.
Valtaosalla matkailijoista jää tavalliset Hanoin asukkaat tuntemattomiksi, osaksi kielimuurin takia ja osaksi siksi, etteivät käy paikoissa, joissa paikalliset elävät kuten esikaupungeissa, yliopiston kuppilassa, konserteissa, taidenäyttelyissä jne. Vuosi sitten kävi itsellenikin samoin: Suurkaupunki, jonka asukkaat olivat täysin tuntemattomia.
Tapasin erään vierailevan japanilaisen biokemian professorin. Keskustelu kääntyi Vietnamin tulevaisuuteen. Hän kertoi, että vaikka kielitaito on melko kehno niin opiskelijat ovat erittäin innostuneita ja motivoituneita. Vasta post-graduate vaiheessa oppikirjat ovat englanninkielisiä. Mielestämme kielitaidolle olisi hyväksi mikäli jo varhaisemmassa vaiheessa käytettäisiin vieraskielisiä kirjoja. Sanotaan tulevaisuuden olevan nuorisossa ja Vietnamissa tulevaisuus on (hänenkin mielestä) erittäin valoisa.
Turistit
Entä nämä turistit. Tiedäthän
tyypit, jotka hiihtelevät varvastossut ja bermudashortsit jaloissaan
toisinaan tympääntyneen näköisinä. Niitä oli kaikkialla. Kun
paikallisten kanssa keskustelua ei oikein sukeutunut oli tavallista,
että turistit ainakin kysyvät toisiltaan mistä päin olet. Ehkäpä tällainen keskustelu johtuu siitä, että
vietnamilaisilla näyttää olevan selvä (suomalaistyyppinen) muuri ulospäin ja siksi ei
oikein vuorovaikutusta pääse syntymään ja yksinäisen matkailijan piti edes jonkun kanssa vaihtaa sana jos toinenkin. Tai kuten yksi
vietnamilainen totesi: me vain hymyilemme mutta voimme ajatella aivan
muuta. Vietnamilaisten body languagea on hieman vaikea tai jopa
mahdotonta lukea, ainakin eurooppalaisille.
Kuvittelin aikoinaan, että ihmiset
matkustavat ulkomaille avartaakseen maailmankuvaansa, näkemään
toisenlaisia tapoja, historioita ja kulttuureja. Tätä kautta
ymmärtämään itseään ja maatansa suuressa maailmanhistorian ja
maantieteen pyörässä. Erehdyin. Valtaosa tapaamistani matkustivat
vain paikkaan, jossa on lämmin ja oleskelu kohtalaisen halpaa.
Ostavat muutaman vaivattoman retkipaketin (kuten Sapa ja Halong Bay).
Monet keräävät eri paikkoja aivan kuin ne olisivat pisteitä,
jonkinlaisia ansiomerkkejä. Eräskin tapaamani ranskalainen kehui
käyneensä Ruotsissa. Nice place. Mutta kun yritin kysyä miksi,
niin ei oikeastaan osannut sanoa syytä. Sen sijaan osasi esitellä
luettelon maista joissa oli käynyt. Eräs hollantilainen tyttö ei
pitänyt kiinalaista kun nämä hänen mielestään maiskuttavat
syödessään. Sanomisensa vahvistukseksi imitoi maiskuttamista. Näin unohdetaan tuhansien vuosien sivilisaatio.
Kovin avarakatseista - jee. Matkustaminen ei ainakaan ole avartanut näiden mieltä. Ja Hanoi on väärällään
näitä hiihtelijöitä, matkapisteiden keräilijöitä. Mutta ilman heitä myös Vietnamin ulkomaankauppa olisi paljon huonompi.
Toisaalta kyse on myös eri tavoista hahmottaa maailmaa. Kun olin nuori niin tavoitteeksi asetettiin pyrkimys johonkin ylevään. Ymmärtämään vaikeata kulttuuria. Kaikki mikä ei ollut korkealentoista pidettiin rahvaanomaisena, kuten Spede Pasasen elokuvat. Godardin ja Rohmerin elokuvat ne vasta hienoja olivatkin, puhumattakkaan Stockhausenin sävellyksistä. Näin tuumailimme ja olimme (vain) hupaisia snobeja. Niin tämä ylevyyden kaipuu iskostui myös kaikkeen muuhun tekemiseen kuten matkusteluun. Käymme konserteissa kohdemaassa, yritämme käsittää ja kokea hyvinkin vaikeita sävelkukuja ja rytmejä. Tutkimme museoiden esineistöä ja yritämme ymmärtää mitä ne kertovat. Ehkä olisi hyvä hiihdellä joskus itsekkin, sen suurempaa ryppyotsaista synkkyyttä kokematta. Vain olla, mennä ja ryypätä olan takaa. (Itse asiassa Uuno Turhapuron hahmossa on paljon syvällisempää filosofiaa kuin ensi alkuun huomataan: Hahmo heijastaa suomalaisen miehen ikuista vapauden ja riippumattomuuden kaipuuta.)
Tapasin täällä myös poikkeavia amerikkalaisia. Ihmisiä, jotka eivät halunneet astua hyvin ohjelmoituun amerikkalaiseen keskiluokkaputkeen. Tiedäthän, opintolaina, ensimmäinen asuntolaina, lapset yksityiskouluun, toinen asuntolaina, hienompi auto, lapset yliopistoon, rahojen säästäminen eläkepäiviä varten. Koko elämä yksi valmiiksi suunniteltu kaava. Helppoa. Muuan amerikkalainen baarimikko, kertoi hänen valmistuneen tähän ammattiin suorittamalla yliopistotutkinnon historiasta, toinen taasen osallistui Peace Corp toimintaan, kolmas taasen toimi Vietnamissa englannin opettajana, pääasiallisena motiivina auttaa maata (tämän isä oli alkoholisoitunut sodanaikainen ex-helikopterilentäjä), neljäs muuan trumpetisti, joka kävi töissä 3 kuukautta Amerikassa ja lopun ajan vietti matkustelleen Aasiassa jne. Hahmoja, joista palautui mieleen Sean Pennin elokuva Into the wild (elokuvan olennainen pointti ei ole päähenkilön kuolema vaan elämän ottaminen omiin käsiinsä). Näistä voisi kertoa pidempäänkin, mutta postaus vain paisuisi.
Toisaalta kyse on myös eri tavoista hahmottaa maailmaa. Kun olin nuori niin tavoitteeksi asetettiin pyrkimys johonkin ylevään. Ymmärtämään vaikeata kulttuuria. Kaikki mikä ei ollut korkealentoista pidettiin rahvaanomaisena, kuten Spede Pasasen elokuvat. Godardin ja Rohmerin elokuvat ne vasta hienoja olivatkin, puhumattakkaan Stockhausenin sävellyksistä. Näin tuumailimme ja olimme (vain) hupaisia snobeja. Niin tämä ylevyyden kaipuu iskostui myös kaikkeen muuhun tekemiseen kuten matkusteluun. Käymme konserteissa kohdemaassa, yritämme käsittää ja kokea hyvinkin vaikeita sävelkukuja ja rytmejä. Tutkimme museoiden esineistöä ja yritämme ymmärtää mitä ne kertovat. Ehkä olisi hyvä hiihdellä joskus itsekkin, sen suurempaa ryppyotsaista synkkyyttä kokematta. Vain olla, mennä ja ryypätä olan takaa. (Itse asiassa Uuno Turhapuron hahmossa on paljon syvällisempää filosofiaa kuin ensi alkuun huomataan: Hahmo heijastaa suomalaisen miehen ikuista vapauden ja riippumattomuuden kaipuuta.)
Tapasin täällä myös poikkeavia amerikkalaisia. Ihmisiä, jotka eivät halunneet astua hyvin ohjelmoituun amerikkalaiseen keskiluokkaputkeen. Tiedäthän, opintolaina, ensimmäinen asuntolaina, lapset yksityiskouluun, toinen asuntolaina, hienompi auto, lapset yliopistoon, rahojen säästäminen eläkepäiviä varten. Koko elämä yksi valmiiksi suunniteltu kaava. Helppoa. Muuan amerikkalainen baarimikko, kertoi hänen valmistuneen tähän ammattiin suorittamalla yliopistotutkinnon historiasta, toinen taasen osallistui Peace Corp toimintaan, kolmas taasen toimi Vietnamissa englannin opettajana, pääasiallisena motiivina auttaa maata (tämän isä oli alkoholisoitunut sodanaikainen ex-helikopterilentäjä), neljäs muuan trumpetisti, joka kävi töissä 3 kuukautta Amerikassa ja lopun ajan vietti matkustelleen Aasiassa jne. Hahmoja, joista palautui mieleen Sean Pennin elokuva Into the wild (elokuvan olennainen pointti ei ole päähenkilön kuolema vaan elämän ottaminen omiin käsiinsä). Näistä voisi kertoa pidempäänkin, mutta postaus vain paisuisi.
Kasvot
Sanot, että ilmeesi on monipuolinen.
Totta, yhdellä silmäyksellä on vaikea käsittää, mitä kaikkea
kätket vaippasi alle. Yleensä matkailijat asettuvat vanhan
kaupungin lähistölle Hoan Kiem järven tuntumaan. Palatessaan
kotiin sanovat nähneensä Hanoin. Sanon heille, että eivät ole
juuri nähneet sinusta mitään. Arvokkaan jopa pyylevän Hanoin näin
oopperatalon lähistöllä siellä missä on vallankumous- ja
historiallinen museo. Hienoja luksushotelleja joihin ei itselläni
ole asiaa – enää koskaan. Kas kun minulla ei ole ketään, joka
maksaisi yöpymislaskuni. Läntisen järven toisella puolen löysin
hienot huvilasi mennessäni uimaan. Varakasta väkeä varmaan asuu
siellä. Sorvattuja pylväitä ja ornamentteja. Talot rakennettu
muuraamalla. En tiedä olenko tavattoman ilahtunut näiden
kaupunginosien tyyleistä. Ranskalaisella kaupunkisuunnitelulla ja
arkkitehtuurilla on ollut suuri vaikutus. Talot kuin marsipaanista
vuoltu. Mitään perinteistä vietnamilaista ei siellä näy (paitsi
jos marsipaanitalot ovat paikallista tyyliä). Ei mitään satojen
vuosien traditiota. Ranskalaiset tuhosivat kaiken ja vietnamilaiset
omaksuivat myöhemmin ranskalaisen tyylitajun. Monet talot ovat ikävä
kyllä mahtipontisia muistomerkkejä imperialismista ja ranskalaisten
näennäisestä halusta sivistää barbaareiksi kuviteltuja ihmisiä.
Rakastan myös lukuisia puistojasi.
Niissä on mukava istahdella ja katsella vietnamilaisten menoa ja
tuloa. Jos asemakaavasi on ranskalaista perua, niin puistot ovat
ainoa asia mistä heitä voin kiittää.
Aluksi vihasin katujasi. Oli kuin
motorisoitu vaara vainoasi joka askeleella. Moottoripyöriä
kaikkialla kuin olisi joutunut keskelle kalaparvea. Punainen valo
risteyksessä tarkoitti vain sitä, että oikealle voi aina mennä.
Vasemmalle ja suoraan yli jos löytää sopivan kolon. Lopulta keksin
algoritmin miten kadut pitää ylittää. Suoraan eteenpäin,
pyöräilijät valitsevat aina vapaasti ajolinjansa. Koskaan ei saa
astua taaksepäin, koska siellä on aivan varmasti jo joku. Autoja on
kuitenkin syytä pelätä kun nämä eivät voi löytää linjaansa
vapaasti.
Yö
Kun saapuu yö. Katusi hiljenevät ja
minä ilahdun. Ei juuri ketään kulkemassa, vain muutama satunainen
ilotyttö tarjoamassa palveluitaan – turhaan - kadunlakaisijat
harjaamassa kasoja, joita ravintoloitsijat olivat harjanneet keoksi
kadulle. Silloin tunnen viileän hyväilevän ilman ja rauhan. Ei
hyörinää, ei jatkuvaa skoottereiden ja autojen torvien keskinäistä
kinastelua siitä kuka menee ensin. Ei kaupustelijoita, ei
huijareita. On kuin kävelisi jossain menneisyydessä. Ehkä
tällaista oli Euroopassa hyvin kauan siten. Hiljainen kaupunki,
talot nojaavat toisiinsa kuin rakastavaiset hakien yhteenkuuluvuutta ja turvaa toisistaan.
Kadut tarjoavat yksinäiselle kulkijalle väylän kulkea minne
haluaa. Voin rauhassa istua portaikolle ja ihailla katuvalojen
piirtämiä varjoja talojen fasadeissa. On kuin kävelisi suuressa
taitavasti suunnitellussa kivestä ja tiilestä rakennetussa
puistoissa. Hanoi, tällöin olet parhaimmillasi, huokaiset syvään
ja vaivut uneen, nukuttaen yksinäisen kulkijan satumaahan.
Historiaa
Hanoin paikalla oli asutusta jo neoliittisella aikakaudella. Vietnamin keisari Ly Thai muutti pääkaupunkinsa tänne vuonan 1010. Keisari Gia Long, Ngyen dynastian perustaja, hallitsi maata Hue:sta käsin vuodesta 1802. Hän päätti Hanoin muuttamisesta alueelliseksi pääkaupungiksi. Vuodesta 1902 vuoteen 1953 kaupunki toimi koko ranskalaisen indokiinan pääkaupunkina.
Toisen indokiinan sodan, Amerikan sodan
aikana, kaupunkia pommitettiin ankarasti. Toisaalta haluttiin murtaa
vietnamilaisten moraalinen selkäranka sekä strategisesti tärkeä
1682 metriä pitkä Long Bien silta. Vietnamilaiset onnistuivat
kuitenkin näyttämään pitkää nenää amerikkalaisille kun
jokaisen pommituksen jälkeen he onnistuivat improvisoimaan sillan
uudestaan. Pommitukset loppuivat siihen paikkaan kun vietnamilaiset
keksivät käyttää amerikkalaisia sotavankeja
jälleenrakennustöihin. Vaikka silta on ruma, niin tämän päivän
vietnamilaisille sillä on suuri symbolinen arvo. Symboli Hanoin
asukkaiden sitkeydestä ja urhoollisuudesta, kuin Sysifos
vierittämässä suurta kiveä uudelleen ja uudelleen vuoren
huipuille, vain todetakseen sen vierivän alas.
Hanoissa on kyllä paljon nähtävyyksiä,
oopperatalo, kirjailijapuisto, ranskalaisten rakentama vankila,Ho Tsi
Minh mausoleumi, etnografinen museo ja vaikka mitä, vieläpä
kohtalaisen pienellä alueella (3 x 3 km). Kun ensimmäistä kertaa
saavuin Hanoihin Kiinasta vuonna 2013, kaikki tuntui niin pieneltä.
Ero on vähän kuin Pietarin ja Helsingin välillä. - En tässä
postauksessa kuitenkaan viitsi tyhjentävästi kuvailla kaikkia paikkoja – aivan
varmasti minulla on muutakin tekemistä. - Uteliaat käyköön itse katsomassa, mielummin tammi-helmikuussa.
Koto
Vaikka en kirjoitakaan matkaopasta niin
en silti voi olla mainitsematta ravintolaa Koto (www.koto.vn).
Ravintola sijaitsee lähellä kirjallisuuspuistoa. Ravintolan ruoka
on erinomaista ja hinta keskitasoa suurempi (runsaat 20 euroa 3 ruokalajia).
Hanoin mittakaavassa hinta on jopa kalliinpuoleinen kun muistaa, että
toiminta on voittoa tavoittelematon. - Aikoinaan Hanoissa
työskenteli muuan australialainen nainen vapaaehtoistyössä
katulasten parissa. Hän kysyi lapsilta, mitä nämä eniten
halusivat maailmassa. Lapset vastasivat: Opeta meille ammatti, jotta
voisimme tulla yksin toimeen. Näin perustettiin Koto, jonka kaikki
voitto menee orpokotien toiminnan tukemiseen ja henkilökunnan
koulutukseen.
Tyypillinen tarina oli haastattelemani
hovimestari. Koko tytön olemuksesta huokui jotain sellaista, ettei
kaikki hänen elämässään ole ollut kovin hyvin. Hänellä on 2
veljeä. Äiti ei kyennyt hoitamaan lapsia (syystä tai toisesta).
Isä kuoli kun tyttö oli 13 sekä veljet 6 ja 5. Tyttö yritti
huolehtia veljistä, miten taisi, keskisessä vietnamissa. Milloin
kenenkäkin autettavina, usein miten vain kadulla kasvaen. Paljon
myöhemmin nämä pääsivät Koton tukemaan orpokotiin. Tyttö ja
veljet saivat suorittaa koulun loppuun ja tyttö opiskeli
hovimestariksi. Nyt tyttö huolehtii vielä pari kymmenvuotiaista
veljistään, joilla on hyvät mahdollisuudet hankkia ammatti.
Mainitsemisen arvoinen asia on tytön erinomainen englannin kielen
taito (seikka joka Vietnamissa ei ole tosiaankaan mikään itsestään
selvyys).
Hanoi Hilton
Pitkään mietin viitsisinkö kertoa
koko paikasta. Kerron kuitenkin koska paikasta on olemassa hieman
ristiriitaisia tietoja ja jotka ovat hyvin kuvaavia koko Vietnamille.
Hanoi Hilton on itse asiassa
ranskalaisten rakentama vankila Hoa Lo. Laitos rakennettiin vuosina 1886 – 1889 sekä laajennettiin 1898 – 1901.
Alkuperäinen vankila hävitettiin melkein kokonaan 2000 luvun alussa
mutta siitä jätettiin jäljelle vastaanottohalli ja yksi rakennus.
Nämä toimivat nykyään museona. Alunperin vankila rakennettiin
poliittisia vankeja varten, siis niitä, jotka agitoivat itsenäisen
vietnamin puolesta. 1913 kasvatettiin vankilan vastaanottokykyä
460:sta 600:aan vankiin. Ajoittain vankilassa on ollut jopa 1430
vankia ja lopulta 1954 2000 vankia. Paikan ankeus kyllä hämmentää,
mutta toisaalta ei Euroopan 1800 luvun vankilat kovin hääppöisiä
myöskään olleet.
Vankila on haluttu säilyttää
jälkipolville terrorin, kidutuksen ja alistamisen symbolina. Giljotiini huone oli kovin vakuuttava. Eräs valokuva painui syvästi
alitajuntaani: Siinä oli kolmen itsenäisyystaistelijan päät
pajukorissa. Kuvaa oli levitetty pitkin Vietnamia varoitukseksi
muille itsenäisyyttä janoaville.
Miesvangit säilytettiin jalkarautoihin
kytkettynä pitkin pitkiä lavetteja. Olosuhteet olivat
epäinhimilliset ja kulkutaudit riivasivat. Ajoittain vankeja
kutsuttiin ”kuulusteluihin”. Erityisen riipaiseva oli naisvankien
osasto. En tiedä onko se propagandaa vai ei mutta vahanukkien
joukossa oli myös lapsia. Olivatko ranskalaiset niin julmia, että
pistivät äitien ohella lapset myös näihin olosuhteisiin.
Amerikan sodan aikana paikassa
säilytettiin amerikkalaisia sotavankeja. Nämä keksivät sarkaistisen termin
Hanoi Hilton. - Maailmalla on pitkään keskusteltu siitä
kidutettiinko myös amerikkalaisia sotilaita. Olihan Vietnam
allekirjoittanut kolmannen Geneven sotavankien kohtelua koskevan
sopimuksen vuodelta 1949. Muistan 60 luvulla nähneeni Vietnamilaisen
propagandaelokuvan. Saman elokuvan näin täällä. Hymyileviä
amerikkalaisia valmistautumassa joulunviettoon, kuusi hankittu,
kalkkunaa yksi oli kynimässä, toiset pelaamassa pöytätennistä
jne. Mutta esillä oli myös muotokuvakokoelma kaikista sotavangeista.
Vain yhdellä oli silmä mustana ja toisella silmakulmassa pieni
ruhje. Muutoin taitavasti retusoituja kuvia. Yhtä asiaa ei vain voi
retusoida. Miesten katseet. Aivan kuin kaltoin kohdellulla, pahasti
piestyllä koiralla on.
Miksi Vietnamilaiset kiduttivat
sotavankeja? Yhdestä ainoasta syytä, Vietnam tarvitsi näitä
miehiä omaan propagandakoneistoonsa. Enemmin tai myöhemmin kaikki
sotavangit olivat allekirjoittaneet paperin, jossa ensinnäkin
todettiin sodan olevan väärän, toiseksi kohdistuvan pääasiassa
siviiliväestöön ja kolmanneksi kuinka erinomaisesti vietnamilaiset
kohtelivat heitä. Helppohan tällöinen paperi on allekirjoittaa,
kaikkihan tietävät sen olevan propagandaa. Sotavankien joukossa oli
kuitenkin periaate: ”Alistu fyysiseen kidtukseen kunnes olet siinä
pisteessä, ettet enää käyttäydy mitenkään järjellisesti.
Tässä pisteessä valehtele, tee tai sano mitä sinun pitää
voidaksesi selviytyä. Mutta aluksi sinun pitää alistua fyysiseen kidutukseen.” Jotkut miehet kestivät pidempää toiset taasen
lyhyemmin, kaikki kuitenkin murtuivat. - Itse kukin voi pohtia miksi
amerikkalaiset omaksuivat tämän periaatteen. Syitä on monia ja
hyvin syvällä ihmisluonteessa ja kunniakäsityksissä. (En pohdi
tätä tässä enempää).
Sodan jälkeen ei käyty koskaan keskustelua puolin ja toisin sotavankien kohtelusta. Ei tietenkään kun silloin vietnamilaiset olisivat iskeneet pöytään kortin nimeltään Con Son. Vankilan, jonne lähetettiin pohjosivietnamilaisia sotavakeja ja sissejä. Paikka taisi olla vielä raaempi kuin Hoa Lo.
Sodan jälkeen ei käyty koskaan keskustelua puolin ja toisin sotavankien kohtelusta. Ei tietenkään kun silloin vietnamilaiset olisivat iskeneet pöytään kortin nimeltään Con Son. Vankilan, jonne lähetettiin pohjosivietnamilaisia sotavakeja ja sissejä. Paikka taisi olla vielä raaempi kuin Hoa Lo.
Ho Chi Minh
Hanoin keskustassa on yksi erityisen kaunis
paikka, Ho Chi Minhille omistettu puisto. Sinne hänet on palsamoitu
ja pantu mausoleumiin kaikkien nähtäväksi. Alueelle on myös
rakennettu erittäin hieno museo. Paikka ei niinkään heijasta
henkilöpalvontaa vaan on symboli itsenäisyydelle, vapaudelle ja
riippumattomuudelle.
Ho Chi Minh oli yksi 1900 luvun
merkittävimmistä miehistä. Hän oli mies, joka pystyi hyvin
nopeasti organisoimaan eri puraiset pohjoisvietnamin heimot yhteiseen
tavoitteeseen. Käynnisti menestyksekkään taistelun ensin
japanilaisia sitten ranskalaisia ja myöhemmin amerikkalaisia
vastaan. Rutiköyhä kehitysmaa kykeni nujertamaan teknologisesti ja
rahallisesti moninkertaiset armeijat. Ho Chi Minh muodosti esikuvan
Latinalaisen Amerikan, Afrikan ja Aasian
itsenäisyyspyrkimyksille. Hän on symboli sille, että pieni ja
näennäisesti avuton voi vastustaa ja voittaa monta kertaa
vahvemman. Siksi hän on yksi 1900 luvun keskeisimmistä ikoneista.
Oikea Daavid taistelemassa Goljattia vastaan.