Kon Tum, orpokodin lapset
Kontum kirkko |
Majapaikkaani oli asettunut asumaan
muutama keski-ikäisiä australialaisia miehiä. Tavallisen ja reippaan oloisia, eivät
mitenkään uskovaisia tai muuten aatteen läpivärjäämiä. He
olivat täällä vapaaehtoistyössä kun eräs heidän
kaverinsa oli suositellut vaihtoehtoista lomanviettotapaa. Tälle
vaihtoehtoisuudelle on keksitty oma nimensä: voluntourism. Tämä
turismin muoto on kasvava trendi maailmanlaajuisesti kun ihmiset
eivät ole enää innostuneita löhöämään rannoilla ja
lihottamaan krääsäkauppiaiden, ravintoloiden ja hotellien
kassoja.- Kaupungissa on ainakin kaksi katolista orpokotia, joissa asusti monet
ympäristön lapsista, kun vanhemmat tai isovanhemmat olivat kuolleet
tai omat vanhemmat eivät pystyneet hoitamaan heitä. Nämä
australialaiset miehet olivat täällä tekemässä remonttia
toisessa lapsenkodissa, ei niin hyvässä. Ostivat työkaluja ja
maalasivat, tekivät sen mitä osasivat. Voivat sitten kotona
kehuskella, etteivät ainakaan kuulu tyhjäntoimittajiin, kassojen
lihottajiin.
Yhtenä aamuna saapui myös
orpokodinkodin johtaja. Pieni mies, pienet hyvin ilkeät silmät
aivan kuin krokotiililla. Suu oli pieni, hyvin irstaan ja ahneen
oloinen. Kavahdin miehen niljakkuutta ja jäin miettimään
mahtaakohan lapsilla olla siellä hyvä olla. Johtajakin kun on
tuollainen vastenmielinen limainen nuljake. Kysyin pitääkö lasten
kääntyä katollisiksi jos he asuvat orpokodissa. Johtaja ei aluksi
ymmärtänyt kysymystäni. Selvensin esimerkillä. Jos teille tulee
10 vuotias buddhalainen poika ja haluaa pitää uskontonsa, niin
voiko hän asua teillä. Australialaiset miehet olivat tässä
vaiheessa myös kovasti uteliaita kuulemaan vastauksen, ehkäpä
hieman epäröivät olleensa hieman väärässä paikassa. Mies
vastasi: ”Jos osoitamme heille jumalan laupeutta ja he eivät sitä
halua ottaa vastaan niin he eivät tietenkään voi asua meillä.”
Niinpä niin. Vietnamissa ei ehkä ole kohtalokasta joutua pois
potkituksi orpokodista. Kambodzhassa se taas on usein
kuolemankysymys.
Näin vain vahvistui käsitykseni
katolisuudesta, Rooman imperiumin perillisestä. Sille oli
kerääntynyt keskiajalla aineellinen, henkinen ja maallinen valta
vailla vertaansa. Kuninkaat tottelivat paavia, omaisuus oli huikea ja
ihmiset pelkäsivät kirkon maalaamaa kostoa viimeisellä tuomiolla.
Katollisuus loi henkisen maaperän Holokaustille, katollisuus
syyllistyi muinaisen Inka-kulttuurin perusteelliseen hävittämiseen,
katollisuus pohjusti Ranskan invaasion Vietnamiin, katollisuus
kieltää abortin ja ehkäisyn, kielsi evoluutio-opin ja se kerää
yhä vieläkin valtavaa omaisuutta laillisin ja laittomin keinoin,
katollisuus siunaa aseet. Sanalla sanoen sorron ja orjuuttamisen
uskonto. Ei mikään ihme, että uskonpuhdistus syntyi vastareaktiona
moiselle puuhalle. Miten katolisuus vastasi tähän. Keksi
noitavainot, miljoonat ihmiset kuolivat, paavina taisi olla
Innocentius 4. Mies jolla on tunnetusti kaksi lasta, lukuisia
rakastajattaria ja kirjoitti inhan kirjan ”Noitavasara”.
Aikaisemmin 1100 luvulla Rooman kirkko julisti kissat pirun
keksinnöksi sillä seurauksella, että, rutto, musta surma pääsi
leviämään pitkin Eurooppaa 1300 luvulla. Kas kun rotat levittivät sairauden ja
niillä ei ollut luonnollista vastustajaa. Kolmannes Euroopan
väestöstä kuoli. Sairaus iski lapsiin ja nuoriin hedelmällisiin
aikuisiin, näille kun ei ollut kehittynyt luonnollista
vastustuskykyä. - Hyvä näin, muutoin väkilukumme olisi varmaan
Kiinan luokkaa.
Salaa olin tyytyväinen kun Kustaa
Vaasa takavarikoi kirkon omaisuuden. Varat tarvittiin valtion
kehittämiseen, eikä Vatikaanin pienen eliitin elättämiseen.
Kustaa II Adolf taasen kävi suurta 30 vuotista sotaansa
vääräuskoisia vastaan. Vaikka sotaa usein kuvataan uskonsotana
niin tosiasiassa se oli varhaisia kolonialismin ilmentymiä,
ryöstöretki vailla vertaansa. Kas kun Ruotsi-Suomi silloin oli
merkittävin taloudellinen maallinen mahti Euroopassa. Hieman häiritsi vain
tämän tyttären, Kristiinan kääntyminen katolisuudeksi ja
luopuminen kruunusta (Kristiinalle on kuitenkin lausuttava kiitos
Kristiinankaupungin perustamisesta).
Eräs aikaisemmin tapaamani New Age
tyttö vain vahvisti näkemystäni. Hän totesi katollisen kirkon
olevan saatanan palvontaa. Perusteli näkemystään eräällä
maalauksella, jossa muuan paavi piti rukousnauhaa siten, että
krusifiksi oli väärinpäin. Ikiaikainen saatanan palvojien
symboli. Näin minä kuljin ympäriinsä, pitäen vahvaa
mielipidettäni katollisuudesta. Tapaamani orpokodin johtaja vain
naulasi lujemmin epäluuloani paavin alaisten hyvyydestä.
Sanalla sanoen katollisuus oli minulle
ahdasmielinen, ihmisistä piittaamaton, ahne, omahyväinen ja
vallanhaluinen instituutio. Hieman vain häiritsi uskoani sellaiset
ihmiset kuten Fransiscus Assisilainen, äiti Teresa, ja lukuisat
Etelä-Amerikan vapauden teologit kuten Gustavo Gutierrez, hyvää
tarkoittavat ihmiset. Poikkeustapauksia, kaippa niitäkin joukkoon
mahtuu, selitin. Vaikea oli niellä katollisuuden suuri vaikutus
Euroopan taiteelle: Monet hienot kirkot, Händel, Bach, Hildegard
Bingeniläinen ja Michelangelo muiden joukossa. Jos rahaa on niin
paljon, ettei sitä tiedä mihin sen tunkisi, niin varmaan siitä
roiskuu vähän taiteellekin, uskoin.
Kontum se parempi orpokoti |
Hyvä, ettei Vietnamissa kaikenmaailman
hihulijärjestöjä pääse tekemään vapaaehtoistyötä. Seuraukset
voisivat olla ennalta arvaamattomia. Suurin työ onkin usein saada
viranomaiset vakuuttuneiksi toiminnan ylevyydestä ja rehellisistä
tarkoitusperistä. Kontrolli on tiukka. Usein on helpompaa ja tosi
yleistä ottaa yhteyttää Vietnamilaisten omiin järjestöihin ja
viranomaisiin. Tapasinkin Vietnamissa monia, jotka saapuivat tänne
omien maiden yhteistyöjärjestöjen kautta. Silloinkin henkilöiden
taustat kartoitettiin omissa maissa. Hyvä näin. Vietnam tarvitsee
yhä vielä paljon kansainvälistä apua. Erityisesti vammaisten ja
orpojen huolehtimisessa. Pohjoisvietnamissa elää köyhääkin
köyhempiä ihmisiä. Rahallinen tuki, terveyden huolto (kuten
äitiysneuvolat) ja koulutus ovat kipeimmät pullonkaulat.Jos Suomessa terveydenhuollon opiskelijoilla on pakollinen harjoittelu, niin miksi he eivät tekisi sitä täällä, kuten muuan, Hanoissa tapaamani, norjalainen tyttö teki.
Kontum orpokoti |
Siinä alkuillasta maleksin
tyhjänpanttina pitkin Kontumin katuja kiviä pitkien ja vihellellen
turhaa ja tarpeetonta renkutusta. Saavuin kaupungin toiselle
nähtävyydelle, katollisen kirkon pihamaalle. Se toinen nähtävyys
on ranskalaisen kuvernöörin talo. Ihailin hienosti tehtyjä
ikkunoiden lyijylasitöitä. Siihen saapui viisi tyttöä noin 16 –
18 vuotiaita. Heidän kanssaan sukeutui keskustelu, tietty.
Englanninkielen taito oli erinomainen. Kertoivat asuvansa kirkon
taakse rakennetussa orpokodissa. Harvinaisen tyytyväisiä ja
onnellisen oloisia lapsia, se täytyy sanoa. Olivat saapuneet pääosin
ympäröivistä kylistä. Vaikka olivat murtoikäisiä, niin
verrattuna suomalaisiin vastaavanikäisiin näytti tämä
suomalaisilla yleinen, vaihtoikään mukamas kuuluva, kestovitutus
loistavan poissaolollaan.
Kovasti oli uteliaisuus
molemminpuolista. Kysyinkin heti alkuunsa, ovatko kaikki lapset
kristittyjä. Eivät kaikki, osa piti perinteistä buddhalaisuutta
yllä. Kertoivat tulevaisuuden suunnitelmistaan, kävivät kaikki
lukiota. Yksi halusi turismibisnekseen (restonomiksi kenties), kaksi
halusi yliopistoon kieliä opiskelemaan yksi insinööriksi, yksi
lääkäriksi ja yksi sairaanhoitajaksi. Kaikilla selkeä päämäärä
elämässään, johon pyritään määrätietoisesti. Tiedetään sen
saavuttamisen myös vaativan työtä, mikään ei tule ilmaiseksi.
Kontum orpokoti |
Kysyivät kaikennäköistä Suomesta ja
sen luonnosta.
Kerroin heille synkistä marraskuun ja
joulukuun ilmoista. Kun maa on märkä ja pimeys vallitsee
kaikkialla. On pimeää kun menet töihin, on pimeää kun saavut
töistä. Pellonpientareet loskaa täynnä, kuraa ja märkää, etkä
pakoon pääse. Ihmiset käpertyneinä omaan surkeuteensa, kuin
oravia tipahdettuaan lätäkköön ja kuusen oksalle paeten surkeana, viluisina
ja läpimärkänä. Lokakuussa kun yöllä on pakastanut, on
pakkasherra puhaltanut, niittyjen korret, puiden lehdet ja rungot
kuuraisiksi. Auringon noustessa voit ihailla valon heijastuksia
kuuran läpi. On kuin valo siivilöityisi pienten timanttien läpi.
Kuningatar aurinko siinä vain leikittelee kun tietää aikansa
käyvän päivä päivältä vain lyhyemmäksi ja ihmisten mieli yhä
viheliäimmäksi.
Kerroin heille lumen saapumisesta
tammikuun alussa. Koko luonto peittyy valkoisen ohuen lakanan alle.
Aivan kuin luonto peittelisi lapsensa yöksi. Silloin ihmisten mieli
hieman virkistyy masentuakseen taas uudelleen kylmyyden kuristaessa.
He eivät olleet koskaan nähneet lunta. Tosin tiesivät, että pari
vuotta sitten pohjoisvietnamissa satoi lunta. Mitenköhän köyhääkin
köyhemmät ihmiset pärjäsivät tulisijattomissa ja
eristämättömissä taloissaan silloin. Monilla lapsilla ei ollut
edes housuja saatikka sitten vällyjä yön ajaksi. Voi paitaressuja,
vain vaivoin pystymme kuvittelemaan heidän hätäänsä,
eristetyissä lämpimissä taloissamme. Monet kansalliset ja
kansainväliset järjestöt toimittivat hätäapua - vain
riittämättömästi.
Kerroin talvesta. Hiihtämisestä
metsän keskellä, kuusista, joiden oksille oli tykyttänyt lunta.
Oksat alakulossaan ovat vaipuneet lähes maan tasolle. Jäätyneistä
järvistä, laduista, jotka laskeutuvat metsästä järven kannelle.
Kerroin kuinka mieli virkistyy pienen pakkasen purressa posket
punaisiksi ja sitä kuinka mukava olo tulee kun siemaisee kuumaa
marjakeittoa keskellä lumista metsää.
Kerroin maaliskuusta ja huhtikuusta.
Kuinka voimallinen kevätaurinko painaa hankia ja kinoksia alemmas ja
alemmas. Nietosten alta alkaa sulamisvesi solista hyytyäkseen yön
pakkasissa ja jälleen päivän koittaessa hyydän sulaessa. Päivien
pidetessä sulaa loputkin lumet puroiksi ja noroiksi. Ihmiset ovat
kuin uudelleen syntyneitä. Vihdoinkin alkaa uusi vuosi, vähitellen
luonto herää venytellen, haukotellen ja hitaasti palvoen aurinkoa.
Samoin ihmisten mieli on aluksi hieman hapuileva, hiirenkorvalla,
saavuttaakseen kaiken voiman kesän saapuessa, puhjetakseen suuriin
lehtiin.
Kerroin heille humisevista petäjistä.
Puista, jotka ovat pidempiä kuin tuo kirkontorni. Tuuli käy
oksistossa riemumielin tanssia kuin iloiten omasta olemassa olostaan.
Kerroin alkukesästä kun laiho viheriöi ja tuomi käy kukkaan.
Kerroin tyynistä järvenselistä, ilta-auringon laskiessa ja
hienoisesta aaltojen liplatuksesta laituria vasten. Kerroin
kesäisistä saunailloista ja huolettomista päivistä, kun on hauska
maata kalliolla ja ihailla pilvien purjehtimista taivaankannen läpi.
Kerroin loppukesän ja alkusyksyn
marjamatkoista ja sienestyksestä. Marjoja saattaa olla niin paljon,
että voi vain istua mättään reunalla ja saada mahansa täyteen
mustikoista ja tämän jälkeen heittäytyä upottavaan sammaleeseen
vain torkkuakseen.
Kerroin keskiyön auringosta. Eivät
uskoneet minua alkuunkaan. Onhan se uskomatonta, että napapiirin
pohjoispuolella katsot länteen horisontin taakse laskevaa aurinkoa
ja heti käännyt 180 astetta ja sama aurinko näkyy idästä jo
nousemassa.
Kontum orpokoti |
Siinä tarinoidessamme saapui paikalle
muuan nunna. Oli hyvin pienikokoinen ja vaikutti jäntevän
oloiselta. Koko kävelytyyli ja olemus huokui syvää rauhaa ja
tyytyväisyyttä. En ole koko elämässäni tavannut yhtä
aurinkoista ja säteilevää ihmistä. Jo pelkkä läsnäolo sai
kaikki murheet haihtumaan. Todellinen lihaksi tullut Jeesus Kristus.
Ihminen, joka on palvellut koko elämänsä vain hyvää
tuottaakseen. Kysyin häneltä, ovatko kaikki lapset kristittyjä.
Hän vastasi ettemme pakota ketään mihinkään muottiin, vaikka
suurin osa lapsista ovat katollisia. Hän korosti Jeesuksen
saarnanneen suvaitsevaisuutta ja rauhaa. Ihmisen hyväksymistä
sellaisena kuin hän on. Aivan täydellinen vastakohta kuin
aikaisemmin tapaamani limaniljake.
Palasin hotelliin sekaisin mielin,
jälleen yksi stereotypia on romahtamaisillaan niin, että rutina
vain käy. En oikein itsekkään enää tiedä miten katolisuuteen
pitäisi suhtautua. Niin on siinä niin paljon hyvää kuin myös
niin paljon pahaakin.
Kontum orpokoti |