Hue ja vapautuminen kävelemisen vaivasta
Aikanaan juna pysähtyi Huen asemalle
ja kaikki matkalaiset yrittivät purkautua yhtä aikaa junasta ulos.
Koskakohan ihminen oppii sen, että junan ovesta mahtuu vain yksi
ihminen kerrallaan. Tuskin koskaan. Samanlaista se on aina ja
kaikkialla: Kuvitellaan, että juna jatkaa matkaa ennekuin ehditään
ulos, vaikka olisi päätepysäkki. Kaksin kerran hitaammin
purkautuminen vain tapahtuu kaikkien töniessä, tuuppiessa ja
raahaten matkatavaroitaan toisten niskassa.
Asemalla odottikin joukko takseja. Oli
ilta. Ajattelin tavoistani poiketen käyttää taksia, mittariautoa, mutterivenettä
Vihreän värisillä MaiLinh taksiyhtiöllä on hyvä maine. Heidän
mittarinsa ei kuulemma ollut millään tavalla ruuvattu kuten monilla
muilla. Yleensä nämä on ruuvattu siten, että jokaista ajettua
kilometriä kohden mittari raksuttaa 1.5 tai jopa 2 kilometriä. -
Vuoromestari otti ystävällisesti vastaan ja kyseli minne menen ja
tämän tiedon perusteella ohjasi oikeaan autoon. Osoite
hipaisuvempaimesta, reppu konttiin ja ukko etupenkkiin. Kuljettaja
osasi auttavasti englantia, kyseli millaista on Suomessa. Kerroin
kesän olevan lämpimiä ja talven kylmiä. Puhuin suurista metsistä
ja keskikesän rauhallisista järvenselistä. Ei ollut koskaan nähnyt
lunta. Tiesi kuitenkin siitä voitavan tehdä lumipalloja, joita
voidaan nakata toisia päin pläsiä. Suurena haaveena oli nähdä
lumen, ehkä Kiinassa tai kaukana Siperiassa. - Siten joskus. Enkä
ollenkaan epäile etteikö turistien virta käänny joskus
vastakkaiseen suuntaan, Kaakkois-Aasiasta köyhtyneeseen Eurooppaan.
Valitsin majapaikkani ensimmäistä
kertaa Lonely Planetin suositusten mukaan. Siinä kun selvästi
luonnehdittiin valitsemaani paikkaa: Backbackers mecca. Just joo.
Viimeisen kerran luotin ko. opukseen (Kiinan ja Venäjän kirjat ihan
ok mutta indokiinan osat majoituksen suhteen eivät). Olin varannut
paikan etukäteen hostel worldin kautta (mainio url, jos suunnittelet
matkan etukäteen). Tosin varaus alkoi päivää myöhemmin. Tämän
vuoksi 8 dollarin sängyn tilalle tarjottiin 12 dollarin 40 senttiä
leveämpää sänkyä. Seuraavana päivänä kun lähdin pois yritin
saada varausmaksun hyvitystä. Eivät siihen suostuneet sillä
perusteella, että saavuin liian aikaisin.
Kun siinä varausta tehdessäni
silmäilin hieman ympärilleni totesin vain. Voi ei - toistamiseen
tällainen: Britts aboard tai Drunken teenager party hostel. Lopulta
selvisikin, että paikan omistaa sama taho, joka vuosi sitten
Hanoissa ylläpiti inhaa, tylyä matkustajakotia. Arvaappa oliko
noloa siivoojatädin edessä kun joku oli vetänyt yöllä laatat
sänkyynsä ja lattialle. Syynä nolouteen oli tietenkin siinä, että
itsekin olen piimänaama. Täti selitti, eihän tämä nyt mitään
toisessa huoneessa oli unohdettu menemään veskiin kun oli kusihätä,
aikaisemmin oli joltakulta matkanteko sängystä veskiin jäänyt
puoliväliin paskahädän yllättäessä, ripulit siinä keskellä
lattiaa.
Moottoripyörä
Jo saapumisiltana kävin kysymässä
voisinko saada sängyn seuraavana päivänä Amazing Homestayssa kun
en oikein voi viihtyä nykyisessä paikassa. Kävihän se päinsä.
Tästä olikin kauaskantoiset seuraukset sille miten tulen
matkustamaan koko Indokiinassa ja Malakan niemimaalla. Pääsin
hieromaan silmistäni ohiajavien rekkojen nostamaa pölypilveä,
pelkäämään pitkänmatkan busseja, käymään paikoissa, joissa
turistit eivät juurikaan käy tai ovat kielletty käymästä
(viranomaisten suureksi harmiksi), haistamaan viidakkojen tuoksuja,
väistämään teissä olevia koloja, tutustumaan moniin
vähemmistökansalaisuuksiin, ajamaan kuolettavan tylsiä
viivoittimella suunniteltuja kiinalaisten rakentamia valtateitä
(Kambodzassa), kokemaan suurta riemua Vietnamin ja Laosin
vuoristossa, näkemään maailman kauneimpia teitä, uimaan monissa
joissa ja monin paikoin Kiinan merellä, näkemään ikiaikaisia
temppeleitä ja kylien raitteja sekä kokemaan ainakin
kymmenentuhatta muuta asiaa. Ja tähän kaikkeen tiivistyy vain yksi
ainoa sana: Moottoripyörä. Vapauden tunne ilman lihan kahleita
kuten tuskaa, hikeä ja vaivaa. Vanhan miehen sielun jatke, unelmien
täyttymys ja kuvitelma ikuisesta nuoruudesta. Lämpimän tuulen,
vapauden ja vauhdin hurmaa. Harasoo.
Asia on nimittäin seuraavanlainen.
Olin jo Hanoissa hieman haaveilut moottoripyörästä. Kun ei oikein
sopivaa ja hyväkuntoista löytynyt päätin luopua koko hankkeesta.
Huessa taasen monet puhuivat vuokrapyörämatkasta Hoi Aniin ja
hienoista maisemista. Yöpymispaikkani pitäjällä oli pieni
moottoripyörävuokraamo. Sääntönä on: Vuokraa Huesta ja palauta
Hoi Aniin. Kovasti kyselin hintoja. Nekin olivat sopivat. Mutta kun
kerroin pitäväni pyörää viikon oli omistaja sitä mieltä, että
ehkä minun kannattaisi ostaa oma. Hänellä olisi juuri minulle
sopiva pyörä. Ihastuin siihen ensinäkemältä. Vieläpä halpakin
130 dollaria ja uusi takarengas kaks' kymppiä. Ei mikään
maalaispoikien unelmoima mörisevä, testeronia huokuva Harley
Davidson vaan skootterityyppinen Yamaha Nuovo. Ei pyörässä juuri
muskeleita ollut mutta ei ole niitä minullakaan. On hieman vanha,
kuten minäkin, kuitenkin luotettava kuten kuvittelen itsekin
olevani. Henkselivetoinen automaatti, hyvässä ja pahassa. Hyvässä
ajamisen mukavuusmielessä, sen kun painaa vain kaasua. Pahassa
taasen kun vuoristossa ei voida käyttää moottorijarrutusta. Ei
voida soveltaa nyrkkisääntöä: Alas yhtä vaihdetta pienemmällä
kuin ylös.
Ja näin pääsi Jussi matkustamaan
pitkin Kaakkois-Aasiaa ylös ja alas, vasemmalle ja oikealle, eteen
ja taakse tuhansia kilometrejä kuten tuonnempana ilmenee. Näki
paikkoja, jotka ovat turistien katseilta piilossa. Koki uhkaavan
vaaran ja vertaansa vailla olevan riemun. Kenties viimeinen exodus
ennen vääjäämätöntä rappeutumista ja kuolemaa.
Hieman historia (mielen virkistykseksi)
Historoitsijat tuntevat Huen
ensisijaisesti kahdesta seikasta. Nimittäin muinaisten keisarien
asuinsijasta, Vietnamin pääkaupunkina vuosina 1802-1945 ja
Vietnamin sodan verisimmästä taistelusta vuonna 1968.
Huen alue kuului ennen Champan
kuningaskunnalle (Pohjois-Vietnam oli tällöin kohtalaisen pieni
alue Champan ja Kiinan välissä). Pohjois-Vietnamin kuninkaalla Tran
Anh Tongilla oli kauneudestaan maailman ääriin kuuluisa tytär
Huyen Tran. Tähän oli kovasti ihastunut Champan kuningas Che Man.
Saadakseen prinsessan omakseen ehdotti hän Tran Anh Tongille:
Voitaisiinko tehdä vaihtokaupat, minä lahjoitan kaksi lääniä O:n
ja Ly:n ja vastineeksi nain tyttäresi Huan Tran:n. Sopihan se
kuninkaalle (lieneekö prinsessan mielipidettä koskaan kysytty).
Tämä tapahtui vuonna 1306 (paljon ennen Champan ja Vietnamin
välistä sotaa 1471). Pohjoisvietnamilaiset nimesivät nämä
naimakaupan tuloksena saadut paikat uudelleen Thua ja Hoa
prefektuureiksi.
Pala palata Pohjois-Vietnam laajeni kattamaan lähes kokonaan nykyisen Vietnamin
alueen (Dai Viet:n, suuri Vietnam), tosin halliten sitä hyvin lyhyen
aikaa. Tällöin maata hallitsi Mac dynastia, jonka valtapiiriin
kuului koko Vietnam vuosina 1527 – 1533 ja pohjoinen osa 1533 –
1592. Dynastian viimeisenä vuonna pakotettiin se pakenemaan
pääkaupunki Hanoista Cao Bangiin (kiinalaisten Manchujen
suojelukseen). - Voiko kukaan köyhtyä tämän nopeammin kun
runsaassa 60 vuodessa hävisi koko valtakunta ?
Hyvin moninaisten vaiheiden jälkeen pohjoisen saamat
Thuan ja Hoan alueet siirtyivät etelävietnamilaisen Nguyen dynastian ja sen
sotaherrojen hallintaan. Näissä vaiheissa esiintyi sukulaisten
myrkyttämistä, vallankauppausyrityksiä, kapinoita ja monia muita vaiheita.
Maallikolle nämä vaiheet näyttäytyvät uskomattoman moni
mutkikkailta ja sekavilta. Keskimääräisen saippuaoopperan
käsikirjoittaja jää juonenkehittelyssään kyllä auttamattomasti
ihan lähtökuoppiin kun Vietnamin keisarit pyörittelevät
juonenkäänteitä jo maaliviivalla. Itse Shakespearen pää kääntyisi vasemmalle oikealle,
seuratessaan tapahtumia, huulet pyöreänä, saaden
suustaan vain sanottua: Ooh!
No hyvä. Mac Dynastia pakotettiin siis
pakenemaan. Uusiksi valtiaksi tuli Le dynastia, kuninkaana Nguyen Kim.
Tämä taasen myrkytettiin ja surmatyön tekijänä oli muuan Mac
dynastian kenraali, joka näin pohjusti tietä vävypojalleen Trinh
Kiemille. Myös Trinh Kiemin poika Nguyen Uong murhattiin, jotta valta
säilyisi halutuissa käsissä. Tilanne saattaa vaikuttaa hieman
sekavalta, mutta on muistettava, että keisarit olivat tällöin
muodollisia valtionpäämiehiä ja todellinen valta oli enemmän tai
vähemmän sotaherroilla (kuten Kiinassakin oli laita useampaan
otteeseen). Trinh Kimillä oli myös toinen poika Nguyen Hoan, joka
pelkäsi seuraavansa veljensä kohtaloa hautaan. Mitä tekee ?
Tekeytyy hulluksi. Hän pyytää siskoltaan, Trinh Kiemin
puolisolta, voisiko hän hallita eteläisiä alueita Thua Hoa:aa.
Koska Trinh Kiemillä ja hänen
sotalordeillaan oli aivan riittävästi puuhaa karkotetun Mac
dynastian kapinnallisten kanssa ja halusi rauhoittaa eteläisen
rintaman, suostui hän puolisonsa pyyntöön. Tuumaili varmaan: Ei
kai siitä mitään vaaraa voi olla jos muutamaa pikkulääniä
hallitsee puolihullu nuorukainen. Nguyen Hoan muuttaa etelään ja
rauhoitti alueen. Hän ja hänen perillisensä Nguyen Phuc salaa tekivät alueen lojaaliksi etelää hallitsevalle Nguyen
perheelle. Tämän allianssin jälkeen nämä nousivat kapinaan pohjoista Trinh
perhettä (isäänsä) vastaan. Näin syntyi Vietnamiin sisällissota
kahden maata hallitsevan perheen välille, eteläisen Nguyen perheen
ja pohjoisen Trinh:n välille. Ehkäpä Trinh Kiemin toinenkin poika
olisi sittenkin kannattanut murhata eikä päästää hullua
näyttelevää etelään. Nguyen lordit valitsivat Thua Hoa:aan
kuuluvan pienen pohjoisen alueen (Thue Thien) omaksi asuinpaikakseen
ja näin saivat näköalapaikan pohjoiseen.
Joka tapauksessa monien vaiheiden
jälkeen valta siirtyi Nguyen Phuc:lle, joka hallitsi Etelä
Vietnamia vuosina 1613 – 1635. Hän hallitsi aluetta Phu Xuanista
(Huesta) käsin. Vähät välitti Hanoista ja sen keisarista (Vietnam
oli tällöin yksi maa, jossa kaksi kuningaskuntaa). Lopulta
kieltäytyi maksamasta veroja pohjoisen herroille. Seikka johti
taasen lähes 50 vuotiseen etelän ja pohjoisen väliseen
Trinh-Nguyen sotaan (1627 – 1673). Hänen valtakautena myös
perustettiin Saigon. Saigonin alue kuului tällöin Kambodžalle,
mutta jälleen hyvien naimakauppojen jälkeen kaupunki siirtyi Nguyen perheen hallintaan vuonna 1623. Kambodzha kyllä teki
emämunauksen, sillä Saigonista käsin voitiin myöhemmin vallata
koko Mekongin suistoalue.
Myöhemmin 1687 käynnisti Nguen-loordi
Nguyen Phuc Tran linnoitustyöt Phu Xuanissa (Huessa), joka tällöin
oli pieni kylä Thua Hoassa. Linnakkeen rakentamisen tarkoituksena ei
suinkaan ollut luoda tukeva puolustuslinna, vaan tarkoituksena oli
muistuttaa pohjoisen Trinh dynastialle etelän mahtavuudesta. Symboli
vallasta ja voimasta. Lopulta, vuonna 1774, muodostui Phu Xuanista
pääkaupunki keskiselle ja eteläiselle Vietnamille.
Ehkä kuvittelet, että juonenkäänteet
päättyvät tähän ja kaupunki elelee rauhallisesti. Ei suinkaan. Phu Xuan (Hue) kuului siis
etelävietnamille. Mutta viimeinen Pohjois-Vietnamilaisista Trinh
dynastiaan kuuluvista sotaherroista Trinh Sam (1739 – 1782) herätti
uudelleen Trinh – Nguyen sodan marssimalla marraskuun 15 vuonna
1774 Nguyenin hallitsemille alueille. Tämä tapahtui silloin kun
etelässä puhjennut ns. Tay Son kapina heikensi Nguen dynastian
voimaa ja valtaa. Trinh Sam näki tällöin tilaisuutensa tulleen.
Phu Xuan valloitettiin helmikuussa vuonna 1775. Etelä taasen iski
takaisin hieman myöhemmin. Vuonna 1802 sotaherra Nguyen Anh
(tunnetaan paremmin nimellä keisari Gia Long:ina) onnistui
valloittamaan ja hallitsemaan koko Vietnamia kun ensin oli päihittänyt Tay Son kapinan myötä tulleen uuden keisarin. Huen keskeisen
sijainnin vuoksi päätti Nguyen Anh perustaa Huen maan pääkaupungiksi.
Nguyen dynastian keisarin Gia Longin
ensimmäinen poika kruunuprinssi Canh kuoli nuorena vuonna 1801.
Vallanperimysjärjestyksessä oli seuraavana Minh Mang, joka hallitsi
maata 14 Helmikuusta 1820 (hänen 29 syntymäpäivästä) kuolemaansa
saakka 20 Tammikuuta 1841. Persoonana Minh Mang on hyvin kiinnostava.
Hän vastusti ponnekkaasti ranskalaisten invaasiota maahan. Syynä
oli se, että hän vaali konfutselaista perinnettä ja katsoi
ranskalaisen katollisuuden olevan vierasta kulttuuria, joka ei
alkuunkaan soveltunut vietnamilaiseen perinteeseen. Aivan oikein.
Olisipa Minh Mangin perilliset olleet yhtä ponnekkaita ja panneet suitset
ranskalaisille, niin silloin koko Indokiinan historia olisi varmaan
ollut toisenlainen. Mutta toisaalta historiankirjoitus ei jossittele
se vain toteaa ja jäljestäpäin on hyvä olla viisas.
Hue säilyi vietnamilaisten omana
pääkaupunkina vuoteen 1945. Viimeisen keisarin ollessa Bao Dai.
Hän on monin paikoin hyvin kiinnostava persoona, johon palaamme
tuonnempana.
Hue ja Vietnamin sota
Huen sijainti lähellä DMZ vyöhykettä
teki siitä hyvin haavoittuvaisen toisessa Vietnamin sodassa
(Amerikan sodassa). Vuonna 1968 vietnamilaisten uudenvuoden juhlan
Tet:n aikana käynnistettiin kohtalaisen hyvin organisoitu Tet
hyökkäys. Hyökkäys käynnistettiin tammikuun 30 vuonna 1968.
Hyökkäys oli suuri yllätys etelävietnamilaisille,
amerikkalaisille ja näiden liittolaisille. Yllätys johtui senkin
syyn takia, että nämä kuvittelivat voittavansa Vietnamin sodan
lähikuukausina. Tet hyökkäyksessä hyökättiin noin 100
kaupunkiin 80 000 miehen (ja naisen voimin). Amerikkalaiset ja heidän
liittolaiset eivät uskoneet VietCongilla ja ViethMinhillä olevan
voimavaroja näin massiiviseen ja hyvin organisoituun taisteluun.
Amerikkalaisille oli myös täysin hämärän peitossa miten aseita
ja miehiä voitiin kuljettaa täysin huomaamattomasti. Erityisen
raskaat ja veriset taistelut käytiin Huessa. Amerikkalaiset
kuvittelivat, että kaupunki vallattaisiin takasin 24 tunnissa mutta
siihen meni melkein kuukausi. Hueta pommitettiin ankarasti. Ennen
hyvin kaunista kaupungista tuhottiin 70 %. Kuten eräs amerikkalainen
sotilas totesi: ”Tuhoamme ensin kaupungin voidaksemme vapauttaa
sen.” Vaikka Tet hyökkäys epäonnistui osittain, niin kuitenkin
sillä oli suuri vaikutus amerikkalaiseen kotirintamaan.
Siviilivastarinta USA:ssa kasvoi sellaisiin mittasuhteisiin, että
amerikkalaisilla ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin luopua
sodasta, Nixonin kaudella. Hyökkäys ajoitettiin kohtalaisen hyvin:
Amerikassa oli presidentin vaalit 1968 (Johnson luopui ehdokkuudesta,
heikon kannatuksen vuoksi). Hyökkäystä voidaan luonnehtia
sanonnalla: Hävisimme taistelun mutta voitimme sodan.
Rehellisyyden vuoksi on tässä
todettava kuitenkin, että Huessa pohjoisvietnamilaiset ja VietCongin
sissit toimeenpanivat kaupungissa verilöylyn. Monia, joiden
arveltiin myötäilevän Amerikkalaisia ja heidän liittolaisiaan
teloitettiin. Näinhän se sodassa
aina on: Veri vaatii verta ja kukaan ei jää puhtaaksi.
Sodan jälkeen Hue jätettiin hieman
oman onnensa nojaan. Eipä juurikaan viitsitty korjata vahinkoja ja
siistiä paikkoja. Syynä oli se, että sen arveltiin muistuttavan
menneestä feodalismista (etelävietnamissa eleli vielä paljon
rojalisteja, keisarinvallan kannattajia).
Kaupunki
Hue on mukava ja kotoisa kaupunki.
Monet matkaavat sinne. Sijaitsee suurin piirtein Vietnamin
puolivälissä, pohjois-etelä suunnassa. Kaupungissa ja sen
ympäristössä on paljon nähtävää kuten ikiaikaisia
muistomerkkejä, rento elämänmeno, elämää huokuvia
esikaupunkeja, viihtyisiä puistoja, hieno tori, lähellä (12 km)
oleva uimaranta ja kaikkea muuta, jotka pitävät matkailijan
toimeliaana päivän jos toisenkin ajaen moottoripyörällä,
kävellen, tuk tukilla, riksalla, bussilla ja kaikella muulla millä
pääsee paikasta toiseen tai muuten vain maleksien kaupungin
halkovan joen rantoja.
Suurin osa matkaajista käy
tutustumassa vanhaan keisarien asuinsijaan linnoitukseen.
Tämä on itse asiassa muodostunut 4 osasta, nimittäin
keisarillisesta kaupungista, kielletystä purppuraisesta
kaupungista, sisäisestä kaupungista ja hallintoalueesta. Alue on
kooltaan 520 hehtaaria. Linnoituksen rakentaminen aloitettiin 1803 Gia
Longin valtakaudella. Sisäinen kaupungin ja hallintoalueen
rakentaminen aloitettiin 1805 ja valmistui 1832 Ming Mangin
valtakaudella. Alueen ympärille on rakennettu lähes 10 km pitkä
muuri. Alueen sisällä on keisarillinen kaupunki, jonka rakentaminen
aloitettiin 1804. Sisempi alue on nelikulmainen, jonka sivujen pituus on
runsaat 600 metriä. Sisäisen kaupungin toisessa päässä on purppurainen kielletty kaupunki. Tänne oli asiaa vain keisarilla,
hänen henkilökohtaisilla palvelijoilla, vaimoilla,
rakastajattarilla ja muilla perheenjäsenillä. Kaikilta muilta oli kuolemantuomion uhalla pääsy
kielletty. Alueen rakentaminen aloitettiin 1803 ja valmistui
lopulliseen muotoonsa 1821. Kieletyn kaupungin rakentaminen alkoi
aikaisemmin ja valmistui ennen muita. Kas kun keisari tarvitsi
mukavan kodin itselleen. Linoituksen rakentamisessa otettiin mallia
Pekingin kielletystä kaupungista.
Nykyään paikan näkymät ovat
kylläkin monin paikoin avaraa niittyä. Pommituksessa tuhoutuivat
rakennukset melkoisesti ja voimavaroja eikä kiinnostusta ole ollut
paikan enisöimiseen (hiljaksittain ja verkkaisesti näitä kyllä
korjataan ja kunnostetaan). Mielenkiintoisinta alueella oli kuitenkin
laaja valokuvanäyttely muinaisesta keisarillisesta elämänmenosta.
Näyttelyn perusteella vaikutti siltä, että Vietnamissa
keisarillinen hallinto oli ranskalaisille ensiarvoisen tärkeä. Maan
hallinto oli pitkälle järjestetty paikallisin voimin, jotka
kylläkin tottelivat ranskalaisia toiveita. Ehkäpä keisarit
arvelivat voivansa säilyttää asemansa ranskalaisten avustuksella,
tasavaltalaispyrkimyksiä vastaan. Vaikutti
siltä että rojalismin kannattajia oli maassa silti melkoinen määrä
vielä sodan jälkeenkin. Kaikin keinoin Hanoin kommunistit halusivat
minimoida keisarin vallan kannattajien vaikutusta (pohdimme hieman
myöhemmin tätä kysymystä uudelleen). - Miksi sitten nykyään
muistellaan vanhaa keisarinvaltaa ja entisöidään vanhaa kastellia?
Ehkäpä siksi, että kansat eivät pääse historiastaan eroon
millään, missään päin maailmaa. Menneisyys on ja pysyy,
kääntelipä sitä miten päin vain. Keisarinvalta on ollut tärkeä,
elinvoimainen ja keskeinen osa Vietnamin historiaa, niin hyvässä
kuin pahassakin. Se on elimellinen osa siinä mielenmaisemassa, jota
kutsumme nykyään vietnamilaiseksi kulttuuriksi. - Keisarilla ei
kuitenkaan ollut kunnollista mahdollisuutta vastustaa voimallisesti
ja asettua poikkiteloin ranskalasia vastaan. Viimeinen keisari Bao
Dai oli tässä kyllä poikkeus (ja pakeni maasta).
Ehkä linoitusta mielenkiintoisemmat
paikat ovat keisarilliset haudat. Nämä ovat kohtalaisen hyvin
säilyneitä. Haudoista ainakin neljään kannattaa tutustua.
Jokainen näistä heijastaa keisarin mielihaluja ja esteettistä
makua. Nämä ovat majesteettinen Gi Long:n hauta, vaikuttava Ming
Mangin hauta, runollinen Tu Duc:n hauta ja mahtava Khai Dinh:n hauta.
Ehkä ajattelet hauta kuin hauta, kumpare jossain maaseudulla.
Erehdyt. Monet näistä olivat paikkoja, joissa keisari vietti myös
osan vapaa-ajastaan. Ovat suuria hyvin hoidettuja puistoja,
rakennelmat tosi mielenkiintoisia katsottavia, eivät pelkästään
historia fanaatikolle vaan myös kaikille niille, jotka matkan
uuvuttamina haluavat istua rauhassa ja ihailla satumaisia puistoja ja
metsikköjä.
Kun pääset kiertelemään pitkin Hueta näet monia upeita puistoja ja hienoja pommituksesta säilyneitä rakennuksia. Paikkoja, joissa hiivit hiljaa tai istahdat vaivihkaa puiston penkille häiritsemättä paikkojen rauhaa ja arvokkuutta. Millainen satumaa tämä kaupunki olisikaan ollut ilman pommituksia (ja inhoja neuvostoarkkitehteja, jotka eivät muuta osaa tehdä hyvin kuin asemakaavoja)! - Toisaalta onhan kyllä Helsinkiäkin tai Tamperetta onnistuttu tuhoamaan ihan omin voimin ilman suurempia pommituksia.
Jos olet vuokrannut moottoripyörän niin kannattaa eksyä Huen länsipuolelle, sinne missä joki tekee suuren mutkan. Täällä törmäät mitä upeimpiin huviloihin ja yksityisiin puistoihin. Monet näistä ovat siinä määriin upeita, että Helsingin seudun varakkaimmatkin alueet (kuten Kulosaari) tuntuvat köyhälistön asuinsijoilta.Toisaalta näet myös täällä hyvin vaatimattomia asuinsijojakin (joen toisella puolella). Harvemmin kuitenkaan näet onnettomia koteja (kuten valitettavan usein on laita Euroopassa). - Oheisista kuva-animaatioista saat vain kalpean kuvan kaupungista.
Huvilat
Jos olet vuokrannut moottoripyörän niin kannattaa eksyä Huen länsipuolelle, sinne missä joki tekee suuren mutkan. Täällä törmäät mitä upeimpiin huviloihin ja yksityisiin puistoihin. Monet näistä ovat siinä määriin upeita, että Helsingin seudun varakkaimmatkin alueet (kuten Kulosaari) tuntuvat köyhälistön asuinsijoilta.Toisaalta näet myös täällä hyvin vaatimattomia asuinsijojakin (joen toisella puolella). Harvemmin kuitenkaan näet onnettomia koteja (kuten valitettavan usein on laita Euroopassa). - Oheisista kuva-animaatioista saat vain kalpean kuvan kaupungista.
Vietnamissa on kaksi kaupunkia, joihin
mielelläni jäisin asumaan loppuelämäkseni toinen näistä on Hue
ja toinen Dalat (jonne pistän luuni monen tapahtumarikkaan vaiheen
jälkeen). Ja kas kummaa: Kummatkin ovat Etelä-Vietnamissa. Usko tai älä: Ero
pohjoisen ja etelän välillä on yhä vieläkin lähes käsin kosketeltavissa.