Poshanu Chamm - Champa torni
Vanha Champa patsas Hanoin museossa |
Phan Thietin edustalla on muinainen
Champa hindu temppeli; turistinähtävyys, hyvin hoidetun puiston
keskellä. Paikka tunnetaan nimellä Poshanu Chamm torni ja prinssin
linna.
Kaakkois-aasian historiaa ei voida
sivuuttaa mainitsematta joukkoa itsenäisiä suuria hindu
kuningaskuntia Burmassa (Myanmarissa), nykyisessä Kambodzhassa eli
Angkorissa (Khmerien kuningaskunnassa), Indonesiassa ja Vietnamissa.
Vietnamissa kuten on jo aikaisemmin tullut mainittua, hallitsi
etelässä Champa kuningaskunta, josta myöhemmin kehittyi
hindulainen. Indonesiasta taasen kehittyi monien vaiheiden jälkeen
muslimiyhteiskunta.
Champan kadonnut kuningaskunta
sijaitsi likimäärin Huesta etelään aivan Mekogin suistoalueelle
saakka. Se eli vuosien 192 ja 1697 (jaa) välisenä aikana ja sen
luonteenomaisena piirteenä oli jatkuvat konfliktit kiinalaisten,
mongolien, khmerien ja vietnamilaisten kanssa. Chamit olivat
loistavia sotilaita, jotka kykenivät käyttämään vuoristoa
tehokkaasti hyödykseen. Eteläinen raja on historiankirjoituksen
kannalta hieman ongelmallinen. Itse asiassa monet oppineet
mainitsevat hieman kiistanlaisen kuningaskunnan Funnanin olemassaolon
Mekongin suistoalueella vuosilta 68 – 550. Toiset taasen kiistävät
tällaisen kuningaskunnan olemassaolon tykkänään. Oliko Funan
khmerien kuningaskunnan lääni vai itsenäinen valtio. Saattoi se
olla osa Champaakin. Kiista jatkuu vielä varmaan vielä hyvinkin
pitkään.
Champan edeltäjä Linyi perustettiin
Huessa syntyneessä kapinassa kiinalaisia vastaan jo 192. Cham
kielellä kaupunkia kutsuttiin ninellä Kiu-lien. Myöhemmin 600
luvulla varsinainen Champa perustettiin Linyi:n pohjalle. Täysin
varmaa käsitystä Champan ja Linyin poliittisille suhteista ei ole
vieläkään saatu. Monet tutkijat pitävät Linyita ja Champaa
yhtenä ja samana. Toiset taasen pitivät näitä erillisinä
kuningaskuntina 500 luvulle tultaessa.
Vaikka Hanoissa mieluusti puhuttiin
kiinalaisten tuhatvuotisesta dominanssista, niin tämä dominanssi
oli rajoittunut itse asiassa vain Tonkinin alueelle Huesta pohjoiseen. Kovasti
helposti pohjoisessa unohdetaan, että Champa (ja Linyi) perustettiin
jo hyvin varhain ja nimenomaan seurauksena kapinasta kiinalaisia vastaan. Viehän
Champa hieman glooriaa pohjoisen kapinnallisten urheudesta. Sitä
paitsi Dai-Viet (suuri Vietnam) hävitti vähin erin Champan
kokonaan.
Champan loistoaika oli 800 – 900
luvulla. Se oli itse asiassa liittovaltio, joka muodostui 5
osavaltiosta. Pohjoisesta etelään laskiessa nämä olivat
Indapura, Amaravati, Vijaya, Kauthara ja Panduranga. Kukin osavaltio
oli saanut nimensä eri Intian historiallisesta alueesta. Itä
länsisuunnassa se ulottui Kiinan merestä (merenkulkijoiden
tuntemasta Champa merestä) ylös vuoristoon, johon kuului joitakin
alueita kaakkoisesta Laosista ja itäisestä Kambodzhasta.
Pääasiallinen elinkeino
champalaisilla oli kaupankäynti. Kappa-artikkelina heillä oli
santelipuu ja orjat. Siinä sivussa harrastivat merkittävää
merirosvousta kas kun kauppatie Intiaan, Angoriin (ja Eurooppaan)
kulki sopivasti Champan editse.
Champan kulttuuriperintöön vaikutti
vahvasti tietenkin Kiina. Toisaalta jatkuvat rähinät Funanin kanssa
ja Funain alueiden valtaaminen 300 – 400 luvulla toi vahvan
intialaisen perinnön maahan. Champan ja Angkorin (nykyisen
Kampodzhan) välinen 100 vuotuinen sota päättyi 1203. Sodanaikana
kummankin maan pääkaupunki vallattiin ja ryöstettiin perän
jälkeen useamman kerran. Kulkivat edestakaisin Angkorin ja Vijaya:n
välillä kuin Korson juna. Sota päättyi siihen kun
Angkorin kuningas Jayavarman VIII valtasi maan ja teki siitä khmer
provinssin. Champa taasen saavutti itsenäisyytensä uudelleen 17
vuotta myöhemmin eli vuonna 1220. Tähän merkittävään
kuninkaaseen palaamme tuonnempana.
Pohjoisvietnamin Dai Vietin ja Champan välinen sota päättyi
vuonna 1471. Vietnamilaiset tuhosivat pääkaupungin Vijaya:n ja
ensimmäinen laajamittainen cham ihmisten maastamuutto käynnistyi.
Tällöin kohti Angoria (Kambodzhaa) ja nykyisen Malesian Malaccaan
(josta osa edelleen Indonesian Aachenin maakuntaan).
Vuonna 1692 viimeisen itsenäisen
Champa alueen Pandurangan kuningas Po Rome kapinoi etelän Nguyen lordeja
vastaan. Kapina oli kuitenkin menestyksetön ja johti olojen
heikkenemiseen, sillä seuraavana vuonna (1693) Cham kuningas
kylläkin tunnustettiin natiiviksi kuninkaiksi (phien vuong)
Pandurangassa, mutta he joutuivat Nguyenin virkamiesten ja
upseereiden valvonnan alle. Eikä näillä cham kuninkailla ollut
sanansijaa ja määräysvaltaa alueella asustaviin vietnamilaisiin,
joita virtasi alueelle sankoin joukoin.
Vuoden
1692 kapina ei kuitenkaan jäänyt
viimeiseksi laatuaan, vaan vuonna 1786 kuningas Chei Krei Brei yritti
revanssia mutta hävisi ja joutui pakenemaan Kambodzhaan. Sikäli kapinan
ajoitus oli väärä, kun Tay Sonin kapinan johtajan Quang Trung:n
perustama dynastia oli vielä voimissaan. Quang Trung kuoli 1792 ja 10
vuotta myöhemmin kovasti rapautuneen dynastian kaatoi (vihdoinkin)
Nguyen Anh vuonna 1802. Ehkä kuningas Chei Krei Brei arveli Nguyen Anhin
joukkojen olevan vahvempia kuin olivatkaan sodissaan Quang Trungia
vastaan. Kapinan
seurauksena sallittiin Cham kuninkaiden kuitenkin hallitsevan
alamaisiaan mutta nyt heidät integroitiin paikalliseen
maakuntahallintoon. Näin kuninkaista tuli maaherroja. Chamit
kuitenkin jatkoivat häiriköintiään milloin mitenkin. Lopulta
Vietnamin keisari Minh Mang (Nguen Anh:n eli keisari Gia Long:n neljäs
poika) sai moisesta uhittelusta tarpeekseen ja
liitti Champa kuningaskunnan kiinteästi Vietnamiin ja näin Champa
hävisi kartalta (pysyvästi).
Champa kuningaskunta jätti kuitenkin
runsaasti torneja ja temppeleitä jälkeensä. Suurin näistä on My
Son lähellä Hoi Ania. Paikka tuhoutui pahasti amerikkalaisten
pommitusten seurauksena 71 temppelistä jäi pommitusten jälkeen jäljelle vain 18. Alue on suuri mutta elää tänään
melkoisessa alennustilassa. Italialaiset arkeologit kyllä yrittävät
tehdä parhaansa. Vaikka amerikkalaiset tuhosivat alueesta
melkoisesti, niin ei heitä juurikaan restauroinnissa näy (miten
voisikaan kun jenkeillä ei juurikaan ole mitään käsitystä tuhat
vuotisesta historiasta). Vaikka My Son oli samanlainen henkinen
keskus kuin Angor Wat Kambodzhassa, Bagan Myanmarissa, Indonesian
Borobudur tai Thaimaan Ayutthaya ja on liitetty UNESCO:n
maailmanperintöluetteloon, niin matkailija ehkä pettyy paikalla
käydessään.
Phan Thietissä kuitenkin olevat cham
torni Tap Poshanu ja prinssin linna ovat vierailemisen
arvoisia paikkoja. Vuonna 1911 muuan ranskalainen herttua De
Montpensier saapui Phan Thietiin lomailemaan ja metsästämään. Hän
kovasti ihastui paikkaan ja sen näköalaan. Hän osti pienen tontin
alueelta ja rakennutti itselleen 536 neliömetrin huvilan. Huvilassa
oli sähkögeneraattori ja juokseva vesi. Siksi paikalliset alkoivat
kutsua paikkaa prinssin linnaksi.
Tap Poshanu cham tornit pn rakennttu
700 luvun loppupuolella ja omistettu Shivan palvontaan. Paikalla
olevan kolmen tornin lisäksi alueella on ollut myös temppeli, joka
tuhoutui noin 300 vuotta sitten. Rauniot ovat kyllä vielä
näkyvissä. Aluetta kunnostettiin vuosien 1990 ja 2000 välisenä
aikana suurin piirtein sellaiseksi minkä näemme nykyään eli mallikelpoiseksi nähtävyydeksi.
Kautta aikain kalastajat ovat saapuneet
tänne rukoilemaan turvallista matkaa ennen menoaan merelle. Koska
tornit näkyvät kauas niin ne ovat myös olleet merenkulkijoille
tärkeitä maamerkkejä.