Myrskyä siellä sun täällä
Tilanne on siis seuraava: Ranskalaiset
ovat lähteneet tai lähdössä sanomatta sen kummemmin näkemiin.
Pohjoisessa yritetään toteuttaa kommunismin aatetta ja luokkasodan
luonnetta yritetään ymmärtää ja toteuttaa. Maassa toteutettiin sosialismia vietnamilaiseen tapaan, jossa pyritiin välttämänn niitä virheitä mitä Kiinassa ja NL:ssä tehtiin. Etelässä
amerikkalaisen dollarinipun päällä makoilee Ngo Dienh Diem ja
hallitsee niin kuin lystää. Odotellaan yhdentymisvaaleja - turhaan.
VietMinhin sotilaallinen menestys olisi
edellyttänyt maan jakamisen 13 tai 14 leveyspiiriltä. Näin monet
historioitsijat ajattelevatkin: Koko voitto – koko maa,
puolivoittoa – puoli maata, kolme-neljännes voittoa – kolme
neljäsosaa maasta jne. Harva pohjoisessa kuitenkaan uskoi vaaleihin,
vaikka Ho Chi Minh luotti kansainvälisiin sopimuksiin ja oikeuteen.
Siellä pikemminkin tiedostettiin Amerikan uhka ja Geneven
kompromississa haluttiin vain saada hengähdystauko ja rakentaa maa
jollain tavalla vahvaksi, itsenäisesti toimeentulevaksi
taloudelliseksi ja sotilaalliseksi mahdiksi. Tässä jotenkuten
onnistuttiinkin, vaikka ilmapuolustusjärjestelmä – näin
jälkeenpäin ajatellen - olisi pitänyt rakentaa vielä vahvemmaksi ja
kattavammaksi. Sekä Neuvostoliitossa ja Kiinassa ei uskottu kuinka
massiiviset amerikkalaisten pommitukset tulisivat olemaan.
Tilanne pohjoisessa
Vietnamin Demokraattisessa
Tasavallassa, tuttavallisemmin sanottuna Pohjois-Vietnamissa,
ryhdyttiin kiireimmän vilkkaan toteuttamaan kommunismin ihannetta.
Tuotantovälineet ja pääomat piti siirtää kansanomistukseen,
kansan kolutusta piti kohentaa ja tasa-arvoistaa, jotta kaikilla
olisi mahdollisuus sivistää itseään taustasta riippumatta,
terveydenhoitoa piti laajentaa koskemaan kaikkia kuten
Marksismi-Leninismissä kuuluukin olla. Omaisuuden jakautuminen piti
olla mahdollisimman laaja ja tasa-arvoa kunnioittava. Perustettiin
osuustoiminnallisia yrityksiä, kommuuneja ja tuotantoprikaateja.
Tässä toiminnassa olivat kiinalaiset ja neukut verrattomia
apulaisia.
Pohjoisen katollisuuskysymys
Kuten edellisessä postauksessa ilmeni
,niin sadat tuhannet muuttivat etelään. Pääosa näistä oli
katollisia. Monet VietMinhin jäsenet kysyivät suoraan: ”Vietin 8
vuotta viidakossa taistellakseni yhtenäisen ja itsenäisen isänmaan
puolesta ja nyt nämä muuttavat pois”. Monet katolliset olivat
taistelleet kuitenkin joko osana VietMinhiä tai heillä oli
kolmannen osapuolen ryhmittymiä. Ryhmittymä muodostui pääosin
niistä katollisista, jotka vieroksuivat VietMinhin kommunisteja ja
kuitenkin olivat patriootteja. Nämä ryhmittymät olivat hyvin
organisoituneita, olivathan katolliset suurin ja vahvin
järjestäytynyt ja homogeenisin aatteellinen järjestö heti
työväenpuoleen, Lao Dongin, jälkeen.
Jo sodan aikana Ho Chi Minh pyrki
luomaan mahdollisimman hyvät suhteet katollisten kanssa. Hän aivan
oivallisesti ymmärsi, mikä merkitys heillä on punaisen joen
suistoalueella ja eteläisessä Vietnamissa. Näillä alueilla,
VietMinh oli kovin heikko. Katolliset piispat tunnustivat hänet
maan johtajaksi ja vastaavasti maan hallituksessa oli innokas
katollinen talousministerinä. Geneven kokouksen delegaatiossa oli
myös katollisia edustettuna kun heidän tiedettiin olleen hyvin
perillä ranskalaisten ajatusmaailmassa ja tavoista. Tiedetään myös Ho
Chi Minhin lähettäneen joka vuosi joulutervehdyksen kirkolle.
Suhtautuminen ateistisessa ja
sekularisoidussa maassa katollisuuteen olikin hyvin ongelmallinen.
Toisaalta mittava exodus pois maasta, monet vieläpä kokivat
katollisuuden olleen ranskalaisen imperialismin sanan saattaja ja
toisaalta katollisten suuri vastarinta panos Ranskan sodan aikana.
Siinäpä oli pulmaa kerrakseen. Työväenpuolue, Lao Dong, pyysikin
konsulttiapua Puolalta. Puola kun oli myös kommunistinen maa, jossa
oli vahva hyvin järjestäytynyt elinvoimainen katollinen kirkko.
Vuonna 1955 saapuikin puolalainen delegaatio pohtimaan maan
”katollisuus kysymystä”. Kaiken kaikkiaan yhteiselo katollisten
ja kommunistien kanssa saatiin sujumaan jotenkuten. Ei mitään
sellaista kirkon omaisuuden takavarikointia ja papiston vainoa mitä
nähtiin alkuaikojen Neuvostoliitossa. Tällöin Kollontain johtamat
kaaderit ryöväsivät ortodoksisen kirkon, monesti suunnattoman
arvokasta, omaisuutta hankkiakseen ruokaa vallankumouksen jälkeisen
nälänhädän taltuttamiseksi. Jotta tämäkin postaus ei paisuisi
liian suureksi emme sen enempää pohdi tätä sinänsä
mielenkiintoista kysymystä. Kiinnostuneet voinevat lukea esimerkiksi
Tran Thi Lienin hienon tutkimuksen The Catholic Question in North
Vietnam: From Polish Sources, 1954-56 (Cold War History, Vol 6 No 4,
November 2005, pp 427 – 449). Korkeakoulujen ja yliopistojen
henkilökunta ja opiskelijat voinevat lukea artikkelin ilmaiseksi
netin kautta kytkeytymällä e-kirjastoon.
Pohjoinen järjestäytyy
Vaikka katollisuus kysymys oli
kiusallinen ja mutkikas asia, niin kuitenkaan se ei ollut keskeinen
ongelma-alue Pohjois-Vietnamille. Poliittisissa ja taloudellisissa
kysymyksissä maa pyrki vahvasti sosialismiin, jossa se otti mallia
Neuvostoliitosta ja Kiinasta. Niinpä puolue jakautui politbyroon,
sihteeristöön, keskuskomiteaan sekä puolue haaroihin kaupungeissa
ja kylissä. Myöhemmin tällaisesta rakenteesta kehittyi, kuten
Neuvostoliitossa, byrokraattinen, määräyksiä täynnä oleva
jäykkä organisaatio. Tosin määräyksistä eipä juuri kukaan
välittänyt (kuten ei myöskään Neuvostoliitossakaan). Pohjoisessa
vahvistettiin myös varsinainen armeija Pohjois Vietnamin
Kansanarmeija, tämä oli kyllä ollut olemassa jossain muodossa jo
vuodesta 1944, vaikka näytteli pienempää roolia VietMinhin
rinnalla sodan aikana. Armeijaan luotiin hyvin eurooppalainen
organisaatio kaikkine sotilasarvoineen, virkapukuineen ja muine
seikkoineen, jotka tekevät armeijasta armeijan näköisen.
Neuvostoliittolle, vaikka siellä
olikin Lao Dongin veljespuolue, ei Indokiina ollut keskeinen
poliittinen asia. Heillä oli riittämiin pohdittavaa Euroopan
puolustusliitossa ja mahdollisesta Saksan aseistamisessa (siksipä
Neuvostoliitto ei esittänyt kovin keskeistä roolia Geneven
näytelmässä). Heti Geneven kokouksen jälkeen Vietnam tukeutui
vahvasti Kiinaan, olihan Kiinan diplomatia ollut avainasemassa
Geneven neuvottelutuloksen saavuttamisessa. Maassa lainattiin Maon
ajatusta "Uudesta Demokratiasta", jonka mukaan siirtyminen sosialismiin
pitää siirtää myöhemmäksi kunnes saavutettaisiin poliittinen
yhtenäisyys ja taloudellinen kehitys olisi taattu. Tosin tämä
poliittinen yhtenäisyys saavutettiin Kiinassa usein terrorin
keinoin, eliminoimalla ”vastavallankumouksellisiksi” katsottuja
aineksia. - Vietnamissa pyrittiin siis välttämään niitä
virheitä, mitä Neuvostoliiton alkuaikoina esiintyi (nämä virheet
olivat syynä siihen, miksi jo 20 luvun alussa siirryttiin NL:ssä
Leninin ehdottamaan NEP talouteen, jonka Stalin iloisesti lakkautti
myöhemmin). Vietnamissa omaksuttiin kiinalaiset
maanviljelymenetelmät, tapa järjestää hallinto, kaaderien
koulutus ja sosiaalinen mobilisaatio muiden seikkojen ohella. Vietnam
pyrki toteuttamaan sosialismin ihannetta myös monin paikoin hyvin
itsenäisesti, josta paras esimerkki oli toimeenpantu maareformi.
Pohjois-Vietnam joutuikin tasapainoilemaan kummankin suurvallan
välissä hieman kuin trapetsitaiteilija. Kiinan ja Neuvostoliiton
välirikko 50 luvun lopulta ei ollut helppo asia Vietnamille, se
vaikutti tuntuvasti tulevaan Amerikan sotaan, neuvostodiplomatian ja
-propagandan hyväksi.
Maareformi
Vietnamin talous oli ollut pitkään
jakautunut. Hedelmällinen Mekongin suistoalue oli maan vilja-aitta,
kun pohjoisessa hallitsi teollisuus, kauppa ja maaseudulla
ei-syötävien kasvien viljely. Pohjoisessa tilanne muuttui maan
jakamisen jälkeen hieman ongelmalliseksi, tuoreessa muistissa oli
vuoden 1944 nälänhätä. Kiina toimitti nyt ja myöhemmin
elintarvikkeita Vietnamille, huolimatta siitä, että 50 luvun
lopulla lanseerattu Suuri Harppaus Eteenpäin johti suureen
Kiinalaiseen nälänhätään (10 – 20 miljoonaa nälkään
kuollutta). Elintarvike toimitukset Kiinasta Vietnamille (ja
Kuubaan) olivat heille, surkeasti somistettu, näyteikkuna
maailmalle.
Pohjois-Vietnamille elintarvikkeiden
tuotanto osoittautui valtavaksi haasteeksi. Yhtä äkkiä pitäisi
Punaisen joen suistoalueella pystyä toimittamaan riisiä
minimitarpeen tyydyttämiseksi. Koko kuljetusjärjestelmä oli
tuhoutunut 8 vuotuisen sodan aikana. Kaikki kanavat, tiet,
voimalaitokset, sillat ja rautatiet piti rakentaa uudelleen. Samoin
koko viljelyjärjestelmä kautta koko maan piti järjestää
mahdollisimman tehokkaaksi. Maareformille oli selvä tarve.
Monin paikoin maareformi toteutettiin
hyvin kyseenalaisin keinoin. Samanlaisin mitä Maon Kiinassa
alkuaikoina käytettiin. Kaaderit saapuivat kylään, kyselivät
kyläläisiltä paikallisista olosuhteista, maavuokrista ja siitä
miten työläisiä kohdeltiin. Kaaderit pyrkivät tunnistamaan ne,
jotka elivät maavuokrilla eivätkä itse tehneet mitään tuottavaa
työtä. Näitä ihmisiä kutsuttiin maalordeiksi dia chu:ksi. Heidän
maansa takavarikoitiin, heidän kotinsa ratsattiin ja pengottiin
perin pohjin, henkilökohtainen omaisuus siepattiin ja jaettiin
kyläläisille. Kyläläiset eivät enää saaneet kutsua heitä
herraksi, johtajaksi ja pomoksi. Maalordien joukossa oli myös
joitakin barbaareja ja raakoja ihmisiä (dia chu cuong hao gian ac),
koska heidän väitettiin murhanneen, raiskanneen ja toimineen
julmasti muita vastaan. Nämä maalordit marssitettiin kyläläisten
eteen ja tuomittiin julkisesti, häpäistiin ja pahoinpideltiin.
Monet pahat maalordit teloitettiin myöhemmin tuomioistuin päätösten
jälkeen (Vietnamissa on yhä vielä voimassa kuolemanrangaistus ja
tuomioiden rengastusasteikko on paljon kovempi kuin esim. Suomessa).
Maanomistusolot koko Vietnamissa olivat
hyvin keskittyneitä harvoihin käsiin. Olot olivat jakautuneet
kahtia harvalukuiseen suurtilallisten maalordien joukkoksi ja
köyhääkin köyhempiin maanviljelijöihin. Maalordien rikkaus oli
muodostunut vuosikymmenien ajan tapahtuneesta pakkoluovutuksista,
suorista maaomaisuuden siirroista ranskalaiselle kolonialisteille ja
näiden vietnamilaisille ”yhteistyökumppaneille”.
Erinomaisessa artikkelissaan The Myth of the Bloodbath: North
Vietnam's Land Reform Reconsidered (Bulletin of Concerned Asian
Scholars, September 1973) D. Garet Porter kuvailee maanomistusoloja.
Pohjois-Vietnamissa (Ranskan Tonkinissa) 90 % maanomistajista
omistivat 36.6 % viljeltävästä maasta. Vietnamin Demokraattinen
Tasavalta keräsi dataa 3653 kylästä vuonna 1945. Tilastojen mukaan
89 % maalaisista omistivat 40% prosenttia maasta. Lopulta köyhät
maanviljelijät ja maattomat talonpojat muodostivat 60 %
maaseutuväestöstä ja omistivat vain 10 % maasta. Ranskalainen Pierre Gorou laski vuonna 1939 omistusolot seuraavasti: 61 % maanomistajista omisti vähemmän kuin yhden maun (3600 neliömetriä), 30 % omisti yhdestä viiteen mauta, 6% viidestä kymeneen, 2 % kymmenestä viiteenkymmeneen, 0.008% viidestäkymmnnestä sataan ja 0.0002% yli 100 mauta. Siihen aikaan nelihenkinen perhe tarvitsi elääkseen vähintään 3 mauta (1.08 hehtaaria). Huomattava osa maaseutuväestöstä ei omistanut ollenkaan maata. Katovuosina (kuten 1930) valtaosa maaseutuväestöstä oli nälkäkuoleman partaalla. Maattomilla ei tainnut silloin olla kovin hauskaa. On melko selvää,
että tällaisessa tilanteessa maareformille on sosiaalinen tilaus.
Maaomistusolot olivat vain puolet tarinasta. Köyhät
maanviljelijät elelivät jatkuvassa velkakierteessä, eivät kyenneet
irtautumaan ylisuurista koroista (korot saattoivat olla jopa 3 650 % vuodessa), musertavista vuokrista ja
kohtuuttomista suurtilallisten määräämistä veroista. Olivat
todellinen proletariaatin proletariaatti, köyhiä kuin kirkon rotat. Näitä ihmisiä maalordit kohtelivat usein miten halusivat. Monesti hyvin julmasti käyttäen nälkää kiristyskeinona.
Mainittu Porterin artikkeli on sikäli hyvä lukea, että eteläisen Diemin ja
Yhdysvaltojen hallitus ruokki vahvasti näkemystä missä maareformin
yhteydessä tapettiin jopa 500 000 ihmistä. Puppua propagandaa ei
muuta. Teloitettujen maalordien määrä oli kuitenkin suurempi kuin
mitä voidaan millään kriteerillä hyväksyä mitenkään vaikka monin paikoin "kansan viha" purkautui monia julmiksi katsottuja maalordeja vastaan.
Historioitsijoiden joukossa suhtautuminen maareformiin on yhä vielä
suuri akateeminen kiistakapula. Toivottavasti tähän arkaan ja
kipeään aiheeseen saadaan lisävalaistusta kun arkistot avautuvat –
sitten joskus.
Maareformia oli harrastettu jo Ranskan
sodan aikana. Tällöin pääasiassa ranskalaisten suurtilallisten
maat jaettiin paikallisille maattomille viljelijöille. Ei mikään
ihme, että maattomien joukossa VietMinhin suosio oli suuri.
Puolivälissä 1955 maareformi kiihtyi ja siihen liittyi vahvasti
mukaan luokkataistelunpiirteitä suurtilallisia ja vähän pienempiä
omistajia vastaan. Tuhansia suurtilallisia ja maalordeja siirrettiin
maareformissa pakkotyöleireihin ja uudelleen koulutuskeskuksiin.
Yksi syy tähän maareformiin rajuuteen oli - sinänsä realistinen -
usko, että etelä tuskin tulee noudattamaan Geneven sopimuksen
sitoumuksia, vaan saattaisi marssia (USA:n avustuksella) pohjoiseen.
Monet puoluekaaderien äärilaitaa kulkevat johtajat arvelivat, että
suurtilalliset voisivat liittyä marssijoiden joukkoon ja näin
olisivat potentiaalisia vihollisia. Eli heillä oli hyvin
kyseenalainen logiikka: suurtilallinen = kapitalisti = Vietnamin
vastustaja = Amerikan hännystelijä. Logiikka oli sinänsä
virheellinen, kun monet suurtilalliset taistelivat VietMinhin
joukoissa ja monet varakkaat tilalliset olivat myös kommunisteja (seikka unohtui usein luokkataistelun huiskiessa).
Kuten muistetaan menneistä
postauksista, niin VietMinh oli muodostunut sekä kommunisteista että
ei-kommunisteista yhteisenä tekijänä, aatteena, isänmaallisuus
ja patriotismi, halu muodostaa itsenäinen ulkovalloista riippumaton
valtio. Tähän oli liittynyt sekä varakkaita maanomistajia että
köyhiä, maattomia talonpoikia. Monille suurtilallisille lupasi Ho
Chi Minh erityiskohtelun, jos nämä osallistuivat Ranskan vastaiseen
rintamaan. Heille luvattiin varakkaan maanviljelijän status, jossa
korkeintaan pyritiin vuokrien alentamiseen. Kautta linjan reformissa
alennettiin maavuokrat 20 - 50 %.
Maalordien tuomitseminen oli hyvin
usein sangen mielivaltaista. Maalordi tai suurtilallinen leiman
saaminen saattoi tapahtua usein jo siitäkin syystä, että naapuri
kadehti toisen suurempaa maatilaa ja teki tekaistun ilmiannon kylään
saapuneelle kaaderille ja näin saisi siivun naapurin pelloista.
Tässä prosessissa unohdettiin kovin usein, millaisin uhrauksia
monet olivat tehneet Ranskan sodassa isänmaan puolesta. Vaikka
maareformi laeissa sisälsi elementtejä, joilla pyrittiin
vähentämään väkivaltaisuuksia, niin kuitenkin hyvin monissa
tapauksissa tapahtumat luisuivat puolueen kontrollin ulkopuolelle.
Monissa tapauksissa kohdeltiin maalordeiksi luokiteltuja hieman
vääriin varsinkin silloin kun he syystä tai toisesta eivät
suostuneet alentamaan vapaaehtoisesti vuokria tai osallistumaan
luovutuskeskusteluihin. Monet suurtilalliset olivat vieläpä
aktiivisa kommunisteja ja puolueen jäseniä. Vaikka teloitettujen määrästä
on olemassa hyvin ristiriitaisia tietoja, niin niitä kuitenkin melko
todennäköisesti tapahtui suhteellisen laajassa skaalassa (kenties 6
000 – 10 000 teloitusta). Monet tutkijat kuitenkin väittävät
lukujen olleen Saigonissa tehtailtuja. Historian tutkimus on
toisinaan hyvin vaikeaa kun arkistot ovat suljettuja, kielimuuri
ylivoimainen, luotettavaksi uskotut suulliset kertomukset voivat olla
silkkaa valetta ja propagandaa jne.
Syyskuussa vuonna 1956 puolueen
keskuskomitean kokouksessa Ho Chi Minh totesi, että maareformissa
oli menty liian pitkälle, monia oli tuomittu väärin perustein ja
luokiteltu väärin. Hän vaati ohjelman oikaisemista oikeille
urille. Kirjassaan China and Vietnam Wars 1950 – 1975 (University
of North Carolina 2000) Quang Zhai kuvailee kokouksen kulkua. Ho Chi
Minh syytti itseään siitä, ettei ollut valvonut ohjelmaa riittävän
hyvin. Toisaalta taasen kaadereiden johtaja Truong Chinh kieltäytyi
myöntämästä mitään virheitä tapahtuneen sillä perusteella,
että ohjelma oli saavuttanut tavoitteensa eli maattomat viljelijät
saivat maata käyttöönsä. Chinhin vastalauseet johtivat siihen,
että kokous kesti lähes kuukauden. Lopulta Chinh siirrettiin
syrjään ja tilalle nousi etelästä peräisin oleva Le Duan. Le
Duan syytti taasen Chinhiä siitä, etä tämä oli soveltanut kiinalaista
maareformimallia tuntematta oikeastaan Vietnamin realiteetteja.
Monin paikoin maareformi myös johti
kaaokseen ja sitä myöskin vastustettiin laajasti. Puoluekokouksen tulokset eivät olleet kantautuneet Nam Dan maakuntaan. Täällä nousi marraskuussa kapina, johon osallistui 20 000 viljelijää. Kapina tukahdutettiin erittäin verisesti.
Monet väärin perustein
tehdyt maan pakkoluovutukset tutkittiin uudestaan ja viljelijöiden
väärät luokitukset maalordeiksi palautettiin sellaisiksi mitä ne
olivat olleet ennen reformia. Maareformissa tehdyt virheet johtivat
myös siihen että Ho Chi Minh kumppaneineen vieraantuivat
Maolaisesta massojen mobilisaatiosta, luokkataistelusta ja jatkuvan
vallankumouksen ideasta. Vietnamissa siirryttiin enenevissä määrin
Stalinin jälkeisessä Neuvostoliitosta omaksuttuun
keskusjohtoisuuteen ja johtajuusvaltaiseen ohjaukseen. Maata
kehitettiin Hrutsevilaisessa hengessä. Kiinassa tästä suunnan
muutoksesta ei oltu kovin ihastuneita. Kovin avoimesti ei Vietnamia kuitenkaan syytetty revisionismista, kuten Kiinassa tehtiin NL:n suhteen. Maa
oli kiinalaiselle diplomatialle ja politiikalle ensiarvoisen tärkeä
Vaikka maareformissa tehtiin paljon
hallinnollisia virheitä niin
maareformissa kuitenkin saavutettiin se, mihin siinä pyrittiin eli
poistamaan nälänhädän uhka luomalla elinvoimaiset maatilat ja
kohtuulliset maavuokrat ja poistamaan
maattomien täydellinen riippuvuus maalordien mielivallasta. Saman
tien kasvatettiin myös riisin ja muiden hyödyllisten kasvien
tuotantomääriä. Maaperän tuottavuus kasvoi. Sivutuotteena
saavutettiin myös se, että köyhät viljelijät ja maattomat
talonpojat saatiin mobilisoitua poliittisiin prosesseihin mukaan
(yksi köyhyyden tuntomerkeistä poistui näin). Kansakunnasta tuli
entistä yhtenäisempi, hintana tosin oli, että muutama
vuokratuloilla elävä suurtalonpojat menettivät hieman omaisuuttaan
ja joutuivat jopa tekemään työtä.
Talousreformin tulokset
Vuonna 1957 käynnistetty talousreformi
alkoi kantaa hedelmäänsä. Vuonna 1960 maassa oli jo 40 000
osuustoiminnallista yksikköä, joiden yhteenlaskettu viljelty
pinta-ala oli 90 % maan koko viljelykelpoisesta pinta-alasta. Maassa
ei liiemmälti ollut kolhooseja vaan maat olivat yksityisessä
omistuksessa. Riisin tuotanto saavutti 5.4 miljoonaa tonnia,
kaksinkertainen määrä sotaa edeltävään aikaan nähden. Samoin
muiden viljelykasvien kuten maissin, perunoiden ja papujen viljely
oli kasvava trendi. Ainoastaan ooppium tuotanto romahti, päinvastoin
kuin etelässä. Perinteinen teollisuus kasvoi 86 %, raskas
teollisuus 170 %. Sotasaaliina Vietnam sai 28 ranskalaisten jälkeensä
jättämää teollisuuslaitosta. Neuvostoliittolaisten ja
kiinalaisten avustuksella rakennettiin yli 100 uutta
teollisuuslaitosta. Lopulta 1960 he kykenivät louhimaan itse kaiken
tarvitsemansa hiilen, tuottamaan omat tiilet ja muut
rakennustarvikkeet, rakentamaan omat maatalouskoneensa ja aluksensa
sekä tuottamaan kaiken sähkön itsenäisesti. Tässä prosessissa oli kuitenkin paljon ongelmia, ehkäpä suurimpana oli
asiantuntijoiden kuten arkkitehtien, insinöörien ja metallurgien
sekä hyvin koulutettujen työntekijöiden puute. Lisäksi käteistä
pääomaa oli liian vähän raaka-aineiden hankkimiseksi ja palkkojen
maksamiseksi. Kehitys oli uskomattoman ripeää kun verrataan
esimerkiksi siihen, miten Suomi toipui sodista, johon meni lähes
koko 50-luku. Tosin muistettava, että Vietnam sai merkittävää
tukea sekä Kiinalta että Neuvostoliitosta ja Suomi ei saanut juuri
mistään.