Geneven konferenssi 1954 ja miten asiat sitten menivätkään
Käymme seuraavassa hieman pohtiman
Geneven konferenssia vuonna 1954, ehkäpä turhankin
yksityiskohtaisesti ja laveasti. Motiivina esitykseen on havainto
siitä kuinka häikäilemätöntä ja ihmishengistä piittaamatonta
voi kansainvälinen politiikka ja diplomatia olla kun panoksena on
suunnaton omaisuus ja poliittiset intohimot. Tarina on kertomus
hyvistä, pahoista, rumista ja ovelista. Hyviä olivat Vietnam,
VietMinh ja Ranskaan vastavalittu radikaalihallitus, rumia olivat
Ranskan konservatiivihallitus, pahoja olivat Yhdysvaltojen
republikaaninen äärioikeisto ja monet ultra konservatiiviset britit
ja ovelia olivat kiinalaiset.
Maailman tilanne alkoi olla melko
tulehtunut jo 50 luvun alussa. Amerikkalaiset uskoivat vakaasti
dominoteoriaansa ja Neuvostoliitolla oli ydinase elokuusta 1949.
Kiinaa hallitsi Mao Zedongin kansan vapautusarmeija ja Josif Stalin
kuoli maaliskuussa 1953. Oltiin astuttu uuteen sotilaalliseen oppiin,
puhuttiin kylmästä sodasta. Koreassa ja Vietnamissa
jännitystilanteet olivat eskaloituneet avoimeksi sodaksi, Malesiassa
ja Burmassa sisäiset jännitteet saattoivat koska tahansa kehittyä
aseelliseksi ryminäksi, monissa Afrikan maissa itsenäisyysliikkeet
olivat heräämässä. Niin, ja olihan meillä Euroopassa Berliini –
laskematon tekijä.
Geneven kokous
Tällaisessa maaperässä päätettiin
pitää vuonna 1954 Geneven konferenssi. Tämä siksi, että
ensinnäkin Korean aselevossa sovittiin kansainvälisen konferenssin
pitämisestä 3 kuukauden sisällä. Tosin tämä kolme kuukautta oli
melko venyvä käsite kun Korean aselepo sovittiin 27 heinäkuuta
1953. - Näin jäljestäpäin kun lukee Korean sodan syitä ja
etenemistä, niin ei voi muuta todeta kuin, että huh huh, kolmas
maailmasota oli juuri nurkan takana. Näin typeriäkö olivat
maailman johtajat, että yhden aatteen vastustamisessa ja
puolustamisessa kannatta tapattaa mahdollisesti miljoonia ihmisiä?
Kenties he eivät ole yhtään sen valistuneempia vieläkään.
Toinen syy
konferenssin pitämiseksi oli Berliinin kokous 25. 1. 1953 – 18.
2. 1953. Kokouksessa suurvaltojen piti
pohtia ensisijaisesti Berliinin, jaetun kaupungin, tilaa. Muutoin
kokouksen tulokset olivat laihanlaiset mutta tulevasta Geneven
kokouksesta päästiin sopuun.
Tulevan konferenssin asialistalle
päätettiin ottaa kaksi asiaa, Korean ja Indokiinan kysymykset.
Berliinin kokoukseen osallistui Yhdysvallat, Yhdistyneet
Kuningaskunnat, Ranska ja Neuvostoliitto edustajinaan näiden maiden
johtavia virkamiehiä ja
poliitikkoja. Neuvostoliitosta
osallistui suomalaisten,
virolaisten,
latvialaisten,
liettualaisten ja puolalaisten
suuresti rakastama Vjatšeslav
Molotov, joka
muuten ei juuri
tällöin ollut
ulkoministeri.
Molotovin nimi ehkä
on sangen kuvaava, mо́лот,
molot = vasara.
Yhdysvaltoja edusti valtiosihteeri John Foster
Dulles, joka kaikesta päätellen oli oikein hilpeä mies. Mustaakin
mustempi kommunismin vastustaja, joka kysyi Ranskan ulkoministeriltä
Georges Bidaultilta
Dien Bien Bhun taistelun käydessä kuumana: ”Haluaako Ranska pari
ydinpommia ?”
Tosin
hänellä ei ollut valtuuksia tehdä tällaista ehdotusta.
Muut kokouksen edustajat olivatkin vähemmän värikkäitä ja
jälkipolville mieleenpainuvia. Vaikka
Berliinin kokouksessa piti alun perin käsitellä Euroopan
turvallisuusasioita, niin näissä ei juurikaan päästy tyveä
pidemmälle. Eikä
päästy juuri myöhemminkään ennen kuin Neuvostoliitossa
puhalsivat glasnostin ja perestroikan tuulet, jotka
tyyntyivät 1991 ja tilalle astui hieman erikoiset Jeltsinin ja
Putinin ahneuden maksimoivat valtakaudet.
Delegaatiot
Saapui kevät ja kesä, eri delegaatiot
kokoontuivat Geneveen 26 huhtikuun ja 30 heinäkuun väliseksi
ajaksi. Kaikkiin keskusteluihin osallistui Yhdysvallat,
Neuvostoliitto, Kiina, Ranska ja Yhdistyneet Kuningaskunnat. Muut
delegaatiot osallistuivat vain niihin keskusteluihin, jotka koskivat
heitä. Korean kysymyksessä kaikki ne maat, jotka olivat lähettäneet
joukkonsa joko YK:n kautta Koreaan tai taistelivat Pohjois-Korean
puolella. Indokiinan kysymyksen pohdintaan osallistui Vietnamin
demokraattinen tasavalta (pohjoinen), Vietnamin valtio (eteläinen),
Kambodzhan ja Laosin edustajat mainittujen pysyvien jäsenten ohella.
Aluksi Bao Dain johtama Vietnamin Valtio ei halunnut osallistua,
mutta kun hänelle vakuuteltiin, ettei Vietnamia tulla jakamaan niin
osallistuivat hekin.
Vietnamin Demokraattisen Tasavallan
edustaja Pam Van Dong toivoi, että Laosin ja Kambozhan
itsenäisyysliikkeiden edustajat Khmer Issarak ja Pathet Lao
olisivat myös edustettuina. Syynä tietenkin se, että näiden
liikkeiden kautta VietMinh saisi suuremman jalansijan kokouksessa,
vaikka liikkeet olivat itsenäisiä, patrioottisia järjestöjä oli
niillä kuitenkin jonkinlaisen kytkennät VietMinhiin. Muitakin
ryhmiä oli jätetty kutsuttujen listalta pois, näitä olivat mm.
vuoristolaisten edustajat, joille Ranska oli luvannut autonomian
sodan päättyessä. Vielä tänään muutama liikkeen Yhdysvalloissa
asuva aktiivinen edustaja muistuttaa mainita poisjätöstä hieman
katkeraan sävyyn monissa lentolehtisisään, vähän samaan tapaan
kuin prinsessa Ruususen paha noita jäi saamatta kutsukirjettä juhliin.
Konferenssia sävytti omalta osaltaan
amerikkalaisten oma sisäpoliittinen tilanne. Monet republikaaniset
kansanedustajat eivät halunneet, että tilaisuudesta tulisi toinen
”Jaltan kokous”. Trumanin hallitusta syytettiin kovasti silloin
Kiinan luovuttamista kommunistien käsiin. Vietnamille ei haluttu
käyvän samoin. Korean sota ei ollut myöskään Amerikan
kotirintamalla kovin suosittu. Joten edustajilla oli hieman hankala
tilanne. Edustajilla ei ollut esittää mitään ehtoja rauhalle
muuta kuin ehdoton antautuminen (johon VietMinh ja Pohjois-Korea
eivät tietenkään mitenkään voineet suostua) eikä heillä ollut
mitään ehtoja osallistumiselle sotaan muuta kuin kollektiivinen
(so. useamman maan yhteinen) ponnistus. Seikka, jota ei kukaan taasen
halunnut.
Korean kysymys
Geneven konferenssi alkoi Korean
kysymyksen pohtimisella. Siitä ei kuitenkaan päästy ei eteenpäin
eikä taaksepäin. Kun varattu aikaraja 15 kesäkuuta saapui,
delegaatiot lähtivät kotiinsa ja tilanne jäätyi sellaiseksi, mitä
se on vielä tänään. Ydinkysymyksenä oli se, miten kansanäänestys
näissä maissa pitäisi järjestää ja kenen valvonnan alla. Samoin
pohdittiin kysymystä pitäisikö YK:n alaisten joukkojen muodostaa
alueellinen kansainvälinen poliisijoukko. Vielä tänään ei näiden
maiden välillä ole käyty keskinäisiä rauhanneuvotteluita, maiden
rajoista ei ole sovittu millään tavalla eikä myöskään Etelä-
tai Pohjois-Koreaan jääneiden siviilien kohtalosta ei ole mitään
päätöksiä. Teknisesti ottaen kumpikin maa on yhä vielä
sotajalalla eivätkä nämä ole kansainvälisessä legislatiivisessa
mielessä valtioita alkuunkaan, vaikka niitä kohdellaan maailman
turuilla ja toreilla ikään kuin olisivat erillisiä valtioita.
Dien Bien Phu
VietMinhin edustaja sähköisti
kokouksen 7 toukokuuta. Hän ilmoitti suuren äänen ja ponnekkaasti:
”Dien Bien Phussa ranskalainen varuskunta on antautunut”. Salissa
kävi kohahdus, miten joku metsäläisarmeija voi rökittää hyvin
varustautuneen nykyaikaisen vieläpä amerikkalaisten tukeman
armeijan? - Näin jälkeenpäin voidaan asiallisesti kysyä, oliko
Dien Bien Phu:n taistelu välttämätön? Tietenkin Vietnamissa
nähdään taistelun päättäneen sodan (jollain tavalla ihmisuhrit
pitää selittää kansalle). Samoin monet historioitsijat korostavat
taistelun merkitystä rauhan tiellä. Sitä paitsi VietMinhillä ei
oikeastaan ollut muutakaan vaihtoehtoa kuin käydä tämä verinen
taistelu, varsinkin kun Ranska ei ainakaan esittänyt omaa
rauhantahtoaan millään tavalla – päinvastoin. Mutta toisaalta
monet radikaalimmat ranskalaiset poliitikot etsivät jo silloin
poispääsyä sodasta. Tästä oli hyvänä merkkinä se, että
Ranska oli aktiivinen Geneven kokouksen puuhamies ja innokkaasti
hyväksyi kaikki kokouksen päätökset (tosin vasta kun maan
edustaja oli vaihtunut). Ranskalaisten itsetunnolle olisi ehkä ollut
liikaa antautua sodassa, myöntää omat tappionsa, varsinkin kun
täydellistä VietMinhin voittoa tai tappiota ei oltu saavutettu.
Sitä paitsi Yhdysvallat hengitti heidän niskaansa. Siellä kun oli
voimakas McCarthyläinen antikommunistinen uho ja vainoharhaisuus.
Geneven kokous tarjosi Ranskalle helpon poliittisesti hyväksyttävän
ulospääsytien, mahdollisesti olisi näin käynyt myös ilman Dien
Bien Phuta.
On sanottu, että VietMinhin
neuvotteluasemat olivat paremmat Dien Bien Phun jälkeen. Olivatko
todella? Maa ei ainakaan yhdistynyt – silloin - vaan vasta kun 3
miljoonaa ihmistä oli kuollut, kaupungit tuhottu ja maaperä
myrkytetty – 20 vuotta myöhemmin. Genevessä kuitenkin
saavutettiin jonkinlainen rauha, sekin vasta kun Ranskassa oli
vaihtunut radikaalimpi hallitus ja Kiina painostanut Ho Chi Minhiä
ja tämän esikuntaa sekä lobbailut aktiivisti Genevessä.
Avauspuheenvuoroja
Ranskan edustaja Bidault avasi
kokouksen 8 toukokuuta ehdottaen, että vihamielisyydet pitäisi
lakkauttaa, aselepo pitää solmia, vangit vapauttaa, epäsäännölliset
joukot riisua aseista, huolimatta edellisen päivän Dien Bien Phun
varuskunnan antautumisesta. Ranskalaiset ehdottivat, että Vietnamin
Demokraattinen Tasavalta saisi osia Annamista ja Tonkinista muutaman
saaren sekä 3 aluetta Saigonin ympäristössä ranskalaisten itse
pitäessä Haifongin, Hanoin, Huen, Saigonin, Punaisen Joen ja
Mekongin suistoalueet ja monia muita pienempiä alueita. Näin he
voisivat jatkaa tarpeen vaatiessa taisteluita.
Kulissien takana kävivät Yhdysvallat
ja Ranskan Bidaultin delegaation kanssa neuvotteluita (29 toukokuuta)
mahdollisesta amerikkalaisen tuen lisäämisestä alueella. He
päätyivät sellaiseen tulokseen, että jos kokous ei onnistuisi
saavuttamaan tyydyttävää rauhaa niin Yhdysvaltojen presidentti
Eisenhower pyytäisi kongressia hyväksymään mahdollisen
intervention Indokinaan ranskalaisten avuksi, jos joukoille olisi
kansainvälinen tuki. Hilpeä ajatus sinänsä, mutta sekä Australian että
Uuden Seelannin hallitukset eivät katsoneet voivansa tukea hanketta,
lisäksi ranskalaisten joukkojen taistelumoraali alkoi hiipua. Joten
ajatus tukea Ranskaa sotilaallisena interventiona kuivui kokon jo
alkumetreillä. He kyllä jo pohtivat mahdollisuutta ”tukea”
indokiinan valtioita ilman Ranskaa. Kuinka tosissaan amerikkalaiset
sitten olivat näissä tuumailuissaan, ei oikein tiedetä. Saattoihan
keskustelut olla vain jonkinlainen diplomaattinen painostuskeino.
Joka tapauksessa heillä oli vakaa usko dominoteoriaansa ja
republikaaniset senaattorit hengittivät melko konservatiivisen
delegaation niskaan (siitäkin huolimatta, että Korean sota 36 000
kuolleen sotilaan vuoksi ei ollut järin suosittu kotirintamalla).
Avauspuheenvuorossaan (10. Toukokuuta)
Vietnamin Demokraattinen Tasavalta (VDT) ehdotti aselepoa,
vastakkaisten joukkojen eristämistä, kieltoa uusien joukkojen
tuomisesta Indokiinaan, vankien vaihtoa, Vietnamin, Kampodzhan ja
Laosin itsenäisyyttä ja suvereniteettia, vaalit kunkin maan
hallitusten muodostamiseksi, kaikkien vieraiden joukkojen
poisvetämistä.
Avauspuheenvuorossaan Kiina ehdotti,
että Vietnam, Kambodzha ja Laos eivät ole samanlaisia ja niitä
pitää tarkastella erikseen, neutraaleina kansoina. Neutraalisuus
edellyttää tietenkin sitä, että siellä ei ole vieraita joukkoja.
Hieman Vietnam kyllä nikotteli asiasta kun he arvelivat saavansa
jalansijaa näissä valtioissa Phathet Laon ja Khmer Issaran kautta.
Kiina painosti, ovien takana, Vietnamia hyväksymään näkökannan
sillä perusteella, että neuvotteluasemat olisivat paremmat. Vietnam
lupasikin vetää joukkonsa pois edellyttäen taasen, että sinne ei
perusteta vieraita tukikohtia. Näin kommunistiset valtiot tekivät
myönnytyksiä neuvotteluihin ja pehmensivät asetelmia kommunismi
versus muu (ei-kommunistinen) maailma. Ehkäpä kiinalaiset toivoivat
pehmentävänsä näin hieman jyrkkää Korean tilannetta. Korean
korttia ei oltu pelattu vielä loppuun saakka ja se saattaisi syttyä
palamaan uudelleen. Tosin Kiinalla saattoi olla omat intressit
takataskussaan. Kiinalaiset ehkä arvelivat Laosin ja Kambodzhan
kuuluvan heidän omaan etupiiriinsä suoraan ilman Vietnamia
(Vietnamin ja Kiinan suhteet ovat aina olleet hieman ongelmallisia jo
2000 vuotta). Kambodzhan suhteen näin kävikin, tosin vasta kun
amerikkalaiset paljon myöhemmin olivat vetämässä joukkonsa pois
ja suhteet Neuvostoliittoon olivat jo sodan partaalla. Laos taasen on
ollut aina hieman takapiha maantieteellisen sijaintinsa ja hyvin
mutkikkaan kansallisuusrakenteensa vuoksi. Laosin luonnollinen
partneri on ollut ja on Vietnam, seikka josta Kiina ei ehkä ollut
kovin ihastunut. Sitä paitsi Laosissa asuu paljon samoja etnisiä
ryhmiä mitä Vietnamissakin (mm. Hmong, Tai, Banar kansoja).
Kiinan motivaationa aktiivisena
pelaajana Geneven konferenssissa on varmaankin suurelta osin
vaikuttanut se, että Yhdysvallat suhtautui avoimen vihamielisesti
vastaperustettuun maahan. Kiinalaisilla oli yllin kylin tehtäviä
omassa maassaan ilman, että jokin USA olisi siihen soppaan
lusikkansa tunkenut. Kaikilla mahdollisilla keinoilla piti pitää
amerikkalaiset mahdollisimman kaukana. Toisaalta Kiina halusi
osoittaa maailmalle olevansa varteenotettava kansainvälinen
poliittinen ja diplomaattinen tekijä (jälkimmäinen seikka
toteutuikin Geneven konferenssiin sivutuotteena).
Kehittymässä pannukakuksi, jonka Kiina ja Mendes saivat kohoamaan kakuksi
Koko Geneven kokous oli kehittymässä
pattitilanteeseen ja läsähtämässä pannukakuksi. Sota olisi
jatkunut ja Yhdysvallat olisi lähettänyt joukkojaan ranskalaisten
avuksi. Tilanne muuttui kuitenkin 18 kesäkuuta. Jo helmikuussa
tehdyssä mielipidekyselyssä vain 7 % ranskalaisista kannatti
Vietnamin sotaa. Dien Bien Phun häviö johti Ranskassa
hallituskriisiin, Lamielin hallitus oli epäsuosiossa ja sai väistyä.
Uuden hallituksen muodosti vasemmisto-keskustalainen radikaalipuolue,
johtajanaan Pierre Mendes (uuden hallituksen kannatusluvut
kansanedustuslaitoksessa oli 419 puolesta, 47 vastaan ja 143 äänesti
tyhjää). Ennen uuden hallituksen muodostamista kuitenkin Ranska oli
tunnustanut Vietnamin Demokraattisen Tasavallan täysin itsenäiseksi
ja suvereeniksi valtioksi varmaan jo senkin syyn vuoksi, ettei
muutoin olisi ollut luonnollista neuvottelukumppania. Eihän sitä
voi käydä aseleponeuvotteluita sellaisen maan kanssa jota ei edes
ole olemassa. Pierre Mendes lupasi, että uusi hallitus eroaa jos
aselepoa ei saada 30 päivän sisällä. Mendes asetti itsensä uuden
hallituksen ulkoministeriksi ja ryhtyi johtamaan Geneven
delegaatiota. Bidault sai lähteä.
Uusi hallitus pyörsi aikaisemmat
lupaukset ”etelä” Vietnamin Valtiolle maan jakamattomuudesta
samoin se käynnisti kulissien takaiset neuvottelut VietMinhin
kanssa. Mendes oli hyvin puuhakas. Hän tapasi Kiinan ulkoministerin
Zhou Enlain salaisesti Bernissä 23. kesäkuuta vasta kun uusi
hallitus oli ollut virassa 5 päivää. Kahdenkeskisissä
neuvottelussa Kiina esitti näkemyksensä välittömästä
aselevosta, kaikki kolme valtiota pitää käsitellä erillisinä ja
tunnustaa Vietnamissa olevan kaksi hallitusta. Seuraavana päivänä
Mendes keskusteli pääavustajansa kenraali Elyn kanssa tilanteesta.
He päätyivät, että maa pitäisi jakaa 16 tai 17 leveyspiiriltä.
Mitään etnistä tai maantieteellistä syytä tähän jakoon ei
ollut. Se vain vedettäisiin siihen. Keskusteluissa he myös
totesivat, että Bao Dain hallitukselle pitää varata aikaa
tilanteen vakiinnuttamiseksi ja Yhdysvaltojen rooli olisi tässä
tärkeä. Mahdollisuus säilyttää Hanoi ja Haifong jätettiin pois,
koska olisi suotavampaa pyrkiä jakoon ilman VietMinh osuutta
etelässä ja VietMinh tuskin olisi luovuttanut Hanoita ja Haifongia
sekä lähtenyt etelästä. Sitä paitsi jaolla parannettaisiin
pohjoiseen jääneiden katollisten asemaa. Suunnittelivat jo tällöin
vapaaehtoista katollisten väestösiirtoa. On hieman epäselvää
syntyikö ajatus Vietnamin jaosta Mendesin ja Elyn välisessä
keskustelussa vaiko Zhou Enlain ja Mendesin välisessä
keskustelussa. Joka tapauksessa Kiina oli jaon aktiivinen kannattaja
ja puuhamies, joten on luultavaa, että ajatus oli alun alkaen
kiinalainen. Saivathan he näin sopivan puskurivyöhykkeen
eteläiselle rajalle.
Uusi järjestys etelässä
Kaksi päivää ennen Ranskan uuden
hallituksen muodostamista, 16 kesäkuuta, 12 päivää sen jälkeen
kun Ranska oli tunnustanut Vietnamin Demokraattisen Tasavallan
itsenäisyyden, entinen keisari Bao Dai nimitti Ngo Ding Diemin
pääministeriksi, korvaten Buru Locin. Hän kyllä teki tämän
hieman vastentahtoisesti kun ei oikein voinut sietää koko
öykkäröivää miestä. Todennäköisesti amerikkalaiset olivat
nimityksen taustapiruina kun näin arvelivat saavansa itselleen
sopivan takuumiehen. Diem oli innokas nationalisti,
anti-ranskalainen ja anti-kommunisti. Katollinen, jolla oli vahvat
siteet Yhdysvaltoihin. Hänen innokas nationalisminsa johti kyllä
myöhemmin pituuden lyhentämiseen yhdellä päänmitalla,
amerikkalaisten suosiollisella avustuksella. Diem hyväksyi
nimittämisen sillä ehdolla, että hän saisi kaiken siviili- ja
sotilaallisen vallan itselleen. Diem vastusti vahvasti maan jakamista
kuten teki Yhdysvallatkin.
Lisää kulissien takaisia neuvotteluita
Kesäkuussa 28 (kuukausi
amerikkalaisten ja ranskalaisten välisen kulissien takaisen
neuvottelun jälkeen) pidettiin englantilaisten ja amerikkalaisten
välinen neuvonpito, jonka julkilausumassa todettiin, että mikäli
Genevessä ei saavutettaisi rauhaa ”niin kansainvälinen tilanne
heikentyisi vakavasti”. Eli suomenkielellä sanottuna selvä
uhkaus: Mikäli kokous epäonnistuisi, se johtaisi vain sodan
laajenemiseen. Amerikkalaiset johtaisivat sitä ja englantilaiset
hymysuin hyväksyisivät sen. Osapuolet laativat salaisen 7 kohtaisen
muistion, jota kummatkin osapuolet kunnioittaisivat. Näihin kohtiin
sisältyi ei-kommunistisen Etelä-Vietnamin säilyttäminen, sekä
mahdollinen alue (enklaavi) Punaisen Joen suistoalueella, tuleva
jaetun Vietnamin yhdistäminen, Kambodzhan ja Laosin itsenäisyys ja
VietMinhin poisheittäminen alueelta. Näin sitä vaan esitetään
vaatimuksia, voimantunnossa, maalle, jonka ei pitäisi kuulua
mitenkään ei Englannille eikä Yhdysvalloillekaan.
No hyvä. Heinäkuun 3 – 5 päivinä
Zhou Enlai ja Ho Chi Minh tapasivat Kiinan Liuzhoun kaupungissa.
Neuvonpito aloitettiin keskustelemalla sotilaallisesta tilanteesta.
Vo Nguyen Giap selitti: ”... vaikka Dien Bien Phu oli Ranskalle
suuri tappio, niin ranskalaiset ovat kaukana häviöstä.
Ranskalaisilla on riveissään 470 000 miestä, joista puolet on
vietnamilaisia kun taasen VietMinhillä on 310 000 miestä. Ranska
vieläpä hallitsee tärkeimpiä kaupunkeja Hanoita, Hueta, Touranea
ja Saigonia. Perustavanlaatuinen voimien tasapainotilanne pitäisi
saavuttaa huolimatta Dien Bien Phusta” (jotta sotaa voitaisiin
menestyksekkästi jatkaa). Tässä vaiheessa kiinalainen Wei Guong,
johtava sotilasasiantuntija, ponnahti pystyyn ja sanoi hyväksyvänsä
näkemyksen
- Zhou kysyi rauhallisesti: ”Mikäli Yhdysvallat ei puutu ja olettaen, että Ranska toimittaa lisää joukkoja niin kuinka kauan kestäisi hallita koko Indokiina?”
- Giap vastasi: ”Parhaimmassa tapauksessa kahdesta kolmeen vuoteen ja huonoimmassa tapauksessa kolmesta viiteen vuoteen”.
- Tähän Zhou Enlai vastasi: ”... pitää olettaa, että Washingtonin nykyinen hallitus ei pysy toimettomana mikäli VietMinh hakee täydellistä voittoa”. Hän jatkoi: ”... Jos vaadimme liikaa Genevessä ja rauhaa ei saavuteta, on varmaa, että Yhdysvallat tulee puuttumaan toimittamalla Kambodzhaan, Laosiin ja Bao Daille aseita ja ammuksia, auttavat heitä sotilaallisessa koulutuksessa ja perustavat tukikohtia sinne... Keskinen seikka on estää Amerikan puuttuminen ja saavuttaa rauhansopimus. Laosia ja Kambodzhaa pitää kohdella eri tavalla ja antaa heidän kulkea omia polkujaan, edellyttäen, että he eivät liity mihinkään sotilaalliseen alianssiin eivätkä salli vieraita tukikohtia alueellaan. Mendesin Ranska on luvannut pyrkiä neuvottelutulokseen, sitä pitää tukea, jos se kaatuu, niin sota vain jatkuu.”
Zhou
Enlai jatkoi pitkään erittelemällä tilannetta ja esitti
realistisena vaihtoehtona olevan maan jakamisen kahtia. Tällöin
saavutettaisiin jonkinlainen tasapainotilanne. Näin voitaisiin sitä
paitsi saada Hanoi ja Haifong Vietnamin
Demokraattisen Tasavallan
hallintaan. Vietnamin Demokraattisen
Tasavallan pitää suostua kompromissiin, suuremman uhan
välttämiseksi. Tässä vaiheessa he vielä
arvelivat ranskalaisten jäävän etelään tukemaan Diemin
hallitusta. Zhou piti realistisena jakolinjan kulkemista 17
leveyspiirillä, johon Ho Chi Minh ehdotti 16:sta eli
samaa mitä aikoinaan erotti Kiinalaiset
Tsiang Kai sekin
joukot englantilaisista toisen maailman sodan lopussa.
Sitäpaitsi Hue olisi silloin ollut osa
Vietnamin Demokraattista tasavaltaa (Hue
siajaitsee suurin piirtein puolivälissä 16 ja 17 leveyspiirejä).
Kiinalaiset esittivät argumenttinaan, että
Laosista Kiinan merelle kulkee tie hieman 17 piirin eteläpuolella ja
siinä on myös luonnollinen jakolinja nimittäin Ben Hai joki ja
onhan Vietnam kapeimmillaan
tässä kohtaa Näin jälkeenpäin
ajateltuna olisi 16 piiri sittenkin ollut parempi sikäli,
että näin oltaisiin mahdollisesti voitu välttää Huen pommitus
(ja Huen pohjois-vietnamilmaisten
toimeenpanema verilöyly).
Näin Amerikka uhkaa
ja Kiina suostuttelee. Eipä pienellä
Vietnamilla taida olla kovin montaa vaihtoehtoa. Voi
voi Ho:ta, hänen elämänikäinen unelmansa yhtenäisestä
Vietnamista ei vieläkään toteudu, eikä toteutunut koskaan koko
hänen elämänsä aikana.
Ho Chi Minh ja pääsihteeri Truong
Chinh joutuivat markkinoimaan uuden tilanteen muutaman päivän
päästä kokoontuneelle politbyrolle. Heidän mielestään uudessa
tilanteessa pitäisi pyrkiä aikaiseen poliittiseen sopimukseen,
jotta voitaisiin estää Yhdysvaltojen sotilaallinen interventio. He
selittivät Yhdysvaltojen olevan nyt Vietnamin pääasiallinen ja
suora vihollinen. Vietnamissa ei siis elätelty minkäänlaisia
harhakuvitelmia amerikkalaisten uhosta ja vainoharhaisuudesta. Tässä
”... uudessa tilanteessa emme voi noudattaa vanhaa ohjelmaamme”.
Ho Chi Minh jakoi: ”vanha mottomme oli vastarintataistelu
voittoon saakka, nyt uudessa tilanteessa meidän pitää tukea
uutta tunnuslausetta: rauha, yhdistäminen, itsenäisyys ja
demokratia. Rintaman kummallakin puolella pitää tehdä
kompromisseja, jotta neuvottelut onnistuisivat eikä enää pidä
esiintyä enempää puhetta ranskalaisten joukkojen hävittämisessä
ja poisheittämisessä. Demakraatiolinja on välttämätön kummankin
puolen uudelleen järjestämiseksi”. Politbyro hyväksyi heidän
ajatuksensa uudesta strategiasta.
Lopullinen kliimaksi
Geneven kokous jatkui 10 kesäkuuta ja
Mendesin saapui johtamaan ranskan delegaatiota hyvin sovittelevana. Vietnamin
valtio jatkoi protestointiaan maan jakamisesta, mutta tämä oli jo
turhaa suunsoittoa ja ainoaksi asiaksi jäi mihin jakolinja
oikeastaan pitäisi vetää.
Walter Bedell Smith saapui
Yhdysvalloista 16 heinäkuuta. Amerikkalainen delegaatio oli saanut
ohjeet olla liittymättä suoraan neuvotteluihin. Kaikki kokouksen
osallistujat sopivat yhdistymisvaaleista mutta eivät oikein kunnolla
päässet yhteisymmärrykseen yksityiskohdista. Yhdysvallat,
Englanti, Vietnamin Valtio, Kambodzha ja Laos halusivat vaalien
valvojaksi YK:n. Tämä taasen ei sopinut Neuvostoliiton Molotoville,
joka ehdotti komissiota, jossa oli puolet kommunisteja puolet
ei-kommunisteja. Vaalien pitoaikakin oli suuri kiistakapula.
Vietnamin Demokraattinen tasavalta halusi vaalit pidettäväksi 6
kuukauden sisällä aselevosta. Syynä näin nopeaan aikatauluun oli
tietenkin siinä, että VietMinhillä oli suuri kannatus koko maassa
ja vaalien pitoajan pitkittyessä olisi mahdollista, että erilaiset
propagandamyllyt etelässä jauhaisivat kansalaisten mielipidettä
VietMinhiä vastaan.
Lopulta 20 kesäkuuta sovittiin
lopuista yksityiskohdista, joista tärkeimmät olivat
demarkaatiolinjan vetäminen 17 leveyspiirin mukaan ja
yhdistämisvaalit pitäisi pitää kahden vuoden kuluttua. Linjan
leveydeksi sovittiin 5 kilometriä kumpaankin suuntaan. Alueella ei
sallita aseellisia joukkoja, siksi sitä kutustaankin
de-militarisoiduksi vyöhykkeeksi. Jakamisen piti siis olla hyvin
tilapäinen. Ranskalaisten joukkojen pitää vetäytyä linjan
eteläpuolelle ja VietMinhin joukkojen linjan pohjoispuolelle.
Kansalaiset saavat 300 päivän ajan kulkea vapaasti linjan läpi.
Tämän jälkeen rajat suljetaan (tämä ei tietenkään estänyt
kaluston ja ihmisten liikkumista Laosin kautta).
Lisäksi laadittiin rauhansopimus:
”Sopimus vihamielisyyksien lopettamiseksi Vietnammissa”. Se
allekirjoitettiin ranskalaisten ja VietMinhin sotilashenkilöiden
kesken. Vietnamin valtio jätettiin tässä kokonaan pois. Lopulta
Zhou Enlai ehdotti aselevon valvontakomission kokoonpanoksi Intia
johtajanaan, Puola ja Kanada jäseninään. Kokoonpanon alkuperäinen
idea oli Molotovin.
Geneven kokouksen päätösasiakirja on
päivätty 20. kesäkuuta 1954 vaikka se tosiasiassa
allekirjoitettiin 21. kesäkuuta Yhdysvallat ja Vietnamin Valtio
kieltäytyivät allekirjoittamasta sitä ja katsoivat nyt ja
myöhemmin ettei se sido heitä mitenkään.
Erilliset sopimukset laadittiin myös
Kambodzhan ja Laosin kuningaskuntien suhteen. Kokouksen sivutuotteena
Kiina ja Yhdistyneet Kuningaskunnat sopivat keskinäisistä
diplomaattisista suhteista.
Jälkipelit
Geneven kokous oli Kiinalle ja
erityisesti Zhou Enlaille suuri voitto. Ensinnäkin he saivat avattua
tunnustamisaallon maailman valtioiden joukossa. Toiseksi heihin
vihamielisesti suhtautuvat amerikkalaiset saatiin pidettyä poissa
maan rajojen tuntumasta. Kolmanneksi neuvottelutulos oli
toteuttamiskelpoinen ja realistinen, tosin Vietnam menetti ehkä
turhankin paljon,mutta saavutti kuitenkin rauhan (vähäksi aikaa)
vaikka rauhan hinta oli melkoinen.
VietMinh menetti enemmän kuin mitä
sotilaallinen tilanne olisi edellyttänyt. Ranska taasen sai enemmän
kuin mitä olisi ansainnut. Bidault on kerran todennut: ”Meillä
oli käsissämme vain muutama ruutu- ja ristikortti mutta Vietnamilla
oli kädet täynnä ässiä, kuninkaita ja kuningattaria”. Sinänsä
tilanne on kiinnostavaa miten kaksi maata (Kiina ja Vietnam)
saavuttivat sen minkä saivat, kun muistaa heidän poliittisen
kokemuksensa diplomatiasta nuorina valtioina oli hyvin vähäinen.
Toisaalta heillä oli hyvin selkeä näkemys siitä, että jako olisi
vain tilapäinen. Ensinnäkin vaalit piti järjestää ja VietMinh
olisi ollut selvä voittaja toiseksi Diemn hallitus on melko kyvytön,
tulevina vuosina tekikin siinä määrin kuninkaallisia munauksia,
että Etelä-Vietnam teki melkein itsemurhan (ja eli vain
amerikkalaisilla pääomilla ja sotilastuella).
Lopulta ranskalaiset lähtivät
Saigonista 20 toukokuuta 1955 rannikkoseutujen varuskuntiin ja
lopulta jättivät koko Vietnamin 28 huhtukuuta 1956. Eivätkä enää
palanneet. Geneven jälkeen koko Indokiina on ollut Ranskalle suuri
tabu; häpeällinen, kipeä ja tuskallinen asia, josta ei ole
mainintojakaan koulukirjoissa. Tapasin matkallani muutamia
ranskalaisia ja tietenkin kyselin mitä ranskalaiset tänään
ajattelevat asiasta. Yleinen vastaus oli kuitenkin: ”Mitä,
olimmeko me mukamas Indokiinassa, en ole kuulukkaan ?” Eräs, joka
oli vanhemmiltaan kuullut Indokiinasta totesi: ”Mutta mehän
sivistimme heitä”. Jee, sivistystä oli, totta tosiaankin.