Buon Ma Thuot, kahvin kaupunki
Buon Ma Thuot on merkittävä kaupunki,
huolimatta siitä, että keskeisimmät matkaoppaat: Lonely Planet,
Rought Guide ja Wikitravel muuta väittävät. Ainoastaan Travelfish
asettaa kaupungille jonkinlaisen arvon ja tämäkin vain siksi, että
kaupungissa tiivistyy vuoristolaisten kauna valtaapitäviä vastaan.
Miksi siis harata vastaan ja olla toista mieltä kuin nämä
kunnioitetut oppaat väittävät? No ensinnäkin siksi, että
kaupunki on tänään melko varakas ja sen mukana on luotu sille oma
tyylinsä. Toiseksi siksi, että kaupunki heijastaa nykyisen
Vietnamin nousua ennen kaikkea maan nousemista kahvin
maailmanvaltiaaksi. Kolmanneksi kaupungin ilmapiiri on luokseen
houkutteleva ja matkailijaa hellivä. Neljänneksi kaupungissa
käytiin viimeinen suuri taistelu vuonna 1975 amerikkalaisten lähdön
jälkeen. Marssi Saigoniin (tulevaan Ho Chi Minh Cityyn) tapahtui
taistelun jälkeen helposti. Viidenneksi vuoristolaisten ja
muinaisten cham ihmisten asema tiivistyy täällä hyvin sekä
hyvässä että pahassa. Kuudenneksi siksi, että kaupungissa
tapahtuu – ikävä kyllä – sama nousukasmaisuuden vaikutus
rakennettavaan ympäristöön kuin mitä Helsingissä tapahtui 50-,
60- ja 70-luvulla. - Samoja virheitä toistetaan maasta toiseen.
Kenties lohduttaa niitä, jotka harmittelevat Enso Gutzeitin
pääkonttoria, makkarataloa, Heimolan taloa, Pasilaa ja monia muita.
Monille kaupunki maantieteilijöille ja sosiologille täällä on
paljon tutkittavaa – vielä vähän aikaa.
No miksi nämä kunnioitettavat
matkaoppaat eivät juurikaan kuvaile Buon Ma Thuota? En tiedä. Näissä kaupunki on vain tilapäinen pysähdyspaikka matkalla Ho
Lak-järvelle, vesiputouksille tai elefanttikylään Buon Doniin.
Kehottavat kylläkin käymään kaupungin pohjoispuolella olevaan
etnoalueeseen. Paikkaan, jossa kuitenkaan kukaan ei käy. Siinä
määrin herätin kummastusta kameroineni vaikka paikalliset olivat
nähneet piimänaamoja toisinaan aivan kuten me apinoita
eläintarhassa (eivät kuitenkaan ryhtyneet syöttämään). Ehkäpä
eivät mainitse siksi, että vuosina 2001 ja 2004 kaupungissa
järjestettiin ra'asti tukahdetut mielenosoitukset. Eikä
turistioppaiden sovi muistuttaa vast'ikään sattuneista kovin
ikävistä asioista.
Kaupungin nimi ede kielellä tarkoittaa
suomeksi 'Thuotin isän kylä'. Ennen sitä kutsuttiin nimellä Lac
Giao. Kun tarkkaan katsoo karttaa niin vaikuttaisi siltä, että
kaupunki on aikojen kuluessa kasvanut yhteen kolmesta kylästä. Se
on Keskisen ylänköalueen (Central Highland) suurin ja Dak Lak
läänin pääkaupunki, jossa asustaa runsaat 300 000 asukasta.
Ranskalaiset perustivat läänin 1904 ja valitsivat Buon Ma Thuotin
alueen pääkaupungiksi. Alunperin alueella asusti pääasiassa Ede
ihmisiä mutta jo ranskalaiset ja myöhemmin Vietnamilaiset
harrastivat transimmigraatio eli asutuspolitiikkaa, jossa siirrettiin
paljon väkeä muualta Vietnamista harvaan asutulle alueelle. Tämä
taasen johti jännitystiloihin paikallisten ja muuttaneiden välille.
Vielä 50 luvulla keskisellä
ylänköalueella ei juurikaan ollut teitä. Ranskalaiset rakensivat
teitä tänne vasta kun pohjoisesta Ho Chi Minh polkuja pitkin
kuljetettiin aseita ranskalaisten suureksi päänsäryksi. Suurimmat
tiet rannikolle ja Dalatin olivat kyllä olemassa mutta ei teitä
Pleikuun ja Kontumiin.
Ulkomaisia turisteja ei siis täällä
juurikaan käy. Melkein kaikki jotka näin olivat näitä Easy Rider
tyttöjä. Eli niitä, jotka ostivat Ho Chi Minhin kaupungista
matkapaketin, johon kuului moottoripyörä ja sen kuljettaja
turistioppaana. Tavallisin reitti kulki Da Latin, Buon Ma Thuon,
Kontumin kautta Hoi Aniin. Paketin kesto on noin viikko ja yleensä
kaikki sisältyy hintaan eli ruoka, majoitus, jutustelu,
matkustaminen jne. Toinen Easy Rider palvelumuoto on sellainen, jossa
ryhmä vuokraa pyörät ja tälle ryhmällä on yksi yhteinen
matkaopas. Pyörät jätetään sovittuun paikkaan, josta yritys käy
ne noutamassa kuorma-autolla.
Easy Rider kuljettajat ovat pääosin
asiallista ja suvaitsevaista väkeä. Tosin kerran joudun yhden
kuljettajan kanssa kiistaan siitä mikä olisi Vietnamin talous
tänään ilman kommunistista puoluetta ja maan yhdistymistä. Hän
oli sitä mieltä, että itsenäisen Etelä-Vietnamin talous olisi
Singaporen luokkaa kun itse väitin sen mahdollisesti olisi
surkeammassa jamassa kuin Kambodzhan. Perustelut: Oltiin mitä mieltä
tahansa Neuvostoliitosta, niin Vietnam oli Brezhneville Syyriaakin
tärkeämpi näyteikkuna, jonka kehittäminen oli ensiarvoisen
tärkeää. Neuvostoarkkitehtien kädenjälki näkyy täällä monin
paikoin, erityisesti Vinhiissä. Muualta maailmasta ryntäsi myös
avustus miljoonia maan uudelleen rakentamiseksi. Maailmalla
sympatiseerattiin kansan kunniakasta taistelua taloudellisesti ja
kalustoltaan ylivoimaista Amerikkaa vastaan. Ihan hyvästä syystä
tunnettiin myötätuntoa. Sitä paitsi vuonna 1986 systemaattisesti
ja hallitusti toimeenpantu talousuudistus, do moi, oli väkevä ase
köyhyyden poistamiseksi. Buon Ma Thuo on tästä uudistuksesta
loistava esimerkki.
Liikkuminen Buon Ma Thossa on
kohtalaisen helppoa kun painaa mieleen muutaman maamerkin. Yksi
näistä on taistelun muistoksi pystytty neukkutyylinen sosialistista
realismia edustava patsas, jonka juurelle oli asetettu tankki. En
kuitenkaan ottanut siitä kuvaa kun Venäjällä matkustettuani sain
liika-annoksen kyseisestä taidesuuntauksesta ja ikuisesta suuren
isänmaalisen sodan muistelusta. Tyylisuunta on kärsinyt siis
silmissäni totaalisen inflaation. - On Helsingissäkin ainakin yksi
patsas ko. tyylilajista nimittäin Maailman Rauha patsas Hakaniemen rannalla.
Täällä voi käydä verestämässä omaa esteettistä tyylitajuaan. Patsas oli aikoinaan Helsingin päättäjille suuri murheenkryyni. Se
lojui vuosikausia varastossa, kun ei oikein löydetty sille sopivaa
paikkaa ja neuvostoliittolaiset huomauttivat aika ajoin kaupungille
asiasta. Patsas on vähän sama asia kuin Rooman kävijät ostavat
kullalle kiiltävän muovisen Pietarinkirkon jäljitelmän, kotimaan
sukulaisille matkamuistona. Aina kun kyläilemässä käyt, on kirkko siinä
piirongin päällä, vaikka selvästi kirkossa ei ole pölyä vaan
sen alapuolella yhtä paljon kuin piirongin kannella muualla on.
Kaupungin varallisuuden syynä ei ole
siis turismi vaan kahvi, kuten tuonnempana ilmenee. Hotelleista ei
kuitenkaan ole puute. Kas kun pääasiassa täällä vierailee
Vietnamilaisia itse, vilvoittelemassa kohtalaisen viileässä
ilmastossa. Sää on tyypillinen ylänköalueille, minne paetaan
rannikon kuumuutta. Yleensä Vietnamilaiset viihtyvät kaupungissa
yhden tai kaksi päivää mennessään ratsastamaan norsulla Buon Don
kylään. Toinen mitä käydään katsomassa, on buddhalainen
luostari, jonka entistämistyöt ovat hyvässä vauhdissa. Kolmas
ihmettelyn aihe on lähellä sijaitsevat vesiputoukset. Lopulta
paikallinen seurasaari, rekonstruoitu vuoristolaisten kylä on
kiinnostava paikka vierailla.
Vesiputoukset Thac Gia Long (saannut
nimensä keisarin mukaan), Thac Dray Sap muiden ohella ovat kyllä
vaikuttavia näkyjä. Itse en kyllä päässyt näkemään kuin yhden
kun silta muihin oli tulvan vuoksi romahtanut. Hieno paikka kun
alueelle oli tehty kaunis puisto, jossa voi hyvinkin viihtyä tunnin
jos toisenkin. Putousten äärellä voi hyvinkin ajatella ikuisia
ajatuksia: Kuten näin vesi on satojen ja tuhansien vuosien ajan
virrannut ja osittanut valtavan voimansa. Elämä kulkee eteenpäin milloin verkaisesti soljuen milloin myrskyten. Putousten pauhu on kuin suuri suunnaton rumpukonsertti, joka laulaa vain yhtä sanoiltaan yksinkertaista laulua: "Ihminen tyhjennä ajatukseksi ja keskity kaikilla aisteillasi luonnon ihmeen kokemiseen". Mitä on ihmisen elämä
tämän ylväyden keskellä? Kuin hyttysen siiven isku- ei muuta.
Rekonstruoitu kylä
ei kovin helposti aukea vieraille. Monet saattavat kysellä: nämä lehtikattoiset talothan ovat liitereitä ja varastoja. Missä ihmiset
asustivat? Näissä – usko vaan. Katsoin kerran amerikkalaisen
propagandaelokuvan, missä lapsille jaetuilla karamelleilla ja
lääkärikäynnillä värvättiin vuoristolaisia amerikkalaisiin
riveihin. Joskus onnistuivat tässä joskus eivät. Elokuva oli
kuvattu 1960 ja totta tosiaan kylien talot olivat samanlaisia kuin
tässä museossa. Samoin Coppolan
elokuvassa ”Ilmestyskirja Nyt !” kuvatut talot ovat samanlainen
kuin nämä. Muistathan kohtauksen, jossa
helikoptereilla hyökättiin siviilikylään. Talot
ovat pinta-alaltaan melko
pieniä pylväiden päälle rakennettuja, bambukudos seinäisiä
mökkejä. Tosin Coppolan elokuva oli
kuvattu Mekong suistossa muinaisen Khmer valtakunnan aluella. Nämä
talot taasen ovat vuoristolaisten ja hieman toista tyyliä. Museoon
oli myös rakennettu pitkätalo, long house. Tämä on tyypilinen Buon
Ma Thon ympäristössä vielä tänään. Rakennus voi olla kymmeniä
metrejä pitkä, katettu ruokoilla tai lehdillä.
Käyttötarkoituksesta riippuen siinä oli seinät tai ei.
Seinättömissä pidettiin monia kylän juhlia. Kun longhousea
käytettiin asuinkäyttöön, siinä saattoi asua 15 – 25 ihmistä,
keskenään läheisiä sukulaisia. Eri perheiden tilat olivat usein
erotettu toisinaan ja talon toisessa päädyssä oli yhteinen
olohuone. Suomessakin 70-luvulla yleistynyt kommuuniasumisella onkin
monisatavuotiset perinteet Vietnamin keskisellä ylänköalueella.
Rappuset näihin taloihin olivat myös
hauskat. Ne olivat veistetty yhdestä tukista ja portaiden yläpäähän
oli veistetty naisen rinnat, hedelmällisyyden symboliksi. Monissa taloissa oli kahdet rappuset vierekkäin näihin toisiin oli veistetty kilpikonna.
Museoon on myös
rekonstruoitu toimiva riisiviljelmä. Todellakin jokaisen Vietnamissa
kävijän kannattaa tutustua paikkaan. Vielä niinkin myöhään
kuin 60 vuotta sitten ihmiset asuivat tämänkaltaisissa taloissa ja
kylissä. Kuten eräs venäläinen etnologi totesi: "Coming
to the mountainous area of Central Highland, I admire the clever
living arrangement of people which is suitable for the nature and
environment of them."
Hotellini lähellä oli pieni
sokkeloinen kaupunginosa. Siellä ihmiset istuivat rappusilla,
puuhailivat niitä näitä. Talot olivat matalia ja kujat ahtaita.
Kovin kotoisen oloista. Kun saavuin kameroineni paikalle halusivat
ihmiset kovasti tulla kuvatuksi vieläpä neuvoivat sopivia
kuvauspaikkoja. Hieman ihmettelin tätä intoa. Vaikutti siltä, että
halusivat jonkun kuvaavan heidän elämän tyyliä. Kun matkailija
astuu ulos alueelta niin vastakkaiselle korttelille olikin rakennettu
uusia korkeita kerrostaloja, alue oli vähän kuin itä-pasila.
Uhkaakohan tätä pientä sokkeloista kaupunginosaa tämä
nousukasmaisuuden symboli eli vanhojen rakennusten ja miljöötein
purku uuden ihmeellisten kerrostalojen sijaan? Siksikö ihmiset
halusivat jonkun kuvaavan heidän viimeisiä alueitaan. Kenties.
Vietnamissa on kaikkialla mukava
kahvilakulttuuri. Ei tarvitse reissata tietä pitkin kymmentä
kilometriä pidempää matkaa kun jo tulee jokin kahvila vastaan.
Lieneekö kulttuuri ranskalaista perua? Eivät nämä aina ole ihan
hienoja ole alkeellisimmillaan vain pressulla katettu pöytä ja
siinä muutama tuoli, hienoimmillaan taasen sellaisia mitä Buon Ma
Thoussa löysin. Kahvila on iso useammasta rakennelmasta muodostettu
puolittain seinällinen rakennuskokonaisuus. Ulkopuolella on
vartioitu parkkipaikka. Portilla odottamassa hovimestari. Alue on
laajuudeltaan useampia hehtaareja ja rajoittuu hyvin hoidettuun
puistoon. Kummallakin suuremmalla kahvimerkillä: Nguyenillä ja
Highland Coffeella on samanlaiset viiden tähden edustuskahvilat.
Toisessa on vieläpä kahvilamuseo. Tosin esineistö ei ole kovin
ihmeellinen ja postereissa ei kovin merkittäviä historiallisia
asioita esitetty. Esineistössä tavalliset kahviprännärit
(-paahtimet), myllyt, eri suodatusmenetelmät jne. Joka tapauksessa
en elämässäni ole aikaisemmin nähnyt yhtä hulppeita kahviloita.
Kuulemma Hong Kongissa, Kowloonin saaren vuoren kupeessa on vielä
hienompi, sinne pitää pukeutua ja kuljetus tapahtuu Rolls Roycella.
Buon Ma Thuotin kahvilat olivat kyllä minulle riittäviä, luksusta
hieman nuhjaantuneelle suomalaiselle reppureissaajalle.
Kaupungissa entisöidään tosi
hulppeasti muuatta Buddhalaista luostaria. Hieman jäin miettimään
rakennustöitä. Ensinnäkin siksi, että entisöinnissä ei
juurikaan näytä olevan rahat loppu. Hienoja kivettyjä ja puisia
lattioita kaiverrettuja, kiillotettuja ja erilaisilla ornamenteilla
varustettuja kivetyksiä portaiden kaidepuissa jne. Rakennelmat ovat
myös viimeisen päälle huoliteltuja Toiseksi siksi, että
kommunistisessa maassa uskonnolla ei pitäisi olla suurta merkitystä.
Ehkäpä entisöintiä tehdään yksityisin varoin. Mutta toisaalta
kommunismi ei anna kovin suuria ohjeita eettisiin ja moraalisiin
kysymyksiin. Tässä mielessä kommunismin aate on hieman autio. Tyhjiön
täyttämiseksi varmaan maassa käy kuten Kiinassa: Konfutselaisuus
ja Buddhismi on siellä voimissaan täyttämässä tyhjyyttä.
Kolmanneksi kristinusko on Vietnamissa ollut hieman ongelmallinen ja
sotien aikana monet kristityt palvelivat joko ranskalaisten tai
amerikkalaisten rinnalla. Joten perinteisiä uskontoja pyritään
voimistamaan tämän hieman epäilyttävän Kristuksen uskonnon sijaan. Uskonnollisia yhteisöjä, riippumatta lajista, on myös vainottu ihan viime aikoihin saakka. Joten onko rakennustyöt merkki vapaamielisimmistä tuulista? - Kenties.