Matka Kon Tumiin - kansojen sulatusuuniin
Länteen, kohti
auringonlaskua, kuten aina aikaisemminkin on matkustettu. Kauan
sitten lähdettiin yli aavan meren Intian mausteiden perään. Kun
uusi manner oli löydetty, vallattiin se pala palalta aina vain
länteen, kunnes tultiin suurelle merelle. Suuremmalle kuin mitä oli
koskaan aikaisemmin edes osattu kuvitella. Länteen, kuten Abraham
Lincoln sanoi: ”Go to west, young man”
tai kuten liskokuningas Jim Morrison lauloi kappaleessa The End: ”The
west is the best”. Länteen, länteen se on ollut eurooppalaisten
suunta kautta aikain, vaikka kaikki tiedämme valon tulevan idästä.
Niin oli vereeni
kirjoitettu yksi ilmansuunta ylitse muiden, länsi. Näin pyöräni
suuntasi myös auringonlaskun maahan kunnes kohtasi huikaisevan
kauniin Ho Chi Minhin tien. Tie seuraa monin paikoin Vietnamin
puoleista Ho Chi Minh polkua (näitä samannimisiä polkuja on
myös Laosissa ja Kamputseassa). Tie on niin huikaiseva, että se
ansaitsi kokonaisen blogin, TV ja radio-ohjelman. Tänään tie
kulkee pitkin läntisen Vietnamin ylänköjä Kiinan rajalla
makaavasta Ca Bang läänistä Hanoihin ja täältä Ho Chi Minhin
kaupungin (Saigonin) kautta maan eteläisimpään paikkaan. Tällaisen
mahtavan tien pituudeksi voidaan mitata 3167 kilometriä. Tänään
tienpätkä Hanoista Saigoniin on paljon lyhyempi.
Mainitut Ho Chi Minh polut
olivat amerikkalaisten todellinen päänsärky, sillä niitä pitkin
kuljetettiin miehiä ja aseita Etelä-Vietnamiin. Muutamat
amerikkalaiset olivat sitä mieltä, että katkaisemalla polut voivat
he voittaa sodan. Niinpä polkuja pommitettiin rajusti. Ikävä kyllä
pommituksesta on vielä suurta harmia Vietnamin, Laosin ja Kambodzhan
alueilla. Syynä harmiin ovat räjähtämättömät pommit,
suutareiksi kutsutut. Joka vuosi kuolee yhä vielä satoja ihmisiä
näihin ja ihmisten joukossa 40 % on viattomia lapsia! Pommitusten
hyöty oli kuitenkin lähes olematon. Arviolta alle 10 %
kuljetettavasta kalustosta tuhoutui. Tuonnempana Laos postauksissa
palaamme vielä näihin pommituksiin. -
Koska Vietnamilaisilla on
aina suurisuuntaisia haaveita, halutaan rannikkoa myötäilevän tien
olevan joskus 8 kaistainen moottoritie. Luojan kiitos vuoristossa
kulkeva on tänään valtaosin 2 kaistainen. Monin paikoin tie on
työn alla ja sillä ei voida ajaa kovin nopeasti 50 – 60
kilometriä tunnissa jos sitäkään. Joskus tie on kuoppainen ja
reikäinen, joskus sileätä asvalttia ja joskus jotain
tältä väliltä. Aluksi ajat pyörälläsi reikiin ja kiroat
niin, että salot kaikuu. Lopulta opit pujottelemaan niiden välitse
ja käyttämään takajarrua, etkä koskaan etujarrua. Kas kun
etupyörä hypähtää reikään niin se voi pysähtyä, mennä
lukkoon jarrutuksessa. Siinä sitä sitten ollaan: Rähmällään
katkenneiden luiden kanssa pitkin asvalttia. - Hanoista poistuttaessa
ja saavuttaessa Saigoniin on tie tänään melko leveää
moottoritietä kymmenkunta kilometriä puoleensa. Ajoratojen välissä on metrin korkuinen betoniaita.
Silloin tällöin eteen sattuu hidas kuorma-auto. Ohi pitäisi
päästä. Ei koskaan pidä yrittääkään vasemmalta. Auto kun
saattaa kiilata sinut aitaa vasten. ohittaessaan hitaaman edellä ajavan. Se on sitten menoa taas.
Penkereen kautta, oikealta ohitse, kiitos.
Jos vuoristossa kulkevaa
Ho Chi Minhin tietä levennetään moottoritieksi, niin menetetään
kuitenkin jotain hyvin olennaista vietnamilaisesta elämäntyylistä.
Täällä näet nykyään vesipuhveleiden vetämiä kärryjä.
Jonkinlaisen traktorin ja kyntökoneen risteyksen. Laite muodostuu
moottoriosasta johon kiinnitetty vetävät pyörät. Laitetta
ohjataan lähes pari metrisillä aisoilla. Vetolaitteeseen on yleensä
kiinnitetty peräkärry, joka taasen on täynnään pellolle
ryntääviä ihmisiä.
Näet kahviloita ja pieniä kyliä, joiden
lävitse suhahdat. Moottoritiellä kaikki on vain persoonatonta
asvalttia, jolla ei ole mitään muuta tehtävää kuin kantaa
kulkijansa mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen, hygieenisesti,
hajuttomasti ja mauttomasti. Moottoritiellä ei voi pysähtyä ja
ihmetellä missä ollaan ja minne mennään, ei nähdä juurikaan
muita kulkijoita ja maankiertäjiä. Sanalla sanoen: Pikatiet eivät
ole minun makuuni – alkuunkaan.
Maisemat
On sadekausi ja
vuoristossa sataa silloin usein. Aluksi hieman ripotellen drop, drop
ja heti miten syntyy valtava rummutus. Vettä kaikkialla kuin olisi
ajanut suureen vesiputoukseen. Kuinka paljon vettä mahtuukaan
muutamaan pieneen pilveen? Lieneeköhän tuhansia ja taasen tuhansia
kuutioita. Onkohan kukaan sitä oikein mitannut kunnolla. Pisarat
sattuvat ihon ja ajaminen on vaikeaa. Mitä nopeammin ajat sitä
suurempi kipu. Mutta onneksi tien varsi on täynnään pieniä kyliä
ja kahviloita, niissä miehet istuvat tappaakseen aikaa kun vaimot
ahkeroivat kotona ja pelloilla. Näin pääset rummutukselta suojaan.
Näissä on hauska huilia, istuskella ja katsella ympärilleen. Kun
sytytän piippuni, jopas kaikki miehet ovat kovasti kinostuneita mitä
teen. Kuivaan varren ja tarjoan heille maistiaisia. Jopa
jäyhät poliisiupseerit ovat kiinnostuneita, eivät aikaisemmin
olleet kokeilleetkaan. Enpä ollut uskoa kuinka sosiaalisoiva väline
tupakkapiippu voi olla. Taitaa olla miesten väline, miesten
kahvilassa.
Vuoristo, jota pitkin
ajelen kuuluu ns. Annamiten selänteeseen (Annamiten vuoristoon).
Vuoristo on kohtalaisen lyhyt (Tiibetiin tai Uraliin verrattuna)
ulottuen Pu Matin luonnonsuojelualueen pohjoispuolelta Kontumin
eteläpuolelle eli runsaat 1100 kilometriä pitkä. Valtaosa
vuoristosta sijaitsee Laosin puolella ja pieni osa Koillis-Kambodzhassa. Vuoriston korkein huippu on 2819 metriä merenpinnan
yläpuolella ja sijaitsee Laosissa. Sitä mukaan kun alueita saadaan
siivottua miinoista ja räjähtämättömistä pommeista ryntäävät
luonnontieteilijät paikalle. Täältä on löydetty tieteelle ennen
tuntemattomia eläin- ja kasvilajeja kymmenittäin.
Aikojen kuluessa tänne on
asettunut asumaan runsaasti eri etnisiä vähemmistöjä. Nämä ovat
pääosin maanviljelijöitä. Tänne heitä muutti kun Kiinassa oli
useampaan otteeseen aron ja pellon välinen taistelu. Arojen
kansalaiset, paimentolaiset, ajoivat heitä etelään. Kolmena
suurempana kansainvaellusaaltona, joista viimeinen ajoittuu Kiinan
mongolimiehityksen aikoihin 1200 luvun puoliväliin.
Vietnamin
puolella 54 vähemmistökansalaisuuden joukosta näillä nurkilla (Annamiten vuoristossa)
asustaa lähes 40 etnistä ryhmää. Laosin puolella näitä ryhmiä
sitten löytyykin satakunta eri kansallisuutta. Mikä kielten
sekamelska tai monen lingvistikon aarreaitta – aivan miten asiaa
katsoo. Tuonnempana Laos postauksissa ja muualla tulemme palaamaan näihin kansoihin syvällisemmin.
Kun lähdin Hoi Anista,
saavuin yhteen kylään, jossa tie tekee Y haaran. Kysyin kahvilasta
kumpaa tietä pitkin. Oikealle, vastattiin. Naapuritalossa kiinnitti
huomiota yksi nainen, joka eteisessä huojui edes takasin ja aika
ajoin päästi kiljaisun aivan kuin linnun suusta. Kahvilan asukkaat
yrittivät kääntää huomioni muualle, aivan kuin naisen sairaus
olisi ollut yhteinen häpeä. Skitsoferenia on ehkä kaikkein kauhein
sairaus mitä ihminen voi kohdata. Elimistö toimii hyvin mutta
todellisuus ja painajaisunet ovat kietoutuneet yhdeksi vaikeasti
ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Huolehtivatko kylän asukkaat
tästä sairaasta ruokkien, vaatettaen ja pitäen silmällä yhdessä?
Kenties. Suomessa hän olisi joutunut laitoshoitoon, steriiliin,
mauttomaan, hajuttomaan ja mitäänsanomattomaan ympäristöön. Onko
sekään hyvä asia. Valtaväestölle ehkä onkin, kas kun ”poissa
silmistä – poissa mielestä”. Mutta onko sairaalle
itselleen? - En tiedä.
itselleen? - En tiedä.
Tuli ilta, aurinko
laskeutui vuorten taakse, taivas rusehtui ja lopulta pimeni. Tie on
kuoppainen ja reikiä täynnä. Mistä yösija? Sama kysymys toistuu
usein myöhemmin. Viheliäisintä on silloin kuin taivas kaataa
ämpäreistä vettä päälleni, vastaantulevien valot häikäisevät
ja tie täynnä reikiä, vaaran paikkoja. Tällöin on kylmä,
epätoivoinen ja viheliäinen olo. Nyt ei onneksi satanut. Lopulta
löysin yhden. Koputin oveen ei kukaan vastannut, avasin oven: Pölyä
ja hämähäkin seittejä siellä täällä. Avasin suuren käytävän
huoneiden ovia: Pölyä, likaa ja hämähäkinseittejä. Vettä ei
tullut hanoista, WC pöntöt kuivuneet, maalit rapisseet. Talo oli
hylätty ja autio. Mikään rakennus maailmassa ei varmaan voi olla
lohduttomampi kuin hylätty majatalo, keskellä pimenevää yötä.
Löysin toisen, kun näytin elekielellä haluavani nukkua ja
paikalliset osasivat opastaa auliisti.
Matka jatkui aamulla.
Poikkesin luonnonsuojelualueen hallintokeskukseen kysyäkseni
karttaa. Ainoa kartta oli seinällä, josta näinkin että alueella
on kolme kylää eikä yhtään tietä, kapeita polkuja vain.
Silloisilla ajotaidoilla en juurikaan uskaltanut yrittää. Olisihan
se ollut hauska tutustua näihin syrjäisiin kyliin. Kunnan
toimistosta tarjoutui yksi mies oppaaksi vesiputouksille. Turha näitä
maisemia on tässä kuvailla oheiset valokuvat varmaan kertovat
paremmin kuin mitä ikinä pystyin sanoin kertomaan. Monen vaiheen
jälkeen päädyin lopulta Kontumiin. Mieleni oli seesteinen ja
onnellinen, aivan kuin olisin sukeltanut suureen taitavasti
maalattuun taideteokseen, tiedäthän sellaiseen jonka voit nähdä
vaikkapa Louvressa, Eremitaasissa, Uffizi-galleriassa tai
Riijksmuseumissa.
Kylät
Kun ajoin pyörälläni
niin kovin helposti tulee poikettua päätiestä vain siksi, että
sivutie on olemassa. Minneköhän sekin mahtaa johtaa? Olin utelias.
Näin päädyin moniin etäisiin paikkoihin. Kyliin, jotka ovat
kaukana päätieltä. Silloin luulin, että asustaapa täällä
köyhää väkeä. Mutta ei, eivät he niin surkeassa asemassa
olekkaan, Vasta paljon myöhemmin (Kambodzhassa) koin todella iholla
tuntuvaan köyhyyden. Viranomaiset eivät oikein halua Vietnamissa,
että matkailijat käyvät näissä kylissä, kun se ei oikein sovi
Vietnamin kiiltokuvaan.
Köyhyys ei ole turistinähtävyys. Kuten
itsekin varmaan tiedät. Loppujen lopuksi heillä on kohtalaisen
hyvät tiet (evät mitkään upottavat savivellit) vaikka toisinaan
onkin hieman kuoppainen, jokaisessa talossa sähköt ja vedet. Usein
miten heillä on myös joitakin huonekaluja. Lapset käyvät koulua
ja julkinen terveydenhoito on lähes kaikkialla. Perusasioita,
melkein itsestäänselvyyksiä, vasta niiden puuttuessa oivaltaa
kurjuuden filosofian.
Vietnam, Kiina ja Laos
ovat sosialistisia valtioita. Kysyt ehkä kanatanko kommunismia.
Vastaan samantien: Kannatan täydestä sydämestäni sellaista
talousmallia, minkä olen nähnyt Kiinassa, Vietnamissa ja Laosissa.
Joku kutsuisi näiden maiden kansantaloutta jonkinlaiseksi
post-Keynesiläiseksi malliksi. Valtio omistaa pankit ja ohjaa suuria
investointeja kuitenkin taloudessa yksityinen maanomistus ja
yrittäjyys on sallittu. Huolimatta siitä, että näissä maissa on
pieni superrikkaiden joukko, niin elintaso on kuitenkin jakautunut
kohtalaisen tasaisesti. Kun tiedän, mistä lähtökohdasta on
aloitettu ja mihin on näissä maissa päädytty, niin heidän
kansantalous on vain ainoa vaihtoehto ja kasvuvauhti huikea, parhaimmillaan kaksinumeroinen luku. Tämä selviää
konkreettisesti kun vierailin eri maiden syrjäkylissä. Näihin
perustavanlaatuisiin kysymyksiin tulen palaamaan vielä monta kertaa.
No hyvä. Palataan vielä
kerran näihin kyliin. Kun kävelet pitkin kylien raittia silmään
pistää vapaana juoksevat eläimet. Näitä ovat pienikokoiset siat,
joskus vuohet, kanat ja ankat. Itse jäin miettimään kuka mahtaa ne
oikein omistaa kun ei oikein selvää omistajan merkkiä näy. Sika
saattaa vierailla useammankin talon pihalla röhkimässä ja
tunkemassa kärsäänsä milloin mihinkäkin tunkioon, pikkupossujen
seuratessa kiltisti perässä. Sinne se työntää kärsäänsä
naapurin porkkanapeltoon ja nauttii makoisan, makean aterian.
Pikkupossujen innokkaasti seuratessa perässä. Siksi kaikki
peltotilkut olivat aina aidattu. Eihän sitä kukaan viitsi naapurin
sikaa lihottaa. Ehkä sika on niin älykäs, että ruokinta-ajan
lähestyessä ryntää oikea omistajan luokse. Ainakin silloin kun
omistaja kantaa laskiämpäriä kaukaloon. Silloin sian intoa ei voi
millään peitellä. Siellä se kulkee lihottaen vain omaa
läskikerrostaan ja oppien kovasti asioita kuin koira konsanaan.
Ehkäpä näin omistajuuskin selviää, antaa sian itse päättää
mihin taloon, mihin laskiämpärin piiriin kuuluu. Mitenkös ihminen
oikeastaan osaa pohtia ja tuumailla mitä ajatuksia elikon päässä
kulkee. Varmaan ruuan perässä kuten kaikki muutkin.
Omistajuuskysymys ei kuitenkaan koskaan selvinnyt joko siksi, että
paikalliset eivät ymmärtäneet kysymystäni tai minä heidän
vastaustaan.
Kylien vanhemmat talot
ovat kyhätty laudoista. Toisten talojen seinät on kyhätty taasen
väljästä bambuverkosta. Päivä pilkistää lautojen tai verkkojen
välistä, väliäkö sillä oikeastaan on. Seinän tehtävänä ei
oikeastaan ole pitää kylmyys poissa vaan toimia jonkinlaisena
näkösuojana. Tuuletus ainakin toimii. Laudoitukseen käytetty
puulaji on melko kovaa. Naulojen lyönti vaatii suurta vasaraa ja
voimaa. Niinpä työmaalta kuuluu ähkinä, puhina ja vasaran kalke.
En oikein osaa nimetä käytettyä puulajia, en kuitenkaan nähnyt
missään lahovaurioita. Lieneekö jotain teakkia tai mahonkia.
Rautakaupassa oli mukava huomata, että nauloja myytiin yksitellen,
aivan kuten meillä joskus 50-luvulla. Katto on nykyään usein miten
aaltopellistä korvaten vanhat lehti- ja olkikatot. On varmaan
tiiviimpi. Sateen ropinaa peltiä vasten on mukava kuunnella,
nukuttaen musiikillaan asukkaansa lämpimään hyvin tuuletettuun
yöhön.
Tosin aaltopellin
sinkkikerros on hieman ohut, kun ovat jo päässeet kovasti
ruostumaan. Silmiinpistävänä piirteenä on, että taloja ei oltu
maalattu millään tavalla (talojen maalaaminen on vain esteettinen
kysymys ei tekninen niin Suomessa kuin muuallakaan). Enenevissä
määrin talot rakennetaan tänään muuraamalla kevytsoraharkoista.
Tämä kun on paljon halvempi tapa rakentaa. Sitä paitsi taloista
tulee tiiviimpiä. Kun aikanaan hankitaan ikkunat, niin joskus
voidaan harkita ilmastointia jäähdyttämään taloa. Siksi talot
tehdään nykyään muuraamalla ja pinnoitetaan rappaamalla. Monissa
taloissa, tänään, ikkunan virkaa hoitaa saranoitu peltilevy. Levy
pannan kiinni yöksi. Eipä ikkunan juuri lasia tarvitse olla, kun
yöllä on kuitenkin täysin pimeää, eikä mitään siis
katsottavissa. Aamulla avataan levy ja kas valo pääsee sisälle ja
tuuletus toimii entistäkin tehokkaammin.
Näin jatkui matka pari
päivää Kontumiin saakka pysähtyen välillä kylissä ja välillä
pienissä kaupungeissa. Näiden näkemieni ihmisten esi-isät
muodostivat aikoinaan Tay Son kapinan selkärangan. Näiden isät ja
äidit liittyivät VietMinhiin ja NLF:ään, taistellakseen ranskalaisia ja
amerikkalaisia vastaan. Kummatkin vain siitä syystä, että
halusivat oman maan, Vietnamin. Näin sellaisen maan, joka itselleni
oli mukava ja kotoisa. Ihan muuta kuin matkapakettien myyjät ja
turistiviranomaiset kuvittelevat minun tarvitsevan. Näitä paikkoja
lähdin etsimään ja näitä myös löysin. Enää ei ollut
päällimmäisenä eri paikat vaan myös siirtyminen paikasta
toiseen. Ihmiset ja maisemat, tavat ja tottumukset olivat ilon
aiheitani.