Kon Tum – loistava paikka nähtävyyksien vähyyden vuoksi
Istun ja katselen tyhjää ruutua.
Kolme kertaa olen yrittänyt aloittaa tätä postausta. Aina hieman
eri puolilta katsottuna. Muutama virke tuli kirjoitettua kunnes
kirjaimet, sanat ja virkkeet tekivät jyrkän käännöksen ylöspäin.
Vaikka kuinka yritin kiivetä niitä pitkin ja jatkaa niin aina vain
livuin alas - kolina vain kuului. Olo on kuin yrittäisi mennä
huoneeseen avaamatta ensin ovea. Kuhmuja päähän siitä vain tulee
ja mustelmia otsalle. Mietin ja pohdin, pyörin ja kierin, ähkin ja
puhisin saadakseni edes jotain tolkkua asiaan ja nasevan esityksen
postaukselle. Lopulta onnistuin – jotenkuten.
Saavuin Kon Tumiin iltapäivällä,
aurinko paistoi ja mieli oli kevyt. Vihdoinkin olin oppinut ajamaan
pyörälläni niin etten pelännyt jatkuvasti kaatuvani. Valehtelisin
jos sanoisin saapuneeni tänne jonkun muun syyn takia kuin sen, että
Kon Tum sattui vain olemaan matkani varrella. Toki minun erinomainen
turistikarttani kertoi kaikenlaista kuten etnisistä vähemmistöistä,
erikoisista taloista jne. Mutta nämä eivät olleet pääasiallinen
syy vaan nukkumapaikka matkalla tarujen Saigoniin – Ho Chi Minh
cityyn.
Monet istuvat kotona ja huvittavat
itseään tutkimalla karttoja. Tiedäthän näitä taitettuja
paperinpalasia, joissa on hassuja muhkuraisia kynän jälkiä, eri
paksuisia ja värisiä suoria ja käyriä viivoja sinne tänne
ripoteltuna. Oikein muhkuraiset viivat rajoittuvat yleensä johonkin
siniseen johon on kirjoitettu jotain sanoja. Näistä voimme päätellä
niiden olevan meriä ja järviä. Kapeammat ja suoremmat viivat usein
kuvaavat polkuja, teitä ja katuja. Oikean leveät viivat joko
kertovat missä läänin rajat kulkevat tai kuvaavat valtakunnan
rajoja. Näin olemme oppineet sijoittamaan Kreikan, Ranskan,
Englannin ja Maltan oikeille paikoille. Aasian karttoja tutkivat
osaavat sijoittaa Thaimaan, Kiinan ja Japanin kohtalaisen oikeille
paikoille. Tiedämme, missä on Rein, Tonava tai Keltainen joki.
Osaamme panna paikalleen Alpit, Uralin ja Schwarzwaldin puhumattakaan
Ardenien tai Bolaven ylängöistä. Näin meistä on tullut taitavia
vain siksi, että meillä on ollut käytössämme näitä hienoja
taitettuja paperipalasia. - Tosin opettajat koulussa vaativat meiltä
sijoittamaan maat ja kaupungit oikeille paikoilleen – mutta tämä
taasen on ihan eri asia.
Silloin tällöin postiluutukusta
tipahtaa matkatoimistojen esitteitä. Niitä selaillemme ahneesti ja
mieleen palautuu nämä kartat. Olisipa mukava päästä katsomaan
omin silmin sellaisia paikkoja kuten Ibiza, Malta, Lontoo, Hanoi ja
Phuket. Otsakkeita matkaoppaassa ja tekstejä kartoissamme.
Esitteissä näet onnellisia perheitä lomailemassa hienoilla
hiekkarannoilla, kauniita nuoriapareja tutkimassa Bangkokin
kuninkaallista palatsia. Kuvia hienoista hotelleista, joissa
upottavat matot ja sängyt. Upeasti katettuja päivällisiä,
nähtävyyksiä ja elämyksiä kauttaaltaan. - Kon Tum vaan ei ole
tällainen matkailuesitteiden kuvaama paikka, ei alkuunkaan. Pari
hienompaa rakennusta: Ranskan kuvernöörin asunto ja katollinen
kirkko Silti täällä on turisteja, ei liiemmälti mutta kuitenkin.
Itsekin viihdyin täällä melkein viikon. Rought Guide ja Lonely
Planet oppaatkin mainitsevat kaupungin. - Kumma.
Ketä tänne sitten oikein matkustaa ?
Ensinnäkin Vietnamin sodan veteraanit. Kon Tumissa ja tämän
ympäristössä käytiin, ehkä suurin yksittäinen taistelu koko
sodan aikana. Toiseksi täällä näkyi jonkin verran
vapaaehtoistyöntekijöitä, viihtyvät täällä kahdesta neljään
viikkoon. Kolmas ryhmä ovat nämä nuoret yhden yön viipyvät
nuoret miehet. Tänne saapuvat vapisevin käsin kun ovat koko päivän
ajaneet hajoamispisteessä olevilla ylihintaisilla Saigonista
ostetuilla moottoripyörillään, Honda Wineillään (on se muuten
ihme, miten nuoria miehiä voidaan huijata tölkillisellä spray
maalilla). Neljäs ryhmä ovat nämä pettyneet matkailijat, jotka
turistioppaasta saattoivat lukea eri etnisten vähemmistöjen asuvan
kävelymatkan päässä kaupungin keskustasta. Ovat pettyneitä
siksi, että alkuperäisasukkaat eivät enää asu perinteisissä
taloissa, rangon talossa ei pidetä kansankäräjiä, eivät pukeudu
juurikaan perinteen mukaisesti jne. Hei haloo. Kuinka moni
etnoerikoisuuksia keräävät kuvittelevat, että Suomessa eletään
vielä savupirteissä, kynnetään pellot hevosella, kasketaan ja
tehdään työkalut puusta. Kaikki tiedämme, että näin ei meillä
enää tehdä. - Onneksi meillä on Juhani Aho, Ilmari Kianto ja
Aleksis Kivi kaunokirjailijoina, Samuli Paulaharju ja Kustaa Vilkuna
tutkijoina sekä Eino Evert Mäkinen ja Sakari Pälsi valo- ja
elokuvaajana. Ilman heitä emme tietäisi mitään menneisyydestämme,
maamme valo ja muisti olisi tosi köyhä. Nykyaika on vain toista
niin Vietnamissa kuin Suomessakin. Näin kuuluukin olla.
Itse viihdyin Kon Tumissa
erinomaisesti. Kiertelin ja kaartelin pitkin maaseutua. Pitkin teitä,
joita Open Street Map tai Google Map ei tiennyt olevan edes olemassa.
Jatkoin kylien jälkeen paikkoihin, joissa viljeltiin ja kasvatettiin
ruokaa. Tiet olivat monin paikoin kurjia (kuten kuvissa näkyy) mutta
täällä opin käsittelemään pyörääni. Taitoja, joita myöhemmin
tulin tarvitsemaan Kamputseassa ja Laosissa.
Kun sanon Kon Tum, niin eipä juuri
kukaan muu kun vietnamilainen tiedä missä ollaan. Yleiskartat eivät
auta. Eivätkä kaikki vietnamilaisetkaan tiedä. Aivan kuten moni
suomalainenkaan ei tiedä kumpi on lännempänä Vammala vai Parkano,
puhumattakaan Ähtäristä (eikä moni osaa laittaa näitä
kartallekaan oikeaan paikkaan, miettimättä). Jaa ja missä mahtaa
sijaita Äetsä sekä Toijala.
No hyvä. Vietnam on 1650 kilometriä
pitkä, hieman ässän muotoinen valtio joka on hyvin kapea keskellä
(50 km) ja pohjoisessa kohtalaisen paksu ja keskinen kapeus levenee
etelää kohti. Pinta-ala on suurin piirtein sama kuin Suomen eli
331.2 tuhatta neliökilometriä. Monet osaavat varmaan karkeasti
sijoittaa kartalle Hanoin ja Saigonin (nykyisen Ho Chi Minhin
kaupungin). Tämä sijoittaminen lienee ainoa hyödyllinen asia,
jonka toinen Vietnamin sota opetti meille. Siispä, missä on Kontum?
Jos piirrät suoran viivan Hanoista Saigoniin (viiva menee Kamputsean
ja Laosin poikki) ja jaat janan kolmeen osaan. Kontum on samalla
korkeudella kuin janan alempi kolmas osa. Hieman alempana sitä
kohtaa missä yhdistyvät Kamputsea, Laos ja Vietnam. Itä länsi
suunnassa sijaitsee taasen yhden kolmas osan Kamputseasta itään.
Kaikki tulevat postaukset eri paikoista sijoittuvat
pohjois-eteläsuunnassa Saigonin ja Kontumin väliselle alueelle.
Ettäs sitten tiedät.
Kon Tum, kuinka ollakkaan, on Kon Tumin
läänin pääkaupunki. Läänissä on asukkaita jotakuinkin 430
tuhatta, joten pääkaupunki ei mikään järin suuri ole. Asukkaat
näyttävät harrastavan kauppaa, maanviljelystä ja kumipuun
kasvatusta. Aivan jokapäiväinen näky onkin härkävankkurit
keskellä kaupunkia. Somaa ja pittoreskia kaikkeen tottuneille
paatuneille silmilleni.
Kon Tumin asemakaava on kohtalaisen
helppo. Muutama poikittainen melkein suorat pitkät tiet ja näitä
risteilevät poikkikadut. Muutama kiemurteleva katu on tehty vain
asemakaava-arkkitehdin huvitukseksi ja mielen virkistykseksi (ehkäpä
seuraavat muinaisia polkuja). Hieman toisella laidalla on suuri
markkinapaikka ja toisella laidalla paikallisen etnisen vähemmistön
ränsistymään päässyt rango-talo. Katollinen kirkko on joen
töyrään lähellä, kuten myös muutama muu katollisuuden
jalanjälki. Lähetyssaarnaajat aloittivat käännytystyön pois
synnin poluilta jo vuonna 1851. Kaupunki on alunperin syntynyt Dakbla joen mutkaan.
Kun iltaisin kävelet pitkin jokea
läheisintä tietä, löydät lukuisia kahviloita ja ravintoloita.
Ravintolat ovat yleensä täynnä Vietnamilaisia juhlimassa ties mitä
päivää. Kahviloissa voi istua ja nauttia jäätelöä ja erilaisia
virvokkeita. Niissä on on mukava istua, katsella ohi käveleviä
nuorisoa ja perheitä sekä nauttia lemon-juicea, mielijuomaani.
Juoma valmistetaan puristamalla yhden tai kahden sitruunan menu,
makeutetaan sokerilla ja laimennetaan vedellä sekä jääpaloilla. -
Tuolla näet yhden nuorenparin kävelevän ujosti, aivan kuin joku
yllättäisi heidät. Tuolla taasen isovanhemmat ja perheen nuoripari
on iltakävelyllä. Isä kantaa sylissään pienintä ja isosisko
rupattelee mummon kanssa. Tuolla taasen pojat ovat pysähtyneet
keskustelemaan kaverinsa uudesta moottoripyörästä. Seurustelua,
maleksimista ja ajatusten vaihtoa.
Vietnamissa ei juurikaan näy
kerjäläisiä. Kon Tum oli ainoa paikka, jossa muutama tuli vastaan.
Liikuttavia näkyjä. Usein miten heillä oli epämuodostuneet
raajat. Jalat saattavat olla tyngät tai väärinpäin kasvaneet,
eivät kuitenkaan mitenkään kantavia. Liikkuminen, raahustaminen,
tapahtui istumalla epämääräisen vaneripalan päällä, usein ei
ollut sitäkään. Varakkaimmilla oli jo pyörät alla. Kädettömillä
oli jonkinlainen olkalaukku, johon armeliaat pistivät kolikon. Voi
ihmispoloja. Sosiaalihuolto pitää huolta vain perustarpeista ei
muusta. Näiden ihmisten kärsimykset ovat seurausta amerikkalaisten
kylvämästä kasvismyrkyistä, joista Agent-Orange oli hirmuisin ja
tuhoisin, aiheuttaen geneettisiä muutoksia vanhempien sukusoluihin.
Myrkkyjen vaikutus näkyy vielä tänään maassa ja ihmisten
muodoissa lähes neljäkymmentä vuotta sodan jälkeen.
Nälkä yllätti ja poikkesin
ravintolaan. Kaikki paikat varattu lukuunottamatta yhtä. Täällä
istui jo valmiiksi muuan ranskalainen nuorimies. Puhuimme niitä
näitä. Vertailimme eri Open Street sovelluksia. Itse olin ihastunut
Route 66:een ja hän taasen OsmAndiin. Myöhemmin siirryin käyttämään
viimeksi mainittua, kun sillä on jonkinlainen kaveri media liittymä.
Puhelimme pyöristä. Kovasti valitteli omaansa. Tyypillinen tapaus:
oli maksanut 350 dollaria loppuun ajetusta 20 vuotta vanhasta
pyörästä Honda Winistä. Maassa, jossa vastaavankokoisella
moottorilla varustettu upo uusi pyörä maksaa kaupassa 800 – 900
dollaria. Jee, kenties on huijattu. Vietnamilaiset eivät enää itse
ajele näillä, joten käytetyille pyörille on keksitty hyvä
markkinarako, turistipojat. Hänen pyörässä sähköt oli korjattu
teipinpaloilla, sähköstartti ei enää toiminut. Nopeusmittari oli
täysin harmaa, eikä toiminut. Ei valoja eikä äänimerkkiä.
Öljynvaihdon jälkeen alkoi moottori savuttamaan. Syynä oli
tietenkin se, että akku oli ladattu sähköpistokkeesta ja
generaattori oli sökö. Ostohetkellä akussa oli puhtia
käynnistämään ja sytyttämään valot. Öljyn sekaan oli
sekoitettu STP:tä eli pitkämolekyylistä lisäainetta, joka
muodosti männän kaapijarenkaan yli pienen kalvon. Kalvo esti sen,
ettei öljyä päässyt kertymään palotilaan. Myöhemmin tapasin
monia, joilla oli samanlaisia kokemuksia pyöristään. Myyjä
vakuutti, että palautusoikeus on olemassa, mutta minkäs teet kun
olet rikkinäisen pyörän kanssa parin sadan kilometrin päässä.
Et mitään.
Kon Tum muodosti itselleni majapaikan,
josta risteillin pitkin maakuntaa.