Dong Ha - Hue, junassa on tunnelmaa
Forwärts, forwärts kohti
ranskalaisen imperialismin kruunua Saigonia. Sinne matkustan
moninaisten vaiheiden kautta. Kuten tuonnempana ilmenee pala palalta,
seikkailu seikkailusta, kaupunki kaupungilta. Joutuin kulkee
matkamiehen matka.
Saavuin torilta kera shortsien takaisin
hotelliin kun juuri parahultaisesti oli yksi taksi tuonut asiakkaita.
Kehotin häntä odottamaan ja ryntäsin noutamaan valmiiksi pakatun
repun. Maksoin yölaskuni. Syntyi uusi pulma. miten selittää mutteriveneen
kapteenille minne menen. Piirsin muistikirjaani junan kuvan ja oitis
kuljettaja ymmärsi mihin haluan (oli helpompi piirtää juna kuin
linja-autoasema kun kuljettaja kuitenkin olisi ymmärtänyt haluavani
mennä leipomoon kas kun piirustustaidollani olisi kuitenkin bussit
näyttäneet riviltä limppuja).
Lippuluukulla sanoin Hue. Johon myyjä
taasen kysyi (englanniksi): ”Hard seat or soft seat?”. Tietenkin
kolmas luokka, hard seat. Syynä on se että vuosi sitten matkasin Lao
Cai:sta Hanoihin junalla ja asemalla kiinnitti huomiota tämä kolmas
luokka: Puupenkit ja nuhjuinen vaunu. Aivan kuten Suomessakin oli
kauan sitten. Varmaan tunnelma jostain 50 luvulta, kenties.
Asemat ja laiturit kautta maailman ovat
aina kiihottaneet mielikuvitustani. Edelliset on suunniteltu
odotushuoneeksi, jossa matkustajat odottavat menevää ja
vastaanottajat odottavat saapuvaa junaa. Laiturit taasen ovat olleet
suuren draaman rakkauden, vihan, uteliaisuuden ja hämmästyksen
näyttämöitä. Paasikivi kuoli asemalaiturilla saavuttuaan
Moskovasta. Kunnianarvoisa loppu juuri oikeassa paikassa suurelle
valtiomiehelle.
Asemilla on aina ollut menon tunnelma,
ei koskaan pysähtyneisyyden olo. Vaikka odotus olisi pitkä niin
silti siinä on ollut tulemisen tai menemisen ilmapiiri. Milloin on
saavuttu siirtolaisina uuteen kotipaikkaan ja juuri asema on ollut
ensikosketus neitseelliseen maailmaan. Milloin matkustetaan
sukulaisiin tai ystävien luokse, milloin taasen mennään
opiskelemaan kun kotipaikkakunnalla ei oikein löydy kiinnostavaa
aihetta. Asemien kautta on aina menty maalta uusiin työpaikkoihin.
Mennään tapaamaan kesäheilaa suurin romanttisin toivein ja
haavein. Asemat ja niiden laiturit ovat aina olleet ja tulevat aina
olemaan ihmisen elämässä se paikka missä suuret muutokset saavat
kouriintuntuvan muodon. Lentokentät yrittävät vallata
rautatieasemien paikan, siinä kuitenkin onnistumatta. Lentokentät
kun aina ovat kiireisiä ja hätäisiä. Suunniteltu vieläpä kovin
prameiksi, odotus niissä on aina jollain tavalla pinnallista ja
usein näyttämisen haluisia ikään kuin huutaen: Meikä matkustaa
hulppeasti lentäen.
Lapsuudessani 50 -luvulla oli suuri
kohokohta aina kun käytiin hakemassa mummoa asemalta. Hän kun oli
tehnyt pitkän matkan Kiikasta Helsinkiin, runsaat 6 tuntia Tampereen
kautta. Katsottiin tarkkaan kaikkia saapuvia matkustajia. Joko mummo
näkyy. Ei vielä. Tuolla. Pettymys. Ei tämäkään rouva ollut
mummoni. Pakkanen paukkui ja asemalaituri lumen peitossa. Hieman oli
jo vilu. Tuolta hän tulee! Vihdoinkin. Isä ei vielä huomannut,
aikuiset kun eivät oikein erota oikeita asioita. Mummolla mukana
voita, piimälimppu ja kutun juustoa. Kohokohta kun päästiin
kotiin.
Dong Ha:n asemalaiturille ei oikein päässyt
kun kaikki portit joko olivat suljettu tai tinanappi vahti avoimia
käytäviä. Juna tulee vasta tunnin kuluttua. Hallintosiiven kautta
pääsin livahtaman laiturille. Kaksi paria kiskoja ja muutama
sivuraide, joille oli pysäköity tavaravaunuja. Yhden vaunun edessä
pieni miesporukka lepää varjon suojassa. Lopulta saapuu konnari
punaisen ja keltaisen lipun kanssa. Silloin tiesin, että kohta
saapuu juna. Saapui toinenkin tärkeän näköinen virkailija
siistissä univormussa ja koppalakki päässä. Kunnioitettava
olemus. Parasta olla kinastelematta hänen kanssaan. Jäi
seisoskelemaan kiskojen eteen. Asemarakennuksen ovi aukeni ja
matkustavaiset ryntäsivät laiturille. Tämän toisen tehtävänä
oli estää ihmisiä ryntäämästä kiskoille ja saapuvan junan
alle.
Juna ohitti ja pysähtyi juuri niin,
että päästiin peräpään kautta laiturille. Kaikki kiirehtivät
liput kädessä löytääkseen oikean vaunun. Suunnaton hälinä ja
sekamelska. Jalkoja, käsitä, matkalaukkuja, nyyttejä, eväs
kasseja, lapset juoksevat aikuisten perässä, juoksua,
kiirehtimistä, huutoa, kehotuksia, maanittelua. Kaikki luulevat yhtä
aikaa, että juna jättää heidät. Aivan toista kuin oli Kiinasssa,
jossa kaikki ihmiset oli etukäteen ohjattu sopivaan odotuspaikkaan
ja juna pysähtyi sentilleen siihen. Konduktöörit ohjaavat
ihmisiä oikeille vaunuille. Ne joilla on hieman suurempia
matkatavaroita, kuten polkupyöriä nostavat tavaransa tavaravaunuun
ja ryntäävät omiin vaunuihinsa. Lippuuni oli selkeästi merkitty
vaunun numero. Aivan junan toisessa päässä. Voi ei. Reppu painaa,
juna on varmaan puolikilometriä pitkä (ainakin kuvitelmissani) ja
aurinko paahtaa. Pistän juoksuksi painavan reppuni kanssa ehtiäkseni
omaan vaunuuni. Vihdoinkin sisällä unelmieni vaunussa. Tämä oli
kuitenkin viimeinen matka julkisilla välineillä koko laajoissa
Indokiinan maissa. Loistava loppu.
Puupenkit. Mukava niissä on matkata.
Vastapäätä istui kaksi opiskelijatyttöä matkalla lomalta Hueen.
Toinen oli hieman lyhyt, joten autoin matkatavaran nostamisessa
hattuhyllylle. Ikkunan virkaa hoitaa rautalankainen säleikkö.
Mitenköhän täällä tehdään sateen yllättäessä. Vihdoin
viimeinenkin matkustaja oli ahtautunut junaan. Viimeisen vaunun
konnari heiluttaa keltaista merkkilippua. Seuraavan vaunun konnari
tekee samoin. Viesti kulkee vaunu vaunulta kunnes saavuttaa veturin.
Juna kiihdyttää. Klonk –-----Klonk –---- Klonk –-- Tomp
–--Tomp –-Tomp –-Viuu-uu –-- Tsup -Tsup -Tsup –- Viuu-uu.
Viimeisetkin matkustajat kulkevat
edestakaisin etsien omaa paikkaansa. Kaksi italialaista astuu jonkun
penkin luo ja kehottavat suuri äänisesti siinä istuvia poistumaan
kun paikan piti olla heidän. Hälisivät kovasti, kirosivat
paikkavarausjärjestelmää virheelliseksi. Menin paikalle ja pyysin
heitä näyttämään lippunsa. Väärä vaunu.
Käytävällä pujottelee kapea
tarjoiluvaunu, jota työntää nuori nainen. Käryssä pientä
purtavaa, kiinalaisia pikanuudeleita (vain kuumaa vettä ja ruoka on
valmis), tuoremehua, limonadia, kylmää maitokahvia ja kuumaa teetä.
Perässä seuraa toinen kärry lastattuna hedelmillä. Välillä
kärryt pysähtyvät kun joku ostaa jotakin. Toisinaan matkatavarat
ovat edessä. Tästä kärryjen työntäjä noitui ja niin tapahtui,
matkatavarat löysivät uuden paikan.
Menin vaunujen välisen tupakkatilaan,
jossa jo muutama hätäinen oli ehtinyt ottaa ensikosketuksen
rauhoittavaan aineeseen, nikotiinia ja savua, keuhkosyöpä ja rauha.
Täältä näin suoraan ensimmäiseen vaunuun (omani oli junan
toinen). Tämä oli ravintolavaunu. Sinne oli ahtautunut
paikkaliputtomat matkustajat. Vaunun toisessa päässä oli
jonkinlainen puuhiilillä toimiva liesi. Oikeastaan neljä
saviastiaa, joiden pohjalla pieni arina ja päällä hehkuvia hiiliä.
Kattilat asetettiin näiden päälle. Aika-ajoin ruokakärryt kävivät
hakemassa täältä täydennystä. Vaunussa oli penkit pitkin
pituutta ja keskellä irtonaiset muovituolit. Harva kuitenkaan söi
mitään.
Juna pysähtyi kesken matkaa jonkun
aseman luo pariksi kymmeneksi minuutiksi. Tällöin päästiin
jaloittelemaan. Pysähtymisen syytä ei oikein selvinnyt. Ehkä
aikatauluun oli merkitty näin, ehkä odotettiin vastaantulevaa
junaa, kun asemalla on ohitusraide. Joka tapauksessa ei ollut
kiirettä mihinkään.
Vietnamissa aloitettiin rautateiden
rakentaminen 1880-luulla. Ensimmäisen rataosuuden ollessa Saigonista
Choloniin 11 kilometrin päähän (pieni rautiovaunu). Jo samana
vuonna aloitettiin varsinaisen rautatien rakentaminen Saigonista My
Tho Hon, josta oli Mekongin suistoalueen kautta pääsy merille.
Tietty siirtomaahallinto tarvitsi kuljetusvälineitä, johon
rautatiet olivat mitä oivallisin väline. Yhtenäinen rautatie
Kiinan Yuannin maakuntaan Hanoin kautta toisaalta etelään Saigoniin
ja toisaalta Haifongin satamakaupunkiin oli ranskalaisten isäntien
keskeinen haave. Vasta vuonna 1936 saatiinkin haave toteutettua.
Vähän myöhemmin toisen maailmansodan puhjettua pommitettiin
rautatietä ankarasti. Vieth Minhin kapinnalliset katkaisivat useaan
otteeseen tiet, japanilaisen asekuljetuksen harmiksi. Ranskan sodan
puhjettua kuljetettiin paljon aseita, joiden kulku piti estää.
Vieth minh rajäytti useitakin siltoja. Suurella vaivalla ensin
rakennetaan ja hieman myöhemmin pommitetaan ja räjäytetään
paskaksi. Amerikan sodan aikana Amerikkalaiset pommittivat ankarasti
Poijois-Vietnamin siltoja erityisesti Hanoihin johtavia rataosuuksia
Haifoning satamasta ja Lao Cai:sta. Samoin Etelävietnamin Viet
Congin sissit räjäyttelivät siltoja amerikkalaisten suureksi
harmiksi.
Ranskalaisten peruja valtaosa kiskoista
on raideleveydeltään metrin (2169 km) ja kohtalaisen lyhyet pätkät
ovat standardi leveyksiä eli 1435 mm (178 km). Osittain nämä
leveämmät ovat kiinalaista perua: Kun amerikkalaiset pommittivat
Lai Cai-Hanoi rataosuutta (erityisesti siltoja) niin kiinalaiset
ryhtyivät oitis korjaamaan tuhoja ja rakensivat myös uusia
rataosuuksia. Nykyään leveämpi linja kulkee myös Lao Caista
Hanoihin. Saigonin valtauksen, 30 huhtikuuta 1975, jälkeen
ensitöikseen ryhdyttiin korjaamaan rautateitä. Korjauksella kun oli
suuri symbolinen arvo. Työt saatiin valmiiksi seuraavan vuoden
joulukuussa. Tässä jouduttiin korjaamaan 1334 siltaa, 27 tunnelia,
158 asemaa ja 1370 kytkintä. Korjaustyö sujui uskomattoman nopeasti, varmaan haluttiin näyttää jenkeille: Vaikka kuinka tuhoatte niin Vietnamin kansa on lannistumaton (seikka, joka on aivan totta).
Kiinalaisilla on suuri haave saada
standardileveyksinen juna kulkemaan Pekingistä Singaporeen. Hanke on
ollut milloin myötätuulessa milloin vastatuulessa. Joitakin
osuuksia on rakennettu kuten esimerkikksi yllä mainittu Lao Cai –
Hanoi. Kambodzhan vastaisella osuudella on jo saatu valmiiksi 129
kilometriä. Kiinalaisille on rataosuus melko tärkeä kun silloin
lyhennetään kuljetusten vaatimaa aikaa, mutta poliittisesti se on
kyllä kohtalaisen tulenarka. Monet valtiot pelkäävät Kiinan
herruutta ja ylivaltaa.
Vietnamin hallituksella on ollut haave
saada yhteydet Hanoista Saigoniin mahdollismman nopeaksi. On
haaveiltu suurnopeusjunasta (200 – 250 km/h), mutta hanke on
erittäin kallis. Kustannusarvio liikkuvat 30 – 59 miljardin
dollarin luokassa. Hyötynä hankkeesta olisi kuitenkin että
matka-aika lyhenisi 30 tunnista 6:een.
Vaikka rautatiellä on suuri symbolinen
arvo niin sitä käytetään kuitenkin melko vähän.
Tavarakuljetuksista 60 prosenttia kulkee kumipyörillä, vaikka tiet
ovat paikoitellen kehnot ja kantavuus alhainen. Rautateitä pitkin
kulkee vain n. 4 %. Tosin määrä on kasvussa.
Siispä jos haluat ikimuistoisen
elämyksen Vietnamista niin kulje ainakin yksi osuus junalla ja
vieläpä kolmannessa luokassa. Muistat sen aina.