Luc Da:n t(h)ai ihmiset
Vieraita kieliä ja yhteinen perimä
Lähellä Con Cuong kaupunkia sijaitsevan thai kylän (Luc Da) raitti on ehdotettu UNESCOn maailmanperintöluetteloon. Jos Mai Chaun stilt talojen muodostamat yhteisöt tuntuvat liian kultivoituneilta (turistisilta kenties) niin täällä pääsee jo kosketuksiin yhteen vietnamin 54:stä etnisen vähemmistön elämän tyyliin paljon pintaa syvemmältä. Pu Matin läheisyydessä asuu thai-ihmisten lisäksi myös Kinh ja Dan Lai ihmisiä.
Ehkä kysyt mitä kumman thai-ihmisiä.
Eivätkö ne ole niitä jotka asuvat entisen Siamin nykyisen Thaimaan
alueella. Onko niitä tosiaan muuttanut etelästä pohjoiseen sankoin
joukoin? Ei suinkaan. Asia on olennaisesti mutkikkaampi. Itse asiassa
vietnamissa kutsutaan (virheellisesti) thai ihmisiksi ihmisiä jotka
kuuluvat Tai kieliperheeseen puhuvien ihmisten haaraan. Nämä ovat
Vietnamin suurin etninen vähemmistöryhmä. Thaimaan asukkaat ovat
saman perustan eri haaroja (näitä on siellä myös useita eri
etnisiä alaryhmiä ja eri kieliä). Nämä kaikki ovat siis ihmisiä, jotka
periytyvät kadonneesta muinais- tai proto-tai kieltä puhuneista
ihmisistä. Periytyviä ainakin kielitieteellisessä mielessä. Tai
kieli kuuluu niin sanottuun Tai-Kadai kieliperheeseen. Tähän
perheeseen kuuluu ainakin 24 eri kieltä. Näistä kielistä monet
ovat nykyään katoamassa, jo pelkästään sen takia että väestö
sekoittuu ja nuoremmat muuttavat pois isien mailta (kuten käy niin
monelle muullekin kielelle ympäri maailmaa).
Tämä kieliperhe asia ehkä kuulostaa
mutkikkaalta mutta ei se ole sen kummallisempi kuin
suomalais-ugrilainen kieliperhe. Tähän kuten tiedämme kuuluvat
suomen ja viron puhujien lisäksi komin, marin ja hanti kielen
taitajia monien muiden ohella. On yhtä kiistanalainen asia onko
perus Tai kieli koskaan ollut olemassa kuin, että onko perus
suomalais-ugrilainen kieli ollut olemassa.
Vuonna 2004 muuan kielitieteilijä
nimeltään Lauren Sagart esitti hypoteesin, jonka mukaan perus
Tai-Kadai kieli olisi periytynyt austronesialaisesta kieliperheestä.
Jos näin on niin kielet olisivat kulkeutuneet Taiwanista manner
Kiinaan ja sieltä eteenpäin sekoittuen paikallisiin kieliin.
Kulkeutuneet pitkin Kaakkois-Aasiaa Burmaan, Vietnamiin, Laosiin,
Siamiin ja lopulta Pohjois-Intiaan Assamin alueelle. Matkallaan ovat
sekoituneet vahvasti Sino-Tiibetiläisiin ja Hmong-Meng kieliin. Pari
tuhatta vuotta sitten alkanut Han kiinalaisten valloitusretket
saattoivat vielä lisätä sekoittumista ei pelkästään äänneasun
ja sanaston vaan myös rakenteiden suhteen. Vähän samaan tapaan
kuin Espanja ja Ranska polveutuvat latinan kieleen tai englannin
kieli polveutuu pohjois germaaniseen Anglien ja Saxien kieleen (josta
taasen skandinaaviset kielet ovat eriytyneet). Näiden kantakieltä kutsutaan proto-germaaniksi.
Näitä Tai kieliä puhuvia on
Vietnamissa muutamia etnisiä ryhmiä kuten Sapassa Sapa kieltä
puhuvat (hyvin vähän eli n. 300) ja Tai Daeng-taitoiset. Viimeksi
mainttuja onkin jo paljon jakautuneena Vietnamiin (140 000 tuhatta),
Laosiin (25 000) sekä Thaimaahan ja Yhdysvaltoihin (kummassakin
tuntematon määrä). Ollaksemme nyt ihan tarkkoja niin ihmisiä
jotka tapasin Mai Chaussa ja täällä Pu Matin liepeillä ovat Tai
Daeng ihmisiä, vaikka niitä kutsutaan täällä yleisesti t(h)ai
ihmisiksi.
No hyvä kielisukulaisuus ei ehkä ole
sama kuin geneettinen sukulaisuus. Ehkä tässä ei ole tarkoituksenmukaista paneutua geenitutkimuksen yksityiskohtiin, mutta jotain
silti voidaan tässä pohtia. Geenitutkimus paljastaa, että
austronesialaisilla ja Tai ihmisillä on yhteisiä geneettisiä
piirteitä (tutkijat puhuvat viisaasti ns. O1 Y-DNA haploryhmistä).
Kaikilla Tai kieliä puhuvilla on myös erittäin voimakas edustus toisesta
DNA ryhmästä (O2a Y-DNA haploryhmä). Joten on melko todennäköistä,
että nämä ovat geneettisesti lähisukulaisia. Lopulta on päätelty
että kaikilla austroaasialaisia, Sino-Tiibetiläisiä ja Hmong-Meng
kieliä puhuvilla olisi ollut yhteinen kantaisä joskus 30 000 vuotta
sitten. Tämä taasen olisi 40 000 vuotta sittten periytynyt jostain
Iranin ja Keski–Kiinan välillä eläneistä ihmisistä. Miten nämä
havainnot sitten suhtautuvat niihin Vietnamissa tehtyihin
hammaslöytöihin, jotka ovat 25 000 vuotta vanhoja?
Kaippa täällä on sitten vaellettu edes takaisin kuten raitiovaunu
(vuoroväli taitaa olla runsaat 10 000 vuotta).
Sivu mennen sanottuna: Geenitutkimus on
sangen kiehtova ala. Esimerkiksi Islannin väestöstä on löytynyt
samanlaisia geenijälkiä mitä esiintyy Pohjois-Kanadan
intiaaneilla. Olisikohan käynyt niin, että Eerik Punainen
jättäessään Kanadan siirtokuntansa olisi ottanut muutaman
intiaanitytön vangiksi ja pannut nämä paksuksi (kuten sanonta
kuuluu). Loppu onkin historiaa ja paljastui vasta 1000 vuotta
myöhemmin. Toisaalta onhan sekin mahdollista (mutta
epätodennäköistä), että joku intiaanimies olisi pannut
viikinkitytön paksuksi. Nykyään tiedetään Tsingis Kaanin olleen
mieskunnoltaan paljon vahvempi kuin oli kuviteltu. On laskettu
hänellä olleen ainakin 300 lasta. Kaikkein parasta onkin, että
ilmaisia analyysiohjelmistoja on saatavilla vaikka millä mitalla
harrastelija analyytikolle, tämän iltojen iloksi. Joten kaikki nyt
sankoin joukon analysoimaan julkaistuja sekvenssejä. Vain siksi,
että itse kukin voisi päätellä onko ihmisellä levoton veri ja
halu matkustaa alvariinsa.
T(h)ai kylä
Siispä ensi töikseni kun olin
saapunut majapaikkaani oli purkaa reppu, ottaa kameralaukku
olkapäille ja lukea hallintokeskuksesta saamaani karttaa. Kaupunki
olennaisesti muodostuu yhdestä tiestä jota pitkin lähdin
kävelemään oletettuun kylään. Hieman eksyin. Mutta näytettyäni
karttaa muutamalle paikalliselle lopulta saavuin joen rantaan. Kartan
mukaan kylän piti olla joen toisella puolella pitkän sillan päässä.
Kartta oli suurin piirtein sellainen
mitä olin Suomessa tottunut karttojen olevan, kylän raitteja ei sen
enempää ollut siinä kuitenkaan kuvattu. Myöhemmin Vietnamissa
sain havaita, että kartta on tuiki harvinainen asia ja jos löydätkin
jostain paikallisen kartan niin siinä ei juurikaan ole kaikkia
katuja piirretty ja usein on piirretty aivan väärin. Monissa
turistikartoissa on kyllä kuvat ja maininta eri nähtävyyksistä
(vietnamiksi tietty) mutta niitä ei vain löydy kartalta. Jos satut
löytämään jonkin paikallistuntemusta omaavan ja englantia
taitavan niin hän usein voi auttaa kartan täydentämisessä ja
puutteellisten paikkojen löytämisessä. Open street map on sangen
epämääräinen ja Google mapkin on puutteellinen ja usein väärin
piirretty. Monin paikoin iso jokikin vain päättyy yht'äkkiä
vaikka omin silmin näet sen jatkuvan hamaan horisonttiin.
Puhumattakaan siitä, että paikan nimet on usein kirjoitettu väärin
tai translitteroitu aivan ihmeellisiksi.
Lopulta löydät tien haaran ja kuljet
pitkää riippusiltaa pitkin ja tulet t(h)ai kylään. Sillan
toisella puolen on suuri kyltti, joka kertoo kylän raitin kuuluvan
UNESCO:n maailmanperintöluetteloon. Niinpä sitä olikin mukava
kävellä edes takaisin vaikka oli kuuma päivä. Hieman voi levätä
niityn reunalla. Taloja siellä täällä, talojen sijainti tiehen ja
tonttiin nähden sellainen, että suomalainen kaupunkisuunnittelija
kaikkine määräyksineen voisi saada järkytyskohtauksen.
Sadekuuro yllätti. Yksi poika pyysi talon alle sateensuojaan. Hieman varakkaamman oloinen talo kun pylväät olivat betonista. Pojan isä pyysi sisälle juomaan teetä. Onpas hienoa sisältä. Kenties olivat keskimäärin hyvinvoivempia kun siellä olikin jo lautalattia ja huonekaluja. Puinen sohvaryhmä, iso sänky, ruokapöytä sekä muutama kaappi ja lipasto. Näitä en juuri ollut nähnyt muissa Stilt taloissa.
Sadekuuro yllätti. Yksi poika pyysi talon alle sateensuojaan. Hieman varakkaamman oloinen talo kun pylväät olivat betonista. Pojan isä pyysi sisälle juomaan teetä. Onpas hienoa sisältä. Kenties olivat keskimäärin hyvinvoivempia kun siellä olikin jo lautalattia ja huonekaluja. Puinen sohvaryhmä, iso sänky, ruokapöytä sekä muutama kaappi ja lipasto. Näitä en juuri ollut nähnyt muissa Stilt taloissa.
Karttani kääntöpuolella oli maininta
mahdollisuudesta nukkua kylissä ns. homestaynä. Tietenkin halusin
tällaista. Olisihan se hienoa nukkua paikallisessa kylässä ja
tarkkailla elämän tyyliä. Kyselin sieltä täältä. En oikein
saanut kunnon vastausta. Elekieleni ei ehkä ollut kyllin
ilmaisuvoimainen. Tai jos oli niin en ymmärtänyt vastausta.
Paluumatkalla tarjosi yksi poika
moottoripyöränsä takapenkkiä. Kyselin häneltäkin mahdollisuutta
homestayhin. Eipä osannut englantia mutta soitti jollekulle joka
auttavasti osasi kieltä. Selitin asiani puhelimessa. Tämä taasen
ymmärsi, ettei minulla ole ollenkaan yöpaikkaa. Niinpä menimme
ensin yhteen kahvilaan juomaan kahvia. Sitten poika kuskasi minut
johonkin laitokseen ja näytti omaa huonettaan. Oletan laitoksen
olevan orpokoti mutta saattaa se olla myös asuntola niille nuorille
jotka tulevat pitkien matkojen päästä opiskelemaan tänne. Poika
oli sikäli poikkeuksellinen että hänellä oli oma huone (hieman
vanhempi kuin muut). Toiset lapset ja nuoret nukkuivat
yhteishuoneissa (6 lasta tai nuorta samassa huoneessa). Ihan siisti
ja asiallisen oloinen laitos. Tietenkään en voinut olla siellä
yötä, kuten joku laitoksen henkilökuntaan kuuluva selvitti
pojalle. Eivät orpokodit ole mitään (yleensä) turistinähtävyyksiä
ja lomahotelleja (vain yksi orpokoti on turistinähtävyys, mutta
siitä sitten myöhemmissä postauksissa). Lopulta jatkettiin
hotelliini ja sillä hyvä.
Seuraavana päivänä palasin kylään.
Edellisen päivän ensi kosketus kun kesti vain muutaman tunnin.
Kävellessäni pitkin raitteja kuului yhdestä talosta musiikkia ja
tietty halusivat minut mukaan juhliin. Olin otettu. Tervehdin sisään
tullessa. Istuma järjestys oli sangen kiinnostava. Tultaessa sisään
istuivat vanhemmat naiset omassa ryhmässään terassikäytävällä.
Tämä ryhmä jatkui nuoremmilla naisilla, jotka seisoivat ja
varsinainen nuoriso istui taka-alalla. Miehet taasen istuivat
lattialla piirissä varsinaisen huoneen puolella ja ryyppäsivät
hienoa kotipolttoista viinaa. Kännissä kaikki, tietty. Niin kännissä etten onnistunut saamaan terävää kuvaa vaikka kamerani autofocus on kohtalaisen nopea. Toki
vanhemmat naisetkin siemailivat kotipoltoista.
Heti sisään astuttua eräs mummo
tarjosi puunlehden, johon siveltiin jotain valkoista tahnaa, johon
yksi mies sanoi: Ettei tuota parane tarjota. Lopulta lisättiin
muutama kaarnanpala ja käärittiin yhdeksi kääröksi. Käärö
suuhun ja pureskellaan. Kaarnan palat ymmärrän kohtalaisen hyvin.
Ne taitavat olla peräisin jostain pajukasvista. Kuten tiedetään,
aspiriinin vaikuttava aineosa asetylisalihappo oli aikoinaan
eristetty pajusta. Mutta mitä oli tämä valkoinen tahna? En tiedä.
Paljon myöhemmin kysyin eräältä luonnon tieteilijältä, mitä
tämä aine mahtoi olla. On kuulemma jostain kasvista eristetty
erittäin huumaava aine. Tietty, erittäin kiellettyä. Kun tiesin
Vietnamissa olevan ankaran huumelainsäädännön ja narkomaaneja
viedään herkästi hoitoon, kysyin häneltä etteikö näitä
käyttäjiä rangaista. Johon tieteilijä vastasi, ettei paljoa
hyödytä mummoja rangaista. Ei heillä ole rahaa ja turha vankiloita
heille rakentaa. Pureskelkoon nyt näitä kaarna-tahna pakettejaan
kaikkiin kolotuksiinsa. On sitä paitsi halvempaa yhteiskunnalle kun
ei lääkäreitä ihan joka lähtöön tarvita. Maaseudulla tapaakin
paljon iäkkäitä naisia, jotka silmin nähden ovat kohtalaisen
pöhnässä.
Lopulta katettiin lattialle erilaisia
juhlaruokia. Nämä oli tarkoitettu miehille. Miehet istuvatkin
rinkiin syömään. Itsekin sain maistaa paahtopaistia, marinoituja
lihoja ja kasviksia, munia ja kaikkia muita herkkuja. Naiset istuivat
tai seisoivat omissa oloissaan eikä heille sen enempää tarjottu
mitään.
Kun siinä yritin seurustella ihmisten
kanssa yks' isäntä oli kovin kiinnostunut kamerastani. Siinä
zoomaili ja oli hauskaa kun näytössä näkyi ihmisiä lähempää
ja kauempaa. Tosin hänen vaimonsa oli sitä mieltä, ettei hän saan
koskea toisten tavaroihin. Kovasti olisi halunnut kamerani, vaikka
itse halusin pitää sen vielä enemmän. Kun sitten menimme miesten
kanssa ryyppäämään otin piippuni taskustani ja tarjosin myös
sauhut tälle kun sitä niin pyysi. Olisi myös halunnut pitää
piippuni mutta vaimo (ja minä) olimme hieman eri mieltä. Lopulta
halusi silmälasinikin. En antanut. Tästä kaikesta tämä sitten
suuttui ja alkoi meuhaamaan. Varmaan huusi: Mitä te tänne tulette
rehvastelemaan tavaroillanne jne. Vaimo näytti elein, että on aika
lähteä. Kuten teinkin. Mies lähti perääni ja halusi väen
väkisin minun tulevan taloonsa. Ehkä esitelläkseen tavaroitaan. En
kuitenkaan ollut kovin halukas kun en ollut varma mitä siellä voisi
tapahtua. Varsinkin kun tarttui ranteeseen ja veti väkisin.
Riuhtaisin itseni irti ja jatkoin matkaani. Mitä tästä opimme.
Vaikka kuinka haluaisimme kuvittaa blogia ja ottaa kuvia jälkipolvien
muistoiksi niin silti olisi hyvä olla hieman tarkkana. Meille
pienetkin asiat voivat olla kehitysmaissa asioita, joihin monillakaan
ei ole mahdollisuus hankkia. Claes Ohlsonin 3 euron silmälasit
voivat olla monelle melkein viikon työn takana.