Luc Da ja vesipuhvelit
Oli kuuma päivä. Ennen
Luc Da t(h)ai kylän raitille menoa katsoin sillalta alas jokeen ja
näin puhveleiden autuaan ilmeen. Kutsuivat minut uimaan. Ja niin
menin, samaan jokeen missä puhvelitkin. Siinä näitä katsellessani
ja paimenten pestessä, tuodessa ja viedessä eläimiä jokeen
oivalsin jotain tämän eläimen luonteesta. En tiedä onko kukaan
pitänyt juhlapuhetta vesipuhvelille syytä olisi varmaan ollut. Nyt
kuitenkin pidän:
Hyvä vesipuhveli
Olen tavattoman onnellinen
kun kerran elämässäni sain uida samassa joessa, jossa sinä kylvet
päivittäin. Ymmärrän vallan mainiosti ilosi kun astut sorkkinesi
veteen askel toisensa jälkeen. Ensin sorkat, sitten polvet,
mahanalunen, maha, selkä, kaula ja pää. Hitaasti liut kohti
autuasta vilvoittavaa vettä. Lopulta ei sinusta näy muuta kuin
pelkkä pää. Itse olen kokenut samaa iloa, autaasta ihannutta
samassa paikassa. Katson ilmettäsi ja tiedän miten iloitset
jokaisella solullasi ja hermopäätteellä kun nahkaasi hyväilee
joen viileä vesi. Vedessä tunnen olevani kaltaisesi, sinun etäinen
veljesi.
Kun katsoin
niityllä lempeää osaanottavaa ilmettäsi
näen siinä myös jotain
jumalallista. Kertoen jotain maanylisestä
maailmasta. Tiedän, että aikojen alussa
jumalat tuomitsivat sinut maanpäälle auttamaan ihmistä kun olit
hieman hajamielinen ja annoit väärät ohjeet ihmisille. Eivätkö
jumalat antaneet sinulle tehtäväksi
opettaa ihmisille, että ruohoa ja puita pitää istuttaa, jotta
viljaa voitaisiin viljellä muualla. Jos ihminen tekisi näin niin
hän voisi syödä joka toinen päivä. Valitettavasti olit
hajamielinen ja kerroit, että viljaa pitää istuttaa sekä puiden
ja ruohon pitää viljellä ja antaa kasvaa muualla. Näin kerroit ihmisille ja
sanoit heidän voivan tällöin syödä kahdesti päivässä. Mutta
ihmiset huomasivat,ettei heidän elintasonsa tästä mitenkään
parantunut. Palasit takaisin jumalien tykö. Mutta kun jumalat
katsoivat alas ihmisten maailmaan huomasivat he ihmisten toimivan
väärin. Kovasti suuttuivat sinulle moisesta virheestä ja
tuomitsivat sinut auttamaan ihmisiä heidän arkisissa askareissaan.
Olihan tämä hieman hajamielistä ja
anteeksiantamatonta. - Mutta
muista, että maailman suuret tiedemiehet ja taiteilijat ovat
tavattoman usein olleet hajamielisiä. Eräskin matemaatikko unohti
mennä omiin häihinsä ratkaistessaan
vaikeata ongelmaa. Jumalien olisi pitänyt ymmärtää tämä kuinka
suuri taiteilija sinussa
onkaan kun keskityit suuriin ajatuksiin miettien
maailman kauneutta ja olevaisen tarkoitusperiä. Näin
sekoitit annetut ohjeet.
Mutta toisaalta ihmisenä olen tavattoman ilahtunut, että näen
sinut maanpäällä. Ihmisten onneksi
jumalat tuomitsivat sinut tänne ahkeroimaan
päivästä toiseen.
Kun katson silmiisi näen
niissä suuren älykkyyden ja viisauden. On todella ilahduttavaa
nähdä miten saumattomasti omistajasi ja sinä ymmärrätte
toisianne. Omistajan ei tarvitse kuin tulla joen rannalle eikä juuri
lausua sanaakaan, kun suuresta laumasta nousee juuri oikea puhveli.
Täyden harmonisen yhteisymmärryksen vallitessa menette yhdessä
kotiin, vasan usein seuratessa. Nyt ymmärrän miksi niin monissa
Kaakkois-Aasian kulttuureissa omistajan kuollessa haudataan hänen
puhvelinsa myös. Sinä ja omistajasi olette usein kuin yhdestä
palasesta valettuja. Kun toinen kuolee niin sydämen valtaa suuri
suru. Siksi on parempi haudata puhveli omistajansa kanssa.
Sinua on moitittu
lihavaksi. Mutta muista, että kaikkien sellaisten uskontojen
perustajat, jotka saarnaavat elämäniloa, on kuvattu lihavina. Niin
Laotse kuin Budhakin hymyilevät ja nauravat suuren mahansa takaa.
Kun taas meidän uskontomme perustaja Jeesus Kristus on kuvattu
nälkiintyneenä kärsivänä ihmisenä. Syvällisenä erona näissä
uskonnoissa on se että budhalaisuudessa, taolaisuudessa ja näiden
lukuisissa risteyksissä pelastus on ihmisessä itsessään hänen
teoissaan ja pyrkimyksissään. Kun taas tämän kärsivän
nälkiintyneen uskonnossa on hän toiminut sijaiskärsijänä.
Laiheliini uskonnon kannattajat voivat tehdä ihan mitä rikoksia
tahansa kunhan vain valehtelevat itselleen uskomalla tähän
ristiinnaulittuun kärsijään. Ja kas, kaikki synnit ovat anteeksi
annettu. Kuin taikasauvan heilauksella. Plim – plom. Mutta
toisaalta tämä laiheliini saattoi olla kärsivä myös siksi, että
hän näki kauas tulevaisuuteen. Näki, kuinka hänen nimissään on
raiskattu, tapettu ja kidutettu niin monia ihmisiä. Näki, kuinka
hänen nimissään tuhottu muinaisia, ikiaikaisia, kulttuureita.
Siunattu aseita, jotka aiheuttivat taasen suurta tuhoa. Jos näki,
niin sydämeltään kylminkin ja kovinkin kavahtaisi kaikesta mitä
tulee tapahtumaan. Siksipä varmaan kärsi ja halusi kuolla.
Uskontojen perustajat eivät tee itsemurhia. Parempi oli kuolla
ristillä, on ikään kuin juhlallisempaa ja dramaattisempaa.
Sijaiskärsijän on väitetty sanoneen melkein viimeisinä sanoina: "Eeli eeli
miksi minut hylkäsit". Tietenkin. Hänen oppinsa ja tulevat monien
kannattajien teot kun ovat niin syvässä ristiriidassa keskenään. -
Siispä hyvä vesipuhveli voit olla onnellinen kun olet niin lihava,
se on merkki elämänilosta, Budhan ja Laotsen kaltaisuudesta. Olen
tästä vilpittömän kateellinen sinulle, kun saat elää
kulttuureissa, joissa elämän ilo on yksi keskeisimmistä elämän
arvoista.
Laotse on kuvattu usein
ratsastamassa sinulla. Hieman ihmettelen kuvien merkitystä. Vasta
nyt olen ymmärtänyt kuvien pintaa syvemmän merkityksen.
Harmooninen yhteiselo ympäristön kanssa ja tavattoman suuri antoisa
ilo. Seikkoja jotka huokuvat sinusta alvariinsa. Arkesi seuraaminen
on tosi virkistävää. On hieno katsoa miten rauhallisin ja tyynein
mielin syöt ateriasi. Kun työskenetelet riisipellolla olet
tavattoman hyödyllinen. Ihminen tuskin jaksaisi vetää raskasta
auraa kun taas sinä teet sen kevein askelin ja mielin. Ilman sinua
ja työtäsi olisi moni miessukupolvi kuollut nälkään. Sinä hyvä
vesipuhvelit olet pelastanut työlläsi lukuisia ihmishenkiä ja
auttanut selviytymään arjesta.
Tapasin kerran erään
hauskan miesporukan. Nämä matkasivat Dalatista Lak järvelle. Matka
oli 160 kilometriä. Mitenkäs muutenkaan se taitettiin kuin
vesipuhvelin vetävin katetuin vankkurein. Yksi miehistä soitti
kitaraa ja lauloi, toinen ohjasti ja kolmas toimi kokkina. Hitaasti
etenivät melkein kolme päivää. Ei huolen häivää kun
polttoainettakaan pitänyt ostaa ja ohjastaminenkin oli helppoa.
Muutamalla käskyllä käännyttiin oikealle ja vasemmalle. Näin
sinä, hyvä vesipuhveli, loit heille suurta iloa ja minullekin kun
pääsin kuulemaan matkan taittamisessa syntyneitä seikkailuja.
Meillä ihmisillä
on taipumuksena luokitella, mitata ja järjestää kaikki mahdolliset
asiat omiin pieniin
hyvin määriteltyihin lokeroihin. Ilman tätä lokerojärjestystä
emme oikein pysty elämään. Niinpä kauan sitten 1700 luvulla eli
Ruotsissa hyvin viisas mies nimeltään Carl von Linne. Nähtyään
sinun sukulaiset riensi hän oitis luokittelemaan ja antoi sinulle
hienon ja hauskan nimen jo vuonna 1758
Bubalus bubalis. Myöhemmät
luokittelijat keksivät sinua onkin kahta
eri lajia (joki puhveli ja kosteikko puhveli)
ja yksi villikin (Bubalus
arnee),
josta nämä luokittelijat arvelevat sinun, ihmisen palvelijan
polveutuvan.
Itselleni on huomattavasti mukavampaa luottaa legendoihin ja myytteihin ja uskoa sinun tulleen meidän avuksi jumalien tahdosta ja halusta. Tämän vuoksi olemuksesi on siivittänyt lukuisia taiteilijoita maalaamaan ja piirtämään olemuksesi pienintä piirtoa myöden.
Itselleni on huomattavasti mukavampaa luottaa legendoihin ja myytteihin ja uskoa sinun tulleen meidän avuksi jumalien tahdosta ja halusta. Tämän vuoksi olemuksesi on siivittänyt lukuisia taiteilijoita maalaamaan ja piirtämään olemuksesi pienintä piirtoa myöden.
Niin
hyvä vesipuhveli hartain toiveeni onkin, että hyväksyisit minut
etäiseksi veljeksesi. Mitään muuta en toivo kun että voisin
sulautua harmonisesti ympäristööni ja omaksua sen suuremman
ymmärryksen jota sinulla selvästi on.