Kuumaa kuhinaa Kiinan merellä
Seuraavassa tarkoitetaan Kiinan merellä
merialuetta, jota toisinan kutsutaan eteläiseksi Kiinan mereksi. Se
ulottuu Malakan (tai Singaporen) salmesta Taiwanin salmeen (pitäisikö
käyttää harvinaisempaa rauma sanaa salmi sanan sijasta kun nämä
merialueet ovat melko vuolaita). Kiinan meri on alue, joka rajoittuu pohjoisessa Kiinaan
ja Taiwaniin, lännessä Vietnamiin ja Malakan niemimaahan (Thaimaa,
Malesia ja Singapore), etelässä Indonesiaan ja Malesian Borneoon
sekä Brunein sulttaanikuntaan sekä idässä Filippiineihin. Alue
on alaltaan likimäärin 3.5 miljoonaa neliökilometriä eli hieman vajaat 11
kertaa Suomen pinta-ala.
Ajattelet ehkä: Se näkyy kartassa
kuten näkyy Atlantikin, mitä ihmeellistä siinä nyt on. Hieman
köyhiä kehitysmaita ympärillä, siinä kaikki. Vaan kun ei ole.
- Alue on ehkä tänään maailman tulenarin alue, jossa helposti
konfliktit voivat eskaloitua aseellisiksi. Toistaiseksi, 2000
luvulla, ei kovin moni ole (vielä) kuollut. Paitsi ehkä alueen
yllä lentänyt, hieman omituisesti käyttäytynyt, Malesian
Airlinesin lento AH370 Kuala Lumpurista Pekingiin. Kone katosi
mystisesti 8.3.2014 ja vei mukanaan 259 matkustajaa. Liittyykö
katoaminen alueella valitsevaan jännitystilaan on suuri
kysymysmerkki ja ihmettelyn aihe?
Kiinan merellä on muutamia lähes
asumaton saariryhmä, jotka muodostuvat saarista, atolleista,
hiekkasärkistä, riutoista, luodoista, karikoista ja matalikoista.
Näistä laskuveden aikana on merenpäällisiä noin 250. Geologit
ovat arvelleet, että suurin osa Kiinan merestä on muodostunut maan
vajoamisen seurauksena (kerran on voinut kävellä Borneosta
Aasiaan). Joten aikojen alussa toiset saaret ovat olleet huomattavan korkeita
(kymmeniä metrejä merenpinnan päällä). Viimeisen jääkauden
sulaessa peittivät sulamisvedet suurimman osan lopuistakin saarista,
nämä kun ovat nykyään erittäin matalia (korkeimmatkin vain vajaa
2 – 3 metriä merenpinnan päällä). Saaret kuuluvat 5:een
saariryhmään eli:
- Spratly saaret, ehkä maailman suurin atolliryhmä (8 866 neliökilometriä) vaikka vedenpäällisten alueiden yhteenlaskettu pinta-ala juuri ja juuri ylittää 4 neliökilometriä. Alue on suurin piirtein yhtä kaukana Vietnamista, Malesian Borneosta ja Filippiinistä. Kiinalla, Vietnamilla, Malesialla, Bruneilla ja Filippiinieillä on täällä aluevaatimuksia.
- Paracel saaret. Kuului aikoinaan Vietnamille mutta Kiina valloitti saaret vuonna 1974 (kun amerikkalaiset olivat lähteneet ja Vietnam oli vielä kahtia jakautunut). Etelä Vietnam vaati YK:n turvallisuusneuvostoa käsittelemään Kiinan miehitystä, mutta Kiina, neuvoston pysyväisjäsenenä, käytti veto-oikeuttaan ja asia jäi silleen. Saaret sijaitsevat yhtä kaukana Vietnamista kuin myös Kiinan Hainanin saaresta (eli runsaat 200 meripenikulmaa). Sekä Vietnamilla että Kiinalla on täällä ratkaisemattomia aluevaatimuksia.
- Pratas saaret sijaitsee n. 210 meripenikulmaa Hong Kongista kaakkoon. Alue muodostuu kolme saarta sisältävästä atolliryhmästä. Vedenpäällinen pinta-ala yhteensä n. 2.4 neliökilometriä. Alueen suurin saari, Dongsha on suurin koko eteläkiinan merellä. Alue kuuluu Taiwanille (Kiinan tasavallalle) ja on heidän seitsemäs kansallispuistonsa. Kiinan kansantasavallalla on aluevaatimuksia alueelle. Kuinkas muutenkaan se kun katsoo alueen olevan suvereeni osa Kiinaa (kuten koko Taiwanin saarikin). Maailmansodan loppuvaiheessa saaret kuuluivat lyhyen aikaa Yhdysvalloille.
- Scarborought:n valli. On vajonnut atolliryhmä Paratas saarista länteen. Sen korkeimmat kohdat ovat noin 8 metriä merenpinnan alapuolella. Kiina on esittänyt aluevaatimuksia alueelle. Tosin voidaan ylipäätänsä epäillä voiko kenelläkään olla merenalaisille alueille aluevaatimuksia ainakaan siinä merkityksessä mitä YK on merialueille määritellyt. Vallin nimi tulee siitä, että syyskuun 12 vuonna 1784 brittiläinen Itä-Intian kauppakomppanialle kuuluva teeklipperi nimeltään Scarborought haaksirikkoutui siellä laskuveden aikana.
- Macclesfieldin matalikko. Yksi maailman pisimmistä atolleista n. 130 km pitkä. Se sijaitsee Paracel saarten itäpuolella ja on kokonaan vajonnut meren alle, korkein huippu on n. 9.1 metriä pinnan alla. Kiina on esittänyt aluevaatimuksia alueelle.
Nämä saaret ja atollit muodostavat
merkittävän reservin kalastukselle. On arvioitu, että
rantavaltioiden väestön proteiinin kulutuksesta puolet tulee meren
viljasta. Monet meribiologit ovat tulleet siihen tulokseen, että
kolmasosa maailman merellisestä biodiversiteetistä on täällä.
Täällä kalastetaan paljon jo pelkästään sen syyn vuoksi, että
näin voidaan osoittaa suvereniteetti alueelle.
Kalakannan ehtyminen on tänään ehkä suurin huolenaihe ei pelkästään sen vuoksi, että kalastajien ja kalastuksen liitännäiselinkeinojen harjoittajien elinolot kurjistuvat vaan myös sen vuoksi, että ekosysteemi järkkyy ja hakee uudenlaisia muotoja. Kalastuksen taloudellinen merkitys on myös valtaisa. Siitä saa elantonsa miljoonat ihmiset. Kalakantojen elpymisen kannalta on myös ensiarvoisen tärkeää, että alueella vallitsevat jännitystilat saadaan purettua ja sovittua kalastuskiintiöistä.
Kalakannan ehtyminen on tänään ehkä suurin huolenaihe ei pelkästään sen vuoksi, että kalastajien ja kalastuksen liitännäiselinkeinojen harjoittajien elinolot kurjistuvat vaan myös sen vuoksi, että ekosysteemi järkkyy ja hakee uudenlaisia muotoja. Kalastuksen taloudellinen merkitys on myös valtaisa. Siitä saa elantonsa miljoonat ihmiset. Kalakantojen elpymisen kannalta on myös ensiarvoisen tärkeää, että alueella vallitsevat jännitystilat saadaan purettua ja sovittua kalastuskiintiöistä.
No hyvä. Vaatimuksia siis esitetään
ja niitä ratkaistaan milloin milläkin tavalla. Joskus tämä on
johtanut laivastojen keskinäiseen kukkoiluun. Eikä juuri muuta. Nyt
Kiina siivosi pöydältä kaikki muut kortit iski omansa pöytää
sellaisella voimalla, että pöytä melkein notkahti. Aikaisemmin
Kiina on piirtänyt ns. 9 katkoviivan kartan. Tässä Kiinasta
ulottui kapea kieleke Kiinasta alas Malesian Borneoon.
Joissakin versioissa ei kuitenkaan ole piirretty Spratly ja Paracel
saaria mukaan. Karttaa esitettiin yleensä peruskoulun oppikirjoissa.
Puhutaan Kiinan kukosta samanlailla kun puhutaan Suomen neidosta (vanha typistetty kartta oli hieman kukon muotoinen, jossa pyrstö on Tiibet, nokka Mantsuriassa ja jalat Kiinan merellä). Maailmalla karttaa pidettiin vain piirroksena, jolla ei ole juuri mitään
merkitystä. Kartta on löydettävissä vaikka
tästä. Kesäkuussa 2014 Kiina kuitenkin julkisti ns. 10 katkoviivan kartan,
vieläpä virallisten lähteiden kautta.
Aikaisemmissa virallisissa kartoissa Kiinan vaatimat saaret oli kuvattu omissa laatikoissaan, muutoin niissä on keskitytty pääasiassa vain mannerkiinaan (ilman merialueita). Perinteiset kartat olivat siis muodoltaan vaakasuuntaisia. Nyt tässä uudessa kartassa on kuvattu koko Kiina sellaisena mitä se katsoo kuuluvan sille (kartta on löydettävissä täältä. Kiina on esittänyt että sille kuuluu 90 % Etelä-Kiinan merestä. Aivan niin. Aikaisempi koulukirjojen jalkakartta on itse asiassa Kuomitangin laatima kartta 40-luvulta.
Kiina on perustellut uusia näkemyksiään vetoamalla historiallisiin tosiasioihin. He väittivät heillä olevan runsaasti historiallisia karttoja, joihin väitetyt aluevaatimukset perustuvat. Tosin kukaan ei ole niitä nähnyt. Kiinalaisten pahaksi onneksi Washingtonissa kongressin kirjastossa on säilytetty 15 vanhaa kiinalaista karttaa. Kun Kiinan vaatimukset tulivat julki, ryntäsi joukko vanhoihin karttoihin perehtyneitä, viisaita, asiantuntijoita tukimaan Yhdysvalloissa säilytettyjä karttoja. Kas vain kaikissa on piirretty Kiinan eteläisimmäksi alueeksi Hainanin saari. Joten historialliset perusteet taitavat olla pelkkää huuhaata ja Kuomitangin kartanpiirtäjän tekemä pila, humalapäissään piirretty uho.
Aikaisemmissa virallisissa kartoissa Kiinan vaatimat saaret oli kuvattu omissa laatikoissaan, muutoin niissä on keskitytty pääasiassa vain mannerkiinaan (ilman merialueita). Perinteiset kartat olivat siis muodoltaan vaakasuuntaisia. Nyt tässä uudessa kartassa on kuvattu koko Kiina sellaisena mitä se katsoo kuuluvan sille (kartta on löydettävissä täältä. Kiina on esittänyt että sille kuuluu 90 % Etelä-Kiinan merestä. Aivan niin. Aikaisempi koulukirjojen jalkakartta on itse asiassa Kuomitangin laatima kartta 40-luvulta.
Kiina on perustellut uusia näkemyksiään vetoamalla historiallisiin tosiasioihin. He väittivät heillä olevan runsaasti historiallisia karttoja, joihin väitetyt aluevaatimukset perustuvat. Tosin kukaan ei ole niitä nähnyt. Kiinalaisten pahaksi onneksi Washingtonissa kongressin kirjastossa on säilytetty 15 vanhaa kiinalaista karttaa. Kun Kiinan vaatimukset tulivat julki, ryntäsi joukko vanhoihin karttoihin perehtyneitä, viisaita, asiantuntijoita tukimaan Yhdysvalloissa säilytettyjä karttoja. Kas vain kaikissa on piirretty Kiinan eteläisimmäksi alueeksi Hainanin saari. Joten historialliset perusteet taitavat olla pelkkää huuhaata ja Kuomitangin kartanpiirtäjän tekemä pila, humalapäissään piirretty uho.
Patriotismia Kiinassa
Hyvä. Kartan julkaisemisessa haluttu
korostaa kahta asiaa. Ensinnäkin haluttu vahvistaa patriotismia ja
toisaalta esittää maailmalle omat aluevaatimuksensa selkeässä ja
hyvin ymmärrettävässä muodossa. Jälkimmäisessä tarkoituksessa
eivät nämä paperipalat taida olla sittenkään kovin yhdentekeviä
asioita, vaikka Euroopassa niin helposti ajattelemme (muistona vain
jostain ikävän pakollisesta peruskoulu hötöstä).
Ensimmäisessä merkityksessä
(patriotismi) on julkaisemisella monta tavoitetta, joissa Kiinan
hallituksella on varmaankin pyrkimyksenä kiinnittää kansalaisten
huomio sisäisistä asioista ulkoisiin. Tässä huomion
kiinnittämisessä on patriotismi merkittävä keppihevonen.
Isänmaallisuus kun on aate, joka ei kysy uskontoa tai poliittista
näkemystä. Siihen on helposti liitettävissä vaikka mitä
yksinkertaisin sanakääntein, iskulausein ja kuvallisin viestein.
Kuten aikaisemmassa blogissani
(matka-hanoihin) ilmeni on Kiinassa kolme merkittävää sisäistä
ongelmaa. Ensinnäkin suurtakin suurempi saastuminen, maaseudun ja
kaupunkien välinen elintasokuilu ja ns. hekou-järjestelmä
(kansalaiset ovat rekisteröityneet ei asuinpaikkansa vaan
kotipaikkansa mukaan ja kaikki julkiset palvelut saatavissa vain
kotipaikalla). Mikäli Kiinan riippumatonta ammattiyhdistystä on
uskominen, niin vuosittaisten lakkojen määrä on huikeassa
kasvussa: palkat eivät ole kehittyneet enää samassa määrin kuin
aikaisemmin. Erityisesti etelässä kysytään avoimesti: Miksi
meidän pitää tehdä luksustuotteita läntisille markkinoille kun
meillä ei ole edes juoksevaa vettä tai viemäröintiä ? Aivan
asiallinen kysymys. Päivästä toiseen hallituksen vastainen
mieliala kasvaa joten on hyvä valtaapitävien kiinnittää huomiota johonkin
ulkoiseen sisäisten ongelmien sijasta.
Kun vuosi sitten vierailin Kiinassa
astuin maahan paraatioven kautta. Vierailin pääasiassa ikiaikaisia
nähtävyyksiä katselemassa ja haltioiduin menneiden dynastioiden
loistosta. Toisinaan ihmettelin esikaupunkien elämänrytmiä.
Viihdyin maassa tosi hyvin. Kaikki oli hyvin järjestettyä ja
turvallista.
Blogissani en sanallakaan maininnut kansallisryhmien välisistä sekä alueellisista jännitystiloista (kuten Tiibet ja Uiguuri vähemmistö). En edes maininnut mitään patriotismista paitsi yhdessä kuvassa. Esitän kuvan tässä uudelleen kun sen merkitys on varmaan moneltakin jäänyt huomaamatta ja viime aikojen tapahtumien valossa on saanut kokonaan uuden merkityksen. Kuva on otettu Nanjingin verilöylyn muistomuseossa. Paikka on tehty hyvin tunteisiin vetoavaksi ja kaikkialla on esitetty rauhaa ylistäviä tekstejä.
Ristiriitana tälle museossa esitetylle rauhanpyrkimykselle oli paikalle kerääntynyt joukko isänmaaliseen nuorisoliikkeeseen kuuluvia nuorisoa. Nämät pitivät omaa lippuseremoniaa kuten kuvassa näkyy. Eipä ole Euroopassa sitten IKL:n jälkeen näkynyt moista uhoa. Miten se nyt olikaan: sota ja rauha ovat saman kolikon eri puolet. Muistathan Berliinin muuri = rauhan muuri, Tsekkoslovakian miehitys = rauhan tie Euroopalle, holokaust = turvallisuuden tae, Amerikan Vietnamin sota = vapauden ja demokratian ylistys, Apartheid = edellytys hyvinvoinnille jne. - Ja vitut.
Blogissani en sanallakaan maininnut kansallisryhmien välisistä sekä alueellisista jännitystiloista (kuten Tiibet ja Uiguuri vähemmistö). En edes maininnut mitään patriotismista paitsi yhdessä kuvassa. Esitän kuvan tässä uudelleen kun sen merkitys on varmaan moneltakin jäänyt huomaamatta ja viime aikojen tapahtumien valossa on saanut kokonaan uuden merkityksen. Kuva on otettu Nanjingin verilöylyn muistomuseossa. Paikka on tehty hyvin tunteisiin vetoavaksi ja kaikkialla on esitetty rauhaa ylistäviä tekstejä.
Ristiriitana tälle museossa esitetylle rauhanpyrkimykselle oli paikalle kerääntynyt joukko isänmaaliseen nuorisoliikkeeseen kuuluvia nuorisoa. Nämät pitivät omaa lippuseremoniaa kuten kuvassa näkyy. Eipä ole Euroopassa sitten IKL:n jälkeen näkynyt moista uhoa. Miten se nyt olikaan: sota ja rauha ovat saman kolikon eri puolet. Muistathan Berliinin muuri = rauhan muuri, Tsekkoslovakian miehitys = rauhan tie Euroopalle, holokaust = turvallisuuden tae, Amerikan Vietnamin sota = vapauden ja demokratian ylistys, Apartheid = edellytys hyvinvoinnille jne. - Ja vitut.
Taloutta
Mikä saa siis alueen olemaan niin
tulenarka. Tuskin pelkästään meressä uivat kalat. Vaikka ovatkin
rantavaltioille ensiarvoisen tärkeitä ? Poliittisesti Kiinan meri
ja siihen liittyvät salmet (Malakan ja Taiwanin) ovat melkoisen
ongelmallisia niihin liittyvien valtaisien taloudellisten intressien
vuoksi. Mainitun kalastuksen lisäksi maailman kauppalaivastosta 1/3
kulkee täällä (tonnistolla mitattuna lähes puolet). Päivittäin
Malakan salmen kautta kulkee lähes 1,6 miljoonaa kuutiometriä (10
miljoonaa barellia) raakaöljyä pääasiassa Japaniin ja Kiinaan.
Alueen öljyesiintymät ovat huikeita.
Varmistettujen esiintymien yhteenlaskettu määrä on hieman yli 1.2
kuutiokilometriä (7.7 miljardia barellia). Esiintymien arvioitu koko
on jopa 4.5 kuutiokilometriä (28 miljardia barellia). Toisissa
tutkimuksissa on taasen esitetty, että yksinomaan Spratlay saarten
esiintymän suuruus on 6 miljardia barellia. Kun muistetaan, että
tänään barellin hinta on n. 112 USD niin voidaan vain laskea
alueen taloudellinen merkitys. Eli saadaan varmennetut esiintymät
862 miljardiksi USD ja arvioidut 3 136 miljardiksi USD. Eikä alueen arvo
vielä päädy tähän. Maakaasuesiintymien suuruudeksi on arvioitu 7
500 kuutiokilometriä ! Jep. Kun kaikki lasketaan yhteen niin alueen
rahallinen arvo saattaa nousta jopa 20 000 miljardiin USD
(laivaliikenne + kalastus + virkistyskäyttö + öljy + maakaasu).
Rantavaltioiden öljynkulutuksen on
arvioitu kasvavan n. 4 % vuodessa seuraavan 20 vuoden aikana.
Vuonna 2020 kulutuksen arvioidaan olevan 25 miljoonaa barellia
päivässä. Tänään huomattava osa öljystä tuodaan Japaniin ja rantavaltioihin
pääasiassa Lähi-Idästä, Afrikasta ja Etelä Amerikasta. Öljyn
kulkureitti menee pääasiassa Malakan salmen kautta eteläistä Kiinan merta pitkin. Pienikin häiriö tässä kuljetusjärjestelmässä
voi aiheuttaa suuria ongelmia koko maailmantaloudelle. Kaikille
osapuolille on siis ensiarvoisen tärkeää, että voidaan hyödyntää
alueen esiintymät (sekä Vietnamilla, Kiinalla että Filippineillä on oman talousvyöhykkeittensä puitteissa öljyntuotantoa). Tähän saakka kansainväliset öljy-yhtiöt
eivät ole uskaltaneet toimia alueella juurikaan. Syynä on tietenkin
alueen määrittelemättömien olojen aiheuttamat riskit.
Arvaat helposti,
että alueella on ollut maiden välisiä kiistoja jo kauan. Tässä
yhteydessä ei liene tarkoituksenmukaista pohtia kutakin aluekiistaa
yksityiskohtaisesti (tulisi melko pitkä lista). ASEAN yleisesti ja
Malesia erityisesti on pyrkinyt siihen, että kiistat eivät
eskaloidu aseellisiksi. Osa kiisoista on ratkaistu YK:n alaisessa
merituomioistuimessa kuten esimerkiksi Singaporen ja Malesian välinen
kiista Pedra Brancan ja Middle Rock
saarista. Toiset taasen on ratkaistu
bilateraalisin sopimuksin.
Yhdysvallat yleisesti ja Vietnam erityisesti pyrkii multilateraalisiin sopimuksiin jo pelkästään siitä syystä, että moniin alueisiin (kuten Spratlay saariin) on useammalla maalla omat intressinsä ja vaatimuksensa. Vietnam katsoo, että näin voidaan saada aikaan oikeudenmukaisempi luonnonvarojen jako. Tällä hetkellä Filippiinit on nostanut kanteen kansainvälisessä merioikeudessa Kiinan toimista alueella. Vaikka tuleva ratkaisu oikeudessa olisi Filippiineille edullinen, niin oikeuden päätös ei sisällä mitään sanktioita (näitä ei ole olemassakaan). Eikä köyhällä Filippiineillä ole mitään mahdollisuutta valvoa oikeuksiaan eli käydä merisotaa Kiinaa vastaan.
Yhdysvallat yleisesti ja Vietnam erityisesti pyrkii multilateraalisiin sopimuksiin jo pelkästään siitä syystä, että moniin alueisiin (kuten Spratlay saariin) on useammalla maalla omat intressinsä ja vaatimuksensa. Vietnam katsoo, että näin voidaan saada aikaan oikeudenmukaisempi luonnonvarojen jako. Tällä hetkellä Filippiinit on nostanut kanteen kansainvälisessä merioikeudessa Kiinan toimista alueella. Vaikka tuleva ratkaisu oikeudessa olisi Filippiineille edullinen, niin oikeuden päätös ei sisällä mitään sanktioita (näitä ei ole olemassakaan). Eikä köyhällä Filippiineillä ole mitään mahdollisuutta valvoa oikeuksiaan eli käydä merisotaa Kiinaa vastaan.
Viime aikaisia tapahtumia alueella
Nyt kuumana käyvä Paracel saarten
tapauksen lisäksi on Kiina ja Vietnamin ottaneet aseellisesti yhteen
vuonna 1988. Tämä tapahtui ns. Fiery Cross – matalikolla. Paikka
on Spratly saaristossa suurin piirtein puolivälissä Vietnamia ja
Filippiinien Palawaan saarta. Tällöin kiinalaiset
upottivat 3 vietnamilaista alusta ja 88 merisotilasta kuoli.
Öljyporauslautan pystyttäminen
Parcalay saarten lähistölle, kuten aikaisemmin tuli jo kerrottua,
aiheutti melkoisia käsistä karanneita mielenosoituksia Vietnamissa. Yhdysvallat katsoi
Kiinan toiminnan oleen provokaatio. Vähän myöhemmin kiinalainen partioalus törmäsi vietnamilaiseen kalastusalukseen. Alus upposi, kukaan ei kuollut. Kiina jatkoi politiikkansa kesäkuussa
tuomalla alueelle 3 lauttaa lisää.
Spratlay saarille Kiina ryhtyi rahtaamaan kesäkuussa hiekkaa ja kiviä. Pyrkimyksenä on kasvattaa saaren kokoa ja tukevoittaa maapohjaa. Tarkoitus on hieman epäselvä. Ehkäpä Kiina rakentaa taloja ja siirtokunnan alueelle: näin se ehkä se pystyisi osoittamaan oikeutensa alueelle YK:n merioikeus artiklojen täyttämiseksi (esimerkiksi niihin on kirjattu että 12 meripenikulmaa rannikosta on täysin omistuksessa ja 200 meripenikulmaa talousvyöhykettä). Tai sitten se rakentaa sotilastukikohdan alueelle ja täysmittaista lentokenttää. Ei oikein hyvältä näytä.
Spratlay saarille Kiina ryhtyi rahtaamaan kesäkuussa hiekkaa ja kiviä. Pyrkimyksenä on kasvattaa saaren kokoa ja tukevoittaa maapohjaa. Tarkoitus on hieman epäselvä. Ehkäpä Kiina rakentaa taloja ja siirtokunnan alueelle: näin se ehkä se pystyisi osoittamaan oikeutensa alueelle YK:n merioikeus artiklojen täyttämiseksi (esimerkiksi niihin on kirjattu että 12 meripenikulmaa rannikosta on täysin omistuksessa ja 200 meripenikulmaa talousvyöhykettä). Tai sitten se rakentaa sotilastukikohdan alueelle ja täysmittaista lentokenttää. Ei oikein hyvältä näytä.
Vuonna 2010 Kiinalaiset pitivät
laivaston sotaharjoituksen alueella johon yhdysvaltalaiset vastasivat
omalla sotaharjoituksellaan. Vähän aikaa tämän pullistelun
jälkeen ehdotti Hilary Clinton, että alueelle pitäisi perustaa
konferenssi, jossa kaikki ristiriitaiset vaateet ratkaistaisiin.
Kiina vastasi ehdotukseen hyvin tylysti: Pitäköön Yhdysvallat
näppinsä poissa alueelta. Myöhemmin amerikkalaiset laativat
raportin, jossa he esittivät huolensa Kiinan poliittisen,
taloudellisen ja sotilaallisen hegemonian kasvusta määräävään asemaan alueella.
Raporttia silmäiltyäni n. vuosi sitten ajattelin vain kyseessä olevan USA:n huolen oman aseman menettämisestä. Totta vain osittain. Kiina ihan oikeasti näyttää tekevän täällä ihan mitä haluaa, muiden vain seuratessa sivusta. Kun eivät oikein muutakaan voi.
Raporttia silmäiltyäni n. vuosi sitten ajattelin vain kyseessä olevan USA:n huolen oman aseman menettämisestä. Totta vain osittain. Kiina ihan oikeasti näyttää tekevän täällä ihan mitä haluaa, muiden vain seuratessa sivusta. Kun eivät oikein muutakaan voi.
Tätäkin postausta voisi jatkaa vaikka
kuinka pitkään. Esimerkiksi kuvailemalla kaikkia diplomaattisia manöövereitä. Ei kai liene tarkoituksenmukaista blogissani käsitellä juurta jaksain aihetta (en tosiaankaan
ole mikään maailmanpolitiikan kommentaattori). Asiasta kiinnostunut
voinee vierailla aluksi web sivustolla http://www.southchinasea.org. Tämän jälkeen, jos kiinnostusta vielä riittää, joku voi seurata lukuisten verkkolehtien uutisantia.
Kiina näyttäytyy nyt pahana poikana,
joka syö rusinat toisten pullista. Eikä juuri välitä toisten
mielipiteistä (tämä nyt on tuskin mikään uutinen). Vietnamilaisille asia on suuri huolenaihe. Pitäisi olla myös Suomessakin kun asia voi eskaloitua suureksi maailmantaloutta ravistelevaksi pankki- tai muuksi kriisiksi.