Mai Chau onnellisten kylät




Ja niin koitti aika, jolloin tunteet väljähtyvät ja tilalle astuu arki kaikkine tylsine tapoineen. Kuten aina aikaisemminkin on käynyt. Sille ei voi mitään. Hanoi on paikka, jonne on helppo jämähtää. Helposti löytää matkustajakodista sängyn vajaalla 5 eurolla yö, 7 eurolla saa syödä maittavan aterian. Päivästä toiseen rutinoituminen kasvaa. Toimettomalla matkailijalla sunnuntaiden määrä vain lisääntyy. On siis aika lähteä. Mutta minne ? En tiedä. - Kyselin sieltä täältä. Yksi sanoi menevänsä yöbussilla Hue:een toinen taasen lentävänsä suoraan Saigoniin, kolmas Sapaan ja niin edelleen. Otin kartan käteen ja tavasin: Bac Kan, Haiphong, Nam Dinh, Thanh Hoa ja Mai Chau.

Mai Chau, onpa hauska nimi. Vähän niinkuin Maija tsau. Varmaan miellyttävä paikka. Kun paikan nimi on näin hauska, niin varmaankin siellä asuu mukavia ihmisiä. Se täytyy nähdä. Nyt syntyi uusi pulma. Ehket usko mutta kovin harva Hanoilainen oikeastaan tietää missä kaupungin bussiasema sijaitsee ja miten sinne pääsee: kaikki kun kulkevat moottoripyörällä. Itse asiassa kaukoliikenteen asemia on kolme kuten internet niin pyyteettömästi ja auliisti kertoi. Lopulta monet (matkustajakodin henkilökunta mukaan lukien) olivat sitä mieltä, että et kyllä bussiasemalle mitenkään voi päätyä. Joudut vaihtamaan paikallisbussia moneen kertaan ja harhailemaan siellä täällä. Jos lopulta – kuin enkelin ohjaamana - pääset My Dinhin asemalle, niin sinua kuitenkin vaanivat taskuvarkaat, huijarit ja muut epäonniset onnen onkijat. Mene turistibussilla, noutaa sinut aamulla klo 8 matkustajakodin edestä. Eikä hinta ole kuin kolme kertaa kaukobussin hinta. Mutta kun matkustamisen osittainen viehätys on matkustaa samoilla välineillä kuin paikalliset. Kas kun silloin näkee paljon enemmän ja kohtaa ihmisiä, joita ei muuten tapaisi. Varoitukset ovat kyllä osittain totta kuten voimme lukea esimerkiksi Vietnamilaisten omalta ohjesivustolta http://www.vietnamonline.com/transport/bus-in-vietnam.html.

Lopulta kun matkailija saapuu bussiaseman aulaan, niin paras tapa on suunnata suoraan lippuluukulle, riippumatta kaikista pysäyttäjistä. Kun lipun olin saanut käteeni nyökkäsi virkailija vieressä seisovaan naiseen päin ja ilmeellä kehotti minua seuraamaan tätä. Tämä johdatti minut suoraan oikeaan bussiin vaikka kyydin tarjoajia ilmaantui muutama jo tähän väliin. - Näin alkoi ikimuistoinen bussimatka halki pohjoisvietnamia, pitkin pölyisiä mutkaisia teitä. Eikä matka ikimuistoisuudessaan jäänyt suinkaan viimeiseksi.

Bussi toimi myös oivana pakettien kuljetuspalveluna (kuten meillä aikoinaan toimi myös postibussit). Yleensä pakettien vastaanottaja oli valmiina odottamassa mutta toisinaan ei. Tällöin rahastaja hyppää ulos ja menee soittamaan joidenkin talojen ovikelloa toimittaakseen lähetyksen perille. Noin puolivälissä matkaa kannettiin sisään n. 2 metriä pitkiä sokeriruokoja. Toinen toisensa perään melkein ikuisuuden. Lopulta kasasta muodostui n. puolimetriä korkea pino keskelle käytävää. Tulevat ja menevät matkustajat joutuivat hyppimään pinon yli.

Ulkomaisena matkustajana oli itseni lisäksi hyvin koreavartaloinen kanadalainen poika. Tämä oli tullut linja-autoasemalle taksilla ja jatkoi Mai Chauhin tappaakseen pari päivää kunnes tyttöystävänsä saapuisi Vietnamiin. Poika istui ikkunapaikalla ja vieressä oli tyhjä paikka. Bussiin nousi kaksi nuorta naista joista toinen runsaat 25 ja toinen varmaan runsaat 30. Nuorempi oli kaunis kuin syksyn punertama kuurainen puun lehti. Katsoivat tarkkaan tätä nuorta miestä. Vaikka vietnamia en ymmärrä niin kuitenkin saattoivat keskustella pojasta vaikka näin:
- Onpas komea makupala.
- Niinpäs onkin.
- Olisipa mukaa päästä kutittelemaan.
- Sanos muuta.

Tuumasta toimeen, kas kun Vietnamilaiset naiset ovat vahvoja ja elämänjanoisia. Nuorempi kaunis heilakka istahti pojan viereen. Tarjosi tälle luumun (ja minullekkin, säälistä varmaan). Poika otti ja söi. Ystävätär kommentoi ja yllytti. Neito nosti jalkansa kaidepuulle, jotta selvästi näkisimme hänen kauniisti värjätyt kynnet ja isovarpaiden kynsiin liimatut perhoskoristeet. Näillä kahdella oli tosi hauskaa (kuten myös minullakin). Neiti hivuttautui lähemmäs poikaa, joka lopulta tajusi heidän puhuvan hänestä. Kysyi tietty: Are you talking about me. Vähän kävi jo sääliksi poikaa kun neito hivuttautui lähemmäs poikaa sentti sentiltä, ystävättären yllyttäessä. Lopulta reisi oli reittä vastaan tytön vielä hieman kihnuttaessa päälle päätteeksi. Poika parka oli todella hukassa ja ymmällään. Varmaan mietti pitäisikö kohtalon antaa viedä mennessään vai panna hanttiin. Jälkimmäisessä tapauksessa mietti varmaan, kaduttaako sitten loppuelämä vaikka tyttöystäväkin on tulossa Hanoihin. Suuri moraalinen pulma.

Miten sitten kävi. Bussi pysähtyi pysäkille, neidit jäivät bussista, heiluttivat iloisesti kättään hyvästiksi ja sillä selvä. Ei kuitenkaan täysin. Bussin saapuessa Mai Chauhin kysyin pojalta pitäisikö meidän etsiä yöpaikkaa yhdessä kun neljä silmää löytää helpommin hotellin kuin kaksi. Poika oli vielä niin hämillään ettei saanut sanaa suustaan. Hyppäsin moottoripyörän kyytiin ja poika jatkoi kävelyä sekavien ajatusten vallassa.

Näin saavuin Mai Chaun vieressä olevaan pieneen thai-kylään. Unelmani olivat tulleet täytetyksi kun paikka on kiiltävän loistokas - kuinkas muutenkaan kun kohtalo ohjasi kulkuani. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tulen olemaan onnellinen kuten tuonnempana huomataan. - Kun järjestin Kiina näyttelyni kuvia, mietin usein löydänkö Olhonin saaren ja Emei-Shanin lisäksi kolmannen paikan, jolla olisi suuri merkitys kaikelle mitä tulen kokemaan ja tekemään. Jälleen kerran löysin unelmieni eldoradon. Jee.

Kylän asukkaat kuuluvat valtaosin pieneen thai vähemmistöön. Tämä vähemmistö on levinnyt monin paikoin pitkin kaakkoisasiaa. Jotta tämä postaus ei paisuisi liian pitkäksi kerron näistä sitten myöhemmin.

Kylän talot (kuten lähes kaikki muutkin ympäristön maanviljelytalot) olivat ns. pylvästaloja joille myös on annettu nimi stilth talo. Majapaikassani sain nukkua suuren suuren huoneen lattialla. Tänne oli levitetty patja ja sen ympärille moskiitto verkko. Yöpyminen oli tosi halpaa, päivällisen kanssa hinta 200 0000 VND (eli noin 10 USD eli noin 7 euroa). Yleensä matkailijat, talon emännän kertoman mukaan, viipyvät täällä päivän pari, itse viihdyin 5 päivää ja olisin ollut pidempäänkin jos ukkonen ei olisi rikkonut internet yhteyksiä.

Pylväs talot


En voi olla kuvailematta pylvästaloja, kun ovat kiinnostava rakennustyyppi. Talotyyppi on hyvin vanha ja sitä esiintyy kaikkialla maailmassa. Euroopassa pylväiden päälle rakennettuja taloja esiintyi jo pronssikautena eli n. 5000 vuotta sitten. Tyypin luonteenomaisena piirteenä on se, että varsinainen asuinhuone ja huoltotilat kuten keittiö on rakennettu pylväiden päälle. Kuivilla mailla alapuolinen osa toimii tarvekaluvarastona ja joissakin tapauksissa myös karjasuojana. Syynä rakenteeseen on ensinnäkin se että on haluttu pitää maakosteus ja monet tuhoeläimet poissa. Tulvakausina asukkaat ovat myös suojassa. Koska Mai Chau on kostean riisin viljelyaluetta, on talotyypille hyvät perusteet. Tässä viljelytyypissä lasketaan vettä istutetuille riisintaimille. Joku saattaa muistaa aikaisemmasta blogistani postauksen ”Hanien maassa” kuvattuja taloja. Ne olivat tyystin erilaisia. Alunperin ne oli rakennettu savesta ja oljista ulottuen soraperäiseen maahan saakka. Rakennetyyppi oli sikäli perusteltu, että talot olivat rakennettu jyrkille rinteille karkean soran päälle. Sora toimi näissä kapilaarisulkuna. Silmiinpistävänä piirteenä oli siellä melko syvät avo-ojat, jotka kiersivät pitkin katuja ympäröiden kylän.

Vaikka Mai Chau on melko vuoristoista aluetta, niin pellot ovat kuitenkin aina laaksossa (päinvastoin kuin Yuannin maakunnassa, jossa pengerretyt pellot rinteillä). Talot sijaitsevat melko lähellä peltoja, jolloin talotyyppi on melko perusteltu. Itse jäin hieman miettimään miten on estetty pylväiden mätäneminen juuresta. Nykyään tämä on hoidettu siten, että puiset pylväät on tuettu ja upotettu n. 1 metrin korkeisiin betonipylväisiin. Kapilaarikosteudesta ei myöskään ole varsinaisesti haittaa kun alaosa on melko hyvin tuuletettu. Siitäkin huolimatta, että monin paikoin betonipilarit nousevat lammesta. Muutamassa talossa näin isoja kivikasoja tontin reunalla, joissakin jopa talon ympärille oli rakennettu kiviaita. Mahdollisesti pylväät ennen muinoin onkin tuettu siten, että pylväiden kohdalle on kaivettu iso kuoppa, joka sittemmin on täytetty puoliväliin kivillä. Näiden päälle asetettu pylväät ja niiden kaatuminen estetty sullomalla kiviä pylväiden ympärille. Talojen ympärille oli kaivettu myös syvät ojat hulevesiä varten.



Selaimesi ei tue HTML5 canvas tagia.

Alunperin katot oli tehty palmupuun lehdistä. Näissä noin 70 cm pitkät ja 3 cm leveät lehdet on levitetty viuhkaksi. Juuresta lehdet on taivutettu ohuen halkaistun bamburiun ympärille ja sidottu yhteen. Näin on saatu aikaan 50 cm leveitä ja metrin mittaisia viuhkoja. Toisissa taloissa viuhkat taasen ovat kapeampia, koska näissä ei varsinaisesti ole käytetty bamburiukoja vaan viuhkat ovat yksinkertaisesti sidottu vain yhteen juuresta. Näitä viuhkoja ladottiin sitten päällekkäin katoksi. Katolla viuhkat sidottiin toisiinsa naruilla tai muilla vitsoilla. Kun viuhkoja on kymmeniä päällekkäin, limittäin ladottuna, on katto myös kohtalaisen tiivis ja riittävän ilmava. Nykyään kuitenkin monissa taloissa perinteiset lehtikatot on korvattu enenevissä määrin tiilillä mineriittilevyilla ja toisinaan myös aaltopelillä. Vrakkaimissa taloissa saattaa olla myös paneloitu sisäkatto.

Kattokulmat olivat kohtalaisen jyrkät eli 2:1 tai jopa jyrkemmät. Lappeet oli yleensä murrettu poikittaisella lipalla. Räystäiden ollessa melko leveät,jopa metrin. Pylväät oli monissa taloissa lovetut. Loviin oli sitten asetettu yläjuoksut. Näihin juoksuihin oli kiinnitetty kattotuolit. Joissakin taloissa kiinnitti huomiota, se että kattotuolit oli sidottu vitsalla kiinni juoksuihin toisissa taasen ei. Silmiinpistävänä piirteenä on naulojen, ruuvien ja muiden kiinnikkeiden vähäinen määrä. Esimerkiksi kattotuolien eri osat olivat melko poikkeuksetta lovetut. Timpurin keskeisenä työkaluna on täällä siis taltta ja nuija. Työkaluja, jotka melkein kokonaan on hävinnyt suomalaisissa rakennustyömaissa (tilalle astunut akkuporakone, paineilmanaulain jne.). Toinen keskeinen työkalu oli pokasaha, joita oli kolme: kaksi hienohampaista (leveämmällä ja kapeammalla terällä) ja yksi karkeahampainen halkaisusahausta varten. Muina työkaluina näkyi myös sähköinen jiirisaha ja pienikokoinen puusepän yleiskone (sirkkeli, taso- ja oikohöylä, sekä pitkänreiän pora). Katon laudoitus oli tehty ristikkona eli lappeen suuntaisiin rimoihin oli kiinnitetty harvalaudoitus, joka lehtikattoisissa taloissa todella harva 30 cm tai harvempi (toki tiilikattoisissa laudoituksen pitää olla tiheämpi).

Köyhemmissä taloissa seinät ovat yleensä rakennettu halkaistuista bamburuista tehdyllä matoilla. Matot solmitaan ylä- ja alajuoksuun. Varakkaimmissa taloissa oli jo laudoitus. Laudoitus oli vapaasti liikkuva sikäli että ne oli pujotettu vapaasti ylä- ja alapuolella oleviin loviin. Näin talon rakenne saatiin hyvin joustavaksi, jopa elastiseksi. Koska kylä, jossa yövyin sai pääasiallisen toimentulonsa sekä turismista että maanviljelystä olivat talot myös hieman varakkaamman oloisia. Tämä näkyi kattomateriaalien ohella myös seinissä: Ulkoseinissä oli käytetty erilaisia koristeellisia paneeleita. Lisäksi taloja oli jatkettu, jolloin myös porrasrakenteet olivat myös poikkeavia perinteisistä rakenteista.

Vietnamilaisessa pylvästalossa lattia on vanhastaan tehty halkaistusta bamburiuista. Riut oli ladottu noin metrinlevyisiksi ja 2 pitkiksi levyiksi. Levyt taasen oli ladottu lattiavasojen päälle. Joissakin taloissa näkyi jo lautalattioita ja asuinpaikkani lattia oli tehty liimapuulevyistä.

Keittiö oli lähes poikkeuksetta alakerrassa maata vasten tai muutamassa talossa se oli erillisessä talousrakennuksessa, vajassa. Nestekaasukäyttöisiä keittolevyjä oli melkein joka talossa kuten myös jääkaappi. Ruoka kuitenkin yleensä valmistettiin avotulen päällä. Talon nurkassa oli tulisija, josta savukaasut johdettiin savupiippuun. Ruoka valmisttiin suurissa kattiloissa tämän avotulen päällä. Täällä paistettiin kalat ja lihat sekä keitettiin keitot ja muhennokset. Sähköinen riisinkeitin oli myös hyvin yleinen apuväline ruuanvalmistuksessa.

Vaikka pylvästalot ovat melko yleisiä Kaakkois-Aasiassa, on vietnamilaisissa taloissa myös omat erityispiirteensäkin. Ensinnäkin rappuset ovat melko poikkeuksetta oikealla puolella Poikkeuksia vain muutama. Rappusten jatke jatkuu jonkinlaisena terassina. Oviaukot ovat pienemmät kuin muualla. Kyseltyäni seikkaa muutamalta hieman englantia osaavalta, kertoivat syyn olevan kansanuskonnossa. Pienemmästä oviaukosta arvellaan pahojen henkien olevan ahtaampi astua sisään. Uskonto on täällä jonkinlainen sekoitus konfutselaista moraalioppia, buddhalaisuutta ja samanismia (tästä ehkä tuonnempana, jos viitsin).

Tämä taloista (ehkä hieman turhan pitkä selvitys, kuvista selvinnee varmaan loputkin seikat).

Asukkaat


Näin siis saavuin MaiChauhin, pieneen jylhien vuorten ympäröimään pohjoisvietnamilaiseen kylään, keskelle riisivainioita. Sain olla yksin ja iloita maaseudun rauhasta kunnes sadekuuro yllätti. Kun täällä sataa niin myös sataa. Ei mitään sellaista tihkua mitä Suomessa oli tottunut. Varmaan sata litraa neliömetrille. Seisoin sateessa ja iloitsin. Luonnon lahja hikiselle matkamiehelle. Puut kaatuivat sateen painosta ja tuulen voimasta. Kun sade oli ohi, tarttuivat naiset pitkään ja tukevaan veitseen. Joka muistutti hieman vesuria ilman nokkaa. Pilkkoivat ja silvoivat oksat irti rungosta ja rungot palasiksi. Isku toisensa perään. Poks, paks ja oksat kaaressa kasaan. Miesten vain katsellessa vierestä. Kysyin yhdeltä naiselta miten on mahdollista, että naiset tekevät työt ja miehet vain seisovat tyhjän panttina. En oikein voinut käsittää tällaista. Kysymys ilmeisesti huvitti kun alkoi nauraa.

Niin saapui ilta ja aamu kuten aina aikaisemminkin on aina saapunut. Vuokrasin polkupyörän ja lähdin ajamaan etäisimpiin kyliin paahtavan auringon alla. Saavuin moniin paikkoihin. Otin kuvia ja ihmettelin näkemääni. Digikameralla saatoin näyttää kuvat malleille heti. Kutsuivat sisään, tarjosivat teetä ja usein miten lounasta. Pakko oli maistaa kun ateriana oli keitettyjä kasveja, riisiä ja paahdettuja hyönteisiä. Ei ollenkaan mautonta ja ikävää. Näin pääsin kurkistaman vietnamilaiseen perhe-elämään hieman vilaukselta aivan kuin kurkistaisi keittiön oven raosta.


Selaimesi ei tue HTML5 canvas tagia.
Yhtä asiaa jäin ihmettelemään. Sadekuurossa pääsi yksi suuri puu kaatumaan - räks. Hetken kuluttua saapuvat puun tarvitsijat paikalle. Yhdellä äijällä oli moottorisaha jolla tämä pilkkoi rungon kahteen parin metin palaseksi. Se oli hänen työnsä n. 5 min urakka. Sitten saapui suuri joukko naisia vesurit, viidakkoveitset ja kirveet käsissä. Nämä ryhtyivä pilkkomaan runkoa omaksi keittiötarpeikseen. Mitä tekivät miehet. Eivät mitään, kerääntyivät vain ympärille hämmästelemään. Kysyin tätä yhdeltä naiselta. En saannut vastausta, hän vain nauroi tyhmää kysymystäni. Myöhemmin opin, että monet vietnamilaiset perheet ovat hyvin matriarkaalisia. Ihan kuin Kiinan eteläisimmissä riisinviljelyalueilla. Näissä kylissä talot ja pellot ovat usein naisten omistamia. Kuulin myöhemmin, että avioerotapauksessa talo jää naisen omaisuudeksi riippumatta siitä miten se on hankittu ja rahoitettu. Ehkäpä tämän syyn vuoksi miehet vaikuttavat laiskoilta: "Mitä turhaan rehkimään kun tuo muija voi potkaista mut pellolle ja jään tyhjän päälle". Tämän asian kertoi myöhemmin muuan katkeroitunut saksalainen ex-äijä.

Juhlat

On perjanai-ilta. Illan ystävät ovat toimettomuus, viihde ja juhlat. Kuten melkein kaikkialla on ja on aina ollut, varmaankin tiedät. Niin on Vietnamissakin. Eräässä talossa äijäporukka vietti ties mitä juhlaa. Syömiseen ja viinan ei tarvita kovin kummallista syytä, aivan kuin Suomessakin on laita. Ja vietnamissa on juhlia vaikka millä mitalla on uudenvuoden juhla, sadon korjuujuhla, kuolleen sukulaisen muistelujuhla, syntymäpäivät jne. Äijäporukka juhliin oli kutsuttu viihdykkeeksi tanssijoita, joihin myös asunpaikkani emäntä kuului. Tietty kutsui minutkin mukaan.

Kovasti ilahtuivat nähdessään minut. Näin pääsin maistamaan pahaa, väkevää ja humalluttavaa kotipolttoista vietnamilaista viinaa. Sitähän riitti. 1.5 litran fanta-pulloja pitkä rivi. Tanssijoita säesti orkesteri joiden soittimina oli iso rumpu, 3 pronssista lautasta, harmonikka ja jokin luuttua muistuttava kielisoitin. Tanssijoilla oli myös muutamassa esityksessä puukapuloita lyömäsoittimena. Esitetty musiikkilaji oli myös hyvin tenhoavaa, jonka moni rock sukupolven kasvatti voi omaksua melkein ilman vaivannäköä.

Vietnamissa musiikilla ja tansseilla on valtavan suuri sija ihmisten mielessä. Aikaisemmassa blogissani pohdin hieman tätä eltistisen luonteista CaTruta. Tämän tyylin lisäksi keisarin hovissaa esitettiin lukuisia eri tanssi- ja musiikkilajeja eri tarkoituksia varten kuten seremonioihin ja iltojen viihdykkeeksi. Lopulta kansanmusiikin ja tanssien kirjo on valtaisa. Yhtenä syynä tähän on vähemmistöjen runsas määrä (yli 50 kansllisuutta).

Esitys, jota pääsin koko sydämelläni nauttimaan, oli pohjoisen thai kansan musiikkia ja tanssia. Monet tanssit olivat itse asiassa enemmän tai vähemmän jonkinlaista tanssiteatteria, maanviljelijöiden elämästä. Tanssi viljan istuttamisesta, tanssi hyvälle sadolle, tanssi viljan korjuudelle ja metsästysonnelle. On arveltu, että tämä on suora jatkumo hyvin vanhasta perinteestä ja kansanuskonnosta. Tanssin ja musiikin kun on arveltu vaikuttavan suotuisasti. Tansseissa viljeltiin myös joitakin modernimpia teemojakin: Yksi tanssi selvästi oli perheonnelle ja yksi selvästi omistettu paimenpojan ja riisinviljelijätytön romanttiselle rakkaudelle. Tämä olikin upeaa nähtävää kun itsekkin ymmärsin jotain tematiikasta. Aluksi hyvin ujoa arkaa hapuilua haikailevia katseita ja eleitä, aste asteelta pari oli saamassa toisensa. Mikäli tanssin juuret ovat vanhat, on se kahta mielenkiintoisempi kuin muistetaan, että myös vietnamissa - kauan sitten – avioliitot olivat järjestettyjä. Tällöin romanttiselle rakkaudelle ole samaa sijaa kuin järjestämättömässä maailmassa. Kun seuraavana iltana pääsin seuraamaan kahden muun ryhmän esityksiä, niiden ollessa sisällöltään (muttei järjestykseltään) saman suuntaisia, niin tanssit ammentavat teemansa varmaan hyvin kaukaisista ajoista eivätkäole ryhmän omia improvisaatioita.


Selaimesi ei tue HTML5 canvas tagia.
Esityksen lopussa oli kaksi tanssia, joihin toivottiin myös yleisön osallistuvan. Ensimmäisessä levitettiin kaksi pitää bamburiukua noin puolentoistametrin päähän toisistaan. Kummallekin puolelle asettui kolme tanssijaa istumaan. Näillä oli pitkät bamburiut käsissään. Riut ulottuivat vastakkaisen puolen lattialla istuvalle tanssijalle. Poikitaisia riukuja oli siis 6 kappaletta. Näitä pitkittäisiä lyötiin yhteen ja erikseen. Yleisön piti sopivasti hyppiä riukujen välissä silloin kun ne ovat leveimmillään eikä saa jäädä jaloistaan kiinni kun bamburiut lyödään yhteen. Tämän jälkeen kannettiin suuri viinirukku saliin ja yleisö tanssi ruukun ympärillä ja lauloi. Ehkäpä sadonkorjuujuhlan peruja. Ruukussa oli tiukka muovikansi johon työnnettiin ohuita onttoja bamburuokoja imupilliksi. Ruukku täytetiin vähän väliä ja yleisö piti kilpailua kuka jaksaa yhdellä rykäisyllä imeä eniten. Hupaisaa ja hauskaa. On ihme jos tässä ei tule känniin.


Turistit

Tähän saakka sain olla ainoa vieraspaikkakuntalainen kylässä. Lauantaina saapuivat turistit. Emäntäni kysyi minulta olisiko minulla mitään sitä vastaan, että Hanoin yliopistosta saapuisi opiskelijaryhmä yhdeksi yöksi. Tietenkään ei minulla ollut mitään sitä vastaan, päinvastoin. Innolla odotin heitä.

Selaimesi ei tue HTML5 canvas tagia.


Samoin monet matkatoimistot järjestävät yhden päivän retkiä alueelle. Vieraat saavat nukkua stilth talojen lattioilla ja hieman vierailla kylillä. 100 dollaria jne. Myös hyvin paljon vietnamilaisia turistejakin saapui viettämään viikonloppua tänne. Vietnamilaisten määrä osittain kertoo elintason kasvusta. Niinpä vähän joka toiseen taloon pystytettiin käsityömyymälä, matkailijoiden rahojen houkutukseksi.

Turistibussi saapui. Innokas parvi opiskelijoita purkautui ulos bussista. Toivoa täynnä odottamassa illan biletystä, johon myös minut kutsuttiin. Ensin kuitenkin nukuttiin hyvät päiväunet.

Iltojen huvit

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Ja niin saapui ilta. Biletys paikka oli suuri aukio. Tänne oli sijoitettu sinne tänne nuotioita. Muutama värillinen valonheitin ja yksi diskopallo luomassa tunnelmaa. Suuria kaiuttimia sijoitettu ympäri kenttää. Kaiuttimet oli kytketty yhteen, jolloin sama melodia kuului kaikkialta samanaikaisesti. Diskosoundia - kuinkas muutenkaan. Yhdessä kentän nurkassa paahdettiin kokonainen porsas. Pikkuhiljaa kenttä täyttyi. Nuotioiden ympärillä tanssittiin piirileikkiä. Kaikki hyvin. Kontrasti kotimaiseen diskoihin ja ravintoloiden ylläpitämiin juottoloihin on vain huikean suuri.

Kunnes sade yllätti. Nuotiot sammuivat, kaiuttimet nopeasti pressujen alle. Tunnelma latistui, Väki pressujen alle suojaan. Surkeaa. Viikon odotus pilalla.

Palasin kylään. Kävelin sateessa potkien kiviä kunnes kuulin yhdestä talosta rumpujen ääntä. Kiipesin yläkertaan. Tervetuloa, kaikki miehet kättelivät ja jälleen kerran pääsin maistamaan pahaa, väkevää kotipolttoista viinaa. Lasi piti tietty juoda kerralla tyhjäksi. Koska isäntien mielestä mikään ei ole niin surkea näky kuin tyhjä lasi niin tottakai se piti täyttää ja täysinäinen lasi taasen ei muuta odota kuin tyhjennystä. Toistamisen pääsin iloitsemaan vietnamilaista kansantansseista ja musiikista. Piirileikki viiniruukun ympärillä oli entistä mieluisampi silloisessa humaltumisen asteessa.

Kaikki loppuu aikanaan ja palasin kadulle, vain törmätäkseni jälleen yhteen juhlijoiden joukkoon eräässä ravintolassa. Täällä taasen piti näyttää taitonsa juoda väkevää vietnamilaista ruukkuviiniä. Iloa, onnea ja humaltumista ei voinut välttää. Olin siunattu, hyvin rasvattu porsas purjehtimassa pohjois vietnamislaisen kymin elämää kuohuvassa virrassa.