Da Lat Vietnamin hyvin hoidettu puutarha
Vaikka Lak järvi ja sen ihmiset
olisivat kuinka mieluisia tahansa ja vierasmaja soisi mahdollisuuden
viettää haukotuksellaan venyviä laiskanpäiviä niin paljon, ettei
niitä lopulta edes jaksaisi laskea, niin ennemmin tai myöhemmin
viisumi kuitenkin umpeutuu. Passiin liimatun tarran päivämäärä
lähestyy vääjäämättömästi kuin syksy kesän jälkeen.
Eteenpäin, siis kohti Da Latia, ikuisen kevään ja havupuiden
kaupunkia.
Pohjoisesta kaupunkiin saapuja ylittää
monia jokia. Ikiaikaisia kulkuväyliä, joissa on helppo viilettää
myötävirtaan ja raskasta soutaa takaisin. Katsahdat sillalta alas
ja näet kelluvia kyliä. Taloja jotka on rakennettu bambuponttonien
päälle. Kun joki tulvii niin talot nousevat ja kun taasen joki
kuivuu niin laskeutuvat. Kätevää. Varsinkin jos elät
kalastuksesta. Samanalaisia, suurempia ja pienempiä, kelluvia kyliä
näet Kiinassa, Vietnamin Halong Bayssa, Vietnamin joissa ja
Kambodzhassa. Aluksi elämän meno vaikuttaa näissä melko
primitiiviseltä vailla nykyajan mukavuuksia, sähköä, televisiota
ja internettiä. Moni saattaisi kuvitella, että nämä ovat vain
kalastajien väliaikaisia levähdys ja huoltopaikkoja. Erehtyvät.
Katsot tarkemmin niin näet kuistilla lemmikkieläimiä kuten koiria
ja kissoja, kanoja kävelemässä. Näet pienen kelluvan ryytimaan.
Pyykkiä roikkuu narulla kaiken kokoisia. Kokonaiset perheet
asustavat täällä.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Jäin miettimään miksi ihmiset asuvat
näin. Maalla kävelemään tottuneelle tuntuu – aluksi -
elämänmenon olevan melko isoloitua, jopa erakkoelämää. Toisaalta
menneinä aikoina monet kalastajat asuivat Suomenlahdella toisinaan
jopa puuttomilla luodoilla. Vielä kauempana kaikkialta, jossa meri
myrskyineen ja kelirikkoineen eristi ihmiset toisistaan. Urbaaneille
ihmisille, kaupungit ja taajamat näyttäytyvät jollain tavalla
sosiaalisemmalta, jossa voivat pysähtyä kävelyretkellä ja
jutskata niitä näitä naapureiden kanssa. Urbaani sosiaalisuus
tosin on vain näennäistä, mikäli monia sosiologeja on uskominen.
Mutta nämä asuvat veden eristämissä pienissä kotisaarekkeissa.
Ehkeivät kuitenkaan lopulta kovin isoloituneina. Olisihan näillä
ihmisillä mahdollisuus asua kuivalla maalla mutta silti valitsivat
tällaisen elämäntyylin. En oikein tiedä mitä etuja he siitä
saavat.
Kun lähestytään Da Latia, niin
vastaan tulee väritykseltään ja tyyleiltään uskomattomia
huviloita. Taloja, jotka jo olin melkein unohtanut lähtiessäni
rannikolta. Enää ei ollut kyse mistään pienistä tiiviisti
rakennetuista taloryhmistä vaan yksikseen olevista hulppeista
taloista. Ja mikä erikoinen rakennustyylityyli ovat kuin
suurensuuret täytekakut. Katsot sinne, katsot tänne. Tuolla näet
eri värisiä pastellivärisiä seinäpintoja kuin marsipaanikuoruke.
Erkkereitä ja terasseja joiden valkoiseksi maalatut kaiteet ja
pylväät ovat kuin kermavaahtokoristeet. Katot ovat kuin ohuet
suklaalevyt. Jos talon voisi syödä niin näitä alati tiheämmässä
tahdissa vastaantulevat talot ovat sellaisia. Pistät lusikan niihin
ja maistelet jokaista suupalaa. Yläkerran makuuhuoneet ovat kuin
mansikkahilloa ja alakerran keittiö ja olohuone kuin
aprikoosihilloa. Välissä katto ja lattiarakenteet taikinalevyinä
kannattamassa täytteitä. Näin pysähdyt pyörältäsi ja ahmit
taloja toisensa jälkeen kunnes saat mahapuruja ja sokerihumalan.
Olen saapumassa toisenlaiseen
Vietnamiin, keskiluokkaiseen ja varakkaaseen. Kun lähestytään Da
Latia niin tiet levenevät ja paranevat. Enää ei tarvitse pelätä
penkkojen irtosoraa ja tiellä olevia kuoppia. Metsät muuttuvat
toisenlaiseksi, harju ja kangasmetsiksi vallitsevana puulajina jokin
mäntylajike. Metsät muistuttavat monin paikoin kotimaisia
kangasmetsiä, harjujemme jylhiä hongistoja.
Kun saavutaan päätietä pitkin Da
Latiin, niin törmäät paikkaan, jossa on pysäköity monia
turistibusseja ja ruokakojuja on siistissä rivissä. Ryntään tänne
tyydyttämään pahinta nälkääni. Uteliaisuuskin herää: Miksi
täällä on niin paljon busseja, joiden matkustajat ovat
purkautuneet jonnekin. Niinpä menin lähimmästä portista sisään
ja vau. Onpas näyttävä puisto. Sitten Kiinan Suzhouta ja Hangzouta
en moisia ole nähnyt. Hienoja istutuksia pitkin rinteitä, upeita
putouksia, joita ihmiset käyvät ihailemassa, hyvin hoidettuja
polkuja, yhdellä aukiolla tuli vastaan kameli ja tyylikäs hevonen.
Tänne siis tullaan kävelemään ja ihailemaan puutarhanhoitoa.
Paikalla on muutama luonnollinen ja rakennettu vesiputous. Maailmalla
putoukset tunnetaan nimellä Prenn waterfalls. Paikka on suuri.
Kävelin vain muutaman lyhyen kiertolenkin – ilta kun lähestyi ja
kaupunkiin piti päästä. Myöhemmin kuulin, että paikalla on myös
pieni eläintarha ja mahdollisuus ratsastaa norsulla. Luin myös,
että siellä kohdellaan eläimiä hieman huonosti. Onneksi siis oli
kiire eteenpäin.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Kuljin hieman
sivummalle ja tulin yhden kiinalaistyylisen temppelin luo ja istahdin
portaille. Paikka olikin itse asiassa luostari nimeltään Tịnh Xá
Ngọc Thiền. Siinä istuessani ja ihaillessani paikkaa saapui
muuan nunna ja hänen kanssaan sukeutuikin keskustelu
buddhalaisuudesta ja paikan kauneudesta. Tähän hän totesi:
Tervetuloa Da Latiin. Antaen ymmärtää, että puutarhanhoito on
kaupungissa kunnia-asia. Näin sain pienen näytteen siitä, mitä
tulee vastaan.
Puistossa käyskennellessä oli jo
hieman vaikea orientoitua siihen, että maa on juuri toipumassa
köyhän kehitysmaan statuksesta. Kehitysmailla harvemmin on varaa
rakentaa mitään hienoja puistoja asukkaiden viihdykkeeksi. Toki
Buon Ma Thuotin ympäristöissä esiintyviin putousten ympärille oli
rakennettu mainioita levähdyspaikkoja silmien iloksi mutta tämä
oli jo suuruudestaan mittava, kymmeniä, ehkä satoja hehtaareita.
Hienoja puistoja olin nähnyt kyllä aikaisemminkin, monille ovat
tutut Pietarin kesäpuisto ja tätäkin suurempi Hatsina. Monet
Kiinan puistot ovat sykähdyttäviä mainittakoon Nanjingin, Suzhoun
ja Hangzhoun vihreät keitaat. Nyt muistoihin syöpyy tämä,
filosofialtaan hieman toisenlainen kuin mainitut. Puisto rakentuu
veden ja havupuiden varaan.
Jäin miettimään miksi näyttäviä
ja upeita puistoja rakennetaan. Varmaan siksi, että kansalaisilla
olisi paikka jossa voisivat käyskennellä ja viihtyä. Suomessa tätä
ei oikein ymmärretä, vain hautausmaat ovat melkeinpä ainoita
mainitsemisen arvoisia. Nämä ovat varmaan näyttäviä ja hyvin
hoidettuja siksi että kuolleet voisivat niissä viihtyä, siitäkin
huolimatta että ovat jo kuolleet ja kertaalleen poltettuja,
tuhkattuja.
Puistoja rakennetaan myös näyttämisen
halusta. Halusta kertoa näin hienoja olohuoneita meillä on. Entä
Helsingissä? Kun Helsingissä olisi ollut mahdollisuus rakentaa
Makasiinien alueelle jotain hienoa ja viihtyisää niin ei millään
voitu sitä tehdä. Olohuoneemme piti täyttää kaiken maailman
koristekrääsällä, niin ahtaaksi ettei ole tilaa hengittää.
Niinpä näyttävän postitalon eteen rakennettiin nykytaiteen museo,
taakse Erkon palatsi. Eikä tämä vielä riittänyt, ahtaamista piti
harrastaa lisää: rakennettiin musiikkitalo, radan varret täyteen
jos jonkinlaista krumeluuria. Makasiinin raato jätettiin kaiken
tämän kromin ja koristeen keskelle. Aikanaan sekin vähän mitä
jäi jäljelle, puretaan pois. Helsingin historia ja henki kuihtuu
aikanaan pois. Tilalle tulee ahdistava ahdettu keskusta vähän kuin
puristetun oloinen paikka massa jonka pinta-ala on runsaat 330 000
neliökilometriä jota asustaa runsaat 5 miljoonaa ihmistä. Jotenkin
tämän voisi ymmärtää Hollannissa ei Suomessa. Halutaanko meillä
kertoa maailmalle, että ihmiset täällä ovat niin ahdistuneita,
etteivät ollenkaan pidä avarasta tilasta ympärillään.
Millaisen vaikutelman makasiinien
alueelta saa? Sinänsä näyttävän näköiset rakennukset, jotka
vaatisivat tilaa ympärilleen riitelevät keskenään päivät ja yöt
läpeensä. - Ovat rakennettu, kuulemma, kaupungin arvokkaimmille
tonteille. Niin arvokkaalle ettei omistajilla eli kaupunkilaisilla
ole mitään asiaa sinne (maksamatta pääsylippua). Puistoa ei sinne
voitu rakentaa mitenkään. Olisihan se ollut fiineille päättäjille
kauhistus, jos kansalaiset siellä viihtyisivät mikroautoratoineen,
karuselleineen, hevoskärryineen Töölöönlahden ympäri. Ainoat
mainitsemisen arvoiset kelvolliset Helsingin puistot, Seurasaari ja
Suomenlinna, ovat nekin syntyneet vahingossa. Kehitysmailla on varaa
rakentaa isoja puistoja mutta Suomen pääkaupungilla ei. Kuka onkaan
köyhempi? Aivan varmasti Helsinki on ankeudessaan ahdistava.
Myöhemmin opin, että Da Latin yksi
suurimmista elinkenoista on kukkien kasvattaminen. Näitä kukkia
kuljetetaan pitkin Kauko-Aasiaa koristamaan julkisia rakennuksia ja
yksityisiä asuntoja.
Lähestyttäessä Da Latia, niin
vastaan tulee laakso, jossa näkyy silmiin kantamattomiin
läpinäkyvällä muovilla katettuja kaarihalleja. Hieman poikkean
päätiestä saadakseni selville, mitä nämä rakennelmat oikeastaan
ovat. Kasvihuoneita, joissa kasvatetaan kukkien lisäksi erilaisia
kaalilajikkeita kuten brysselinkaalia, kukkakalia, tavallista kaalia
jne. tomaatteja, kurkkuja, paprikaa ja monia muita kasveja.
Kaupunki
Vietnamissa on kaksi kaupunkia, joilla
on erityisen lämmin sija sydämessäni. Toinen on Hue ja toinen on
Da Lat. Kummatkin vielä samasta syystä eli päivittäisen
elämänmenon, kaupungin sykkeen vuoksi.
Pitkään mietin, mikä on Da Latin
viehätys. Ehkä se on siinä, että kaupunkia reunustaa toinen
toistaan hulppeampia huviloita läheisillä kukkuloilla. Ehkä
viehätys on siinä, että kaupunki on aina ollut lomanviettopaikka.
Paikka jonne tullaan lepäämään uurastusten välillä. Silloin,
kuten aina lomalla, elämänmeno on leppoisaa. Siispä kaupunkikuva
on ikään kuin ikuinen loma. Ehkäpä meilläkin, joskus lomanvietto
oli tällaista, ei mitään päätöntä hulinointia ja juoksemista
paikasta toiseen, elämysten maksimaalista imemistä (josta ei
lopulta kuitenkaan paljon mieleen jäänyt) vaan verkkaista lepoa.
Tässä onkin kaupungin suurin viehätys: ei ulkomaisten turistien
hulinaa vaan paikallisten lepoa.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Da Lat on paikka minne vietnamilaiset
itse saapuvat viettämään lomaa. Köyhillä vaan ei ole
mahdollisuutta viettää moista ylellisyyttä, siispä vierailijat
ovat joko keskiluokkaa tai varakkaita. Vuosittain Da Latissa
vierailee yli 800 000 vierasta, joista ulkomaalaisten osuus on vajaat
10 %. Vielä 50 luvulla oli alue suosittu metsästyspakka, jonne
Saigonin aristokraatit saapuivat metsästämään hirviä, gaureja,
karhuja, tiikereitä ja norsuja. Tuskinpa metsästivät vain
syödäkseen. Metsästys oli niin tehoakasta, että villieläimet
ovat tyystin hävinneet. Tänään saavutaan viettämään
kuherruskuukautta, jos kulttuurissa tällaiselle voiton juhlalle on
sijaa.
On sanottu Da Latin muistuttavan paljon
keväisiä Ranskan alppien kaupunkeja (kuten Annecya). Ranskalaisten
käden jälki myös näkyy asemakaavassa. Monet sanoisivat kaavan
olevan kuninkaallinen sekavuus. Aina kun ranskalaiset arkkitehdit
pääsevät suunnittelemaan kaupunkeja niin jälki on aina
sokkeloinen lähes kaaoottinen. Näin on Sanghaissa ja näin on
täälläkin. Ainoa poikkeus on Pariisi ja tämäkin johtuu vain vain
siitä, että Napoleon halusi leveät liikenneympyröistä lähtevät
tähtimäiset kadut, jotta ympyröihin voitaisiin asettaa tykkejä
ampumaan kapinoivia kansanjoukkoja.
Dalatin suunnittelijoilla ei
varmaankaan ollut yhtään suoraa viivainta. On vaikea löytää 300
metriä pidempää suoraa tienpätkää. Ilmeisesti kaupunki
suunnittelu on tehty päivällisaikaan. Ehkäpä pitkän pitkät
nuudelit olivat päässeet tipahtamaan suunnitelman päälle ja
sotkemaan paperia. Jäljestäpäin rakentajat kuvittelivat nuudelien
jälkien ollen suunnittelijoiden kynänjälkiä. Siinä määrin
sokkeloisia ja käyriä katuja alueella esiintyy.
Kun saavuin iltahämärissä kaupunkiin
niin ensimmäinen tehtävä oli löytää yöpaikka, kuten niin monta
kertaa aikaisemmin. Siispä lähimpään internet kahvilaan ja
hipaisuvempele esiin. Hostelworld ja muut palvelut esille. Kovasti
yritin hahmottaa paikkojen sijaintia ja lukea arvosteluja. Suuntaan
sinne päin missä surin osa majoitusliikkeistä esiintyy.
Kukkulalla tulee kaksi vaaleata neitiä vastaan reppureissaajien
näköisiä. Siispä kysymään neuvoa. Neuvoivathan he auliisti.
Siinä keskustelussa huomasivat ääntämiseni olevan hieman tuttua.
”Oletko ...”. Ennen lauseen loppua vastasin ”Suomalainen”.
”Niin mekin”, vastasivat. Olipa taas mukava saada jutella tällä
sinänsä vaikealla mutta maailman kauneimmalla kielellä. Menin siis
heidän suosittelemaan paikkaan. Tänne saapui myöhemmin yksi
suomalainen maantien opiskelija, jonka kanssa tulikin keskusteltua
koko ilta maantieteestä ja yliopisto-opiskelusta. Suomen kielen
harjoittelu kärsi jo inflaation.
[Sivumennen sanottuna: Miksi siis väitän suomenkielen olevan
maailman kauneimman kielen? Siksi, että arvostetussa lingvistikkojen
kokouksessa oli niin päätetty. Tapaus oli nimittäin
seuraavanalainen. Eräässä kielitieteilijöiden konferenssissa
istuttiin iltaa ja päätettiin pitää kilpailu kauneimmasta
kielestä. Kukin delegaatio laati yleisesti käytetyn
esimerkkilauseen, melkeinpä sloganin. Suomalaiset keksivät esittää
varoituksen: ”Alavilla mailla hallan vaara”. Lause äänestettiin
ylivoimaisesti kauneimmaksi. Kuinka pehmeä, soljuva ja soinnillinen
olikaan esitetty esimerkki eri maiden delegaatioiden mielestä. -
Kuvastaa varmaan jotain kansanluonteestamme kun varoituksetkin ovat
kuin laulun säkeet.]
Tietosanakirjasta voimme lukea Da Latin
asukasluvun olleen 2009 väestölaskennan mukaan 206 105 asukasta eli
hieman Tamperetta pienempi (223 292 vuonna 2014). Dalat sijaitsee
1500 metriä merenpinnan yläpuolella. Ehkäpä siksi ilma on siellä
aina keväinen rannikon subtrooppisen ja trooppisen ilmaston sijaan.
Päivittäisen keskilämpötilan vaihdellessa tammikuun 15.8 C ja
kesäkuun 19.8 C välillä. Kaupunki on rakennettu keinotekoisen
järven ympärille. Tietosanakirja jatkaa toteamalla, että kaupunki
oli alun alkaen suunniteltu lomakohteeksi jo 1890 luvulla. Siksipä
siellä on pal.jon huviloita ja viehättäviä bulevardeja sekä
hotelleja jokaisen makuun ja kukkaroon. Varmaankin ranskalaisten
peruja sieltä löytyy runsaasti leipomoita, joissa voi syödä
mukavan aamiaisen aivan ranskalaiseen tyyliin, maitokahvia,
kroissantteja ja sämpylöitä. Vietnamin sodan aikana kaupunki
säästyi suuremmilta vaurioilta, ainoa taistelu mikä siellä
käytiin, oli TET hyökkäyksen aikana.
Kaupungin nimestä käydään vielä
tänään kiistaa. Väitetään sen olevan akronyymin latinalaisesta
sloganista ”Dat Aliis Laetiam Aliis Temperiem” (Joku saavuttaa
onnen, toinen terveyden, sanojen etukirjainten mukaan). Tosiasiassa
nimi on johdettu paikallisten Lat ihmisten mukaan ja sen alkuperäinen
merkitys on Lat ihmisten virta. Joten mainittu akronyymi on itse
asiassa bakronyymi eli jäljestäpäin selitetty.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Monet kaupungin rinteille rakennetut huvilat ovat peräisin 30 luvulta. Se näkyy tyyleissä. Missään en ole aikaisemmin löytänyt yhtä paljon post-jugendilaista Art Deco tyylisiä rakennuksia. Monet huvilat ovat myös puhdasta funktionalismia. Tiedäthän tyylilajin, jossa rakennuksen käyttötarkoitus määrää tyyliin. Niinpä funktionalismissa pyrittiin välttämään turhia koristeita. Helsingissäkin on paljon funkkistaloja, muttei juurikaan kovin montaa huvilaa. Tunnettuja ovat Helsingin olympialaisiin suunnitellut rakennukset: Olympiastadion, tennispalatsi (nykyisin vain fasadiltaan), uimastadion, velodroomi ja tilapäiseksi suunniteltu lasipalatsi. Täällä ajellessa saakin oivan läpileikkauksen keskeisistä eurooppalaisista tyylisuunnista 10-, 20-, 30- ja 40-luvulta. Usein vielä kävelemällä yhtä katua pitkin. Lähes kaikki nämä arkkitehtuurin unelmat ovat vieläpä yksityisomistuksessa.
Rautatieasema
Ar Deco tyylistä erityisesti
mainitsemisen arvoinen on kaupungin rautatieasema. Da Latiin ei enää
kulje rautatietä, mutta lyhyt museolinja on jätetty. Kovasti
halusin siinä matkustaa. Mutta voi juna ei liikahda minnekään nyt
päivän viimeisellä vuorollaan. Syynä oli se, että matkustajia
oli alle 5. Asema olin kuitenkin hyvin näyttävä. Lippuluukusta
voitiin ostaa kaikkia lippuja Vietnamin eri rataosuuksille.
Laiturilla musisoi joukko nuoria ikään kuin olisivat matkalla
jonnekin.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Aseman suunnittelivat ranskalainen
arkkitehdit Moncent ja Reveron vuonna 1932 ja otettiin käyttöön
vuonna 1938. Se oli Dalat – Thap Cham rautitieosuuden pääteasema.
Rataosuuden rakentaminen oli poikkeuksellisen hankalaa siinä
esiintyvien korkeuserojen vuoksi ja tunneleita jouduttiin louhimaan
lukuisia. Rata oli, 24 vuoden uurastuksen jälkeen, 84 kilometriä
pitkä. Kummankin Vietnamin sodan aikana pommitettiin ja räjäyteltiin
ahkerasti rautateitä. Lopulta Da Lattiin päättyvä liikenne
lopetettiin kokonaan vuonna 1968. Koska sodan jälkeinen
jälleenrakentamisessa ryhdyttiin kunnostamaan rauteitä ja
materiaalista oli huutava pul,a purettiin Da Lattiin menevä osuus
lähes kokonaan. Puretut osat käytettiin muualla ratojen
kunnostamisessa. Mutta kun oli olemassa kaunis asema, niin jätettiin
kuitenkin aseman tykö pari kaunista veturia ja vuonna 1990
kunnostettiin 7 kilometriä rataa (Trai mat kylään). Vuonna 2002
päätettiin koko rataosuuden Dalat – Thap Cham osuuden uudelleen
rakentamisesta osana läänin infrastruktuurin kehittämistä.
Ehkäpä rautatie harrastajat huomaavat
yllä olevan kuvasarjan viimeisestä kuvasta eli veturista 131 –
428 jotain ihmeellistä. Niin siinä onkin. Veturi on todennäköisesti
yksi Japanissa valmistetuista C12 vetureista. Näitä tehtiin siellä
293 kappaletta 1067 mm raideleveydelle. 66 kappaletta siirrettiin
Shalinin saarelle ja Kiinaan toisen maailman sodan aikana. Näistä
60 kpl (eli C12–101 – C12-160) muutettiin kapeammalle
raideleveydelle eli 1000 mm. Veturit valmistivat Hitachi, Kawasaki ja
Mitsubishi. Veturit jäivät sodan jälkeen Kiinaan, jossa ne saivat
uudet nimet PL51 vuonna 1950. Kun Kiina siirtyi kautta maan leveämpää
raideleveyteen (eli standardileveyteen 1435 mm) vuonna 1956 jäivät ne ylimääräisiksi.
Ainoastaan Kunming Hanoi rataosuus jäi vielä ranskalaiseksi eli
metriseksi. Junat siirrettiin tälle osuudelle ja niiden
pääasiallinen tehtävä oli tukea VietMinhiä ja siinä sivussa
toimittaa hieman tavaroita Haifongin sataman kautta. Näistä 60:sta
Kiinaan jääneestä veturista ei ole aivan tarkkaa kuvaa kuinka
monta siirrettiin Vietnamiin. Asiantuntijat epäilevät, että
ainakin 44. Pitkään maailmalla luultiin että veturit olivat
hävinneet dieselöinnin myötä. Kuinka monta hävisi
amerikkalaisten pommituksissa, ei myöskään tiedetä. Vuoden 1954
Geneven sopimuksen jälkeen yhtään veturia ei jäänyt etelään
ainakaan The Trains Magazinen mukaan.
Vetureiden numerointi aloitettiin 01
joten voidaan aiheellisesti kysyä, säilyikö japanilainen
numerointi sellaisenaan eli kuvan veturi on silloin 28:s. Mikäli näin on,
niin veturi on valmistunut vuonna 1936 valmistajana Kawasaki.
Toisaalta ei ole täysin varma onko veturi alkuperäinen, sillä
sodan aikana osia vaihdettiin rikkoutuneista toisiin vetureihin
(esimerkikksi 131 – 436 on todennäköisesti olennaisilta osiltaan
C12 – 106). Dalatin asemalla näkemäni veturin väitetään olevan
vielä hyvässä kunnossa ja toimivan. Ainakin kerran vuodessa se
lämmitetään ja liikutetaan vähän edes takaisin.
Flower Park
Da Latissa on runsaasti puistoja ja
siksi sitä usein kutsutaankin toisinaan tuhansien kukkien
kaupungiksi tai kukkien kuningaskunnaksi. Da Latin lukuisista
puistoista yksi on erityisesti mainitsemisen arvoinen, nimittäin
Flower Park. Tänne moni matkustaa ihailemaan bansai puita ja ennen
kaikkea sen lukuisten lilja-, orkidea- ja ruusuviljelyksiä. Tänne
voi väsynyt matkamies kävellä, pysähtyä ja ihailla kauniita
istutuksia vain antaen ajan kulua. Lajirunsaus on melkoinen. Itseäni
kovasti miellytti katsella kasvavia eustoma kukkia, erityisesti
meillekin pikkuhiljaa leikkokukkana kauppoihin tulevaa
preeriaeustomaaa. Kaktuksista kiinnostunut löytää paikan
kasvihuoneissa satoja lajikkeita eri kaktuksia pääasiassa
Afrikasta.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Orkkideasta innostunut löytää
mainitun puiston lisäksi ehtymättömän kokoelman näitä mitä
miehekkäimpiä suorastaan eroottisia kukkia, toisessa puistossa
nimittäin Anh Quynh orkidea farmista. Paikan omistaja kasvattaa
orkideoita puun kuorilla täytetyissä ruukuissa. Kuten moni tietää
niin tämä on nykyään suositeltavin tapa (monet tappavat kasvin
istuttamalla sen multaan).
Bao Dain huvila
Vietnamin viimeisellä keisarilla oli
täällä kolme huvilaa, joista yksi on jätetty museoksi. Rakennus
on lähes puhdasta funktionalismia. Kun rakennuksessa vierailee,
ymmärtää hyvin miten 30 luvulla funktionalismi sai ristiriitaisen
vastaanoton. Huippukalliin käsityötä korostavasta jugendista ei
ollut kovin pitkä matka teollisesti tuotettavien koristeiden Ar
Decon maailmaan. Mutta funktionalismi, se on ihan toinen asia. Raju
vastareaktio menneelle. Selkeitä, avaria ja valoisia tiloja ovat
rakennukset kauttaaltaan. Kun Jugendet ja Art Deco talot ovat aina
hieman pimeitä niin funkkistaloissa on suuret ikkunat ja avaria
lasipintoja (vrt. vaikkapa Helsingin lasipalatsiin) antamassa valoa.
Kalusteiden minimoiminen ja koriste-esineiden puuttuminen saattoi
aikoinaan järkyttää monia. Lieneekö tyylisuunnan teemana ollut
”less is more” - en tiedä. Bao Daoin huvilassa tämä kuitenkin
näkyi selvästi. Kaikki näytti äärimmäisen selkeältä ja
niukalta, jopa preussilaiselta kurinalaisuudelta.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Huvilassa oli yksi huone koristeltu kuitenkin muinaisten keisareiden palatsien kaltaisiksi (lieneekö koristeet lasikuitua, ei oikein selvinnyt). Täällä voivat ihmiset tehdä sitä mitä niin monissa Kauko Aasian maissa on historiallisissa paikoissa tapana. Voinet vuokarata vaatteita, tyyliltään samanlaisia mitä menneet keisarit käyttivät. Näin pukeutuneena astut kameran eteen ja kuvaaja ikuistaa sinut, keisarina tai keisarinanna tai muuna. Näin saat muiston siitä kun olit 5 minuuttia mahtihenkilönä, ainakin melkein.
Tällainen itsensä kuvauttaminen eri
vaatteissa oli Kiinassa erittäin yleinen kansanhuvi kautta koko
maan, mutta Vietnamissa näin vain muutamassa paikassa. Kerrankin
Kiinassa muuan keisariksi pukeutunut mies halusi välttämättä
kuvauttaa itsensä kanssani, No, mikäs siinä. Sain muistoksi myös
kopion kuvasta. Kun näytin sitä tuttaville, kysyivät he oitis,
kuka tuo toinen on. Vastasin aina: ”Kiinan keisari”. ”Tunnetko
sinä Kiinan keisarin?” Kysyivät vieraani huuli pyöreänä ja
hämmästyneenä. Johon vastaan vain hymyilemällä takaisin.
Crazy House
Jos voit kuvitella millaisen talon
voisi laatia ihminen johon yhdistyisi Salvador Dalin surrealismi,
Antonion Gaudin uskonnosta ja luonnosta inspiraation lähteenä oleva
Catalonialainen modernistinen arkkitehtuuri, Disneyn
animaatiostudioiden satujen puuanimaatiot ja venäläinen
konstruktivismi niin silloin olet jo aika lähellä sitä taloa, joka
on luotu Da Latiin. Taloa kutsutaan monissa matkailuesitteissä Crazy
Houseksi. Mielestäni kuitenkin epiteetti crazy on hieman
negatiivinen joten parempi nimi olisi Satutalo tai Fairy Tale House,
nimeä jota jotkut myös käyttävät. Myös, talon luoneen
arkkitehdin Dang Viet Nga:n
mukaan, taloa kutsutaan Hằng Nga vierastaloksi (vietnamiksi
Biệt
thự Hằng Nga).
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Talo
suunniteltiin aluksi yksityiskäyttöön mutta nykyään se toimii
hotellina (25 – 50 euroa yö riippuen päivästä ja vuodenajasta).
Siinä määrin erikoinen on talo, että siihen käyvät
monet matkailijat tutustumassa. Tosin talo on satunnaisille
matkailijoille suljettu
viikonloppuisin ja iltaisin kun halutaan taata yövieraille
asumisrauha.
Talo
on suoraan sanottuna fantastinen. Se muistuttaa jättimäistä
katkaistua banianviikunapuuta,
jonka betoniset ilmajuuret
levittäytyvät juurtuen
pitkin pihaa. Siellä
täällä näkee erilaisia eläinfiguureja
ja jokainen makuuhuone on nimetty eri eläinaiheiden mukaan. Täällä
näkee kirahveja, salamantereita,
tiikereitä,
jättimäisiä lintuja, hämähäkkejä sekä
kasveista sammalta, suuria sieniä ja
kukkia. Moni voisi
kutsua
arkkitehtuuria ekspressionistiseksi kun siellä ei juurikaan ole
suoria kulmia vaan muodot ovat orgaanisia ja
monimuotoisia, joiden
mallina on ollut luonnon kasvien monimutkaiset
muodot.
Eläinaiheilla
arkkitehti
halusi liittää
huoneisiin tiettyä symbolismia: Tiikeri huone kuvastaa kiinalaisten
vahvuutta, kotka huone kuvastaa amerikkalaisia suurena ja väkevänä,
muurahaishuone taasen kuvastaa vietnamilaisten
sitkeyttä
ja ahkeruutta jne.
Kiinalainen
lehti Poples Daily liittää rakennuksen maailman
kymmenen oudoimman rakennuksen listalle, englantilainen
Telegraph lehti
oli listannut maailman 50 epätavallisinta hotellia,
listalta löytyy
Hằng Nga vierastalon
lisäksi monia erikoisia
majoitusliikkeitä (kuten Saariselän hotelli kakslautanen).Talo
on myöskin
useissa yhteyksissä luonnehdittu yhtenä maailman
10 luovimmasta talosta. Sitä tämä 1600 neliömetrin
talo tosiaan on.
Talon
suunnittelussa ei oikeastaan ollut varsinaisia muodollisia
piirustuksia,
vaan arkkitehti laati joukon maalauksia, joista paikalliset
työntekijät
muokkasivat rakenteellisiksi elementeiksi.
Kun taloa rakennettiin, niin se tietty sai paljon vastustusta
osakseen. Erityisesto Da
Latin viranomaiset ja kansankomitea vastusti Nga:n työtä monia
vuosia sillä perusteella että rakentaminen tehtiin ad hoc, formaali
estetiikka puuttui kokonaan ja rakenteiden lujuuksista ei oikein
voitu sanoa juuta eikä jaata (hyvin se on kuitenkin kestänyt).
Moskovan yliopiston arkkitehtuurin osastolla väitöskirjan
tehnyt Truong Chinh tytär,
arkkitehti Dang Viet Nga, joutui hakemaan yksityistä
rahoitusta ystäviltään ja perheeltään. Hän joutui kääntymään
Hanoin puoleen saadakseen
hyväksynnän hankkeelle voidakseen jatkaa työtään rajoitukistta.
Hieman ehkä tässä auttoi
se, että hänen isänsä Truong Chinh oli kommunistisen puolueen
pääsihteeri Le Duanin jälkeen (vuosina 1981 kuolemaansa saakka
1988). Kaksi vuotta myöhemmin aloitettiin rakentaminen eli vuonna
1990. Sitä mukaan kun
vierastulojen (pääsymaksu tai yöpymismaksu) kartuttavat kassaa
laajennetaan taloa vähitellen.
Aluksi
myös kadunmies vierasti taloa kun se oli poikkeuksellinen,
epänormaali ja kummallinen. Vähitellen ihmiset alkoivat ymmärtää
taloa ja tänään Da Latilaiset ovat ylpeitä siitä. Kas kun
maailman ääristä ihmiset saapuvat katsomaan ja tutkimaan sitä
sekä poistuvat ihastuneena. Kuten
talon vieraskirjaan oli joku kirjoittanut:
”Thanks
for showing me the meaning of life. The fairy tale house took me back
to my childhood, when things were pure and natural”