Amerikkalaiset ryhdistäytyvät
Vietnamin sotaa ei voida käsitellä
mitenkään sivuuttamatta Yhdysvalloissa (ja muualla) syntynyttä
siviilivastarintaa, mielenosoituksia, protesteja ja lakkoja.
Siviilivastarinta
Suomessa 60-luvun alussa Vietnam oli
vain joku pieni valtio kaukana Aasiassa. Meillä (ja muualla
Euroopassa) oli silloin riittävästi muutakin mietittävää.
Maailmansodan rintamalinjat olivat vielä tuoreessa muistissa ja
jännitys oli ihan kouriintuntuvaa. Vuoden 61 noottikriisi korosti
Suomessa vielä asetelmia. Vasta 60 luvun puolesta välistä alkoi
aktiivisempi vastarinta kun suuret ikäluokat olivat ohittaneet
murrosiän ja ryntäsivät yliopistoihin. Maailma oli jo silloin
paljon suurempi kuin pelkkä Suomi. Toisen maailmansodan raskas
palttoo haluttiin riisua pois. Näin jäljestäpäin ajateltuna
riisuuduttiin usein väärällä tavalla. Emme ymmärtäneet
paljoakaan siitä kun isämme, setämme ja enomme kävivät
pelkäämässä itäisillä rajaseuduillamme.
Kodeissamme nähtiin kylmän sodan
rintamalinjat: USA liittolaisineen ja Neuvostoliitto omineen ovat
tavalla tai toisella sotajalalla keskenään. Kuvamme maailmasta oli
silloin tavalla tai toisella hyvin mustavalkoista, polarisoitunutta:
Joko olet neukkujen puolella tai sitä vastaan. Vietnamin sodan
vastaisuus nähtiin vain tähän taustaan suhteutettuna. Sodan
vastaisuus oli neuvostomyönteisyyttä - väitettiin. SKP (Suomen Kommunistinen Puolue) erityisesti pyrki
korostamaan tätä asetelmaa ja näin pelaamaan Vietnamin
propagandahyödyn itselleen. Lukuisissa seminaareissa ja
opintopiireissä korostettiin Neuvostoliiton olevan rauhan asialla ja
USA:n sodan asialla: Vietnam on tässä paras esimerkki – sanottiin
(ja unohdettiin Itä-Euroopan satelliittivaltiot, Syyria, Afganistan,
Mongolia ja muut). Tästä asetelmasta seurasi se mikä siitä on
seurauksena: Nuorisoliikkeemme radikalisoitui vuosikymmenen loppuun
mennessä eli siihen pikkuhiljaa syntyi luokkataistelun piirteitä.
Liityttiin mieluimmin NL:ään kallellaan olevaan Rauhanpuolustajiin
kuin moniin muihin rauhan järjestöihin. Monien varakkaiden kotien
lapset liittyvät riemurinnoin SKP:hen ja lukivat Tiedonantajaa. Joku
taisi silloin todeta elintason mitan olleen: ”Särestöniemi
seinällä ja lapset stallareita”. (Särstöniemi oli maan kuulu
Kittiläläinen taidemaalari ja stallarit taasen SKP:n Taisto
Sinisalon kannattajia). - Niin ja stallarit agitoivat minkä
kerkisivät aivan kuin Jehovan todistajat haaliakseen viattomia
sieluja omiin laumoihinsa.
Huolimatta tästä mustavalkoisesta
(vai sanoisinko mustapunaisesta) asetelmasta niin rauhanliikkeeseen
liittyi aidosti kriittisiä elementtejä, jotka näkivät Vietnamin
sodan olevan totaalisen väärin inhimilliseltä ja moraaliselta
kannalta katsottuna. Näitä tuulia edusti jo vuonna 1963 perustettu
puolueista riippumaton, Bertrand Russellia oppi-isänään pitävä,
Sadankomitea. Uusi järjestö lukuisten vanhojen järjestöjen
rinnalla. Vietnamin sota oli myös tälle järjestölle vedenjakaja,
kun monet jäsenistä (ns. marssijasiipi) katsoivat monilla kolmannen
maailman ihmisillä olevan oikeus tarttua aseelliseen vastarintaan
imperialismin vastaisessa taistelussaan ja olivat ehkäpä valmiita
aseistamaan näitä. Marssijasiipi marssikin suoraan
Rauhanpuolustajiin, jossa kolmannen maailman konflikteja katsottiin
suoraan leniniläisen imperialismiteorian värillisten lasien läpi.
Meillä ja muualla Euroopassa sodan vastainen mieliala kasvoi
alvariinsa riippumatta järjestöistä ja aatteista, rauhanomaisista
mielenosoituksista muodostui suuria massatapahtumia. Ikävä on
kuitenkin todeta, että nämä olivat monelle vain biletystä ja
kavereiden tapaamista. Oli hienoa kulkea Mannerheimintiellä ja
huutaa: ”Nixon murhaaja”. - Eikä muuta.
Vietnam oli rauhan ja pasifismin
kannattajille vain yksi asia muiden joukossa. Muistathan nämä
yllytysoikeudenkäynnit, aseistakieltäytyjät, Hannu Salaman
jumalanpilkka, Harro Koskisen Sikamessias monen muun ajan hengen
mukaiset ilmiöt. - 60-luvun opiskelijaliikehdinnän syyt ovat
kylläkin paljon syvemmällä kuin pelkästään näkeminen Vietnamin
sodan olevan moraaliton tai maailman avautuminen ”globaaliksi
kyläksi”. Olennaisilta osiltaan oli kyse maailmantalouden
elpymisestä maailmansodista ja suurista lamavuosista, jonka
seurauksena uudella sukupolvella oli mahdollisuus kyseenalaistaa
perinteisiä instituutioita ja tapoja. Ensimmäisen kerran koko
maailmanhistoriassa taloudellinen hyvinvointi oli saavuttanut
sellaisen aseman, että nuori sukupolvi saattoi hengittää vapaasti
ilman arjen pakottavaa toimeentuloa. - Suuria asioita pohdittiin
silloin ja nuorisolla oli ihanteita: Marx, Lenin, Ho Chi Minh, Martin
Luther King, Mahatma Gandhi, Che Guevara, Castro, Salvador Allende,
Bertnard Russel ja monet muut miehet ja naiset kautta avaran
maailman. Maailman paino ja tulevaisuus lepäsi hartioillamme –
niin ainakin kuvittelimme. Niin vain kävi, että aatteet ja ihanteet
läsähtivät ja jumalallisen elämän sijaan astui tylsä
porvarillinen, varakkuuteen pyrkivä ja paikoilleen juurtuva arki.
Opintolaina, asuntolaina, auto, kesähuvila, lomamatkat, lapset ja
lapsenlapset - tiedäthän. Aivan kuten aina aikaisemmillekin
sukupolville oli käynyt. Kuinka tylsää on nykyajan nuorilla kun ei
ole enää mitään ylimaallisia ihanteita – juuri missään. Uusi
aatekin, ekologisuus ja ympäristötietoisuus, on uponnut syvään
direktiivien, säädösten, lainlaadinnan ja lukuisten virastojen
pohjattomaan suohon.
Siviilivastarinta ja tottelemattomia kansalaisia Yhdysvalloissa
Vietnamin sodan vastainen rintama loi
ennalta arvaamattoman vaikutuksen amerikkalaiseen poliittiseen
elämään, kuten kahdessa aikaisemmassa postauksessa tuli mainittua.
Se oli moottorina sille, että Johnson luopui ehdokkuudesta,
Yhdysvallat lopetti umpityperän ”search and destroy” taktiikan,
amerikkalaiset ryhtyivät vetämään joukkonsa pois ja pakotti
Nixonin tekemään myönnytyksiä rauhaneuvotteluissa ja lopulta
solmimaan rauhan. Nimenomaan amerikkalainen siviilivastarinta oli
tässä prosessissa liikkeelle paneva voima (eikä muissa maissa
syntyneet liikkeet). Vietnamin sodan kolmas, aseeton, rintama olivat
nämä lukuisat liikkeet, jotka lopulta olivat paljon väkevämmät
kuin armeijat ja niiden taustalla olevat mahtavat piirit. Martin
Luther Kingin, Benjamin Spocin, Noam Chomskyn ja satojen tuhansien
muiden rauhanomainen vastarinta kantoi makean ja glooriaa täynnä
olevan hedelmän. Paljon väkevämmän kuin mitä yksikään armeija
pystyy tarjoamaan yhtään missään eikä koskaan.
Vietnamin sodan alussa sen
tarkoituksenmukaisuutta ja tavoitteita ei kyseenalaistettu juurikaan.
Amerikkalainen mieli oli ohjelmoitu uskomaan dominoteorian olevan
luonnonlaki ja kylmän sodan vainoharhainen maailmankuva oli
todellisuutta. Amerikkalaiset pelkäsivät kommunistien
maailmanlaajuista aggressioita ja Amerikan pyhä velvollisuus oli
hillitä tämä. Toisaalta jo varhain 60-luvulla, pääasiassa joukko
opiskelijoita, uskonnollisia ja radikaaleja poliittisia järjestöjä
epäili sodan olevan epätarkoituksenmukainen, moraaliton, ajavan
amerikkalaisten etuja ja pyrki hävittämään pienen kansan jossain
hyvin kaukana 13 000 kilometrin päässä. Suuren yleisön silmissä
lopulta TET hyökkäys, Kentin yliopiston kampuksella tapahtunut, 4
mielenosoittajan hengen vaatinut, mielenoositus ja MyLain
paljastuminen olivat käännekohtia. TET:n jälkeen harva enää
uskoi voiton olevan käsillä kuten Johnsonin hallinto niin
hurskaasti uskotteli. Domino-teoria joutui romukoppaan, Tonkinin
lahden provokaatio asetettiin uuteen valoon, sodan moraalia kyseltiin
enenevissä määrin, lopulta viimeinen isku sodan brutaalin ja
järjettömän luonteen paljastumille oli MyLain verilöylyn
tuleminen julkisuuteen. Sievät, puhtaat ja viattomat nuoret pojat
olivatkin ohjelmoitu häikäilemättömiksi tappajiksi.
Amerikkalainen siviilivastarinta ja
kansalaistottelemattomuus, ei ollut alusta lähtienkään mikään
yksi yhtenäinen liike. Se muodostui useammasta osasta, joilla
kullakin oli usein monia muitakin tavotteita. Näitä liikkeitä
olivat kansalaisoikeus- ja naisasialiikkeet sekä liikkeet joihin
liittyi monia akateemisia tutkijoita, lääkäreitä (kuten
lastenlääkäri Benjamin Spock), juristit, sodasta kotiutuneet
veteraanit, sotilaiden äidit jne. Hyvin epähomogeeninen ja kasvava
joukko ryhdistäytyi vastustamaan sotaa vuosina 1965 – 1973
lopullisen rauhan saavuttamiseen saakka. Vuonna 1965 suurimpiin
mielenosoituksiin osallistu 25 000 kun vuosikymmenen loppuun mennessä
määrä oli monikertainen suurimmillaan yli 500 000. Vuoteen 1967
mennessä liikkeeseen oli liittynyt jo paljon julkimoita
näyttelijöitä, kirjailijoita, urheilijoita akateemisen väen
lisäksi. - Maaliskuussa 1967 julkaistiin New York Timesissa
maksullinen kolmisivuinen vetoomus, missä 6800 pääasiassa
yliopistoista kerättyä kansalaista oli tuominnut sodan ja vaati
amerikkalaisten joukkojen vetämistä Vietnamista. Tätä seurasi
toukokuussa 600 taiteilijan allekirjoittama New York Timesissa
julkaistu manifesti nimeltään End Yout Silence ja julkilausumien
sarja jatkui vuodesta toiseen.
Mielenosoitukset saatettiin pitää
akateemisen väen ja nuorison vouhotuksena mutta muutama ryhmä
osoittautui tässä muita väkevämmäksi, joiden sanoma tunkeutui
syvälle amerikkalaisen mielen sopukoihin. Näitä olivat ensinnäkin
vietnamin veteraanit, sodasta palanneet nuoret miehet, jotka omasta
kokemuksestaan pitivät sotaa typeränä ja epäinhimillisenä
siviilien tappamisena. Toinen keskeinen ryhmä olivat äidit. Nämä
usein keski-ikäiset naiset osallistuivat mielenosoituksiin ympäri
maata, erityisesti on mainittava säännölliset kokoontumiset
Washingtonissa 8 vuoden ajan sunnuntaisin kello 11 – 13. Suuri
yleisö sai heistä aivan oikean kuvan: Tavallisia amerikkalaisia ja
heidän sanomansa oli äidillisyys; kuva äidistä rauhallisesta
huolehtivaisesta persoonasta, jolle kodin, perheen ja maailma rauha
oli ensiarvoisen tärkeä. Kun meillä on oikeus perheeseen ja
lapsiin niin sama oikeus pitäisi olla myös vietnamilaisella
äidillä - oli keskeinen viesti. Näitä mielenosoituksia ei
voitukaan enää ohittaa tuhahduksella: Nuo ovat vain höyrähtäneitä
hippejä, vaan edustivat tavallisia amerikkalaisia kansalaisia,
joille äidillisyys on kantava voima (kuten on ja on ollut kautta
maailman).
Kutsunnat
Kun Johnoson, kenraali Westmorland ja
muut haukat laajensivat Vietnamin sotaa vuonna 1965, kävi selväksi,
että säännöllisen armeijan vapaaehtoisvoimin luotu koko ei ollut
riittävä vaadittaviin sotaponnistuksiin. Tällöin päätettiin
ottaa käyttöön kutsunnat. Kutsunnat koskivat kaikkia 18 – 25
vuotiaita asevelvollisuus ikäisiä miehiä, Amerikan suurta
ikäluokkaa (babyboomers). Kutsuttuja eivät kuitenkaan olleet
kaikki, johtuen ikäluokan suuresta koosta, vaan käytännössä
jouduttiin valikoivaan, selektiiviseen, menettelyyn. Tämä
selektiivinen valintaprosessi oli tietenkin erittäin
epäoikeudenmukainen ja kohdistui niihin miehiin, jotka hallitus
katsoi olevan soveliasta tykinruokaa. Mitään selkeitä
valtakunnallisia ohjeita ei valintalautakunnalla ollut siitä ketkä
valitaan ja ketkä hylätään. Yks' kaks huomattiin, että kutsutut
ja valitut olivat tyypillisesti kodeista, joiden tulot olivat joko
alhaiset tai nipin napin keskiluokkaa. Joukko muodostui pääasiassa
vähemmän koulutetuista ja ruumiillisen työn tekijöistä (blue
collar workers) sekä mustista amerikkalaisista. Esimerkiksi vuonna
1967 mustia Afro-Amerikkalaisia oli ikäluokasta 29 % kun valkoisia
oli 63 %, kuitenkin sodassa palvelleista oli – kas vain - 64 %
mustia ja valkoisia 31 %. - Vain hyvin harvoin hyvin toimeentulevien
perheiden pojat kuuluivat kutsuttujen joukkoon. Usein nämä
varakkaimmat jatkoivat opintojaan tai onnistuvat ”pääsemään”
avioliittoon tai muuten vain kutsuntalautakunnan päätöksiin
vaikutettiin. Esimerkiksi tuleva presidentti Bill Clinton ja
varapresidentti Dick Cheney jatkoivat opintojaan armeijaan menemisen
sijaan.
Presidentti Kennedy päätti, että
naimissa olevat miehet ja perheelliset pitäisi olla kutsuttujen
häntäpäässä. Niinpä monet ryntäsivät maistraattiin mennäkseen
tuota pikaa naimisiin ja näin välttivät joutumisen Vietnamiin.
Toiset tekeytyivät hulluiksi ja toiset heittäytyivät
homoseksuaaleiksi. Yli 100 000 pakeni maasta pääasiassa Kanadaan
(jossa pääministeri oli ilmoittanut, että mahantulijoilta ei
tarkisteta heidän sotilaallista taustaa). Nixonia lyhyesti
seurannut Ford antoi myöhemmin ehdollisen armahduksen kutsuntojen
välttelijöille ja sotilaskarkureille. Lopulta presidentti Carter
myönsi heille täyden armahduksen.
Myöhemmin valintaprosessin
epäselvyyksien vuoksi siirryttiin arpajaisiin. Järjestelmä oli
kohtalaisen mutkikas eikä ollut täysin satunnainen kuten monet
tilastotieteilijät kykenivät osoittamaan. Esimerkiksi suurin
todennäköisyys joutua palvelukseen oli vuonna 1970 syyskuun 14
päivä syntyneillä, kun taasen seuraavana vuonna onnettomuuspäivä
oli kesäkuun 9:s. Lopullisen päätöksen väkeen ottamiseksi teki
kuitenkin vielä kutsuntalautakunta. Myöhemmin on osoittanut, että
prosessissa oli siinäkin monin paikoin hämärää. Esimerkiksi
tuleva presidentti, tupla juu, George W. Bush ei koskaan joutunut
varsinaiseen armeijaan, vaikka sai kutsun ja terveytensä puolesta
olisi kelvannut.
Kutsuntoja välttelevillä oli hyvin
moninaisia aatteellisia motiiveja, näitä olivat mm. erilaisten
uskontoryhmien kannattajat kuten Jehovan todistajat, Kveekkarit,
Amishit ja Mennonistit sekä katollisen kirkon puitteissa syntyneet
rauhan- ja työväenliikkeen jäsenet (Catholic Peace Tradition ja
Catholic Worker Movement) monien muiden ohella. Hyvin suuren ryhmän
muodostivat vakaumukselliset pasifistit ja globaalien
kansalaisoikeuksien kannattajat. Yksi näistä oli nyrkkeilyn raskaan
sarjaan maailmanmestari Muhammed Ali muslimiksi kääntynyt Cassius
Clay, Häntä ei nyt ihan ensi alkuun helposti mielletä pasifistiksi.
Hän sai kutsun kutsuntoihin ja kieltäytyi, sillä seurauksella että
häneltä poistettiin maailmanmestarin titteli, määrättiin
kilpailukielto ja mahdollisesti saattaisi joutua vankilaan ja
menettää otteluistaan saamansa rahat. Hän perusteli näkemystään
seuraavasti:
Miksi heidän pitää pyytää minua pukemaan univormu ja matkustamaan kymmenentuhatta mailia kotoa ja pudottamaan pommeja ja luoteja ruskeiden ihmisten päälle Vietnamissa, kun taas niin kutsuttuja neekereitä Louisvillessä kohdellaan kuin koiria ja heiltä evätään yksinkertaiset ihmisoikeudet?
Niin, en natkusta kymmenentuhatta mailia kotoa murhaamaan ja polttamaan toista köyhää kansakuntaa vain jatkaakseni valkoisten harrastamaa orjien sortamista kaikkialla maailmassa. Tämä on se päivä, jolloin tällaisten pahuuden on loputtava. Minua on varoitettu, että tällaisen kannan ottaminen vaarantaisi mainettani ja voisi aiheuttaa sen, että menettäisin miljoonia dollareita, jotka muutoin kuuluisivat minulle ansaittuani ne nyrkkeilyn maailmanmestarina. Mutta olen sanonut sen kerran ja sanon sen uudelleen. Kansani todellinen vihollinen on täällä. En häpeä uskontoani, kansaani tai itseäni ryhtymällä työkaluksi niiden orjuuttamiseen, jotka taistelevat oman oikeuden, vapauden ja tasa-arvon puolesta...
Kutsuntojen vastustaminen alkoi jo
Johnosnin toimeenpaneman eskaloitumisen alkuaikoina. Toukokuun 5:s
vuonna 1965 marssi 40 UC-Berkley (Univeristy of California - Berkley)
opiskelijaa kutsuntatoimistoon ja poltti siellä kutsuntakorttinsa.
Seuraavat 19 korttia poltettiin toukokuun 22. Korttein polttaminen
oli suuri kansanhuvi läpi koko protestiaallon. Sinänsä, korttien
polttamisella ei haluttu vastustaa armeijaa vaan haluttiin korostaa
sodan olevan täysin ihmisen humaania luonnetta vastaan.
No hyvä. Lokakuun 16 vuonna 1967
järjestivät sodanvastustajat kutsuntakorttien palautuspäivän.
Tällöin lähetettiin oikeusministeriöön yli 1 000 korttia
aktiivisena siviilivastarintana. Lähettäjät olettivat saavansa
rangaistuksen välittömästi, mutta oikeusministeri Ramsey Clark
päättikin asettaa syytteeseen yllyttäjät, joihin kuului mm.
maailmankuulu lastenlääkäri tohtori Benjamin Spock ja Yalen
yliopiston kappalainen William Sloane Coffin. Tämä oli kieltämättä
vikatikki ministeriltä kun on arveltu Spocin saamasta 5000 dullarin
sakon vaikuttaneen niin, että jokaista sakkodollaria kohden
rintamaan liittyy 10 – 50 uutta pääasiassa keski-ikäisiä
sodanvastustajia. Siinä määrin Spock oli kansalaisten mielissä
arvostettu mies. Spock tuomittiin myös toiminnastaan vankilaan
vuodeksi, myöhemmin 1969 tuomiot kumottiin.
Presidenttivaalikampanjassaan Nixon
lupasi lopettaa kutsunnat ja näin arveli leikkaavansa sodan
vastustuksen kärjen. Hän arveli nuorten miesten lopettavan sodan
vastustuksen kun heiltä poistettiin riski joutua taistelemaan
Vietnamissa. Silloinen kutsuntalaki oli voimassa vuoteen 1971, joten
luonnostaankin kutsunnat olisivat loppuneet tällöin ilman uutta
lakia. Nixon, lupauksistaan huolimatta, pyysi jatkoaikaa ja kutsunnat
efektiivisesti loppuivat vasta vuonna 1973 (tällöin olikin Amerikan
osuus sodassa loppunut rauhaneuvotteluihin). Vuosikymmenen loppuun
mennessä oikeusasteet ruuhkautuivat - tietenkin. Neljännes kaikista
oikeustapauksista koski kutsuntoja vältteleviä ja omatunnon syistä
aseistakieltäytyjistä. 210 000 miestä oli asetettu syytteeseen.
Kutsunnoista kieltäytyminen ja
kutsuntakortin polttaminen juurrutti Amerikan kieleen uuden sloganin:
”Girls say yes to men who say no”. Sloganin syntyi
alkujaan SDS järjestössä (Students for Democratic Society).
Järjestö oli vuonna 1960 perustettu ns. ”uusi
vasemmisto”-liikkeen yksi perustaja organisaatio.
Moraalliset, lailliset ja pragmaattiset syyt
Sodan vastustaminen ja puolustaminen
jakoi kansakunnan kahtia. Puhuttiin kyyhkysistä ja haukoista. Sodan
kestäessä enenevä määrä haukoista muuttui kyyhkysiksi. Yksi
näistä oli sodan alkuaikojen arkkitehti Robert McNamara.
Monilla motiivina oli ihan
käytännölliset syyt: Sota nieli älyttömästi rahaa ja Amerikassa
monet tärkeiksi katsotut asiat kuten kouluopetuksen uudistaminen,
julkinen terveyspalvelu, köyhyyden poistaminen ja yhtenäiset
kansalaisoikeudet jäivät kehittämättä. Sodan vuoksi jouduttiin
kasvattamaan veroja. Enenevissä määrin ihmiset kysyivät miksi
pitää taistella jossain hyvin kaukana oikeastaan ilman mitään
syytä kun kotimaassa kurjuus rehottaa ja pitää maksaa kaikesta.
Kohonneita sotaveroja ryhtyivät monet vastustamaan ja monet
kieltäytyivät maksamasta kokonaan puhelin laskun kylkiäisenä
esiintyvää lisämaksua, sotaveroa. Vuonna 1972 arviolta 500 000 oli näitä
maksukieltäytyjiä. 20 000 kieltäytyi maksamasta kokonaan
tuloveroja. Näiden joukossa olivat muun muassa muusikko Joan Baez ja
modernin lingvistiikan isä, filosofi Noam Chomsky.
Jo sodan alkuvaiheessa muutama sodan
vastainen tapahtuma saavutti dramaattiset mittasuhteet. Yksi näistä
oli 82 vuotiaan Detroitilaisen pasifistin Alice Herzin, toinen 31
vuotiaan kveekkari Norman Morrisonin, kolmas Roger LaPorten ja
neljäs George Winnie Jr tekemät polttoitsemurhat. Kaikkien näiden
motiivina oli näkemys Vietnamin sodan olevan väärin ihmiskuntaa
kohden. Esikuvinaan näillä oli Huesta peräisin oleva buddhalainen
munkki Thich Quang Duc, joka poltti itsensä Saigonissa
vastustaessaan Diemin hallitusta.
Alice Herz pakeni natsien noustessa
valtaan Saksassa ensin Sveitsin kautta Ranskaan ja täältä
Yhdysvaltoihin. Hän oli käyttänyt elämänsä aktiiviseen sodan
vastaiseen rauhanliikkeeseen. Kun hän havaitsi, että
mielenosoituksista ei ollut juuri suurempaa hyötyä päätti hän
ottaa äärimmäisen toimenpiteen herättääkseen julkisen huomion
sodan järjettömyydelle. Hän poltti itsensä maaliskuun 16. 1965
ja kuoli 10 päivää myöhemmin pahoihin palovammoihin. Kirjeessään
tyttärelle hän totesi ”Älä itke, älä vaivu epätoivoon”.
Tytär Helga Herz on käyttänyt äidin esikuvan mukaisesti elämänsä
aktiivisti amerikkalaisessa naisten rauhanliikkeessä. Berliinissä
on Alice Herzin kunniaksi nimetty yksi aukio.
Yhtenä päivinä (2 Marraskuuta 1965)
Norman Morrison otti vuoden vanhan tyttärensä Emilyn ja ajoi 40
mailia Washingtonin lähellä olevaan Arlingtoniin. Pysäytti autonsa
Pentagonin edustalle. Asetti tyttärensä ruohikolle ja pyysi
ohikulkijaa hieman katsomaan tämän perään. Käveli rakennuksen
luokse, valeli itsensä bensiinillä ja sytytti itsensä palamaan
ohikulkijoiden kauhuksi. Liekit nousivat 3 metrin korkeuteen.
Sillä välin vaimo, Anne, saapui
kotiin kahden kouluikäisen lapsen kanssa ja ihmetteli, minne mies
oli hävinnyt Emilyn kanssa. Tuntia aikaisemmin he olivat yhdessä
lounastaneet. Tuli ilta eikä miestä vielä kuulunut. Kunnes tuli
puhelinsoitto. Siellä muuan toimittaja halusi tietää
yksityiskohtia. Anne ei tiennyt tapahtumasta mitään. Hieman
myöhemmin soitettiin sairaalasta. Mies oli kuollut palovammoihin.
Emily oli vahingoittumaton. Hakiessaan Emilyn pois antoi vaimo lyhyen
tiedotteen odottaville toimittajille: ”Norman on luopunut
elämästään ilmaistakseen huolensa ja tuskansa Amerikan
sotilaallisesta väliintulosta Vietnamiin. Tämä puuttuminen
aiheuttaa suurta kärsimystä ja kuolemaa vietnamilaisille”.
Kysymykseen miksi hän otti Emilyn mukaan vastasi vaimo: ”Ehkä hän
halusi tällä tavalla osoittaa, että Vietnamissa vanhemmat kuolevat
napalmiin ja pommeihin eikä lapsilla ole ketään johon turvautua.
Ehkä hän halusi esittää kysymyksen: Miltä teistä tuntuisi jos
tämä lapsi palaisi myös kuten tapahtuu joka päivä Vietnamissa”.
Norman Morrison poltti itsensä
Pentagonin edustalla Robert McNamaran toimiston ikkunan alla. Tapaus
lienee järkyttänyt Robert McNamaraa, kun tämä hitaasti alkoi
ymmärtää Vietnamin sodan olevan täysin väärin. Muistelmissaan
hän totesi: "Reagoin hänen toimintaansa kauhulla piilottamalla tunteeni ja vältin puhumasta niistä kenenkään kanssa - jopa perheeni kanssa. Tiesin, että [heillä] oli monia Morrisonin kaltaiaisia näkemyksiä sodasta."
Morrisonin teko ei jäänyt Vietnamissa
huomaamatta. Hanoissa on katu, jonka nimi on Mo Ri Xon.
Vietnamilainen runoilija To Huru kirjoitti 5 päivää tapahtuman
jälkeen runon ”Emily, My Child”. Ho Chi Minh lähetti Annelle
kirjeen ja kutsun saapua Vietnamiin. Vuonna 1999 vaimo matkusti
Vietnamiin lastensa kanssa, siellä hän tapasi sodan aikaisen
pääministerin Pham Van Dongin, joka kertoi vierailleen: ”Your
family is esteemed to the highest magnitude. Norman's noble and great
act had touched the most beautiful and valuable parts in humanity.”
Vuonna 2007 Vietnamin presidentti Nguen Minh Triet vieraili lähellä
sitä paikkaa, missä Morrison poltti itsensä ja luki To Hurun
runon. Amerikkalinen runoilija Amy Clampitt kirjoitti 1983 runon ”The
Dahlia Garden” Morrisonin kunniaksi. Koska Morrison oli
Pohjois-Vietnamissa sankari, tehtiin hänestä myös postimerkki
(joka tätä nykyä on tuiki harvinainen keräilykappale).
Katollisen ammattiliiton aktiivinen
jäsen Roger LaPorte poltti itsensä YK:n toimitalon edustalla
marraskuun 9 1965. Viisi vuotta myöhemmin muuan George Winnie Jr.
Poltti itsensä toukokuussa vuonna 1970. Hän oli pysyttänyt
julisteen, jossa luki: ”In God's name, end this war”. Nämä
miehet ja nainen ansaitsisivat tulla kanonisoiduksi pyhimykseksi
uhraustensa vuoksi, siinä määrin jalon ja uhrautuvan teon he
tekivät humanismin puolesta.
Tunnetut kansalaiset rauhan aatteen kannattajina
Sodan vastaisessa rintamassa hyvin
merkittävää roolia näytteli monet tunnetut kansalaiset. Yksi
näistä oli lastenlääkärinä tunnettu Benjamin Spock. Hänen
kirjansa ”Tervettä järkeä lastenhoitoon” on ehkä maailman
eniten painettu lastenhoidon kirja. Kirjan ensimmäinen painos
julkaistiin 1946 ja oli paljon luettu ympäri maailmaa ihan 80
luvulle saakka. Kirjaa on myyty yli 50 miljoonaa kappaletta ja
käännetty 46 kielelle. Muistan kun omat lapsemme olivat pieniä,
niin aina kun lapsilla oli jokin vaiva, kysyimme; mitä Spock tästä
sanoo ja avattiin kirja. Kirjan sanoma on itse asiassa
yksinkertainen: ”Äidit tietävät lapsistaan paljon enemmän kuin
kuvittelevat tietävänsä.” Toinen tärkeä sanoma hänellä oli
”Kuunnelkaa lapsianne”. Spockin opit olivat käänteentekeviä.
Nykyajan nuori ei oikein voi edes kuvitella kuinka autoritäärisiä
oppeja jaettiin ennen Spockia. Ennen ei lapsille juurikaan saanut
antaa liikaa hellyyttä ja ruoka-ajatkin olivat hyvin kontrolloituja.
Vitsa ja kuri oli kauan sitten vallitseva oppi ja ihmisistä tehtiin
ankeita, hymyttömiä ja ilottomia. Kun sodanvastainen rintama kasvoi
erityisesti yliopistojen kampuksilla, niin monet haukat syyttivät
taasen Spiockia siitä, että liikehdintä on seurausta Spockin
liberaaleista opeista. Just joo. Lastenkasvatuksesta olikin siis kyse
eikä sodan älyttömyydestä ja raakuudesta.
Spock ei alkujaan ollut kiinnostunut
politiikasta laisinkaan kunnes Kennedy ilmoitti ettei Yhdysvallat aio
keskeyttää ydinkokeita voidakseen olla askeleen edellä
Neuvostoliittoa. Tästä hän teki sen ilmeisen johtopäätöksen
ettei kumpikaan osapuoli aio keskeyttää omaansa voidakseen olla
askeleen toista edellä. Hän liittyi National Committee
for a Sane Nuclear Policy (SANE), varoittaen
maitoon kertyvästä radioaktiivisuudesta.
Hän osallistui Johnsoinin
vaalikampanjaan kun tämä (valheellisesti) oli luvannut
ettei Vietnamin konflikti
tulisi laajenemaan. Kun presidentti oli astunut valtaan, kävi
toisin ja Spock koki tulleensa
petetyksi. Kun oli tehnyt niin paljon työtä
lasten terveyden eteen ei hän mitenkään voinut vaarantaa lasten
tulevaisuutta. Vietnamissa, sodan jaloissa, lasten terveys tuskin oli
kovin mairittelevalla tolalla. Hänen tunnettu slogan olikin:
”Children are not born to burn”.
Spockin
osuutta ei voida aliarvioida. Häneen luotettiin ja näin hänen
puheensa ei juurikaan koskaan kantautunut kuuroille korville. Kun
Spock liittyi sodan vastustajien rintamaan, niin monet suuren
ikäluokan vanhemmat liittyivät esikuvansa mukaan liikkeeseen. Muuan
nuori opiskelija-aktivisti Barbara Ehrenreich totesi kerran: ”We
were hearing by 1968 – over and over – an analysis that
we were a generation of spoiled kids. That we were Dr. Spock's kids”.
Spock
oli myös syyllinen siihen, että kansalaisoikeusaktivisti Nobelin
rauhanpalkinnon saaja – ehkäpä kaikkien
aikojen merkittävin amerikkalainen - Martin
Luther King alkoi enenevissä määrin osallistua sodan vastaisiin
protesteihin. Hänen mielestään Amerikan puuttuminen
Vietnamiin on neo-kolonialismia, jossa miljardeja tuhlataan sotaan
sen sijaan, että rahat käytettäisiin amerikkalaisten omiin
sosiaalipalveluihin ja tasa-arvon ulottamiseen kaikille. Vieläpä
sotaan, joka on voittamaton ja perin juurin ihmisluonteen vastainen.
4:s huhtikuuta vuonna 1967 King piti puheen ”Beyound Vietnam, a
time to break silence”, jossa hän kyseenalaisti amerikkalaisen
ulko- ja sisäpolitiikan moraalia. Puhe on ehkä vihaisin puhe, jonka
hän on puhunut koskaan ja on myös ristiriitaisiin. Puhe on
rakentunut kolmen tekijän varaan eli kasvaneeseen militarismiin,
köyhyyden laajenemiseen ja syvenemiseen sekä rasismiin. Monet myös
pitävät puhetta Kingin merkittävimpänä. Oheinen juutube näyte
sisältää ko, puheen. Puhe on myös luettavissa täältä:
Puhe pidettiin hyvin kiinnostavassa
paikassa, New Yorkin Riverised Churchissa. Kirkon rahoittajan oli
Rockefeller suku, joka oli suunnannut kiikarinsa Vietnamin edustalla,
Kiinan merellä, oleviin öljykenttiin. Kingille oli puheen
pitopaikka hyvin pitkään harkittu. Harvoin King luki puheitaan
paperista mutta nyt hän oli valmistautunut huolella ja toimitti
puheen tekstikopion keskeisimpiin uutisvälineisiin, jotta häntä ei
lainattaisi tai ymmärrettäisi väärin. Puheessaan hän mm totesi:
Kun olen kävellyt epätoivoisten, hylättyjen ja vihaisten nuorten miesten keskuudessa, olen kertonut heille, että Molotov-cocktailit ja -kiväärit eivät ratkaise heidän ongelmiaan. Olen yrittänyt tarjota heille syvimmän myötätuntoni säilyttäen samalla vakaumukseni siitä, että sosiaalinen muutos tulee parhaiten väkivallattomien toimien kautta. Mutta he kysyvät - ja aivan oikein - entä Vietnam? He kysyvät, eikö oma kansakuntamme käyttänyt valtavin määrän väkivaltaa ratkaistakseen omia ongelmiaan, saadakseen aikaan haluamansa muutokset. Heidän kysymyksensä osuivat itseeni, ja tiesin, etten voisi enää koskaan korottaa ääntäni sorrettujen väkivaltaa vastaan ghetoissa ilman, että olisin ensin puhunut selvästi tämän päivän maailman suurimmalle väkivallan välittäjälle - omalle hallitukselleni. …
… Olemme tuhonneet heidän kaksi rakkainta instituutiotaan: perheen ja kylän. Olemme tuhonneet heidän maansa ja satonsa. Olemme tehneet yhteistyötä maan ainoan ei-kommunistisen vallankumouksellisen poliittisen voiman, yhdistyneen buddhalaisen kirkon, murskaamisessa. Olemme tukeneet Saigonin talonpoikien vihollisia. Olemme turmeleneet heidän naisensa ja lapsensa ja tappaneet heidän miehensä.
Puheen jälkeen 168 sanomalehteä
tuomitsi hänet. Samoin se sai hyvin ristiriitaisen vastaanoton
kansalaisoikeusjärjestöissä. Mutta nykyään monet pitivät
puhetta jopa ”I have dream” puhetta tärkeämpänä. Häntä myös
syytettiin siitä, että hän rinnasti kansalaisoikeustaistelun
Vietnamin sodan vastaiseen taisteluun ja näin pelättiin hänen
romuttavan valkoisessa talossa savutetut voitot. Puheen jälkeen 75%
osaa valkoisista ja lähes 55 % mustista käänsivät hänelle
selkäänsä. Kuten muistetaan Johnsonin suurena unelmana olleen ”The
Great Society”, johon kuului yhteneväiset oikeudet niin mustille
kuin valkoisille. Samat ideat kukoistivat
kansalaisoikeusjärjestöissä. Asettumalla aktiivisti Vietnamin
sotaa vastaan hän myös asettui Johnsonin politiikkaa vastaan.
Esimerkiksi Johnson oli suunnitellut tapaavansa Kingin mutta puheen
jälkeen tapaaminen peruutettiin. Kriitikoilleen King vastasi mm.
seuraavasti:
"Olen ollut johdonmukainen uskossani ja kannassani, että väkivallattomuus on ainoa todellinen ratkaisu maailman ja tämän maan sosiaalisiin ongelmiin. Rakkauden periaate, joka on motivoinut niin monia iskemään rasismin pahuutta vastaan täällä Amerikassa, täytyy motivoida meitä vastustamaan Vietnamin kansan julmaa tuhoa vastaan. Olisi väärin, jos ne meistä, jotka olemme protestoineet amerikkalaisen mustien vähemmistöjen sorron jatkumista vastaan, ei protestoisi myös kolonialismin jatkoa vastaan Vietnamissa."
Alun perin King olisi halunnut pitää
puheensa muutamaa vuotta aikaisemmin mutta hänen lähipiirinsä ei
kuitenkaan suositellut pitämistä silloin eikä kyllä nytkään.
Toisaalta hän jo puheen alussa sanoi: "Olen täällä tänään, koska omatuntoni ei anna muuta vaihtoehtoa”. Omatunnon
ääni oli paljon vahvempi kuin politikointi. Vasta paljon myöhemmin
kun suurelle yleisölle alkoi konkreettisesti paljastua Vietnamin
sodan järjettömyys. Tällöin alkoi myös Kingin puhe ja toiminta
rauhanliikkeessä kantaa hedelmää. Kun puhetta lukee nykyään niin
vaihtamalla Vietnam sanan Irakiin, Afganistaniin tai Pakistaniin
huomaa vain kuinka ajankohtainen puhe on vieläkin. King, jos hän
vielä eläisi olisi varmaan rauhanmarssijoiden kärkijoukossa.
Voidaan siis kysyä - aivan aiheellisesti - olisiko näissä maissa
ollut mahdollista muunkinlainen vaihtoehto kuin sotiminen? -
Noam Chomskyn ansiolista on lähes
loputon. Hän toimi MIT:n professorina tutkimusalueenaan analyyttinen
filosofia ja lingvistiikka. Häntä pidetään uranuurtajana
modernissa lingvistiikassa. Hän kehitti teorian ns. universaalista
transformaatio kieliopista eli kyky oppia kielioppeja on itse asiassa
ihmisaivojen oma ominaisuus, ihmisellä on luontainen kyky ilmaista
itsensä kielellisesti ilman varsinaista oppimista (kuten
havainnoivat, kuvailevat tai pedagogiset teoriat ehdottavat).
Aivoihimme on, Chomskyn teorian mukaan, tavallaan sisäänrakennettu
luontainen universaali varsinaisesti kielestä riippumaton kielioppi.
Tapa luokitella sanoja eri luokkiin kuten verbeihin, adjektiiveihin,
substantiiveihin ja sanojen välisiin suhteisiin. Hän on
kirjoittanut yli 100 kirjaa. Vastikään (2005) the Guardian lehden
järjestämässä
äänestyksessä
häntä pidettiin johtavana superälykkönä. Äänestykseen
osallistui 20 000 äänestäjää ja ohitti sellaiset nimet kuin
Umberto Eco ja Vaclav Havel. Chomsky totesi äänestyksestä: "It
was probably padded by some friends of mine."
Chomskyn Vietnamin sodan vastainen
toiminta oikeastaan tuli julkiseksi hänen esseessään ”The
Resposibility of intellectuals”. Essee julkaistiin 23 Helmikuuta
1967 New York Review of Books lehdessä. Artikkelissa pohdiskellaan
Yhdysvalloissa vallassa olevaa älymystökulttuuria, joka Chomskyn
mielestä nöyristelee usein vallan edessä. Erityisen kriittinen
Chomsky on teknokraatteja ja sosiaalitieteilijöitä kohtaan, jotka
tuottavat geopolittisesti ja pseudo-tieteellisesti perusteltua
oikeutta amerikkalaisten ja etelävietnamilaisten toimeenpanemille
sotarikoksille. Rikoksille, jotka kohdistuvat ensisijaisesti
siviiliväestöön.
Hän julkisesti tuki opiskelijoita,
jotka vastustivat kutsuntoja, siksipä hänet pantiin säilöön useita
kertoja Pentagonin ulkopuolella järjestetyissä mielenosoituksissa.
Lopulta hän organisoi Luis Kampfin kanssa MIT:ssä politiikan
kellarikursseja vastoin poliittisen tutkimuksen laitosta. Laitos oli
hyvin konservatiivinen, joissa opettajan oli mm. Alan Dershowitz,
jota Chomsky kutsui valehetelijaksi. Chomsky pidätettiin useita
kertoja ja lopulta hän päätyi Nixonin salaiseen ”vihollislistaan”.
Toki Chomsky oli tietoinen toimintansa mahdollisesta seurauksista,
joten hänen vaimonsa jatkoi akateemisia opintojaan, jotta ainakin
hän voisi elättää perheensä siinä tapauksessa että Chomsky
vangittaisiin tai joutuisi työttömäksi. MIT ei kuitenkaan
erottanut häntä, miehen uranuurtavan tutkimuksen vuoksi ja siksi,
että hän oli saanut merkittäviä palkintoja ja tunnustuksia
tieteellisestä työstään ympäri maailmaa.
Opiskelijat rauhan sanoman viejinä
60-luvun lopussa Yhdysvalloissa oli 9
miljoonaa opiskelijaa alemmissa korkeakouluissa (collegeissa) ja
yliopistoissa. Näissä laitoksissa usein pyrittiin rajoittamaan
opiskelijoiden elämää, jotta kampuksilla säilyisi kuri ja
järjestys. Eihän näistä vallattomista opiskelijoista aina tiedä
mitä saavat päähänsä. Tällainen kurinpito ei taasen oikein
ollut nuorten mieleen kun enenevissä määrin vaadittiin
rajoittamatonta puhevapautta ja haluttiin vapautua isiltä perityistä
rajoituksista, amerikkalaisesta establishmentista. Samanaikaisesti
maailmankuva avautui globaaliksi maailman kyläksi. Afrikka,
Etelä-Amerikka ja Aasia eivät enää olleet paikkoja jossain hyvin
kaukana. Opiskelijat liittyivät rauhaliikkeeseen ensinnäkin siksi,
että hei eivät halunneet osallistua Etelä-Vietnamin
sisällissotaan, sota ei koskenut heitä millään tavalla ja sota
oli täysin rikollista puuhastelua. Toiseksi monet kokivat – aivan
aiheellisesti – sodan kääntävän katseet jonnekin ulospäin
omien ongelmien sijasta. Näitä omia ongelmia olivat tietenkin
Yhdysvaltojen oma köyhyys ja väestönosien totaalinen epätasa-arvo,
kansalaisoikeuksien puuttuminen. Lopulta sodan vastainen liike oli
myös suuri sosiaalinen tapahtuma: ”get laid, get high and
listen to some great rock”. - Kuten jotkut sanoivat.
Monet opiskelijoiden sodanvastaiset
ryhmät olivat hyvin paikallisia, kampuskohtaisia eikä niiden
toiminnalle ollut yhteistä keskitettyä organisaatiota. Pääasiassa
näissä pyrittiin katkaisemaan paikallisen yliopiston tai collegen
ja sotakoneiston väliset kytkennät. Näihin toimintoihin kuului
kutsuntakorttien polttaminen, estämään opintomenestystulosten
välittämisen kutsuntalautakunnalle (opintojen jatkuminen oli yksi
syy miksi kutsun saaneet eivät joutuneet palvelukseen),
protestoimalla Dow Chemicalsin ja Monsaton rekrytointitilaisuuksia
(Dow ja Monsato olivat yksi suurimmista napalmin ja kasvismyrkkyjen
valmistajista) sekä ROTC rakennusten valtaaminen. - ROTC (Reserve
Officer Training Corps) on alempaan korkeakoulututkintoon tähtäävä
instituutio missä opiskelijat opiskelevat kuten muutkin opiskelijat
mutta loma-aikoina heille annetaan sotilaallista koulutusta. ROTC:n
kautta monet voivat saada ammatillisen tutkinnon maksamatta
oppilaitosten korkeita lukukausimaksuja. Vastaavasti ROTC ohjelman
läpikäyneet sitoutuvat palvelemaan 8 – 12 vuotta armeijassa.
Monissa opiskelijamielenosoituksissa nähtiin ROTC:n olevan
militarismin edustaja kampuksella. Niinpä vuosina 1969 – 1970
vallattiin 187 ROTC:n rakennusta.
Kentin valtion yliopisto 4 toukokuuta 1970
Nixon piti televisiopuheen 30
huhtikuuta, jossa hän ilmoitti sodan laajentuneen Kambodzhan
pommituksin. Nixonin ilmoitusta seuraavana päivänä järjestettiin
pienimuotoinen 500 hengen mielenosoitus Kentin yliopistolla. Tällöin
päätettiin järjestää suurempi mielenosoitus 4:nä päivänä.
Saman päivän illalla kaupungin keskustassa baarien sulkiessa oviaan
joukko huligaaneja heitteli olutpulloja poliisiautoihin ja särkivät
muutaman keskustan liikehuoneiston ikkunan. Kaupungin koko
poliisivoimat hälytettiin hillitsemään keskustassa vellovaa
riehuntaa. Huligaanit muodostuivat muutamasta opiskelijasta,
irtolaisista ja tilapäisesti paikalle sattuneista väestä.
Lauantaina mielenosoitukset jatkuivat
ja ROTC:n rakennus sytytettiin tuleen. Varsinaista tuhopolttajaa ei
koskaan saatu kiinni eikä kukaan loukkaantunut. Myöhemmin
syytteeseen asetettiin 25 henkilöä, joista 5 varsinaiseen paloon
osallistunutta eivät olleet opiskelijoita laisinkaan ja loput 20
eivät olleet osallisia paloon alkuaankaan. Mielenosoittajat,
väkimäärältään noin tuhat, estivät palon sammuttamisen
piilottamalla sammutusletkut ja heittämällä kiviä palomiesten ja
poliisien päälle. Kaupunginjohtaja ja osavaltion kuvernööri pyysi
kansalliskaartia apuun 2 toukokuuta kun he arvelivat ettei kaupungin
omat joukot pysty hallitsemaan tilannetta. Kas kun luulivat, että
jostain päin oli tipahtanut hyvin organisoitunut kommunistinen
yliopistosta toiseen matkustava provokaatioryhmä, joiden ainoana
tavoite on kylvää epäjärjestystä. Kommarien sissiliikkeet
uhkaavat Amerikkaa – kuviteltiin. Kansalliskaarti saapui vasta
illalla. Saman tien kansalliskaarti teki lukuisan joukon pidätyksiä
ja pyrki hajottamaan mielenosoituksen kyynelkaasulla.
Seuraavana päivänä (sunnuntai
toukokuun 3) pidettiin lehdistötilaisuus missä maaherra, kuvernööri
Jim Rhodes totesi protestien olevan hyvin epäamerikkalaista ja sen
tarkoituksena on tuhota korkeampi opetus Ohiossa. Suivaantunut ja
hyökkäävä kuvernööri takoi nyrkkiä pöytään ja pauhasi:
"Olemme nähneet erityisesti täällä Kentin kaupungissa, luultavasti julmimman kampuksell järjestäytyneiden protestoijien harrastamaa väkivaltaa. Heillä on tarkkoja suunnitelmia polttaa, tuhota ja kivittää poliisia, kansalliskaarta ja tiepartiota. Tällä hetkellä aiomme käyttää kaikkia Ohion lainvalvontaviranomaisia ajaaksemme heidät pois Kentistä. Aiomme poistaa ongelman. Emme aio hoitaa oireita. Ja nämä ihmiset vain muuttavat kampukselta toiselle ja terrorisoivat yhteisöä. He ovat pahempia kuin ruskeat paidat ja kommunistit tai knight rider", ... "He ovat pahimpia ihmisiä, joita meillä on Amerikassa. Nyt haluan sanoa tämän. He eivät aio ottaa kampusta haltuunsa. Luulen, että vastustamme vahvinta, hyvin koulutettua, militanttia ja vallankumouksellista ryhmää, joka on koskaan kokoontunut Amerikkaan."
Sitten saapui 4:s päivä ja kolme
päivää aikaisemmin suunniteltu mielenosoitus alkoi puolilta
päivin. Opiskelijat olivat painaneet 12 000 lentolehtistä, joiden
levittämisen yliopiston virkamiehet pyrkivät estämään. Samoin he
ilmoittivat että tilaisuus on peruttu. Mielenosoitukseen oli
saapunut n. 2000. Ensimmäiset puhujat astuivat esiin pitämään
puheensa. Kansalliskaarti pyrki hajottamaan kyynelkaasulla
rauhallisen mielenosoituksen vaikka heillä ei ollut siihen
minkäänlaista laillista oikeutta. Tietty ampuivat
kyynelkaasukranaatteja, kuten yleensä tällaisissa tilaisuuksissa on
toisinaan tapana. Mutta kun oli tuulinen päivä ja mielenosoittajat
olivat tuulen yläpuolella, niin kyynelkaasulla ei juurikaan ollut
mitään vaikutusta. Opiskelijat heittivät takaisin
kyynelkaasukranaatit ja huutelivat kansalliskaartilaisille. Lopulta
muutama hermostui ja heitteli kiviä. Kun kävi ilmeiseksi, että
mielenosoittajat eivät aio poistua latasivat kansalliskaartin
sotilaat kiväärinsä. Kansalliskaarti ahdistettiin siirtymään
läheiselle kukkulalle ja yhtäkkiä joukko kansalliskaartilaisista
kääntyi ympäri ja polvistui sekä tulittivat mielenosoittajia. 29
kaartilaista 77:stä käytti aseitaan. Tuloksena oli 4
kuollutta ja 9 haavoittunutta.
Vielä tänään keskustellaan, miksi
kansalliskaartilaiset ampuivat mielenosoittajia. Aluksi
kansalliskaarti esitti selityksenään, että tarkka-ampujat
tulittivat heitä. Selitys oli kaikkea muuta kuin tosi. Myöhemmin he
selittivät, että he pelkäsivät kuolevansa ja ampuivat
itsepuolustuksekseen. Tämäkin selitys on sikäli ontuva, että
kuolleiden opiskelijoiden ja kansalliskaartin etäisyys oli
likimäärin 100 metriä. Kun on analysoitu mielenosoituksessa
nauhoitettuja ääninauhoja, vuosia tapahtuman jälkeen, ovat
tutkijat päätyneet sellaiseen tulokseen, että kansalliskaarti
ampui kun joku upseeri oli niin käskenyt. Selvästi nauhoituksesta
voidaan kuulla miehen ääni ”Guard”, lyhyt tauko, ”All right,
prepare to fire! Get down!” pieni tauko ”Guard ...” ja sitten
nauhalta on kuultavissa räiskintää, ammuskelua. Tätä seikkaa
puolustaa myös se tosiasia että kaikki ampujat polvistuivat yhtä
aikaa. - Näistä neljästä kuolleesta oli kaksi varsinaisesti
mielenosoittajia ja kaksi oli siirtymässä luokkahuoneesta toiseen.
Toinen sivullisista oli ROTC opiskelija. Haavoittuneista yksi joutui
loppuelämäkseen pyörätuoliin.
Tapahtuma johti laajamittaiseen
opiskelijalakkoihin, joihin on arveltu osallistuneen 4 miljoonaa
opiskelijaa. 450 kampusta suljettiin mielenosoitusten seurauksena.
Washingtoniin kokoontui runsas 100 000 ihmistä osoittamaan mieltään
Vietnamin sotaa vastaan ja Kentin yliopiston tapahtumista.
Washingtonin mielenosoitus oli jo sangen provokatiivinen. Nixonin
puheiden kirjoittaja Ray Price totesikin:
"Kaupunki oli kuin aseistettu leiri. Väkijoukot rikkoivat ikkunoita, viilsivät renkaita, raahasivat pysäköityjä autoja risteyksiin, jopa heittivät sänkyjousia ylikulkusilalta alapuolella olevaan liikenteeseen. Tämä on opiskelijoiden protesti. Se ei ole opiskelijamielenosoitus, se on sisällissota."
Nixon pakeni Camp Davisin ja armeija
oli jo kutsuttu paikalle. Nixonin neuvonantaja Charles Colson
totesikin:
"82. Airborne-rykmentti oli majoittunut johtokunnan toimistorakennuksen kellariin, joten menin alas vain juttelemaan joidenkin sotilaiden kanssa ja kävelemään heidän kanssaan. He makaavat lattialla nojaten laukkuihinsa, kypäriinsä ja patruunavyöinsä ja heidän kiväärinsä ovat vinossa ja ajettelin: 'Tämä ei voi olla Amerikan Yhdysvallat. Tämä ei ole maailman suurin vapaa demokratia. Tämä on kansakunta, joka on sodassa itsensä kanssa."
Ampumatapaus on innostanut myös monia
taiteilijoita ja dokumenttielokuvan tekijöitä. Crosby Stills, Nash
& Young kirjoittivat laulun Ohio, joka alkaa seuraavasti:
Tin
soldiers and Nixon coming,
We're finally on our own.
This summer I hear the drumming,
Four dead in Ohio.
Gotta get down to it
Soldiers are cutting us down
Should have been done long ago.
What if you knew her
And found her dead on the ground
How can you run when you know?
We're finally on our own.
This summer I hear the drumming,
Four dead in Ohio.
Gotta get down to it
Soldiers are cutting us down
Should have been done long ago.
What if you knew her
And found her dead on the ground
How can you run when you know?
10 päivää myöhemmin tapahtui
jälleen uusi ampumakohtaus mielenosoittajia vastaan. Nyt oli kyse
Jacksonin valtion yliopistosta. Tällöin kuoli 2 ja 12 haavoittui
poliisin ampumiin luoteihin. Tapahtuma tosin ei saanut yhtä suurta
media huomiota.
Vastustus kasvaa
Kuten jo mainittiin niin TET hyökkäys
oli käännekohta. Amerikkalaiset sotilashenkilöt esittivät, että
vihdoinkin NLF on ryhtynyt perinteiseen avoimeen taisteluun ja on
tuhottu olennaisilta osiltaan. Mutta kaikki merkittävät mediat mukaan
lukien Amerikan ”luotettavin mies” uutistenlukija Walter Cronkite
oli muuttanut näkemyksensä sodasta. Hänen mielestään hyökkäys
Saigonin suurlähetystöön oli osoitus amerikkalaisten joukkojen
heikkoudesta ja mahdottomuudesta voittaa sota. Offensiivissa
saavutetut yksittäiset voitot peittyivät televisioruudulla näkyviin
shokeeraaviin väkivaltaa pursuaviin kuviin ja pitkiin luetteloihin
kaatuneista. Lopulta armeijan selitykset menestystarinoistaan
osoittautuivat valheellisiksi. Suuri yleisö ei enää pitänyt
armeijaa kyvykkäänä saavuttamaan merkittävää ratkaisua maassa.
Ehkä suurin sodan vastainen kampanja
pidettiin lokakuun 15 1969 kautta koko Yhdysvaltojen. Monet jäivät
pois töistä ja koulusta marssiakseen rauhan puolesta osallistujia
oli miljoonia. Kuukautta myöhemmin pidettiin Washingtonissa
mielenosoitus, johon osallistui jo yli 500 000 amerikkalaista. Päivää
aikaisemmin järjestettiin rauhaomainen mielenosoitus, jossa ihmiset
kantoivat plakaatteja. Kuhunkin plakaattiin oli kirjoitettu kuolleen
amerikkalaisen sotilaan tai tuhotun vietnamilaisen kylän nimi.
Washingtonilaiset koulut olivat avanneet ovensa tarjotakseen
mielenosoittajille suojan yön kylmyyttä vastaan. Marssia reunusti
bussit ja poliisit kadun varsilla. Monilla poliiseilla oli
virkatakkinsa sisäpuolella rauhaa symbolisoivat merkkejä. Toiset
olivat koristaneet koppalakkinsa kukalla. Näin antoivat poliisit
hiljaisen tukensa mielenosoitukselle. Mitä tekee Nixon nähdessään
tällaisen massiivisen mielenosoituksen. Hän toteaa:
"Nyt ymmärrän, että Vietnamin sotaa on vastustettu kampuksilla ja myös kansakunnassa. Mitä tulee tämäntyyppiseen toimintaan, odotimme sitä; se ei kuitenkaan vaikuta minuun missään olosuhteissa. "
Toukokuussa 1971 tuhannet Vietnamin
sodan veteraanit marssivat Washingtoniin ja sadat heittivät
edustajainhuoneen rakennuksen, Capitolin portaille, ansaitsemansa
mitalit arvottomina.
Sodan vastainen mieliala kasvoi siis
päivästä toiseen ja 70 luvun alussa enemmistö amerikkalaisista
pitivät sotaa joko moraalisesti vääränä, sotana, jossa Amerikka
oli puuttunut toisen valtion sisällissotaan ja sotana, jossa ei
ollut oikeastaan mitään selkeää päämäärää, sotana, joka oli
äärimmäisen väkivaltainen ja julma. Tuloksena lähes 3 miljoonaa
kuollutta, joista valtaosa oli siviilejä. Sota jatkuu vielä tänään,
räjähtämättöminä pommeina ja myrkytettynä maana. Jäljelle jäi
Amerikassa suuri trauma ja häpeä.
Mitäpä muuta tässä voi enää
todeta kuin lainata William Grandallin todistusta Winter Soldiers kyselyssä:
Menimme säilyttämään rauhaa, ja todistuksemme osoittaa, että olemme sytyttäneet koko Indokiinan tuleen. Menimme puolustamaan vietnamilaisia, ja todistuksemme osoittaa, että teemme kansanmurhaa heitä vastaan. Menimme taistelemaan vapauden puolesta, ja todistuksemme osoittaa, että olemme tehneet Vietnamista vain sarjan keskitysleirejä.