Kon Tum sekalaisia huomioita tilastojen äärellä
Jos olet
kyllästynyt kahlaamaan edellisessä postauksessa mainitun
väestölaskennan kuolettavan tylsiä numerosarjoja ja kuitenkin
kiinnostunut saamaan jonkinlaisen yleiskuvan Vietnamin kansasta
tänään, niin ehkä suurta iloa voisi tuottaa julkaisu
Socioeconomic atlas of Vietnam. A depiction of the 1999
population and housing census Julkaisun
on laatinut eräs sveitsiläinen tutkimuslaitos nimeltään Swiss
National Centre of Competence in Research (NCCR) North-South
Switzerland yhteistyössä vietnamilaisten ministeriöiden kanssa.
Tutkimus perustuu vuoden 1999 väestölaskennan tuloksiin. Tulokset
on esitetty karttoina. Näitä tutkimalla selviää monia
kiinnostavia seikkoja kuten eri uskontojen, köyhyyden ja etnisyyden
jakautuminen monien muiden asioiden lisäksi. Lisäksi esitellään
keskeisiä menetelmiä ja hyvin osuvia tulkintoja. Vaikkei olisikaan
kiinnostunut Vietnamista niin julkaisun selitykset ovat kiinnostavaa
luettavaa siitä miten tilastoja kannattaa ja pitää lukea.
Eräs
kiinnostava kartta on yli 15 vuotiaiden peruskoulun suorittaneiden
suhteellinen määrä. Etelä-Vietnamissa tämä oli hyvin alhainen
paikoitellen jopa alle 20 % kun taasen pohjoisessa lukuarvo on yli 60
% lukuun ottamatta köyhimpiä vuoristoalueita Hanoista länteen.
Tämä ero selittyy sillä, että sodan aikana pohjoisessa oli
toimivia kouluja kun taasen etelävietnamissa ei juuri kolutusta oltu
järjestetty mitenkään. Vuoristoalueet Hanoista länteen taasen
ovat vaikeakulkuisia seutuja, joissa asuu paljon etnisiä
vähemmistökansoja. Näille oli sotaa käyvän köyhän maan vaikeaa
järjestää peruskoulutusta. Olisi tosi mielenkiintoista verrata
1999 ja 2009 väestölaskennan tuloksia keskenään eli miten
kouluolot ovat maassa parantuneet. Lisäksi kiinnostava seikka on
tietenkin pohtia kysymystä millainen vaikutus parantuneilla
kouluoloilla on maan viimeaikaiseen taloudelliseen menestykseen.
Ihmettelin,
maassa matkustaessani, miksi Hanoissa on paljon työntekijöitä Ho
Chi Min citysta (Saigonista) mutta ei juurikaan päinvastoin.
Karttoja selailtaessa näkyi selvästi, että työttömyysluvut ovat
olennaisesti suuremmat etelässä kuin pohjoisessa. Ties sitten onko
tämä tietoista politiikkaa, kuten eräs tapaamani
etelävietnamilainen väitti. Hän arveli, että pohjoista kehitetään
voimallisesti kun taas etelän annetaan olla omassa oloissaan. Ehkäpä
ehkä ei. Etelän ja pohjoisen ristiriita on vielä voimissaan tai
sitten ei ole. Pikemminkin väittäisin, että kyse on pitkälle
sodan seurausta kun Etelä-Vietnamista laiminlöitiin peruskoulutus
lähes kokonaan. Tunnetusti kouluttamaton väki on mitä varmemmin
työttömyyden uhri kun koulutettu väki. Tosin akateeminen koulutus
ei enää ole suuri työttömyysturva (ainakaan Suomessa) kuten
Nokian romahdus meille opetti.
Katolisuus imperialismin sanansaattajana
Eräs
kiinnostava seikka oli katollisuuden jakautuminen maassa. Kontumin
alueella elelee hyvin suuri joukko paavin uskonnon kannattajia,
väestä yli 50 prosenttia uskoo Jeesus Kristuksen, sijaiskärsijän,
vapautukseen. Olihan täällä jo lähetysasema niinkin varhain kuin
1851. Seikka hieman mietityttää kuten seuraavassa lmenee:
Varmaan
Tay Son kapinan kuvauksesta
muistetaan Nguyen Anhin
astuneen
keisari Gia Long:ksi katollisten hyvällä tuella vuonna 1802. Hänen
valtakautensa kesti vuoteen 1820. Hänen poikansa Minh Mang
suhtautui katolisuuteen hyvin nihkeästi, kun tämä on hänen
mielestä vierasta kulttuuria. Katollisia siis vainottiin. Ei
kuitenkaan
niin rajusti kuin katollinen historian kirjoitus niin väittää.
Aluksi hän yritti hallinnollisin keinoin ehkäistä katollisuuden
leviämistä ja myöhemmin kielsi käännytyksen kokonaan. Vuonna
1825 hän kielsi lähetyssaarnaajien
maahantulon ja antoi viranomaisille ohjeet tarkistaa jokainen
ulkomaailmasta tuleva laiva lähetyssaarnaajien löytämiseksi.
Lopulta
kun varoitukset eivät oikein tehonneet, niin vuosina
1833 – 1838 teloitettiin 7 saarnaajaa ja
useampi pidätettiin.
Saarnaajat pyrittiin myös
eristämään kansasta. Kunnes maahan saapui muuan isä Regerau,
joka aktiivisti harrasti lähetystyötä vähääkään
piittaamatta määräyksistä. Hän
oikeastaan vaikutti siihen, että vainot hieman laantuivat.
Katolliset
harrastivat aktiivista lobbausta Minh Mangin pään kääntämiseksi,
olihan
muutama katollinen
mandariini
(korkearvoinen hallintovirkamies) ollut avustamassa Minh Mangin isää
Gia Longia. Eräs
mandariini oli jopa Ranskan kansalainen.
Lopulta
keisari vapautti vangitut saarnaajat sillä ehdolla, että nämä
siirtyisivät Da Nangiin ja täältä takaisin Ranskaan pikimmiten.
Minh
Mang kuoli
1841.
Hänen
poikansa,
keisari
Thieu Tri,
astui valtaan isän kuoleman jälkeen vuonna
1841 ja hallitsi maata kuolemaansa saakka vuoteen 1847.
Thieu
Tri astui valtaan myrskyisten tapahtumien jälkeen. Hän
jatkoi
isiensä eristäytymispolitiikkaa, eikä
juurikaan halunnut
kehittää maataan niihin esikuviin mitä Euroopassa vaalittiin.
Erityisesti hän ei pitänyt paavin uskonnosta, jota hän kutsui
”perverssiksi opiksi”. Monet hänen neuvonantajista varoittivat
politiikan olevan itsemurhapolitiikkaa kun se väistämättä johti
konfliktiin Euroopan kanssa.
Maahan
saapui joitakin lähetyssaarnaajia, jotka vähät välittivät
kielloista. Tästä piittaamattomuudesta oli seurauksena saarnaajien
vangitseminen.
Tästäpä
Ranska suuttui ja lähetti 1843 sotilasosaston Vietnamiin
tarkoituksenaan vapauttaa saarnaajat sekä turvata ranskalaisten
intressit alueella. Sillä tuskin oli merkitystä, että Englanti ja
Ranska juoksivat kilpaa ympäri maailmaa vallatakseen mahdollisimman
suuren alueen itselleen. Vai kuinka?
Vuonna
1845 kehittyi pieni ryminä vietnamin ja amerikkalaisen sotalaivan
USS Constitutionin välillä. Kyseinen fregatti oli kunnostautunut
Amerikan ja Englannin välisessä sodassa. Ryminä syntyi koska alus
halusi vapauttaa yhden Dominique
Lefèbvre nimisen
saarnaajaan, joka useasti oli saapunut Vietnamiin. Amerikkalaisten
puuttuminen Vietnamin asioihin onkin tapahtunut paljon aikaisemmin
kuin yleisesti on kuviteltu eli jo vuonna 1845 (tosin
tällöin ei juuri ihmishenkiä menetetty).
Fregatti ei kuitenkaan onnistunut tavoitteessaan ja
ilmoitti epäonnistumisensa Ranskalle.
Nyt,
vuonna 1847, saapui jo suurempi joukko-osasto Ranskasta Vietnamiin.
Tämän onnistui sangen helposti tuhoamaan pääosan vietnamilaisten
hieman vanhentuntuneesta laivastosta Danangissa. Tästäpä Thieu Tri
suivaantui
oikein olan takaa ja määräsi kaikki saarnaajat teloitettavaksi
väittäen näiden olevan vihollisen vakoojia (seikka lienee osittain
kyllä tottakin).
Mandariinit kuitenkin kieltäytyivät toimenpanemasta määräyksiä
eikä
yhtään saarnaajaa itse asiassa teloitettu.Thieu Tri kuoli vuonna 1847 ja hänen poikansa Tự Đức astui valtaan. Valtaan astuminen oli sekin melkoisen myrskyisä. Syynä oli se, että isä suosi Tự Đức:ia tämän vanhemman veljen Hồng Bảo:n sijaan, siitäkin huolimatta, että Konfutselaisen perinnön mukaan valta siirtyy ensisijaisesti vanhimmalle pojalle. Syynä suosioon oli Tự Đức:n nihkeä suhtautuminen ulkopuolisiin ja vankka Konfutselaisuuden kannatus.
Tự Đức kuvitteli lujasti, ettei Ranska kykenisi mihinkään laajamittaisiin
toimiin kun tämä oli liian sidottu Euroopassa vallitsevaan
kaaokseen vuonna 1848 (vuotta kutsutaan myös nimellä "Euroopan hullu vuosi" tai "kansojen kevät"). Tällöin kuten monet muistavat käynnistyi monien muiden tapahtumien ohella
ns. helmikuun vallankumous, joka johti Ranskassa toisen kuningasvallan,
Orleansin monarkian (1830 - 1848) kaatumiseen ja toisen tasavallan
perustamiseen. Tự Đức erehtyi pahemman kerran. Ranskalaisilla
oli riittävästi voimavaroja panostaa Indokiinaan.
Tự Đức:n eristäytymispolitiikka johti katastrofiin. Kävi
nimittäin niin, että Ranska
hyökkäsi maahan voimallisesti. Keisarin joukot taistelivat urheasti
vastaan, mutta heidän aseistuksensa oli vanhentunutta ja taktiikka
kovin hukassa. Ranskalaisten suurin riesa ei kuitenkaan ollut
vihollinen vaan sääolot ja
erilaiset trooppiset sairaudet. Kun ranskalaiset lähenivät pyysi
keisari apua Kiinan Qing keisarilta. Seikka johti myöhemmin Kiinan
ja Ranskan väliseen sotaan. Kiina antautui Hanoissa ja veti
joukkonsa pois tunnustaen Ranskan ylivallan alueeseen.
Tämä
Kiinan puuttuminen vaatii hieman selittämistä. Monissa Aasian
maissa oli voimissaan ns. mandala järjestelmä eri muodoissaan.
Tietyt ruhtinas- ja kuningaskunnat maksoivat suojelurahaa vahvalle
valtiolle. Tämä vahva valtio rahojen vastikkeeksi tunnusti maan
itsenäisyyden ja lupasi tiukan paikan tulleen puolustaa maata
uhkaavaa vihollista vastaan. Kun Kiina luopui omasta mandalastaan
Vietnamissa, ajateltiin varmaan Ranskan muodostavan uuden mandala
ylivallan eli suojelurahaa vastaan tunnustaisi Vietnamin itsenäisyyden
ja lupasi puolustaa maata. Näin ei kuitenkaan eurooppalaisessa
valtiokäsityksessä ymmärretty vaan täällä ajateltiin (ja
ajatellaan yhä) alusmaan kuuluvan elimellisesti isäntävaltiolle.
Seikka selittää varmaan osaltaan sen miksi Ranskan onnistui
niin helposti vallata Kambodzhan ja Laosin. Näissä maissa
pyydettiin
Ranskaa suojelemaan keisarinvaltaa toisaalta Siamia ja toisaalta
sisäisiä kapinaliikkeitä vastaan,
heillä ei varmaankaan ollut minkäänlaista käsitystä
euroopalaisesta valtiokäsityksestä kun mandala oli tuhansia vuosia
vanha elimellinen osa heidän kulttuurissaan.
Tự Đức:llä oli toinenkin murhe.
Nimittäin maassa syntyi kapinaliike koko Ngyuen
dynastiaa vastaan. Kapinnalliset olivat pikemminkin pieniä
yksittäisiä ryhmiä kuin keskitetysti johdettu armeija. Suurena
murheena keisarilla oli myös
katolliset
lähetyssaarnaajat. Hän määräsi, että kaikkien Vietnamin
kristittyjen pitäisi vaihtaa uskontonsa muutoin heidät poltto
merkittäisiin,
omaisuus takavarikoitaisiin ja kansalaisoikeudet poistettaisiin. Tämä
vaatimus taasen suututti lähes kaikki Eurooppalaiset valtiot, joten
keisarin Vietnam ei saanut
juurikaan tukea yhtään
mistään.
Keisarin
asema on nyt tosi tukala. Kotimaan kapinnalliset lähestyvät
uhkaavasti. Pelkona
oli tietenkin se, että kapinnalliset halusivat lyhentää keisarin
pituutta yhdellä pään mitalla. Ainoana vaihtoehtona oli varmaan
pyrkiä erilliseen sopimukseen Ranskan kanssa, jotta
hänellä olisi riittävästi voimavaroja
tuhota kapinnalliset. Hän allekirjoitti sopimuksen, jonka mukaan
eteläinen Vietnam, cochinchina olisi rankalainen siirtomaa ja koko
Vietnam ranskalainen protektioraatti. Keisarin surkeutta vielä
lisäsi se, että hän oli aikoinaan sairastunut isorokkoon, joko
johti impotenssiin. Voi, voi ja miehellä oli suuren suuri haaremi
täynnään mitä kauneimpia naisia. Voiko mikään olla enää
surkeammin: Maa oli menetetty ranskalaisille
ja vuoteen ilo tipotiessään. Hän kuoli 1883 eikä ehtinyt nähdä
imperialismin raaimpia muotoja. Miten
lie kuollut, sitä ei historian kirjoitus juuri kerro. Hänen
kuolemansa on kuitenkin suuri kysymysmerkki, kun hän ehkä olisi
pystynyt organisoimaan Ranskan vastaista rintamaa, kuolema oli suuri etu
Ranskalle. Hän
oli viimeinen keisari, joka hallitsi itsenäistä Vietnamia.
Miten
tämä historia siis liittyy Kon Tumiin. Tietenkin siksi, että monet
lähetyssaarnaajat piileksivät vainoja siellä, paikallisten
vuoristoheimojen parissa. Siksipä
Kon Tumin alue on tänään hyvin katollinen, väestöstä yli
50 %,
kun koko maassa kristittyjä on 8.2 %. Toinen
merkittävä kristinuskon linnake on rengasmainen alue Da Latin
ympärillä. Täällä on paikoitellen kuntia joissa protestantteja
on yli 50% kun koko maassa on protestantteja 0.5 %. Protestanttisuus
on uusi tulokas ja seurausta amerikkalaisten lähetyssaarnaajien työn
tuloksesta. Kumma
juttu, kyllä uskontoa saarnataan ja
maata pommitetaan mutta
kouluoloja ei mitenkään välitetty järjestää. Siksipä
amerikkalaiset eivät kuuna kullan päivinä olisi pystyneet
voittamaan Vietnamin sotaa.