Dong Hoi - Kiertelyä ja kaartelua
Vuokrasin polkupyörän
kuten olin tehnyt Mai Chaussakin. Tällä, Dong Hoissa, ajelin
ristiin rastiin. Löysin vertaansa vailla olevia hiekkarantoja.
Rannat 12 km pitkiä ja pukukoppeja vähän väliä. Ei ketään.
Vaikka rantojen läheisyyteen oli, valtatien toiselle puolelle
rakennettu muutama hotelli sekä tosi tyylikkäitä äveriäitä
huviloita. Ehkä matkailukausi ole vielä alkanut. Tuumailin,
ihmetellessäni keskipäivän ihmiskatoa.
Yksi asia pisti silmään.
Katujen varret. Ne olivat täynnä roskia. Autojen ikkunoista oli
vain viskottu tyhjiä juomapulloja, muovikasseja ja kaikenlaista
muuta roskaa (rikkinäisiä huonekaluja, polkupyöriä) sinne tänne.
Kuin suuri kaatopaikka keskellä huisin kaunista rantaa. Palautui mieleen aikaisempi ihmettelyni vietnamilaisten pöytätavoista. Oluttölkit ja ruoan tähteet
(kanan luut, osteriden ja simpukoiden kuoret) viskataan suoraan
lattialle. Siinä sitten istuvat suuren roskakasan keskellä
syömässä. Erityisesti tällainen roskaaminen sattuu silmiin katollisilla alueilla matkustettaessa. Buddhalaisilla alueilla ollaan
paljon siistimpiä. Tai kuten yksi australialainen ukko totesi:
Ranskalaiset katolliset opettivat näille ihmisille vain
yhden asian – tuijota vain omaa napaasi. Jeesus pelastaa kuitenkin.
Hänen mielestään liikenne on siksi myös kaoottista: Minä menen,
vähät väliä muista.
Kotimatkalla tuli nälkä.
Mennessäni olin kiinnittänyt huomiota vieri vieressä oleviin
ravintoloihin. Näissä tarjottiin meriherkkuja, kovasti teki mieli
ostereita, mustekalaa, rapuja ja paahdettua kokonaista kalaa. Menin
ensimmäiseen. Sain ruokalistan käteeni. Tilasin oluen ja tutkin
listaa. Lista oli kaksiosainen varsinainen ala carte ja set menu
osio. Kyselin ostereiden hintaa (kas kun tämä vaihtelee
päivittäin). Tarjoilija ei tiennyt ja lähti kysymään keittiöstä.
Palasi ilmoittaen hinnan olevan 400 000 (20 dollaria). Onpas
kallista. Kysyin keitetyn kalan hintaa. Ei tiennyt. Meni kysymään
keittiöstä 320 000. Jep. Tässä ruokalistaa silmäillessäni pisti
silmään set menuiden hinnat 130 000 – 210 000. Menuissa oli 4 –
6 ruokalajia. Kysyin, onko tämä todellakin koko menuun hinta. Miten
on mahdollista, että pelkästään ostereista pyydätte tuollaista
hintaa kun ne kuuluvat moneen set menuihin. Lopulta tarjoilija
pitkällisen selitykseni jälkeen ymmärsi puheeni. Otti ruokalistan
ja kyseli muutamalta muulta henkilöltä, eivät tienneet. Soitti
jonkin puhelun arvatenkin johtajalle. Mitään selvyyttä ei
kuitenkaan syntynyt. Oli nälkä ja päätin tilata keitetyn kalan
(vaikka olikin kallista). Tarjoilija palasi takasin keittiöstä ja
ilmoitti, ettei mitään ruokia tarjoilla tänään.
Keittiömestarilla ei selvästikään ollut paras päivä. Tai sitten
vihasi ulkomaisia turisteja yli kaiken – enkä ollenkaan ihmettele.
Mitä tulevat tänne rehvastelemaan rahoillaan.
No niin. Jatkoin
pyörälläni matkaa läheiseen hotellin ja kysyin voiko siellä
syödä. Totta kai, set menu maksaa 200 000 sisältäen 4 ruokalajia.
Kelpasi. Siinä syödessä tuli tervehtimään hotellin kuvankaunis
vastaanottovirkailija, about 25-vuotias. Pyöreät kasvot, vartalo
kuin kauriilla, musta suora tukka sekä sileä ja kimmoisa iho. Hymy
kuin taivaan enkelit kutsuisivat luokseen. Todellinen päivien ilo ja
öiden kuningatar. Mukavaa oli siinä syödä meren herkkuja ja
rupatella neidin kanssa. Hän kysyi voitaisiinko tavata kun on
vapaavuoro. Mitäs muuta vanha äijä voi tehdä kuin häkeltyä
moisesta ehdotuksesta. Ilmoitin, että huomenna on minulla menoa ja
ylihuomenna lähden. Ilme synkkeni, pettynyt kuin hauki pikkukalan
luiskahtaessa pois suusta. Hieman jäin miettimään ja ilmoitin
myöhemmin voivani peruuttaa menoni. Kasvot kirkastuivat kuin
auringonpaiste ukkosmyrskyn jälkeen. Sovittiin treffit huomiseksi
klo 18.00 lupasin ilmoittaa paikan s-postitse. Myöhemmin siirsi
tapaamisen klo 19.00 kun hänellä oli päivällinen vanhempiensa
kanssa.Näin sain Yhden Illan Ystävän.
Treffeillä
Niinpä. Vaari ja
toiskaunis 25 vuotia tyttö, treffeillä. Mitäköhän tästäkin
tulee? Ehkäpä haluaa vain virkistää englannin kielen taitojaan.
Eipä täällä olekaan kovin montaa mahdollisuutta virkistämiseen..
Mutta toisaalta onni odottaa ottajaansa. - Mitäpä muuta kuin
kävelytä rantabulevardilla ja istuskelua kahvilassa jonne myös
tämän ystävättären ystävätär saapui - myöhemmin. Näin minulla olikin kaksi Yhden Illan Ystävää, numero 1 ja 2
Niitä näitä puhelimme. Kyselin Yhden Illan Ystäviltäni kaiken näköistä heidän elämästään tulevaisuuden toiveita, perheestä ja palkoista. Selvisi heidän puheesta jotain hyvin olennaista vietnamilaisten nuorten
elämästä. Kun kysyin numero 1:ltä eikö tämä kaipaa poikaystäväänsä.
Totesi tämä, että hän on vasta 25 eikä hänellä ole
vielä poikaystävää. Poika/tyttöystävän puute alle 25
vuotiailla oli ilmennyt monesti aikaisemminkin. Varhainen seurustelu
tavallaan ei kuulu tapoihin. Tämän ystävättärellä numero 2:lla oli taasen
poikaystävä. Mutta hänhän onkin 27 vuotias. Kovasti kehui kuinka
kaunis ystävätär oli. Lopulta syy ihailuun selvisi. Tämä oli
ihon väriltään paljon vaaleampi. Kerroin, että Suomessa kaikki
pyrkivät imemään kevätauringon säteitä ruskettuakseen. Mutta ei
täällä, ruskettunut iho on merkki pelloilla raatamisesta. Hänen
mielestään pojat arvostavat vain vaaleaa ihoa. Kovasti haukkui
vietnamilaisia poikia junteiksi, tyhmiksi ja väärien asioiden
ympärillä pyörijöiksi. Aivan kuten suomalaiset pojat heidän tyttöystävien mielestä.
Olennainen pointti on
kuitenkin se, että poika- ja tyttöystäviä hankitaan kovin
vanhana. Ei kuten Suomessa, jossa alle 18 vuotiaiden keskeinen
ajatusmaailma on muodostunut kolmesta v:stä: Viina, vaatteet ja
viihde. Nuorilla piimänaamoilla näyttää olevan pakonomainen tarve
styylata. Hankkia poika- tai tyttöystävä. Muuten ei ole kunnon
stara tai leidi. Vietnamissa taasen harkitaan hyvin huolellisesti
ovatko potentiaalinen kumppani itselle sopiva elämänkumppani.
Seurustelun syynä on pyrkimys perheen perustamiseen, päinvastoin
kuin esimerkiksi Suomessa, jossa seksi on yksi keskeisimmistä
nuorison käyttäytymisen moottoreista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita
sitä etteivätkö ainakaan nuoret tytöt usko romanttiseen
rakkauteen. Tämän kuitenkin pitää johtaa hyvään avioliittoon.
Seksin korostunut
asema piimänaamojen kulttuurissa on ehkä seurausta
viihdeteollisuuden markkinoimasta arvomaailmasta. Huonona piirteenä
taasen on siinä, että korostunut seksuaalisuus helposti johtaa
irtonaisiin ja ulkokohtaisiin ihmissuhteisiin. Täällä taasen
keskeisiä arvoja on perhe ja ystävät. Konfutselaisen perinteen
mukaan perheen pojan velvollisuus on huolehtia vanhemmistaan (nykyään
monet tytötkin huolehtivat kun pojat ovat toisinaan muuttaneet
kaupunkeihin töihin).
Suomessa
seksuaalivalistus on erittäin korkealla tasolla, ei varmaankaan ole
yhtään peruskoululaista, joille valistus on tuntematon. Vietnamissa
on toisin. Puutteellinen valistus on johtanut täällä myös ei-toivottuihin ja teiniraskauksiin. Aivan kuten meillä ennen 80 – 90
lukua oli laita.
Seikka voi olla täällä paljon raskaampi kuin kuvitteletkaan. Erityisesti
silloin kun tyttö on muuttanut kaupunkiin (usein
miten pienipalkkaisiin) töihin ja
poikaystävä hylkää tytön ja lapsen. Usein tytöllä ei ole asiaa
takaisin kotikyläänsä elämään hyljeksittyä elämää. Ja
kaupungeissa näitä tyttöjä kohdellaan aika suruttomasti, kun
työnantajat tietävät heillä olevan melko vähän mahdollisuuksia.
Kurjuus pitää kurissa ja
herran nuhteessa.
Illan päätteeksi menivät
aikanaan koteihinsa ja minä hotelliin synkin miettein. Miten luonto,
ajan myötä, varaa tällaisen kohtalon: Himot säilyvät ja kyvyt
katoavat ? Tai toisaalta voidaan asiallisesti kysyä miten vanhat
äijät innostuvat liikaa syyttä suotta kun nuoret tytöt osoittavat
laimeaa kiinnostusta heitä kohtaan. Liian suuret kuvitelmat
itsestään lienee monen äijän kohtalona.
Monet kaakkoisaasialaiset
naiset haluavat mennä naimisiin vanhemman valkoihoisen kanssa.
Maahanmuuttoviranomaiset harmittelevat tapahtumaa ja pyrkivät omaan
sadistiseen tapaansa pistämään kapuloita rattaisiinsa. Ei kai nyt
käy päinsä, että joku filippiiniläinen likka saa
kansalaisoikeuksia vaikkapa Suomesta? Jep. Kyse on loppujen lopuksi
pakoa köyhyydestä. Mitä tuomittavaa siinä on? Eikä Suomi ole
mikään maahanmuuttoviranomaisten sadismin mallimaa. Samanlaista
köyhien ja osattomien kiusaamista tapahtuu vähän kaikkialla:
Australiassa, Kanadassa, Ranskassa, Norjassa jne. Sitä paitsi moni
keski-ikäinen mies voi saada hieman elämän iloa vanhenemisen
synkkyyteen. Onko tämäkään tuomittava asia?