Dong Hoi – kaupunki meren rannalla
… ja niin matka jatkuu
kohti Doing Hoi:ta. Määränpää oli päähänpisto kun Vinhin
linja-auto aseman aikataulussa, ilmoitustaulussa, oli yhden linjan
päätepysäkiksi mainittu Doing Hoi. Eipä sen suurempia
kommelluksia. Bussin ikkunassa ja aseman ilmoitustaululla oli selkeä
maininta matkan hinnasta 120 000 VND (about 6 dollaria). Heitin repun
matkatavaratilaan ja niin alkoi matka. Puolivälissä keräsi
rahastaja rahat. Annoin 200 000 ja hän päätti pitää sen vaikka
väitin lipun hinnan olevan alhaisempi. Minkäs teet kun reppu on
tavaratilassa. Perillä otin repun ja näytin bussin ikkunaa jossa
oli hinta selkeästi kirjoitettu. Rahastaja antoi pitkin hampain 50
000 takasin. Menin aseman kahvilaan juomaan päivittäistä
limonadiani. Tänne myös tuli rahastaja ja minut nähdessään
sadatteli käärmeissään: Mitenkös tuollainen sneedu äijä istuu
täällä tyhjänpanttina. Siitäkös riemu syntyi muissa kahvilan
asukkaissa.
Reppu selkään ja
etsimään hotellia. Ei harmainta hajuakaan kuinka suuri kaupunki
tämä onkaan. Ainakaan aseman seudulla ei ollut mitään
majapaikkaa. Reppu painaa, hiki virtaa ja maallinen tuska huipussaan.
Kuinkas muutenkaan, ikääntynyt äijä matkaa pitkin kaakkoisasiaa.
Ei varjoa missään ja lämmöt 40 – 50 astetta. Yhdessä
kahvilassa oli suurella teksti Wi-Fi. Sinne siis, kahvikuppi eteen ja
tabletti pöytään, etsimään hotellia. Kirjoitin 5 kandidaattia
vihkooni ja näytin kahvilan työtekijälle. Häneen liittyi toinen
työntekijä ja alkoivat yhdessä pohdiskella mikä näistä
kandidaateista olisi mukavin ja läheisin. Lopulta toinen otti
kypärän esiin ja kehotti hyppäämään skootterin selkään. Ja
niin saavuin majataloon, kotoiseen ja vieraanvaraiseen. Yksityishuone
12.5 dollaria ja yhteismajoitus 5. Valitsin ensimmäisen. Olinkin
kaupungissa 6 päivää. Valtaosa turisteista viettää täällä
yhden yön kun ostavat retkipaketin läheiselle
luonnonsuojelualueelle tutkimaan upeita luolia. Tämän jälkeen
poistuvat joko kohti pohjoista tai etelää. Sen kummallisemmin
uimarantoja, toria tai kalastajia ihmettelemättä.
Dong Hoi on tänään yksi
Vietnamin turismin keskeisiä kehityskohteita. Tämä näkyy vaikkapa
siinä, että kaupunkia rakennetaan ahkerasti kuten
suunnitelmataloudessa kuuluukin olla. Rakentaminen on monin paikoin
hyvin työvoimavaltaista kun Suomessa rakentaminen on hyvin
konekeskeistä. Yhden ainoan betoniauton näin. Pääosa valuista
tehdään paikanpäällä sekoittaen. Tämä vaatii paljon työväkeä:
Yksi hoitaa myllyä, toinen toimii sekoitusmestarina eli annostelee
sementin kun 4 miestä (naista) on kaatanut kiviaineksen myllyyn, 2
– 3 kärrymiestä kuljettaa betonin valukohteeseen. Kohteessa pari
miestä levittää aineksen muotteihin jne. Kiviainekset olivat
yleensä kahdessa kasassa toisessa hienompi ja toisessa taasen
karkeampi. Mielestäni karkea aines oli kyllä kovin karkeaa 20 - 30
mm seulan läpikäynyt. Mitäpä minä näitä neuvomaan. Oma
kotimainen S-100 valmisbetoni on toisenlaista, toisaalta en myöskään tiedä kuinka suuri ja painava rakennus paikalle tulee.. Sekoitusmestari oli
nuori tyttö. Sillä aikaa kun mylly jauhoi kävi hän hakemassa 50
kg sementtisäkkejä. Säkki kainaloon ja kevein askelin, horjumatta,
astui myllyn luo. Kantoi yhdellä kädellä, säkki tukeutuen
lonkkaan. Melkoinen mimmi kun nykyään kovin moni raavas mieskään
ei yhtä säkkiä kainalossaan kanna. Muutoinkin näin eri
rakennustyömailla paljon naisia, monesti raskaimmissa töissä kuten
laastin sekoittajina, laastiämpäreiden kantajana, tiilirepsikkana
jne.
Dong Hoi:ssa on
erinomainen ranta, loistava sijainti, hyvä infrastruktuuri kehittää
turismin tarvitsemia palveluita sekä matkailijoilla mahdollisuus
seurata kansalaisten elämänmenoa hieman lähempää. Lähellä on
myös yksi hieno luonnonpuisto. Puisto ja sen uskomattomat luolat
lienee ehkä tärkein syy, miksi moni piimänaama täällä vierailee
yhden yön. Itselleni oli tori sekä kalastajat kuitenkin suuria
kohokohtia, tähtiä yötaivaalla.
Turisteista ja heidän
lompakoistaan ollaan siis kiinnostuneita täällä. Tämä näkyi
myös siinä, että kaupungin halkaisevan joen ranta oli tehty
viihtyisäksi. Täällä näet perheiden kävelevän iltakävelyllä.
Lapset ja murrosikäiset tervehtivät ja yrittävät vaihtaa muutaman
sanan vajavaisella englannilla. Jos keskustelu käynnistyi, olivat
vanhemmat ylen ylpeitä jälkikasvunsa taidosta. Usein keskusteluun
liittyi kavereita. Yksi tiesi yhden sanan toinen toisen ja kolmas
muodosti lauseita. Hieman kömpelöä, mutta silti hyvä yritys
maassa, jossa englanninkielen opettajat ovat harvoin käyneet
englanninkielisessä maassa. Kielten opetus on täällä vähän
kuten Suomessa oli vielä 80-luvulla. Opiskeltiin tenttiä, koetta ja
opettajaa varten. Eikä käytännön tilanteita varten.
Historiaa
Hyvin kauan sitten
nykyinen Vietnam oli jakautunut kolmeen ossan: Pohjois-Vietnamiin,
suurin piirtein sellainen mitä tunnemme sen olevan tänään,
Champan kadonneeseen legendaariseen kuningaskuntaan, jotakuinkin
siinä missä keskinen Vietnam on, hieman demilitarisoidun vyöhykkeen
pohjoispuolelta ulottuen alas Saigoniin saakka. Kolmantena osana
aivan etelässä Mekongin suistoalueelle oli Khmerien kuningaskunta
ulottanut valtansa Kambodzasta itään. Siispä jako
Pohjois-Vietnamiin ja Etelä-Vietnamiin ei ole mikään uusi vuoden
1954 rauhanneuvottelussa syntynyt asia, vaan hyvin paljon vanhempi
seikka. Seikka joka näkyy arvomaailmoissa ja elämäntyyleissä
vielä tänään. Pohjoisessa tehdään töitä säästämiseksi,
etelässä taasen elämän ilojen nauttimiseksi ja keskisessä
Vietnamissa tulvavahinkojen korjaamiseksi.
Dong Hoin historia ulottuu
hyvin kauas. Täällä on ollut asutusta jo yli 12 000 vuotta.
10 000 vuotta sitten alueella esiintyi kivikautinen Hoa Binh
kultuuri. Tältä ajalta on löydetty lukuisia kivityökaluja sekä
eläinten luita. On arveltu ihmisten asuneen luolissa, metsästäneen
ja keräilleen kasviksia. Myöhemmin, about 6000 vuotta sitten, oli
jo muodostunut joitakin yhdyskuntia ja taajamia. Näiltä ajoilta
löytyy jo kohtalaisen paljon erilaisia valmistettuja tuotteita kuten
keramiikkaa. Yhdyskunnat kehittyvät ja ajan oloon muodostuu
valtioita. Noin vuona 2880 (eaa) alue kuului jo
Pohjois-Vietnamilaisen Van Lang alueeseen (, joka olikin ensimmäinen
varsinainen historiaan kirjoitettu vietnamilaiseksi katsottu alue,
valtio hyvin laajasti ymmärrettynä)). Tällöin aluetta hallitsi
kuningas Hung Vuong.
Kaupungin merkitys Dai
Viet:n, Suuren Vietnamin, eteläisimpänä kaupunkina juuri Champan
porteilla oli merkittävä. Alue oli pitkään Champan ja Dai Viet:n
kiistakapula. 1096 syttyi Champan ja Dai Viet:n välille sota, jonka
seurauksena kaupunki siirtyi täysin Dai Viet:n hallintaan. Aluetta
vielä laajennettiin hyvällä naimakaupalla: Tran dynastian
prinsessa Huen Tran naitettiin Champa kuninkaan Jaya Sinhavarna III:n
kanssa. Ensin soditaan, sitten naitetaan, kuten tehtiin myös
feodaalisessa Euroopassakin keskiajalla ja uuden ajan alussa.
Ei Doing Hoi:n historia
alueellisena kiistakapulana suinkaan päättynyt tähän. Pitkällisen
Trinh-Nguen sodan (1558 – 1775) aikana Vietnam olennaisesti
muodostui kahdesta kuningaskunnasta pohjoisesta Dang Ngoai
(pohjoinen, jota hallitsi Trinh-dynastia ) ja eteläisestä Dang
Trong (eteläinen, jota hallitsi Nguyen dynastia). Eteläinen
dynastia oli tavalla tai toisella Champan jatkumoa (itse Champa
kutistui ja kutistui ajanoloon) Dong Hoi oli tällöin, sodan
aikana, hyvin tärkeä Pohjois-Vietnamille. Tämä kun suojasi
pohjoista Ngyen sotaloordeilta.
Ensimmäisessä indokiinan
sodassa ranskalaiset pitivät täällä lentotukikohtaa. Tukikohdasta
pommitettiin uupumatta pohjoista ja keskistä Vietnamia (Viet Minhin
tukialueita) ja eteläistä Laosia (Pathet Lao armeijan tukialueita).
Lopulta toisen vietnamin sodan aikana amerikkalaiset pommittivat
kaupunkia ahkerasti. Tämä kun sijaitsi sopivasti demilitarisoidun
vyöhykkeen rajalla.
Eipä kaupungin
historiallisesta menneisyydestä jäänyt paljon jäljelle. Muutama
raunio ja sillä siisti Kivaa kun sotilaat eivät juuri ymmärrä
mitään muuta kuin tuhoamisen. Mitenkös amerikkalaiset voisivatkaan
ymmärtää perinteestä mitään kun heillä ei ole 1000 vuotista
historiaa ja monet heidän kaupungeistaan ovat kuolettavan tylsiä.
Olisihan se ollut kovasti mukavaa kierrellä ja katsella Champan
aikaisia sanskritiin-kielisiä (hindu) tekstejä milloin minkäkin
rakennuksen ja muistomerkin kohdalla.